Specificaties 6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jiake V8 Wit Review

Willian40 28 april 2014, laatste update op 29 april 2014, 1.670 views

Jiake V8 Wit

Pluspunten

• Bang for buck (Veel kwaliteit voor de prijs)
  • Snelheid

Minpunten

• Grootte (Kan zowel positief als negatief zijn)

Jiake V8

De Jiake V8 is niet mijn aller-eerste China smartphone. Begin 2013 werd ik lid van de tweakers.net community, de tijd daarvoor las ik alleen de front-page en dat was het. Totdat ik het forum doorspitte en diverse topics vond, zoals het jiayu g3/4 topic en het topic van de Newman N2.

Tot mijn verbazing zag ik prijzen staan, die ver onder het prijspeil zaten van de Nederlandse smartphones, ik was eerst wantrouwend maar ik heb de gok gewaagd en ik heb ondertussen redelijk wat China phones gebruikt (en doorverkocht).

Eind juli had MediaTek aangekondigd dat ze een octa-core in productie hadden/ontworpen hadden aan de tekentafel. Mijn interesse was toen al lichtelijk gewekt.
In november had ik mijn iOcean x7 5 maanden, hij functioneerd(de) prima, maar ik speel graag 3D games op mijn smartphone en ik wilde graag een groter scherm proberen. Ik begon het laatste China MediaTek 6592 nieuws te volgen.

Toen las ik op gizchina.com (Een Chinese nieuwssite), een nieuwsbericht waarin stond, dat een Chinese, mtk 6592 8-core was verschenen op de site van pandawill.com. (http://www.gizchina.com/2...-6-inch-display-just-250/) Ik kon niet geloven dat je de mtk 6592 kon krijgen in combinatie met 2 GB ram en een 5,5''+ scherm en voor die prijs. Kort daarna heb ik besloten om de jiake v8 te bestellen bij pandawill.com

Verloop na bestelling

Ik heb bij pandawill besteld, mede door de grote bekendheid en goede support, maar ook omdat ze al eerste site een pre-order aanboden. De pre-order tijd was behoorlijk lang, in november gepre-orderd en hij was pas eind december aan de eerste klanten geleverd, helaas hoorde ik daar niet bij.

Aan het eind van de 1e helft van Januari kreeg ik te horen dat de status gewijzigd was in ''shipped'', en heb ik hem getrackt met behulp van de code die ik kreeg van pandawill.
Hij zou vervroegd op de woensdag daarna bij het plaatselijke afhaal-kantoor van PostNL afgeleverd worden, ik heb hem toen half 5 afgehaald en nu heb ik hem dus in bezit. Uiteindelijk 34,63 bij moeten betalen, maar alsnog een nette prijs imho (I.t.t. de prijs van de meeste octa-cores met dezelfde specificaties).

Grootte

Ik wilde een grotere smartphone hebben, ik dacht dat, dat de multi-media ervaring wel ten goede zou komen. Dat was dus ook een pré voor een nieuwe smartphone.
Met mijn eerste smartphone ben ik begonnen met 3,5''> 4'', en een grote stap naar 5'', de stap naar 5'' was behoorlijk wennen en ik vond het de eerste paar dagen maar een lomp gevaarte.

Na een paar dagen gebruik viel het behoorlijk mee, en wilde ik (bij wijze van spreken) voor géén goud terug (Oké dan, voor 500 gram goud misschien wel :+ )
Acht maanden later heb ik een 6'' smartphone in gebruik, toen ik de verpakking opengemaakt had, was het wel even slikken (Net als bij de 5''-er) , hij was een stuk groter dan mijn andere/voorgaande smartphones
(Scherm oppervlakte van 99 cm2 vs 69cm2 bij de iOcean x7/Xiaomi Mi-3.

Hij past wel in me broekzak (In de meeste broekzakken past een 7'' tablet nog, dus daar verwachte ik ook geen probleem van ;) .
In je hand is het wel even wennen, maar na een paar uur was ik er wel aardig aan gewend.
(Of ik heb kolenschoppen/ of een 6''-er is gewoon een goed formaat).

Bekijk als voorbeeld maar eens een film op een 6''-er en daarna op een 5''-er en je merkt dat, dat een stuk minder fijn kijkt. Ook internet surfen is een verademing op een 6'' smartphone. Of mijn volgende phablet nog groter wordt ( 7’’ Coolpad Great God F1 formaat), weet ik niet, maar dit formaat bevalt me wel.

Accessoires

Op bovenstaande foto staan een deel van de accessoires, hieronder de volledige lijst:

1x Jiake V8
1x In-ear pods
2x accu 2800 mAh
1x stylus
1x gebruiksaanwijzing

Ik heb meerdere x-en smartphones in China besteld en meestal zit er minder in het pakket, hier zit alles bij wat ik nodig heb :)

Audio

De geluidsaansluiting is (zoals meestal het geval is) 3,5 mm. De geluidskwaliteit van de luidsprekers is gemiddeld vergeleken me andere smartphones. Het geluid zal niet zo goed zijn als bij smartphones zoals de HTC One M8 maar is goed genoeg om er mee uit de weg te kunnen. Standaard zit er een equalizer bij voor geluidsversterking. In de equalizer kan je lage tonen versterken en verschillende modes uitkezen zoals; Dance, Rock, Methal et cetera, waar bij de tonen (Hz) veranderen. Het geluid uit de luidsprekers is minder hard dan op de meeste smartphones(Met de In-ear in heb je er géén last van), ik luister meestal thuis op volume 30-40% maar als je in een lawaai-achtige omgeving zit staat het volume wel op max.

Software

Waarschijnlijk is het je al opgevallen bij het bekijken van de bovenstaande afbeelding, de launcher lijkt sprekend op die van de Galaxy Note 3. Dat is ook niet heel verwonderlijk, want de jiake v8 lijkt ook qua uiterlijk erg op de Note 3, maar daar meer over bij ‘’Design’’ Zowel de instellingen als de statusbalk zijn nagenoeg hetzelfde als bij de Note 3. Het verschil bemerk je als je de apps bekijkt die meegeleverd worden, de jiake v8 heeft véél minder voorgeïnstaleerde bloatware als de Note 3. Ook apps die sommige handig vinden zijn weggelaten zoals speciale stylus apps en samsung s-voice . Persoonlijk ben ik daar wel blij mee, want ik vind het ongewensde software die ik er altijd direct afkiep als ik een nieuwe smartphone binnenheb. De Jiake V8 wordt standaard geleverd met root(tweakers weten wel wat het inhoudt :) ), daarmee kan je de weinige bloatware apps die er zijn, er afhalen met de app; Root uninstaller (Google Play: Root Uninstaller). De androidversie is 4.2.1, Zolang MediaTek eigenwijs niks vrijgeeft, zullen we waarschijnlijk de komende paar maanden nog moeten wachten op android 4.4.2. voor mij persoonlijk is het geen revolutionaire update, maar de laatste software hebben is natuurlijk altijd fijn ;)

(Praktijk)snelheid

Ik heb ondertussen aardig wat smartphones gebruikt(In gebruik), dus kan ik de praktijksnelheid makkelijk vergelijken :) Mijn laatste MediaTek phones die ik hiervoor gebruikt heb, waren de iOcean x7 en de 9500W(Chinese S4 clone). Het verschil in de praktijk merk je wel. De gpu was bij de iOcean x7 niet snel genoeg om alles goed te renderen, bij de 9500W (Lagere resolutie, iets snellere SoC) was de software al aardig sneller maar merkte je vaak nog wel kleine vertragingen. Bij de Jiake V8 heb je daar (zelden) last van, de 2 GB RAM en de (In theorie, Gigaflops) 4x zo snelle gpu laat alles vloeiend verlopen. De praktijksnelheid in de launcher is ongeveer gelijk aan die van de xiaomi mi-3.(Op punten zoals gpu legt die het wel tegenover de xiaomi af). Dat is voor deze prijs een behoorlijke prestatie! In Nederlandse webshops heb je 512 mb ram (Als je 20 euro duurder gaat misschien 1 GB ram) en een dual-coretje, waar je je constant aan loopt te ergeren.

Gps & Wi-Fi

Ik heb ondertussen aardig wat ervaring met MediaTek phones opgedaan. Het grote nadeel is dat bij de meeste Mediatek smartphones je een brakke gps en matige Wi-Fi cadeau krijgt! Bij mijn vorige iOcean x7 was de gps voor een MediaTek phone verbazingwekkend goed maar was het Wi-Fi bereik een bron van ergenis, nu zit ik nooit dicht bij de router, dus dat was bij mijn iOcean niet gunstig. De gps is bij de Jiake V8 ongeveer hetzelfde als bij mijn iOcean x7, toen ik een paar maanden geleden een fietstocht gemaakt heb, was de gps goed en nauwkeurig genoeg (Ik ben niet verkeerd gefietst ;) ) Het Wi-Fi bereik is ook goed, iets minder dan het Wi-Fi bereik van mijn xiaomi mi-3 maar een stuk beter dan het bereik van mijn iOcean x7.

Display

De kwaliteit van het display is in orde. De helderheid is iets hoger dan die van de iOcean x7 (Naar mijn schatting 400 Nits. Het display is een ips-scherm, dat houdt in dat je kijkhoeken hebt van circa 170-176 °. Het grote voordeel van een ips-display is, dat de contrastwaarde niet(nauwelijks) af neemt als je het display van uit een andere hoek bekijkt (I.t.t een TN paneel), de kijkhoeken zijn zoals je van een gelamineerd ips-display mag verwachten goed.

Accu

Een belangrijke vraag wanneer je een nieuwe smartphone koopt is natuurlijk: Overleeft die de dag? (Niet de bouwkwaliteit bedoeld +) ). De Mtk 6592 schakeld makkelijk tussen cores (Diverse cpu-track apps gebruikend), maar heeft een hogere clocksnelheid dan voorganger Mtk 6589(T), 728 vs 496 mhz. Mijn vorige (MediaTek) smartphone de iOcean x7 had een 2000 mAh accu, mijn Jiake V8 heeft 40% meer om een 8-core aan te drijven met 6’’ display, nu de vraag; Is dat genoeg? Op die vraag kan ik niet direct antwoord geven. Ik ben gewend om op lange dagen mijn accu-oplader te gebruiken, of als ik intensief aan het gamen ben (á la gta san andreas/gangstar vegas). De accu-duur is circa gelijk aan die van de iOcean x7. Ben je een gemiddeld persoon die zijn smartphone gebruikt op automatische helderheid, op werk/studie en constant/vaak online is op social media, 3 á 4 uur per werkdag op internet surft, dan moet je de dag zeker doorkomen.

Bouwkwaliteit, Design & materiaal

Het design is zoals hierboven aangegeven(aan de voorkant) voor 90% overgenomen van de Galaxy Note 3, de originele Note 3 is wel iets rechthoekiger maar daar houden de verschillen aan de voorkant dan ook mee op. Waar ik bij aankoop bang voor was, vormt gelukkig geen probleem. Meestal heb je bij een Chinese clone phone een niet goed afgewerkte home-button, dat kan een flinke irritatie vormen als die blijft haken, gelukkig is de home-button goed in de phone geïntegreerd. De achterkant is wel duidelijk anders, niet alleen het Samsung logo ontbreekt ;) maar ook o.a. het materiaal. Bij de Jiake V8 is het glad plastic wellicht geen eye-candy. Ook de flitser zit op een andere plek dan bij de Note 3. De bouwkwaliteit is goed te noemen, dat is zowel een voordeel als nadeel. Als nadeel je krijgt de achtercover er minder makkelijk af(was dat bij mij iOcean in 1 sec. gebeurt), maar heeft ook een voordeel. Bij mijn iOcean kon je er gif op innemen als je hem liet vallen dat dan ook de achter cover inclusief accu er af zijn/uit zijn. Mini-Conclusie: Bouwkwaliteit goed het design, niet iedereen houdt er van, materiaal, stevig maar niet luxe.

Geheugen

*Geheugenbenchmarks heb ik er niet bijgezet maar komen later nog.* De Jiake V8 is standaard uitgerust met 2GB DDR3 en 16 GB opslaggeheugen. Ik heb zelf een 32 GB sd-kaart erin gedaan, omdat ik niet van een goedwerkende internetverbinding wil afhankelijk zijn voor mijn muziek! Tot hoever je het geheugen kan uitbreiden via MicroSD weet ik niet, maar 32 Gb kan in ieder geval ;) Al heb je niet genoeg aan het geheugen kan je ook via otg extern het geheugen verder uitbreiden.

Specificaties

Hardware: 1,7 GHZ Cortex-A7 octa-core + de Mali 450-MP4 op 700 MHZ geclockt (28 nm)
Led-notificatie lamp in diverse kleuren
Scherm: 6" HD IPS Capacitief 16M kleuren, 720x1280 resolutie met 10 vingers multi-touch!
Software: Android 4.2, Jiake's software zoals scrollen met handen
Geheugen: 2 GB DDR3 RAM, 16 GB Opslag-geheugen, waarvan 12,4 GB te gebruiken (Uitbreidbaar met 16 GB naar max 32 GB en met OTG nog verder als het niet genoeg is)
Camera: 13 MP Achter en 5 MP Voor
Accu-capaciteit: 2600 mA accu Li-ion
Netwerk 2G: GSM 850/900/1800/1900
Netwerk 3G: WCDMA 850/2100
WiFi: WiFi bgn
Radio FM
Ondersteuning: NFC, Dual-sim, Stylus, 3G, (Géén 4G!), GPS , OTG
Afmetingen: 165x87x9,5 mm
Materiaal: Bestaat voor een groot deel uit plastic
Kleur Zwart&Wit
Taal: Nederlands, Engels, etcetera

Gaming

Met een snelle Mali 450 MP4 op 700 mhz geclockte Quad-core mag je wellicht verwachten dat je alle laatste android-games goed kan spelen.Ik ben een frequente gamer en de gpu was dus niet de underdog bij aanschaf van de Jiake V8. Ik ben enorm tevreden over de gpu! (Ter vergelijking)De gpu van een smartphone in NL voor deze prijs is 5 maal slechter(In theorie in gigaflops)! Ik heb diverse games gespeeld, allemaal op de hoogste instellingen, lager dan 29 fps(minimum fps) in de zwaarste game heb ik niet gemeten!( Hier een paar van de velen voorbeelden van games); Gta san andreas, Deadtrigger 2, Riptide gp2, modern combat 4, dungeon hunter 4( MMORPG) World of midgard, Order of Chaos online. Wil je zware games spelen? Dan hoef je, je geen zorgen te maken!

Links:

Gekocht : http://www.pandawill.com/search/result/?c=&q=jiake+v8
Topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1571204
Officiële website: http://www.jiakephone.com/ (Mocht je problemen hebben, e-mail van support staat op de website!)

Camera/video

Zelf maak ik niet veel foto’s, ik heb er dan ook niet veel tijd in deze review aan besteed. Voor mij zijn de foto’s die de camera maakt goed genoeg. Bekijk de foto’s zelf en oordeel of ze goed genoeg zouden zijn en aan jou verwachting voldoen. Ik heb ook nog 3 video’s gemaakt, als ik meer tijd heb zal ik die later nog uploaden.

Dan nu ten slotte de conclusie: Geweldig wat je voor deze prijs krijgt, voor 140 euro een 8-core met 2 GB DDR3 Ram, 16 GB opslaggeheugen! Dat zal je nergens in Nederland vinden. Ik heb als totaalscore 4 sterren gegeven omdat geen enkel product volmaakt is in mijn ogen, het kan altijd beter. Voor de twijfelende in Nederland over China-shopping, ik zeg kopen :) In Nederland had je voor deze prijs ½ of ¼ aan werkgeheugen en een 5x zwakkere gpu gekregen voor deze prijs. Ik heb speciaal gesorteerd op het formaat, omdat naar mijn mening een 6’’ scherm veel toevoegt tegenover een 5’’ scherm. Hij bevalt zeer goed, en ik kan iedereen hem aanraden! Het is waarschijnlijk opgevallen dat er géén benchmarks in deze review staan, als ik meer tijd heb zal ik ze toevoegen!

Dit is het eerste deel van de review, er komen meer foto's en video's, videoreview, speciale gaming videoreview

Heb jij ook een Jiake V8 Wit?

Zelf geef ik zoals in de review gezegd niet zo veel om de kwaliteit van de fotocamera ;). Ik heb nog geen last van glitches gehad de afgelopen 2 1/2 maand. Bij sommige schijnen er flashproblemen te zijn, maar ik heb met succes een rom van needrom geflasht. Weinig reden om teleurgesteld te zijn en zeker voor deze prijs :)

Zelf ben ik ook van plan om een eigen rom te maken, het heeft me altijd al leuk geleken om je eigen rom te gebruiken, maar door tijdgebrek is het er nooit van gekomen ;)

EDIT 1: De thumbtails worden vergroot naar het juiste formaat als je er op klikt en zijn dan meteen een stuk scherper!

EDIT 2: De resolutie van de foto's van de camera is verkeerd bewerkt naar het verkeerde formaat, ik vervang de foto's zo spoedig mogelijk!

Edit 3: Omlijnd kader weggehaald, maakte de review op smartphone onleesbaar!

[Reactie gewijzigd door Willian40 op 29 april 2014 12:55]

Foto's zijn zonder wel erbarmelijk te noemen vind ik. Maar verder niks op aan te merken que phone.
Nog niet teveel glitches in de software ontdekt intussen? Dat is het enige wat mij wat stoort aan mijn jiayu G4 achteraf? En nieuwe versie flashen is niet mogelijk omdat mijn safeboot niet toegankelijk is :P
Maar hey, nog steeds verdomd bang for buck :)