Intel Core 2 Quad Q6600 Review

TweakerX 26 januari 2009, laatste update op 26 januari 2009, 3.280 views

Intel Core 2 Quad Q6600

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Multiplier van 9

Minpunten

• Warmte
  • Prestaties zonder overklokken

Wie koopt er nu nog een Q6600, het is al 2009 hoor!!!
Dit was het eerste wat ik te horen kreeg toen ik vertelde dat ik mijn eerste Quad-Core had gekocht. 8)7 Die dingen zijn toch al hopeloos verouderd? Neem dan een i7, een Phenom II of in het ergste geval een Q9_50, dan heb je 45nm en 12 mb cache! Toch heb ik nog voor een Q6600 gekozen. Eerst vanwege de prijs (zo'n 165 euro voor betaald), en omdat ik al een P35 chipset had. Hierdoor vielen de i7 en de Phenom II al af. Want geld voor een ander mobo etc. wilde ik niet uitgeven. Dan nog de vraag, waarom geen Q9_50? Nou, die dingen kosten ook nog behoorlijk wat. Dan betaal je toch minsens 70 euro meer, en die Q6600 is helemaal niet zo heel erg slecht hoor!

De Q6600:
De Q6600 van Intel is de eerste betaalbare Quad-Core die op de markt kwam. In feite waren het twee aan elkaar geplakte E6600's. De specs van de Q6600 komen gewoon overeen met 2X die van de E6600.
Specs Q6600
Toen de Q6600 voor het eerst op de markt kwam, had je een zogenaamde "B3" stepping. Deze gebruikte 105W, en produceerde een hoop hitte. Na verloop van tijd werd deze stepping opgevolgd door de "G0" stepping. Deze gebruikte "maar" 95W. En was ,doordat hij minder warmte produceerde, een stuk beter over te klokken. Tegenwoordig word er eigenlijk alleen nog maar de "G0" verkocht. Deze heb ik ook.
Verder zit er gewoon nog een "oude" Intel boxed koeler bij (de dikke dus). Maar wel met een koperen onderkant, wat de prestaties van de koeler iets verbeterd:
Aangezien ik van plan was wat te gaan overklokken, en houd van een stille pc, heb ik hem vervangen door een CoolerMaster Hyper Z600. Hierop zit 1 120mm fan. Verder is de airflow in mijn kast ook erg goed. Voor de prestaties van Z600 (die erg goed zijn) verwijs ik even door:
Review van Tweakers.net en nog wat reviews van gebruikers

Prestaties:
Goed, allemaal leuk en aardig maar hoe sne is ie dan? Nouw ik zou zeggen, kijk zelf!

Benchmark Sisoftware I

Benchmark Sisoftware II

Benchmark Sisoftware III

En nu SuperPi, waarbij je ziet dan een Quad-Core niet zoveel nut heeft:

Niet slecht toch? :9 Hij houd op 3.2Ghz een Q9550 @ stock nog wel goed bij. Goed, deze is natuurlijk ook nog over te klokken, en is dan weer beter, maar daar is de prijs dan ook naar. Verder liep die van mij nog niet op z'n max!

Overklokken & Temps:
Zoals hierboven al te zien was, loopt die van mijn niet helemaal meer op 2.4Ghz. Ik heb hem overgeklokt naar 3.2Ghz. D.m.v. de FSB op 400, en de multiplier op 8. Ik kan dit nog gewoon op stock voltage doen! _/-\o_ Als ik hem op 3.6 Ghz wil (400 X 9) loopt mijn Vcore (in bios) tegen de 1.35V. Wat nog goed te doen is. Maar die 3.2Ghz vind ik voor het eerste half jaar wel voldoende.
Volgens Everest wordt mijn Core0 maximaal 55 graden. Dit was na ruim 12 uur Prime95 gedraait te hebben. De andere cores zitten hier nog onder. Zo wordt Core4 maar maximaal 49 graden. Als maximum houd ik de 65 graden aan.

Conclusie:
De Intel Core 2 Quad Q6600. Wat valt er nog over te zeggen? Wat mij betreft blijft het gewoon een leuke aankoop. Momenteel te koop onder de 150 euro. Het is gewoon een leuke upgrade voor je P35 bordje (P965 en P45 gaan natuurlijk ook). Wat mij betreft een stuk verstandiger dan de Q8200 die een multiplier van 7 heeft, en maar 4MB cache heeft. Dus waar met PC6400 geheugen niet heel veel winst aan te behalen valt! Voor de i7, en de Phenom II moet je weer veel meer gaan investeren. Volgens mij is bij elke Q6600 "G0" de 3.2Ghz wel te halen, wat hem toch een stuk sneller maakt. En of je een Quad of een Dual wilt? Dat moet je zelf bepalen!
Dus 2009 en een Q6600? Nou bij mij gaan die twee heel goed samen! Ik ben dan ook heel tevreden met mijn aankoop!
8-)

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q6600?

Meer advertenties

Mijn Systeem verder, voor wat misschien nog van belang is:

GigaByte P35-DS4
6GB PC6400 (2X 2GB en 2X 1GB)
2X 500GB in Raid 0

[Reactie gewijzigd door TweakerX op 26 januari 2009 14:51]

Waar is de Core 2 Quad Q6600 te koop onder de 150 euro?

Pricewatch geeft bij de goedkoopste 170,00 aan.
HIER in de PW of HIER
maar het is wel tray

[Reactie gewijzigd door BTownMadness op 26 januari 2009 18:53]

Nadeel van Tray vindt ik wel:

Boxed = 3 jaar garantie 170,00

Tray = 1 jaar garantie 150,00

Leuke review btw ;)

[Reactie gewijzigd door pvr op 26 januari 2009 23:31]

Ach, als je toch gaat overklokken vervalt je garantie toch wel, en die koeler van Intel vind ik ook waardeloos..... 8-)
En voor die 20 euro kan je ook nog eens een betere koeler kopen.
@BTownMadness: Dit is wel die B3 versie van 105 watt die link in de pricewatch en minder goed overklokken. Maar ja goed het is een q6600

[Reactie gewijzigd door maltesersnoepie op 8 februari 2009 15:09]

leuk, heb er ook aangedacht de Q6600 te halen en ook speelt bij mij de prijs mee.
heb nu een E6600 @ stock en deze voldoet ook nog prima vandaar ik ermee wacht.
wat is mij nu afvraag is de prestatie zonder over te clocken,
hoezo zie jij dat als een negatieve eigenschap? ik kan dat nergens in je review vinden.
voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat de chip op stock ook goed loopt en dat overclocken alleen nodig is in geval ik meer raw power nodig heb. met GTA4 bijv
Klopt, is inderdaad niet echt terug te zien. Maar als je deze CPU niet overklokt heb je een FSB van 1066. Terwijl tegenwoordig alles CPU's een FSB hebben van 1333. Dus als je niet wilt overklokken zou ik gewoon voor de Q8200 gaan. Die is energiezuinger, en heeft een FSB van 1333. Helaas heb je dan wel de helft van het aantal cache...

Vandaar dat ik de prestaties zonder overklokken wat minder vind. Je zit de prestaties van de Q6600 @ stock ook goed in de benchmark van Sandra. En dan zie je dat die niet echt heel denderend zijn.

[Reactie gewijzigd door TweakerX op 26 januari 2009 15:24]

Ik heb zelf ook een Q6600 maar die overclockt helemaal niet lekker.
Ik kom op 2.6 met een voltage van 1.45
Loopt nu std en krachtig genoeg voor mij.
(mobo=Gigabyte EP45 DS3 geen optimaal oc bord dus)

[Reactie gewijzigd door RickU09 op 26 januari 2009 18:10]

Zo'n P45 mobo'tje zou het anders best aardig moeten doen. Dit is bijna niks. Welke stepping heb je? G0?

Wat voor geheugen heb je? Gaat het daar wel goed mee?

[Reactie gewijzigd door TweakerX op 27 januari 2009 10:24]

Ik heb hier de Gigabyte EP45 - DS3R en dat is een prima overclockbordje,

Mijn E8400 loopt op 3,6 ghz @ 1,104 volt. Dit zie ik niet elk bordje doen.

Plus het ondersteund DDR2 1333 mhz en een FSB van 1600 mhz wat je ook niet erg vaak ziet bij een P45 moederbordje.

Ik denk dus dat je eerder een rottige Batch hebt van je Q6600 of een brakke voeding.

Het is dus zeker wel een OC bordje ;)

[Reactie gewijzigd door thijssie op 26 januari 2009 20:32]

RE: ''Wie koopt er nu nog een Q6600, het is al 2009 hoor!!!"

Dit zijn meestal de jaloerze mensen onder ons! Mooie aankoop en leuke review! :)
Volgens mij vervalt de garantie alleen als je hem lapt.

Ik heb al een proc naar de maan geholpen door oc, en kreeg gewoon een ander(garantie)

Voor die 20 pleuros heb je dan wel 2 jaar meer garantie, en die koeler van intel, wat is dat :+ :+ :+