Intel Core 2 Quad Q6600 Review
Wie koopt er nu nog een Q6600, het is al 2009 hoor!!! Dit was het eerste wat ik te horen kreeg toen ik vertelde dat ik mijn eerste Quad-Core had gekocht. Die dingen zijn toch al hopeloos verouderd? Neem dan een i7, een Phenom II of in het ergste geval een Q9_50, dan heb je 45nm en 12 mb cache! Toch heb ik nog voor een Q6600 gekozen. Eerst vanwege de prijs (zo'n 165 euro voor betaald), en omdat ik al een P35 chipset had. Hierdoor vielen de i7 en de Phenom II al af. Want geld voor een ander mobo etc. wilde ik niet uitgeven. Dan nog de vraag, waarom geen Q9_50? Nou, die dingen kosten ook nog behoorlijk wat. Dan betaal je toch minsens 70 euro meer, en die Q6600 is helemaal niet zo heel erg slecht hoor! De Q6600: De Q6600 van...
Pluspunten
Prijs/prestatie verhouding Multiplier van 9
Minpunten
Warmte Prestaties zonder overklokken
Eindoordeel
Dit was het eerste wat ik te horen kreeg toen ik vertelde dat ik mijn eerste Quad-Core had gekocht.
De Q6600:
De Q6600 van Intel is de eerste betaalbare Quad-Core die op de markt kwam. In feite waren het twee aan elkaar geplakte E6600's. De specs van de Q6600 komen gewoon overeen met 2X die van de E6600.
Specs Q6600
Toen de Q6600 voor het eerst op de markt kwam, had je een zogenaamde "B3" stepping. Deze gebruikte 105W, en produceerde een hoop hitte. Na verloop van tijd werd deze stepping opgevolgd door de "G0" stepping. Deze gebruikte "maar" 95W. En was ,doordat hij minder warmte produceerde, een stuk beter over te klokken. Tegenwoordig word er eigenlijk alleen nog maar de "G0" verkocht. Deze heb ik ook.
Verder zit er gewoon nog een "oude" Intel boxed koeler bij (de dikke dus). Maar wel met een koperen onderkant, wat de prestaties van de koeler iets verbeterd:

Aangezien ik van plan was wat te gaan overklokken, en houd van een stille pc, heb ik hem vervangen door een CoolerMaster Hyper Z600. Hierop zit 1 120mm fan. Verder is de airflow in mijn kast ook erg goed. Voor de prestaties van Z600 (die erg goed zijn) verwijs ik even door:
Review van Tweakers.net en nog wat reviews van gebruikers
Prestaties:
Goed, allemaal leuk en aardig maar hoe sne is ie dan? Nouw ik zou zeggen, kijk zelf!
Benchmark Sisoftware I
Benchmark Sisoftware II
Benchmark Sisoftware III
En nu SuperPi, waarbij je ziet dan een Quad-Core niet zoveel nut heeft:

Niet slecht toch?
Overklokken & Temps:
Zoals hierboven al te zien was, loopt die van mijn niet helemaal meer op 2.4Ghz. Ik heb hem overgeklokt naar 3.2Ghz. D.m.v. de FSB op 400, en de multiplier op 8. Ik kan dit nog gewoon op stock voltage doen!
Volgens Everest wordt mijn Core0 maximaal 55 graden. Dit was na ruim 12 uur Prime95 gedraait te hebben. De andere cores zitten hier nog onder. Zo wordt Core4 maar maximaal 49 graden. Als maximum houd ik de 65 graden aan.
Conclusie:
De Intel Core 2 Quad Q6600. Wat valt er nog over te zeggen? Wat mij betreft blijft het gewoon een leuke aankoop. Momenteel te koop onder de 150 euro. Het is gewoon een leuke upgrade voor je P35 bordje (P965 en P45 gaan natuurlijk ook). Wat mij betreft een stuk verstandiger dan de Q8200 die een multiplier van 7 heeft, en maar 4MB cache heeft. Dus waar met PC6400 geheugen niet heel veel winst aan te behalen valt! Voor de i7, en de Phenom II moet je weer veel meer gaan investeren. Volgens mij is bij elke Q6600 "G0" de 3.2Ghz wel te halen, wat hem toch een stuk sneller maakt. En of je een Quad of een Dual wilt? Dat moet je zelf bepalen!
Dus 2009 en een Q6600? Nou bij mij gaan die twee heel goed samen! Ik ben dan ook heel tevreden met mijn aankoop!
Reacties (14)
GigaByte P35-DS4
6GB PC6400 (2X 2GB en 2X 1GB)
2X 500GB in Raid 0
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:02]
Pricewatch geeft bij de goedkoopste €170,00 aan.
maar het is wel tray
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:02]
Boxed = 3 jaar garantie €170,00
Tray = 1 jaar garantie €150,00
Leuke review btw
[Reactie gewijzigd door pvr op 26 juli 2024 09:02]
[Reactie gewijzigd door maltesersnoepie op 26 juli 2024 09:02]
heb nu een E6600 @ stock en deze voldoet ook nog prima vandaar ik ermee wacht.
wat is mij nu afvraag is de prestatie zonder over te clocken,
hoezo zie jij dat als een negatieve eigenschap? ik kan dat nergens in je review vinden.
voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk dat de chip op stock ook goed loopt en dat overclocken alleen nodig is in geval ik meer raw power nodig heb. met GTA4 bijv
Vandaar dat ik de prestaties zonder overklokken wat minder vind. Je zit de prestaties van de Q6600 @ stock ook goed in de benchmark van Sandra. En dan zie je dat die niet echt heel denderend zijn.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:02]
Ik kom op 2.6 met een voltage van 1.45
Loopt nu std en krachtig genoeg voor mij.
(mobo=Gigabyte EP45 DS3 geen optimaal oc bord dus)
[Reactie gewijzigd door RickU09 op 26 juli 2024 09:02]
Wat voor geheugen heb je? Gaat het daar wel goed mee?
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:37]
Mijn E8400 loopt op 3,6 ghz @ 1,104 volt. Dit zie ik niet elk bordje doen.
Plus het ondersteund DDR2 1333 mhz en een FSB van 1600 mhz wat je ook niet erg vaak ziet bij een P45 moederbordje.
Ik denk dus dat je eerder een rottige Batch hebt van je Q6600 of een brakke voeding.
Het is dus zeker wel een OC bordje
[Reactie gewijzigd door thijssie op 26 juli 2024 09:02]
Dit zijn meestal de jaloerze mensen onder ons! Mooie aankoop en leuke review!
Ik heb al een proc naar de maan geholpen door oc, en kreeg gewoon een ander(garantie)
Voor die 20 pleuros heb je dan wel 2 jaar meer garantie, en die koeler van intel, wat is dat
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/26736/borat.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/287440/GoT.gif?f=community)