Vogel's VLB 500 Luidsprekersteun - Wandmodel Review

Atomsk 29 april 2014, laatste update op 29 april 2014, 1.520 views

Vogel's VLB 500 Luidsprekersteun - Wandmodel

Pluspunten

• Veel aansluitmateriaal meegeleverd voor diverse typen boxen. Bepaalde merken en typen hebben bijv schroefgaten voor het ophangen. Welke dit zijn wordt echter niet vermeld.
  • Wanneer alles eenmaal bevestigd is, hangt het gewoon goed en stevig aan de muur. Geen resonanties of iets dergelijks waargenomen.

Minpunten

• Meegeleverde handleiding is onduidelijk en bevat fouten. Zo wordt bijv aangeraden om 2cm dieper te boren dan de wandplug lang is. Wat dieper boren is altijd noodzakelijk, maar 2cm vind ik wel erg veel. Ook klopt het plaatje voor het bevestigen van boxen met keyhole mounts niet. De onderdelen zijn verkeerd gelabeld en passen bovendien niet. Tenslotte lijkt me het niet verstandig om de moer achter het sleutelgat te doen en de schroef er in te draaien. Bij veel boxen is er geen ruimte om een schroef in te draaien en maak je de hele ophanging kapot.
  • Het belangrijkste negatieve punt is dat de bouten ontbreken om de meegeleverde M5 schroeven vast te draaien. Volgens de leverancier zijn de M5 schroeven alleen bedoeld voor boxen met schroefgaten, maar voor keyhole mounts zijn de meegeleverde M6 schroeven te dik. Natuurlijk kun je er zelf een M5 moertje en een ringetje opzetten, maar dat voldoet niet aan de belofte dat alle bevestigingsmateriaal is meegeleverd.

Deze korte review is bedoeld voor degenen die dit ophangsysteem willen aanschaffen voor (surround) boxen met een zogenaamde sleutelgat bevestiging (keyhole mount). Dit is een universele bevestiging die je vrij veel ziet. Ik heb deze muurbevestiging gebruikt voor het maken van een 7.1 systeem, waarbij de achterste surround boxen aan de muur hangen en de 'gewone' surround boxen links van rechts van de bank staan.

Er wordt een bevestigingsstuk meegeleverd voor boxen met schroefgaten, maar voor keyhole mounts is dit niet noodzakelijk. Na montage heb ik nog een viltje in een hoek v/d box geplakt om beschadiging te voorkomen.

Eindconclusie is dat het een prima ophangsysteem is, maar dat de handleiding en het meegeleverde montagemateriaal wel voor verbetering vatbaar is.

Heb jij ook een Vogel's VLB 500 Luidsprekersteun - Wandmodel?

Zou je hiermee ook een paar Mission's (M30i) kunnen ophangen?
Het gewicht is in ieder geval geen probleem.

Aan de schoefdraad: klik!
Geen idee. Zoals in de review aangegeven vertellen ze niet duidelijk welke merken en typen worden ondersteund. Ik zou de afstand tussen de 2 schroefgaten opmeten en dan nagaan of het verbindingsstuk hier lang genoeg voor is. Deze is geschikt voor afstanden van 48 tot 60mm.
Bedankt voor de reactie! Deze is precies 60mm voor Mission's (gemeten vanaf het midden van de schroefdraad), dus het zal er op aan komen. Ik denk dat er meer mensen zijn met Mission's die geen originele brackets meer kunnen vinden. Misschien dus toch maar een gokje wagen.
Beste Atomsk, ik had een klein vraagje. Het was me niet helemaal duidelijk of bij speakers met sleutelgat bevestiging (ik heb zelf de Jamo S 426 HCS ) deze beugel over al het nodige aansluit materiaal beschikt. Daarnaast vroeg ik me af of je er nog steeds tevreden mee bent? Zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten/op zou moete letten voor ik tot koop overga?
Lastig te zeggen: het ene sleutelgat kan breder zijn dan het andere. Wanneer de M5 schroeven passen, zul je er ws. nog een paar M5 moertjes bij moeten kopen (en misschien wat borgringen) Voor de rest ben ik er wel tevreden mee. Het hangt stevig, al moet je er niet tegenaan lopen, want het is geen staal natuurlijk.