Specificaties Netwerkschijf met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud My Cloud 2TB Review

Herr Roedy 3 mei 2014, laatste update op 3 mei 2014, 1.752 views

WD My Cloud My Cloud 2TB

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Vormgeving

Minpunten

• Geen wifi
  • Harde schijf kan niet rechtstreeks via USB worden aangesloten

Review WD Mycloud 2TB

Ik kocht de Mycloud omdat ik behoefte had aan extra opslagruimte. Mijn harde schijf van 1TB raakt langzaam vol. Tevens wilde ik series en films kunnen streamen binnen mijn netwerk en daarbuiten.
Ik was op zoek naar een voordelige NAS waar al een harde schijf ingebouwd zat. Met die criteria kom je al snel uit op de WD Mycloud. Ik betaalde, netto, 125 euro wat op zich niet duur is anno mei 2014.

het unboxen
In de doos zitten:
  • De NAS zelf
  • Een voeding met engelse adapter. De Mycloud slikt 12v
  • een netwerkkabel. Ik ben niet thuis in de terminologie hierover, maar zou gigabit ethernet moeten ondersteunen
  • handleidingen
Het gebruik
Eigenlijk is het plug-and-play. Ik verbond het kastje met mijn router via de meegeleverde kabel en klaar. Er is een softwarepakket wat je moet installeren van de website. Ik gebruik die functionaliteiten echter niet; ik werk liever via de verkenner.
Overigens denk ik dat het kastje ook te benaderen is zonder de bijgeleverde software, ik had echter geen zin in gezeik en echt storend vind ik het niet.

Verbindingen
Ik heb zelf geen gigabit ethernet liggen en het kastje zelf ondersteunt geen wifi. Daardoor ben ik gebonden aan een maximale doorvoersnelheid van krap onder de 10MB/s. Eigenlijk aan de krappe kant, maar dat ligt dan ook aan mijn netwerk en niet aan de NAS.
Eigenlijk doet de kast precies wat ik wil: ik sleep een bestandje in mijn verkenner naar de juiste map en ik kan het bestandje gelijk zien op mijn blu-ray speler.

Uitbreidmogelijkheden
Hier kan ik kort over zijn - deze zijn er eigenlijk niet. Je kan 1 extra harde schijf via USB aan het kastje hangen als backup of uitbreiding, maar daar houdt het bij op. Er zitten geen bays in om zelf schijven in te bouwen.

Heb jij ook een WD My Cloud My Cloud 2TB?

Backuppen kan handmatig of automatisch. Bij mij staat hij continue aan. Vernadert er een file dan wordt deze file gelijk op de personal cloud bijgewerkt.
De cloud is via ftp, via een app op je tablet of smartphone of via de site van wd van buitenaf te benaderen. Via de site van WD heb ik wisselende ervaringen, zodat ik en anderen via ftp toegang biedt.
ik wil er ook een aanschaffen en aansluiten op mijn router middels LAN
echter ik heb een paar vragen
Hoe makkelijk kan ik extern (dus buiten mijn WIFI) data opvragen zoals foto`s, officebestanden en eventueel film
hoe gemakkelijk kan ik back-uppen? moet ik dit handmatig doen of gaat dit automatisch ( dus als ik iets verander op mijn laptop zonder lan maar met WIFI , verandert dit dan ook op de WD Mycloud)
kan iemand mij hier antwoord op geven
bvb dank
Backuppen kun je via WD Smartware (bijgeleverd) instellen dat hij dat vol continue doet (eigenlijk1 op 1) of iedere dag, of week. Ik heb hem vol continue aan staan. Som vergeet je iets thuis en dan kan ik onderweg bij mijn bestanden. Niet gek allemaal. Daarnaast heb ik sinds kort een tweede en daar wordt wekelijks een incrementele backup gemaakt van de eerste schijf. De bestanden die deze backup aanmaakt zijn gewoon te lezen. In feite een verkapte mirror situatie ingericht. Mocht de eerste schijf uitvallen, dan kan ik altijd terugvallen op de andere schijf.
Overigens op alle computers in huis is WD Smartware geinstalleerd. In de periode dat ik nu werk met een personal cloud heeft een harddisk van een laptop het na 1.5 jaar begeven en heb ik op een laptop een image teug moeten zetten. Met een WD Cloud stelt dat allemaal niet veel voor en je bent niks kwijt.
Ik snap dat punt van geen WiFi niet helemaal goed? Betekent dat als ik dit apparaat via een LAN kabel op mijn router aansluit, dat ik niet met mijn laptop via WiFi bestanden op de cloud kan zetten>?
Geen WiFi wil zeggen dat de Mycloud niet met WiFi op de router aan te sluiten is, maar met een LAN kabel moet.
Jij kan uiteraard wel gewoon met je Laptop via WiFi verbinding maken met je router en zo bestanden op de Mycloud zetten.