Zotac ZBOX ID18 Review

dubbeltop 1 mei 2014, laatste update op 8 mei 2014, 1.551 views

Zotac ZBOX ID18

Pluspunten

• Goede prijs
  • Genoeg aansluitingen voor het gebruik met XBMC
  • Mooie vormgeving
  • Zeer stil (heb hem alleen maar gehoord met mijn oor dicht bij het kastje)

Minpunten

• Bouwkwaliteit valt me een beetje tegen (dun plastic behuizing) maar mag niet echt klagen voor deze prijs.

Na ook ik de RPI een beetje zat begon te worden heb ik de Zotac Zbox id18 aangeschaft. Dit alleen om te gebruiken als Mediaspeler met XBMC.

Het idee was om deze te gebruiken met een USB3 stick icm Openelec Live
Na hier een dag mee gespeeld te hebben heb ik maar een ssd 120GB harde schijf aangeschaft om snel te booten naar Windows en direct XBMC te laten starten en wow (nee, niet dat spelletje) wat een snelheid :)

De reden dat ik voor de SSD heb gekozen is omdat ik Netflix geintregeerd wilde hebben in XBMC en hiervoor Silverlight nodig heb uit Windows en ook dit werkt nu goed.

Gebruikte onderdelen:

Verder heb ik de Logitech K400 wireless toetsenbord aangeschaft omdat er een touchpad muis in het toetsenbord zit.

Totale kosten zat ongeveer op 250 euro in totaal (kan rond de 100 euro goedkoper als je bespaart op het toetsenbord en Yatze gaat gebruiken en het gebruiken van een USB stick om daarvan te booten naar XBMC

Na alles ingebouwd te hebben direct Windows 7 ge´nstalleerd en de XBMC versie voor Windows (openelec 4.0 rc1) erop gezet en de snelkoppeling van XBMC in de startup folder geplaatst zodat als Windows is geladen, direct XBMC opgestart zal worden.

Dit gaat supersnel met de SSD, Het loading screen van Windows is amper te zien en voordat het welkomst deuntje van Windows is afgelopen is XBMC al gestart en klaar voor gebruik :+

De media staat op een NAS die ik stream met het NFS protocol

In XBMC heb ik alle zware skins ge´nstalleerd om te proberen en ze werken allemaal supersnel zonder enige hickups of lagg
Uiteindelijk is de keuze gevallen op transparency omdat ik deze skin lekker duidelijk vindt en makkelijk in het gebruik.

Gisteravond een filmpje gekeken en kreeg na ongeveer 60 minuten even stotterend beeld voor ongeveer 5 seconden maar dit kan zijn doordat Windows iets begon uit te voeren want ik zag veel hdd activiteit op dat moment.
Heb Windows 7 nog niet echt goed ingesteld om dit soort processen uit te schakelen.

Over het algemeen ben ik super tevreden over de Zotac id18

Heb jij ook een Zotac ZBOX ID18?

Hi !

Leuke review, fijn te lezen dat jij ook een tevreden gebruiker bent !

Vraagje : Welk merk/type usb3.0 heb jij ?
....want mijn philips usb3.0 16gb stick beschouw ik als snel,
maar bij mij is de ssd toch net wat rapper met booten.
Jij meldt het tegenovergestelde, waardoor ik concludeer dat jouw usb stick sneller is !
Ik heb een Lexar 8GB USB3 stick en dit was de goedkoopste die ik bij de Media Markt kon vinden voor 9 Euro.
Dat de USB Stick 5 tot 10 seconden sneller is klopt niet helemaal en zal dit zinnetje even weghalen :)
Het is ongeveer even snel.

Ik heb Windows van de SSD afgegooid en heb er de laatste versie van Ubuntu opgezet (niet XBMCBuntu maar de volledige versie) en laat nu xbmc direct opstarten na het laden van Ubuntu.
Dit vind ik zelf net even lekkerder en sneller lopen in xbmc...
waarom installeer je dan niet openelec die is behoorlijk veel compacter.
Omdat openelec standalone XBMC is en met Ubuntu heb ik er een volledig besturingssysteem achter draaien voor Netflix etc..
Voor de ruimte hoef ik het niet te doen met een SSD 120GB en qua snelheid blijft het hetzelfde.

Ik kan eventueel XBMCBuntu gebruiken maar dat is een erg uitgeklede Linux versie en omdat ik niet echt een Lunux held ben is het wel handig dat er veel programmas voorgeinstalleerd zijn in Linux :*)