BitFenix Flo Wit Review

DutchWalnut 27 april 2014, laatste update op 27 april 2014, 1.384 views

BitFenix Flo Wit

Pluspunten

• Goede lage en hoge tonen (Niet overdreven)
  • Headset en headphone in één
  • Het comfort

Minpunten

• De weerstand is aan de hoge kant
  • De rubberen hoofdband kan gevoelig zijn voor slijtage

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Review: Bitfenix Flo (White)

Inhoudsopgave:Inleiding
Het is eens tijd voor een review, dit keer van de headset van Bitfenix. Bitfenix kennen we van de behuizingen maar ze maken nu ook 'gamegear' voor de gebruiker. Met de Bitfenix Flo haal je jezelf niet één maar twee producten tegelijk in huis. Want de Bitfenix Flo is niet alleen een headset om te gamen, maar kan je ook al headphone gebruiken voor je mobiele toestel.
Aangezien ik een witte Samsung Galaxy Note 3 heb en mijn vriendin een witte Apple iPhone 5s, heb ik gekozen voor de witte editie. Wat ik ga testen is het geluid op beide toestellen, maar vooral het geluid bij games. Verder kijk ik nog naar het comfort en vooral kijk ik kritisch naar de bouwkwaliteit in verband met mogelijke slijtage. Om het gamen en geluid te testen maak ik ook weer gebruik van twee andere producten, namelijk de Turtle Beach PX21 en de Beats by Dr. Dre Solo HD. Mochten er vragen komen naar aanleiding van deze review dan beantwoord ik ze graag in dit topic.

Specificaties
Bron: Bitfenix - Klik voor vergroting

De specificaties spreken eigenlijk al op zichzelf. De materialen die gebruikt zijn voor de Bitfenix Flo zijn staal, plastic en de SofTouch(tm) Surface Treatment en SoftFeel(tm) earcups. De SofTouch is echt geweldig. Bitfenix gebruikt deze ook voor de voorpanelen van bijvoorbeeld de Bitfenix Prodigy. Het voelt dan niet alleen heerlijk aan maar krijgt daardoor ook een matte uitstraling.

Uitpakken
Bron: Bitfenix - Klik voor vergroting

Het pakket zit in een mooie doos, waarbij natuurlijk de nodige informatie staat vermeld. De verpakking zit stevig in elkaar en de oordoppen zijn netjes afgedekt met plastic. In het pakket vind je verschillende kabels en natuurlijk een microfoon.

De kabels die meegeleverd worden zijn voor het gebruik van zowel als headset als headphone. Bitfenix levert 3 kabels. De eerste is een rechte kabel met een besturing voor geluid. Het geluid kan geregeld worden met een schuifschakelaar. Hiermee kan alleen het volume worden bepaald van de headset zelf, deze is niet geschikt voor gebruik met je mobiele toestel.

Deze kabel is dan ook 1 meter lang. Ook levert Bitfenix een audio kabel mee van 1 meter, deze is voor het gebruik van een mobiele toestel. Zoals je kan zien zijn alle kabels mooi afgewerkt. De kabels zijn goed dik.

En als laatste voor het gebruik van je headset, heeft Bitfenix een 2 meter lange kabel meegeleverd met een splitsing tussen audio en microfoon. De kabel is voorzien van een 3,5mm jack vrouw en aan de andere kant twee keer man.

Verder zit er nog een microfoon plug in, deze is ook voorzien van een mannelijke 3,5mm jack plug. Deze wordt geplaatst onder de koptelefoon. De microfoon kan makkelijk in form gebogen worden.

Design
Bron: Bitfenix - Klik voor vergroting

Het design van de Bitfenix Flo is zeer compact, voelt stevig aan, heeft een clean-look, en het plastic voelt 'zacht' aan. Dit laatste komt door een special coating. Bitfenix noemt het SofTouch™ Surface Treatment, dit zien we ook terug in de behuizingen die Bitfenix maakt.

De hoofdsteun van Bitfenix Flo is niet uitschuifbaar maar zit vast met stalen pennen. Hierdoor heb je geen last van breuken na lang gebruik. Het enige wat meegaat met de grote van je hoofd is de plastic hoofdband. De plastic hoofdband voelt comfortabel aan. Als je een groot hoofd hebt dan moet de hoofdband mee rekken. Bij langdurig gebruik lijkt mij het knelpunt van deze headset de rekbaarheid van het rubber op den duur. Dit heb ik uiteraard nog niet kunnen testen, daarvoor moet het minstens al een jaar in gebruik zijn.

De earcups zijn zeer zacht en comfortabel en sluit rondom je oren af. Dit zit niet alleen lekker, maar helpt ook tegen het 'lekken' van geluid. Ik heb dit zelf ook even getest bij mijn vriendin. Ik hoorde het muziek veel minder lekken dan bij de Beats HD Solo headphone. Dus wees gerust als je gaat genieten van een stuk muziek onderweg en daarbij het volume op 10 knalt (Bij wijze van spreken). Ook vond mijn vriendin de Bitfenix Flo beter zitten dan de Beats HD Solo en dat komt omdat er geen druk op het oor zelf wordt uitgeoefend. Ik ervaar hetzelfde. De Bitfenix Flo is ook nog eens een lichtgewicht. Het weegt maar liefst 200gram.

De Bitfenix Flo is verkrijgbaar in diverse kleuren:Klik de kleuren voor een voorbeeld.

De kleuren die Bitfenix waarschijnlijk heeft gekozen zijn het meest voorkomend onder de andere merken. Hierin gaat Bitfenix in mee. Toch mis ik nog twee kleuren, de mint en oranje. Meer omdat ik een vergelijking maak met de kleuren van de Bitfenix Prodigy reeks. Desondanks ik de witte heb gekozen ziet de rode variant er erg goed uit. De zwart is uiteraard voor de klassieke look.

Draagcomfort
Net sprak ik al over het draagcomfort van de headset. De Bitfenix Flo voelt niet alleen licht aan, maar is het ook. Met zijn gewicht van 200gram voel je niet eens dat je een headset draagt. De earcups zijn erg zacht en sluit goed om je oren af. Ik heb hem nu een redelijke tijd op gehad en het zit nog steeds comfortabel genoeg. Sowieso als je al veel gamed en muziek luisterd wil je niet een constante druk op je oren. Wat natuurlijk wel het nadeel is van het omsluiten van je oor is dat het dan best warm kan worden op zijn tijd.
Verder zit de Bitfenix Flo goed om je hoofd. De hoofdband is gemaakt van rubber en er zitten pads met lucht op. Dit maakt het draagcomfort zeker stukken aangenamer. Ik heb dan niet zo'n dikke hoofd, dus voelde ook niet echt een druk.
De Bitfenix Flo is ook niet zo heel groot en valt zeker minder op als je hem draagt. Voor de rest valt er weinig te vertellen over het draagcomfort. Dit is toch iets heel persoonlijks en daarvoor zou je langs een PC winkel moeten gaan om het waar naar mogelijk is te testen.

Geluidskwaliteit
Laat ik het even hebben over de geluidskwaliteit. Het geluid is namelijk voor iedereen persoonlijk, dus je kunt eigenlijk niet van mijn mening uitgaan. Dit zal je toch echt zelf moeten ervaren. Maar hierbij geef ik toch mijn mening.
Ik heb de headset getest via het spel Diablo 3 RoS en bij het gebruik op de Samsung Galaxy Note 3 en de Apple iPhone 5S. Hierbij heb ik ook vergelijkmateriaal gebruikt zoals de Turtle Beach PX21 en de wel bekende Beats by Dr. Dre HD Solo.
Het geluid van de Bitfenix Flo is van goede kwaliteit te noemen. De bass is zachter dan die van de Beats HD Solo maar is juist weer prettiger aan je oren. De snares in muziek stukken zijn bij de Bitfenix Flo een stuk scheller waardoor het natuurlijker klinkt. De Turtle Beach PX21 heeft zelf een kleine equalizer dus die valt goed af te stemmen. Een mening op standaard niveau kan ik dan ook niet geven.
Het geluid van de microfoon van de Turtle Beach PX21 vind ik wel helderder, maar de headset is dan ook wel weer een stuk duurder en je kunt hem niet gebruiken als headphone. Ook zijn de kabels van de Turtle Beach PX21 stukken langer en dikker.
De Beats HD Solo heeft dan wel een dunnere kabel dan die van de Bitfenix Flo, maar is daarmee ook wat meer gevoeliger voor slijtage en het knikken van de kabel. De Bitfenix Flo heeft in lage volume wel minder geluid weergeeft, maar dit komt meer door de keuze die ze hebben gemaakt met de weerstand.

Vergelijking
Bron: Hardware.info - Klik voor vergroting

Meer info:
Vergelijkingstabel Headsets van Cygnitr0n

De Bitfenix Flo kan goed meekomen met de concurrentie. De prijsverschillen onderling voor een stereo headset zijn minimaal te noemen. De headset is een goede concurrent tegen de Logitech G230. De prijs luistert nauw naar elkaar. De voordeel van de Bitfenix Flo is dat je hem wel kan gebruiken als headphone en dat kan niet met de andere headsets. Daarom vind ik het een goed idee dat Bitfenix een headphone heeft ontwikkeld die je voor beiden kan gebruiken. En dat scheelt enorm veel in je portomonee.

En dan kom ik eindelijk tot een conclusie. Deze headset is echt geweldig als je zowel buiten als binnen wilt genieten van comfort en goede geluidskwaliteit. Met deze Bitfenix Flo haal je gelijk twee apparaten in huis en is daarmee dus stukken voordeliger dan zijn concurrenten. De SofTouch(tm) die Bitfenix gebruikt maakt het plaatje af. Het heeft een robuuste en dure uitstraling. Deze headset raad ik zeker aan bij vrienden en familie.
Al met al heeft Bitfenix nu een nieuwe weg ingeslagen om op de headset markt te gaan. Ik vind het tot nu toe zeer geslaagd. Natuurlijk zijn er een paar verbeter punten, de weerstand, en de rubberen hoofdband, maar dat mag een 'zeer goed' zeker niet in de weg zitten.

Terug naar boven

Neem ook eens een kijkje bij mijn andere productervaringen. Reacties en aanmerkingen zijn altijd gewenst. Bedankt voor je aandacht.

Heb jij ook een BitFenix Flo Wit?

Waarom niet?

Ik plug deze kabel met schuif gewoon in mijn Motorola Razr HD om mee te bellen, werkt prima hoor.
dan koppel ik hem los daar waar hij de plug ingaat van de kabel die hem opsplitst naar 2 pluggen, die laatste laat ik dan gewoon lekker aan mijn PC hangen zodat ik de Flo er weer makkelijk in kan pluggen.

Verder mooie review van een mooi product, vooral het modulaire spreekt me erg aan bij deze headset.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 28 april 2014 18:49]

Het kan natuurlijk wel werken, maar niet om je 'mobiele volume' omlaag te zetten. Vandaar dat op de site staat vermeld dat het niet is voor gebruik van de mobiele telefoon. Dit stond namelijk ook op de verpakking van de kabels:
het volume gaat wel omlaag en omhoog van het geluid dat uit je mobiel komt als je aan de slider zit, echter blijft het geluids level in je mobiele OS en het level dat vanuit je mobiel op de kabel gezet wordt gelijk, de mute mic doet het ook gewoon maar wel op diezelfde manier.

Op de PC werkt dit trouwens precies hetzelfde, het verandert niet de volume level van je PC OS maar halverwege de kalel en idem. voor de mic-mute.

"...echter blijft het geluids level in je mobiele OS en het level dat vanuit je mobiel op de kabel gezet wordt gelijk.."
Dat bedoeld ik inderdaad.

"....Beetje rare onderverdeling op die doos, het suggereert dat het niet zou werken terwijl het dat wel doet (ook al mist het interactie-met-OS-functionaliteit). ..."
Ja, de doos doet inderdaad suggereren dat het niet werkt. En hetzelfde geld bij Android-functionaliteit. De volume zelf wordt wel gedempt maar geen interactie met de volume van Android zelf.

Al vind ik 2 meter kabel verbergen in mijn jas toch iets teveel van het goede eigenlijk. :9
Het kabel-stukje met het schuifje is geen 2 meter, dat is precies lang genoeg dat het in je de telefoon in je broekzak kan doen terwijl je de headset ophebt (ik ben 1.92 m)
Het andere stuk kabel heb je niet nodig. (sterker nog als je die erbij gebruikt heb je geen mic functionaliteit)

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 29 april 2014 09:27]

Je hebt gelijk! Daar had ik niet goed. :X
Verder nog even aanstippen dat je review echt heel goed is, dit is maar een heel klein puntje en ik heb het gevoeld dat we hier nu (voor de gemiddelde paginasurfer) overmatig aandacht aan schenken.
ach ik plug soms mijn razer tiamat 7.1 aan een powerbank en aan mn telefoon en kan zelfs de grote regelaar kwijt in mn jas dus een 2 meter aan kabel moet makkelijk kunnen verder een hele goeie revieuw :)
hahaha, dank je wel! Ik kan me er zeker wel een voorstelling van maken. :D
Ziet er goed uit! Mooie uitgebreide review!! +3 namens mij :)
Rebrand van een Superlux headphone toch? Rebrand klinkt erger dan dat ik bedoel. Het is meer dat Superlux de dingen maakt voor BitFenix geloof ik.

(http://www.headfonia.com/superlux-hd661/ en http://headfonics.com/201...adphones-we-are-evolving/), de oren lijken er (te) erg op, de hoofdband is wel anders. Die lijkt weer erg op andere Superlux modellen.

Punt is, dat hoeft niet slecht te zijn want Superlux maakt veel bang-for-buck dingen qua geluidskwaliteit, en voor +/- 50,- is hij niet zoveel duurder dan de headphone-only modellen van Superlux (en hij ziet er toch echt wel wat anders uit natuurlijk).

Waarom ik dit zeg, als je ook wat met muziek productie / opname doet (en het moet helaas met headphones, want baby en buren :)) ga je snel naar headphones zoals AKG 270 (de hele serie maar), Audio Technica ath-M50, Shure SRH840. Allemaal headphones van rond de 150,- of meer. Superlux maakt dingen die zich met geluid er mee kunnen meten (maar af en toe qua bouw echt chinees kunnen zijn :)) voor meestal rond de 30,- a 40,-. Sinds ik thuis met een Grado en een Shure (en wat Superlux'jes om uit te proberen) werk is geen enkele game-headset meer goed genoeg. Het klinkt zo dof en als een zooitje als je eenmaal gewend bent aan wat headphones die 'helderder en neutraler' zijn.

'Neutraal klinkend' hoeft niet iedereen zijn ding te zijn (en voor gaming misschien nog geen eens wat je wil) maar ik ben het wel gewend. Mijn Siberia V2's klinken als goedkope rotzooi vergeleken met Superlux headphones.

Dus toen ik voor het eerst over de Flo las, en er snel achter kwam dat het een Superlux OEM rebrand is was ik erg nieuwsgierig wat hij deed met de geluidskwaliteit. Dus jouw mening, nadat je een Turtle Beach en een Beats Solo gewend bent. Probeer het niet als 'beter' 'slechter' te zeggen want da tis voor iedereen anders. Maar merk je meer hoog, duidelijker mid? Is de bass overweldigend (en dus teveel) of is hij er juist niet, of is hij er wel maar is hij zo tight en punchy dat je nu pas merkt hoe bass hoort te klinken, etc..
"...Probeer het niet als 'beter' 'slechter' te zeggen want da tis voor iedereen anders. Maar merk je meer hoog, duidelijker mid? Is de bass overweldigend (en dus teveel) of is hij er juist niet, of is hij er wel maar is hij zo tight en punchy dat je nu pas merkt hoe bass hoort te klinken, etc....."

Daarom zei ik ook in het inleidend alinea van geluidskwaliteit het volgende:
"Het geluid is namelijk voor iedereen persoonlijk, dus je kunt eigenlijk niet van mijn mening uitgaan. Dit zal je toch echt zelf moeten ervaren."

Mijn mening: De Bitfenix Flo heeft een goede balans tussen Hoog, Mid en Bass. De bass is wel punchy maar niet te, zoals je in een Beats HD Solo hebt. De hoge tonen zijn goed merkbaar als je muziek luisterd met 'snares' erin. Je 'voeld' het dus ook goed in je oor.

Edit: Bedankt voor je feedback en relevante informatie :)

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 28 april 2014 19:05]