Specificaties 120mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 412S Review

robin15243 1 mei 2014, laatste update op 14 januari 2015, 171 views

Cooler Master Hyper 412S

De Cooler Master 412S is een koeler die op menig hardware site al voorbij is gekomen. Hij is stil, voordelig en koelt goed. Voor de stilte-freak en/of lichte overklokker is dit een echte aanrader.

Pluspunten

• Lage geluidsproductie
  • Lage prijs
  • Compatibiliteit
  • Goed koelvermogen

Minpunten

• Lastige mounting

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4

Bij mijn aanschaf van een 4670k heb ik gelijk een aftermarket koeler besteld, deze Hyper 412S van Cooler Master. Ik ben een fanatiek overklokker, maar streeft ook naar een 0 dB systeem. Dat gaat moeilijk samen, maar lukt toch redelijk goed. Daarover lezen jullie hieronder meer.

Unboxing

De Hyper 412S komt in een simpele doos waarop de koeler afgebeeld staat. Binnenin is het koelblok te vinden, welke volledig ingepakt is in zacht schuim. Bovenop is een accesoire doosje te vinden. Daarin zit het bevestigingsmechanisme, de fan, wat schroefjes en aan speciale lange schroevendraaier.

Bevestiging

Aan de achterzijde van het mobo moet een backplate worden aangebracht. Het koelblok plaatsen kostte mij wel wat moeite vanwege de afmetingen. In totaal heb ik 5 maal de heatpaste opnieuw aangebracht tot ik eenmaal een perfecte mount had.

De schroeven zijn het best in te draaien met de bijgeleverde schroevendraaier. Hier kun je namelijk niet bij met een normale schroevendraaier laat staan je handen, dus komt dit specifieke tooltje goed van pas. Hij installeert moeilijker dan een AIO, maar in vergelijking met een Mugen 4 installeert hij dan weer makkelijk. Als je rustig de handleiding doorleest kan iedereen deze koeler bevestigen.

Koelprestaties

Op stock snelheden koelt de Hyper 412S uitermate goed. De fanspeed kan enorm laag worden gezet, en bij normaal gebruik kan je een 4670k zelfs passief koelen, mits je wel een goede case airflow hebt.

Bij overklokken wordt het een ander verhaal. Ik heb nu een overklok van 4.4Ghz @ 1.265V, en bij prime95 lopen de temperaturen na 20 minuten op tot 91*C op de heetste core. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat menig Tweaker daar anders over denkt. Ik zou graag nog verder willen (1.35V), maar dat kan deze Hyper 412S echt niet aan. Met behulp van Fan Expert II heb ik een fan profiel gemaakt, waardoor de koeler in idle uit staat, en harder gaat draaien wanneer de belasting oploopt.

Noctua NF-F12

Ik heb de mogelijkheid gehad om de fan te vervangen voor een NF-F12, en heb de temps van beide fans gebenched. Ik was onaangenaam verrast, want de 2 fans gaven in mijn geval geen verschil. Deze temps zijn op 1.265V, 4,4Ghz, open case. Prime 95, 10 minuten small FFT's.

.........NF-F12 vs Stock
Core 1: 81----vs----81
Core 2: 80----vs----79
Core 3: 74----vs----73
Core 4: 70----vs----70

De stock fan is met 1300 RPM een smak stiller dan een NF-F12 op 1500 RPM. Ik was compleet verrast door het verschil, want ik had echt heel veel van de 'geweldige' Noctua fans verwacht. Niet dus.

Geluidsproductie

Helaas ben ik niet in het bezit van een dB meter, maar ben erg tevreden over de stock fan. In idle is hij niet te horen, tijdens gamen is die fluisterstil en tijdens prime95 is het geluidsniveau nog steeds zeer acceptabel. De fan laat zich goed undervolten en maakt geen tikkend geluid bij lage RPM's. Alleen maar lof hierover.

Compatibiliteit

De fan hangt over de eerste 1 1/2 ramsloten, maar past net. De hoogte van de koeler is <160mm, iets waar veel kasten hun limiet hebben. Er is ook voldoende ruimte tussen de onderkant v.d. koeler en het 1e PCI-e slot, dus ook hier geen problemen. Let er echter wel op dat je geen RAM hebt met hoge heatsinks, want die passen niet. Ik heb foto's bijgevoegd ter illustratie.

Modbaarheid

De bovenste koelfin is los te schroeven. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt om hem wat te modden. Dat is terug te zien in de foto's. Hier en daar wat carbonfolie doet wonderen.

Met een prijs van rond de 30 euro is de Hyper 412S competatief geprijsd. Een Gelid Tranquillo Rev.2 is voor wat minder te halen, maar koelt slechter en maakt meer lawaai. Een Scythe Mugen 4 kost 36,50, koelt wel wat beter maar maakt meer lawaai, is duurder is moeilijker te monteren. Concurrentie uit het eigen kamp is de Hyper 212 EVO, welke iets goedkoper is, maar minder koelt.

Ik ben erg tevreden met dit product van Cooler Master. De Hyper 412S biedt een geweldige cooling-to-noise verhouding wat resulteert in een lage geluidsproductie en een hoog koelvermogen. Lichtjes tot middelmatig overklokken is zeker mogelijk op de Hyper 412S, al raad ik wel aan om bij echt fanatiek overklokken voor een andere koeler te gaan. De stock fan is van goede kwaliteit, en is het vervangen niet waard. Als laatst de prijs: CM zet de 412S competatief in de markt, dus een 5 sterren rating is hier op zijn plaats.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 412S?