Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX31A-C4059H Review

koraks243 5 mei 2014, 320 views

Asus Zenbook UX31A-C4059H

Pluspunten

• Goed draagbaar, maar toch oerdegelijk
  • Fantastisch scherm
  • Prettig toetsenbord
  • Relevate featureset en accessoires voor de zakelijke gebruiker
  • Meer dan snel genoeg voor kantoorwerk en fotobewerking

Minpunten

• Touchpad is soms overgevoelig en negeert af en toe juist 'tap to click'
  • (Verder is het spijkers op laag water zoeken!)
  • Maximale volume speakers onvoldoende voor zeer rumoerige omgevingen
  • Twee USB poorten is wat spaarzaam
  • Klep openen is soms wat lastig vanwege het dunne profiel van de voorzijde

Ik heb deze laptop nu ca. 4 maanden in gebruik en heb dus een redelijk beeld van hoe het apparaat in de dagelijkste praktijk bevalt.

Deze laptop wordt zakelijk gebruikt met vooral Office 365 en Photoshop. Daarnaast uiteraard browsen, mailen, etc. Geen games, video editing o.i.d.

Criteria voor aanschaf waren:
  • Full HD scherm
  • Licht/draagbaar
  • Goede accuduur
  • Binnen budget van ca. 1000
  • Windows OS
De laptop voldoet aan deze criteria met een minimale overschreiding van het budget van destijds ca. 50.

Het apparaat werkt 'as advertised' en conform mijn verwachtingen na het lezen van diverse reviews. Scherm en toetsenbord worden alom geroemd en dat kan ik beamen. Daarnaast produceert de laptop nagenoeg geen geluid en de warmteproductie blijft binnen de perken en wordt uitstekend onder controle gehouden door de aluminium behuizing. Onder Windows 8.1 werkt alles soepel en zonder vertraging (met dank aan de SSD) en 4GB is voldoende voor de toepassingen die ik zelf gebruik.

Het scherm is uitstekend; uiteraard resulteert full HD op 13" in kleine lettertjes, maar dat is voor mij een voordeel. Voor mensen met iets minder goede ogen heeft deze resolutie geen zin en kan gekozen worden voor een alternatief met lagere pixeldichtheid. Voor mij is het echter ideaal, omdat ik doorgaans twee vensters naast elkaar open heb staan. De beeldverhouding van 16:9 is daarvoor ideaal. Het multitouchscreen werkt intuitief en probleemloos. De spiegeling in het glas die inherent is aan touchscreens kan soms storend zijn, maar hier valt in het dagelijks leven goed mee om te gaan. Het scherm iets kantelen helpt in nagenoeg alle lichtomstandigheden voldoende om het volledige scherm goed te kunnen zien.

De featureset en accessoires zijn goed doordacht voor de zakelijke gebruiker; de webcam presteert prima in b.v. Skype, de meegeleverde voeding is lekker klein en licht (en wordt niet al te warm + maakt geen geluid), de USB ethernetadapter is erg handig en voor de Powerpoint addicts onder ons die vaak gebruikmaken van beamers die nu eenmaal vaak alleen nog een VGA aansluiting hebben, is de meegeleverde VGA adapter een zegen. Met een micro-HDMI kabeltje is elk HDMI scherm goed bruikbaar en het gebruik van meerdere schermen werkt in praktijk onder Win8.1 vlekkeloos en zonder gehannes. De meegeleverde etui benam mij binnen een dag de neiging om een laptoptas aan te schaffen en is stijlvol en praktisch in gebruik.

In sommige reviews wordt geklaagd over matige geluidskwaliteit; het gebruik aan een dreunende bas is voor hi-fi toepassingen en films misschien een probleem, maar voor een zakelijke laptop waarop incidenteel een youtube video'tje wordt bekeken, is de geluidskwaliteit meer dan voldoende. In erg drukke omgevingen kan het maximale volume te beperkt zijn, maar zelf heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Het grootste minpunt is wellicht het touchpad. Dit wordt in diverse reviews ook onderkend en ik kan dit bevestigen. Multi-touch werkt op zich prima, maar tap-to-click is maar beperkt betrouwbaar en de fancy features (b.v. met twee vingers swipen voor 'terug' in een browser of vanuit de zijkant van het touchpad swypen voor wisselen tussen applicaties) wekken in praktijk nogal eens irritatie op. Het probleem van het soms te overgevoelige, en soms juist het gebruik aan respons, lijkt te schuilen in het onderscheiden van 'noise' en de daadwerkelijke intentie van de gebruiker. Optimalisatie van de software zou hier uitkomst moeten kunnen bieden, maar een echt goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Het touchpad is op zich goed bruikbaar en zonder externe muis kun je je prima redden, maar op een quasi-vaste werkplek sluit je toch al gauw een muis aan voor handiger gebruik en betere ergonomie.

Het toetsenbord is prima, al mis ik zo nu en dan een aanslag. De korte 'travel' die inherent is aan zo'n dunne laptop wreekt zich incidenteel, maar niet voldoende om tot ergernis te leiden. Ook grote stukken tekst laten zich comfortabel op deze laptop typen. Van slijtage heb ik, ondanks intensief gebruik, in de afgelopen maanden nog niets gemerkt - functioneel nog cosmetisch. En dat hoort ook zo!

Accuduur en laadtijd zijn zodanig dat ik er niet door gestoord word - en dat is in dezen het belangrijkste criterium. De accu gaat voldoende lang mee om ook tijdens (te) lange meetings niet naar een lader te hoeven grijpen en opladen gaat snel genoeg om tijdens een uurtje kantoorwerk ruim voldoende op te laden voor het volgende blok meetings.

Over het uiterlijk zullen de smaken wellicht uiteenlopen; zelf vind ik het apparaat er representatief uitzien en niet te schreeuwerig voor de zakelijke gebruiker. De Asus logo's op de klep en onderaan het scherm hadden wat mij betreft half zo groot mogen zijn, maar een kniesoor die daarop let.

Al met al een aankoop waar ik erg tevreden mee ben en in vergelijking met de plastic-fantastic laptops die ik in een lagere prijsklasse veel om me heen zie, is dit apparaat een (zeer lichte) bonk degelijkheid en soepelheid.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-C4059H?