Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jiake X3S 16 GB Wit Review

Willian40 30 april 2014, laatste update op 6 juni 2014, 1.085 views

Jiake X3S 16 GB Wit

Pluspunten

• Design
  • Bang-for-buck (Wat je krijgt voor de prijs)
  • Feeling

Minpunten

• Launcher(Persoonlijk vindt ik hem niet mooi, maar kan opgelost worden door andere launcher te installeren)

Jiake x3s

Als je een smartphone koopt heb je verschillende factoren die kunnen meewegen bij een aankoop. Zoals grootte, snelheid, design, die laatste was het meest bepalend bij de aankoop van mijn jiake x3s. Als je in de Chinese smartphone markt thuis bent zal je ongetwijfeld weten dat de jiake x3s, qua uiterlijk opmerkelijk veel vergelijkingen toont met de vivo x3s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die hetzelfde model nummer heeft.
Naar mijn mening is dat positief, want ik vind de vivo x3s(jiake x3s) samen met de iNew v3 en de vivo xplay 3s de mooiste smartphone. De Jiake x3s heeft dezelfde specificaties als de vivo x3s en is i.p.v. $350, $210 dollar. Er zijn slechts 2 verschillen, 1 dat de jiake iets dikker is(8 vs 5,95 mm) en 2 de camera resolutie (8 vs 13). De jiake x3s is een paar weken na de vivo x3s uitgekomen, dus wellicht worden ze in dezelfde fabriek(en) geproduceerd.
De prijs speelde bij mijn aankoop ook een belangrijke rol, hij kost slechts $210(Omgerekend 150 euro)! Daar heb je een 8-core voor met 2 GB ram, dit design en 16 GB opslaggeheugen, dat haal je in Nederland niet. Ik verkoop de meeste Chinese smartphones na review (zonder verlies) op ebay door, (Voordeel van de waardevastheid van Chinese smartphones ) dat is ook de reden dat ik vrij vaak een Chinese smartphone bestel!

Verloop na bestelling

Dit keer heb ik bij http://www.coolicool.com/ besteld. Dat was de webshop waar ze de jiake x3s het goedkoopst (Op moment van bestelling) leverden. (Ik weet zeker dat ik er nog vaker zal bestellen, ze hebben een goede support voor vragen en leveren snel) Ik hoefde niet lang te wachten en hij werd zeer snel (met gratis verzenden binnen een week) vanochtend (rond 11:30) bij de deur door de vrouw van PostNL afgeleverd.

Grootte

Het schermformaat van de jiake x3s is 5’’, een standaard formaat, maar met 7,9 mm dikte en 140 mm lengte nog compact te noemen, hoewel de breedte wel meer dan gemiddeld is.( Zelf heb ik mijn jiake v8 in actief gebruik die met een 6’’ display(165x87) minder compact te noemen is.) Persoonlijk vind ik een 6’’ display met office toepassingen/games en browsen fijner werken, maar voor wie 6’’ te groot is of het á la note 3 design niet aanstaat, is in dezelfde prijsklasse de jiake x3s het alternatief. Hieronder een vergelijking in de tabel van grootte:

Accessoires

Hieronder de lijst van gekregen accessoires:
1x Jiake X3s
2x accu
1x usb-kabel
1x gebruiksaanwijzing
1x in-ear pods
1x leather case(flip-cover)
1x oplader
Je word prima voorzien van de accessoires die je mag verwachten

Audio

De jiake x3s heeft zoals(bijna bij) alle smartphones een 3.5mm audio-aansluiting. De geluidskwaliteit is bijzonder goed, ik heb zelden bij een Chinese budget smartphone zo goed kwaliteit geluid gehoord.Het nadeel bij mijn Jiake V8, dat het geluid iets minder hard is dan gemiddeld heb je bij de x3s geen last van. Met de equaliser kan je eventueel ook de tonen wijzigen en verschillende modes gebruiken zoals pop, rock etcetera. maar het geluidsevenwicht was voor mij goed genoeg, dus zelf heb ik weinig aangepast. (Voor een audio-fiel is de equaliser natuurlijk altijd handig ;) ) Ik installeer altijd Viperforandroid als ik een nieuwe smartphone heb. Daar kan je veel aan de kwaliteit veranderen waar je ook wat aan hebt (root app)

Software

Ook de launcher is gelijk aan die van de vivo x3s, je apps staan niet in de appdrawer maar in het (oneindige) homescreen net zoals bij Vivo, xiaomi (Miui), Apple. De standaard app-iconen van berichten, contacten en dergelijke apps zijn speciale iconen in Vivo/miui style. Je houdt er van of je houdt er niet van, in het laatste geval kan ik je aanraden om een andere launcher te installeren! Veel voorgeinstalleerde apps staan er niet (Zoals van Jiake gewend), wat er wel voorgeinstalleerd staat aan (Chinese) bloatware, kan je makkelijk verwijderen via de instellingen>apps. Standaard draait de Jiake x3s (Net als alle MediaTek octa-cores) op Android 4.2.1. Dat wordt waarschijnlijk in de toekomst nog geupdate naar android 4.4.2. In het Chinese geruchtencircuit gaan er al sinds vorig jaar geruchten over rond en volgens de laatste geruchten zou het in Juli zo ver zijn. (Of dat echt zo is, blijft onzeker). Bij mij werd hij niet-geroot afgeleverd, maar achteraf had ik het aan de support kunnen vragen om het wel te doen.(Het kost weinig tijd met de juiste roottool). Er zijn software-toevoegingen zoals ‘’gesture sensing’’, dat houdt in dat je door met gebaren langs de sensor bij de microfoon en front camera te vegen, je door de launcher, muziek lijst, appdrawer en gallerij kunt scrollen. Persoonlijk gebruik ik zulke dingen niet zoals gesture sensing, eye scrolling en dergelijke, maar zolang het weinig geheugen inneemt en je er geen last van hebt kan het weinig kwaad.

Snelheid

De Jiake X3s heeft de MTK 6592 dat is de nieuwste (en snelste) chip die Mediatek produceert. In de praktijk merk je dat goed als je veel apps hebt open staan of een zware game speelt. Als ik de snelheid(gebrek eraan ;) ) vergelijk met mijn MTK 6589 iOcean x7 en MTK 6582 9500W, loopt alles een stuk soepeler. Je vraagt je wellicht af of je het verschil gaat merken.
Dat verschil zal je bijna niet merken als je hem alleen gebruikt voor sociaal-media, af en toe surfen op het web. Maar dat verschil ga je wel merken als je intensieve browser desktop pagina’s gebruikt. (zie: titanenstrijd review van tweakers), of als je multitaskt tussen en stortvloed aan applicaties. Dan zie je bij de MTK 6582/89 lichte lag optreden en moet je soms één á twee seconde wachten, die momenten treden bij de jiake x3s zelden tot nooit op.
Om het met een Nederlandse smartphone voor deze prijs te vergelijken: Een Nederlandse smartphone heeft 512 mb ram een simpele dual-core (Meestal nog zelfs slechter dan die in de 3 jaar oude s2

Gps & Wi-Fi

De gps is vergelijkbaar met die van mijn Jiake V8, waarschijnlijk gebruikt Jiake dezelfde attene of in ieder geval een vergelijkbare attene als bij de jiake. De gps is in ieder geval goed genoeg om er mee te navigeren, vandaag gebruikt toen ik naar de stad ging en nauwkeurig genoeg en snel een fix. Bij niet-MediaTek smartphones zoals de xiaomi mi3 werkt het net iets beter en nauwkeuriger maar zeker voor deze prijs heb je niets te klagen! Het Wi-Fi bereik is ook in orde, meestal geeft die bij de Wi-Fi Union 3 of 4 halve circels aan. Hij heeft ondersteuning voor WCDMA 3G (In Nederland te gebruiken) op de landelijke 2100 mhz en 850 mhz band.

Display

De kwaliteit van het display is dik in orde. Het gelamineerd IPS-paneel oogt scherp vanaf normale kijkafstand en je ziet niet(nauwelijks) overgesaturneerde kleuren. Het display is ook helder en volgens een benchmark 384 Nits. In Nederland heb je in deze prijsklasse zelden zulke goede IPS-panelen.

Accuduur

De accuduur wordt meestal niet aan gedacht als er een smartphone geproduceerd wordt en met deze geringe dikte, vraag je jezelf toch af of je de dag er mee doorkomt. De accu is 2400 mAh dat lijkt niet heel groot voor een octa-core, maar het HD(i.p.v. het imho overkille FHD) display zorgt voor een iets hoger dan gemiddelde accuduur. De accuduur is in ieder geval goed genoeg om van ‘s ochtends 6 uur tot ‘s avonds 6 uur het er mee uit te houden.
Met een gebruikersscenario, waarin je regelmatig e-mails leest voor je werk/studie, appt en ongeveer 4 uur surft op het web zou je de dag mee door kunnen komen. Voor mij is het nu vakantie en ik heb heel bewust geen statistieken er bij gedaan, omdat ik in de vakantie minder e-mail check, i.p.v. daarvan ik bezig ben (geweest) met clash of clans ;) en met flashen en dergelijke. Je hebt benchmarks als AnTuTu batterij test, maar die gebruik ik liever niet omdat je daar niet van weet of ze representatief zijn voor een gemiddelde gebruiker

Bouwkwaliteit, Design & Materiaal

Het design is zoals hierboven al aangegeven overgenomen van de Vivo x3s. Het verschil zie je in de frontcamera positie. Smaak is persoonlijk, maar ik vind hem bloedmooi nu ik hem thuis gebruik. Hij oogt goed afgewerkt met oog voor detail en kan qua design zich goed meten met een dure smartphone van 500 euro. Het materiaal waarvan die gemaakt is (vooral de achterkant) voelt aan als een metalen unibody. De zijkant van de x3s heeft dezelfde metalen kleur tint als de iPhone. In Nederland heb je met een lumia 520/ace 3 overduidelijk een goedkope smartphone in je handen, in tegenstelling tot de jiake x3s
Hij voelt licht in je handen aan en dat komt waarschijnlijk door het geringe gewicht. (gewichtsverdeling). Hij voelt iets minder stevig aan als mij jiake v8, maar dat kan ook komen door de geringe dikte. De backcover zit er strak om heen, die gaat er waarschijnlijk niet af als die valt. (Ik heb hem ‘’helaas’’ nog niet laten vallen om het te testen;) ) De accu vervangen gaat wel een stuk makkelijker als bij mijn Jiake v8, binnen 5 seconde kan je als het nodig is, de accu vervangen.

Geheugen

De jiake x3s heeft 16 GB opslaggeheugen Volgens coolicool is het uit te breiden tot 32 GB (als het nodig is). Bij de meeste Chinese smartphone kan er meer extern MicroSD geheugen in, dan er opgegeven wordt, zo heb ik nu een 64 GB sd kaart in mijn jiake v8 (terwijl er 32 opgegeven is). Ook heeft hij 2 GB lpddr3 ram-geheugen, dat is 2 tot 4x zo veel als je in Nederland krijgt!De x3s ondersteunt Otg voor toekomstige uitbreiding (Als zowel je interne geheugen als je MicroSD kaart volzit.)

Specificaties

Model: JIAKE X3s
Band 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/2100MHz
Sim Card Dual SIM Card Dual Standby (One micro-sim card)
OS Android 4.2.2
Multi-Touch Yes, 5 point touch
Dimensions 140 x 74 x 8.0mm/
Net Weight(Including battery) 136g

Gaming

Dankzij de snelle Mali 450 quad-core gpu moet je alle games op redelijke fps kunnen spelen. Ik heb de storyline van gangstar vegas uitgespeeld op ultra en de fps-counter gaf minimaal 29 fps aan(Gemiddeld lag nog een stuk hoger!). Op een Nederlandse smartphone in deze prijs-range kom je niet hoger dan low settings ,met 15 als minimum fps. Ik heb ook een aantal grafische benchmarks gedraaid, de resultaten staan hieronder:
Epic citadel high-quality: 52,8 FPS (https://play.google.com/s...com.epicgames.EpicCitadel
Nenamark 2: 57,1 https://play.google.com/s...ails?id=se.nena.nenamark2
Icestom Extreme 6893: https://play.google.com/s...ark.dmandroid.application
Antutu: 28883 https://play.google.com/s...?id=com.antutu.ABenchMark

Video

De Jiake x3 maakt video's (en speelt ze af) in full-hd (1920x1080). De front-camera maakt 8 MP foto's, verwacht geen sony camera/high-quality foto's maar zeker voor deze prijs heb je weinig te klagen! De front-camera wordt door selfies voor de meeste smartphone gebruikers veel gebruikt en op facebook/wapp wordt je er mee overladen. De 5 MP front-cam maakt best goede selfies. ( Van wegens privacy post ik ze hier niet ;) )
Links

Officiële site: http://www.jiakephone.com/
Gekocht: http://www.coolicool.com/...een-3g-smartphone-g-33064

Conclusie: Je krijgt véél waard voor het geld wat je er voor neerlegt. Voor 150 euro een bloedmooie smartphone, goed geluid, 2 GB ram, 16 GB opslaggeheugen en snelle 8-core cpu. Ik kan iedereen die een snelle 5’’ smartphone zoekt voor een lagere prijs dan topmodellen zoals de Oneplus one/nexus 5 aanraden om deze smartphone te nemen. Door smartphones zoals deze, loont het om niet naar de plaatselijke smartphone winkel te gaan maar uit China je nieuwe budget smartphone te laten komen. (Ik ben nog van plan om ook een tablet uit China van een uitgebreide review te voorzien.)

Heb jij ook een Jiake X3S 16 GB Wit?

Hoi Willian40,

Heeft deze smartphone ook NFC?

Alvast bedankt voor de reactie.
Hallo,

De jiake x3s heeft(helaas) geen nfc, als dat belangrijk voor je is zou ik voor een andere smartphone kijken,

mvg Willian40