Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT Review

AsoT 14 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.602 views

Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT

Pluspunten

• Makelijk te installeren
  • Fan is vervangbaar
  • Koelt goed
  • Je kan kiezen hoe je hem draait

Minpunten

• GROOT
  • zwaar
  • draadjes van meegeleverde fan zijn niet gemeshed

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler aangeschaft omdat ik overstapte naar Core i7 en mijn oude koeler paste niet op deze socket. Dus heb rond gezocht achter een koeler die al standaard met bevestigingskit voor de 1366 socket kwam. Ook was ik van plan te overklokken dus dat hij goed koelde was ook zeker een must. Dus ik kwam bij deze uit.

Verpakking
Toen ik mijn i7 systeem thuis geleverd kreeg was ik verbaasd hoe veel deze cpu koeler woog. Na wat reviews gelezen te hebben dacht ik dat het ook in zo'n bruine kartonnen doos zou zijn maar ik was aangenaam verast :) Het was een mooie plastieken doos waarin er een mooie zwarte kartonnen doos zat. In de doos zat ook nog een mooie sticker van ThermalRight en wat koelpasta.

Installatie
Het was mijn eerste processor koeler die ik zelf installeerde, en het verbaasde mij hoe makelijk het was ! Ik dacht ook dat mijn moederbord kon krom worden door dat zware gewicht maar toen ik die backplate zag was ik op slag gerust gesteld. Het was simpelweg het moederbord mooi op de backplate leggen dat de gaatjes overeenkwamen en de spring-loaded vijzen erin draaien. Ik kan me geen makelijker systeem voorstellen. Ik heb btw Arctic Silver 5 gebruikt als koelpasta ;)

Resultaten
Natuurlijk was ik wel benieuw naar de resultaten van deze gigantishe koeler dus heb ik realtemp 2.70 even gedownload en de temps bekeken.
Temps op 3.2GHz (21x 160 @ 1.088vCore):
idle: 25C
load:45C
*load is na 2u prime95 en idle is met msn enzo open.

note: Sinds mijn nieuwe case zijn mij load temps zo'n 5C gezakt van 55C naar 50C.
note2: Ik heb nog wat aan de OC getweaked(Dit was mijn eerste overclock) en heb het voltage nog wat naar beneden gekregen en mijn QPI omhoog :D load is 5c gedaald.

Groot
Nadat ik hem geinstalleerd heb plaatste ik mijn moederbord terug in m'n case en tot mijn verbazing kreeg ik mijn sidepanel niet meer toe ! Nu was ik toch aan een nieuwe kast toe en heb ik de HAF 932 besteld. dus nu staat hij stof te zuigen zonder sidepanel. Nu mijn kast is wel een midtower van (maar) 198mm breed.

---
Dit is mijn eerste review dus als je tips hebt, post ze ! _/-\o_

Heb jij ook een Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT?

De Arctic Silver heeft zn beste tijd gehad als koelpasta, omdat er betere alternatieven zijn die niet eerst hoeven 'in te branden' zoals deze. Heb ff de link niet bij de hand, maar heb dat al op meerdere plaatsen gelezen. Goed alternatief schijnt de OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound bijvoorbeeld te zijn.

deze onder andere...

[Reactie gewijzigd door DeNonkel op 15 februari 2009 22:57]

Arctic Cooling MX2 is volgens mij ook een van de meest aangeraden koelpasta's, hoewel die in die test niet helemaal als beste uit de bus komt. MAargoed, dat neemt niet weg dat AS 5 gewoon een goede pasta blijft. Alleen even 'inbranden' idd.

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 14 februari 2009 17:24]

Ik zie dat je al voortvarend aan de slag bent gegaan met de suggestie hoe je foto's in kunt voegen.

Wil je nog meer weten, dan weet T.Net altijd raad:
reviews: Tweakers.net FAQ
alwaar je een aantal tips kunt vinden van hoe je het beste een review kunt schrijven.
/edit
De tip van [afbeelding1...4] werkt veruit het gemakkelijkste. Maar je kunt dan niet meer dan 4 plaatjes toevoegen. Met de IMG-tag kun je nog veel meer plaatjes toevoegen, maar dan moet je ze wel ergens op het net stallen (veel gebruikt zijn o.a. Photobucket of Flickr)
/edit end

De commentaren, die gelukkig allemaal zeer opbouwend zijn gesteld, kan ik volledig delen.
Naast dat T.Net je helpt met de kopjes (welke ik altijd aan beginners adviseer om te volgen, zodat je een leuke leidraad hebt), kun je ook naar andere reviews kijken, wat technische data van stal halen, je bevindingen weer geven en vooral, daar zijn wij tweakers super genteresseerd in: vergelijkingsmateriaal. Hoe doet jouw stockkoeler het t.o.v. dit mooie geval dat jij aangeschaft hebt.

Iets wat ik te veel in reviews mis zijn de overwegingen waarom nou juist voor dat product gekozen wordt. Je geeft wel wat aan:
Dus heb rond gezocht achter een koeler die al standaard met bevestigingskit voor de 1366 socket kwam. Dus ik kwam bij deze uit.
maar dat kan toch nooit de echte reden zijn... er zijn nog massa's goede en slechte koelers die aan dit criterium voldoen.

Wellicht te laat, maar wat foto's tijdens de bouw doen het ook altijd goed. De tweakers weten dan op welke problemen (of juist niet) ze kunnen verwachten.
De temps
Temps op 3.2GHz:
idle: 25C
load:55C

*load is na 2u prime95 en idle is met msn enzo open.
Hoe heb je deze temperaturen gemeten? Er zijn verschillende tools waar het mee kan, welke om het wat troebeler te maken niet altijd dezelfde uitkomsten geven. Jouw Asus MoBo zal ook wel over een tool (AI) beschikken, waarmee je tempjes uit kunt lezen. Je zou ook Speedfan kunnen gebruiken.
Ja hij is groot h. Dat had je van te voren kunnen weten, maar je zit er niet zo erg mee zo te zien.

Veel succes met je prachtige koeler.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 februari 2009 20:29]

Ik zal morgen heel mijn review ff herzien en opnieuw typen ;) of misschien vanavond nog.

En zoals ik vooraf al zei ik heb nooit de stockkoeler gebruikt ;) En ik wist btw dat hij groot ging zijn maar ik dacht niet dat het zo'n probleem ging zijn :p

[Reactie gewijzigd door AsoT op 14 februari 2009 21:25]

Ik zie op de foto 2 verschillende manieren van plaatsing. 1 valt over de ram sloten heen, de ander niet. Kun je zelf bepalen welke slag je hem draait alvorens te installeren?

Ik heb de P6T SE + i7 920 besteld en zoek nog naar een goeie koeler en zit er niet zo op te wachten dat deze over m'n ram sloten valt.

Alvast bedankt.
een heel late reactie die voor jouw wss weinig nut zal hebben maar voor anderen misschien wel. Je kan zelf gewoon kiezen hoe je hem draait, de bevesting drukt hem als het ware tegen de processor m.a.w. op de koeler zelf zitten geen schroeven. Je kan hem zelfs 20 draaien maar dan maak je geen optimaal gebruik van je contact oppervlakte...
goede review :) , het zou misschien handig zijn als je de temperaturen van je cpu vergelijkt met de stock cooler, dat we kunnen zien of het de moeite is om deze aan te schaffen in vergelijk met de stock cooler.
Ik heb de stock koeler nooit gebruikt dus deze info kan ik je niet geven :/
Vertel eens per kopje dat je een beoordeling moest geven bij het maken van deze review je bevindingen?
wat vind je van het installatiegemak, geluidsproductie, enz.
dit is enkel het koelvermogen.

foto invoegen is [img] (webadres plaatje)[/img]

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 14 februari 2009 16:12]

Als je plaatjes wilt invoegen die je zelf uploadt bij je review kun je simpelweg de tag [afbeelding1] gebruiken. Werkt veel makkelijker dan eerst ergens anders uploaden.
zal ik zo vlug mogelijk doen ;)
Uh, sorry, maar is 25'c idle niet een beetje laag?

Hoe koud is het in de kamer waarin de pc zich bevind? Een normale kamer zal rond de 18-20 graden zijn en dan lijkt mij 6 graden boven kamertemperatuur wel heel erg sterk.
Ik heb ook zo'n cooler (maar dan op socket 775) en haalde ook ongeveer dat soort temperaturen bij m'n c2d (was wel ietsie undervolted, maar wel overgeklokt).
het is mijn mijn kamer zo'n 21C... en blijft mooi op de 25-27C
Gefeliciteerd met je eerste review, vindt hem wel aan de korte kant en niet erg veel informatie bevatten over de cooler zelf.

Je zou eens kunnen kijken bij een andere review, zelfde cooler maar dan voor een S775 niet om jou review af te kraken, maar deze is als voorbeeld gewoon veel completer..

Toch krijg je 3 sterren voor het delen van je ervaring met deze cooler !
Ga vooral zo door en maak er in de toekomst nog veel meer..
Zal ik zeker doen ! :9
ik heb deze cpu cooler ook alleen heb ik de fan verandert in een delta 120x120 met rond de 140 cfm blaas kracht.

mijn cpu q6600

temps idle 21 c
max temp 40 c

tevens heb ik die ijzere beugels niet gebruikt om mijn fan vast te maken aan de Thermalright Ultra-120 ipv daar van hem ik de koeler vast gezet met ti-rips ik vertrouw dat click systeem voor geen meter plus het rammelde behoorlijk .

voor de rest een grandioose cpu koeler .

gr dinki
Bij deze is het niet met zo'n ijzeren beugels. Het is veranderd naar een plastieken 'ding'
Er zitten bij de koeler die jij hebt ook 4x rubberen stipjes die plak je op de plek waar je fan tegen het koelblok aan komt dus niks trillen ;)

Verders idd goede koeler ;)

Grtz
Is idd wel handig :p