Thermalright Ultra-120 Extreme Review

-Elmer- 8 juli 2008, laatste update op 8 juli 2008, 3.260 views

Thermalright Ultra-120 Extreme

Pluspunten

• Erg goed koelvermogen

Minpunten

• Bijzonder lastig te monteren
  • Heatsink zo krom als een banaan
  • Erg zwaar

Koelvermogen Score: 5
Na ongeveer een jaar de boxed koeler van mijn E6600 te hebben gebruikt wilde ik graag een iets betere koeler omdat ik ook wat meer wilde gaan overclocken. Zodoende kwam ik uit bij deze koeler uit, een flink gevaarte en ook niet goedkoop maar vanwege alle positieve reviews heb ik er toch voor gekozen om wat meer uit te geven.

Eerste indruk
De koeler zat zeer netjes verpakt in een bruine Thermalright doos. Alle bendodigde accesoirses waren bijgeleverd en er zat ook een klein beetje koelpasta bij. De koeler weegt bijna een kilo en ziet er bijzonder indrukwekkend uit, hij is erg groot en vooral ook erg hoog.

Installatiegemak
Vanwege het gewicht van de koeler is het nodig om achterop het moederbord een bevestigingsplaat te monteren, hiervoor is het noodzakelijk om het moederbord te verwijderen. Dit is bij veel high-end koelers het geval en ik was ook alles behalve verbaasd dat dit bij deze koeler ook noodzakelijk is. Het moederbord verwijderen is nou niet bijzonder leuk maar ook geen drama.
In plaats van de meegeleverde koelpasta van Thermalright heb ik Artic Silver 5 gebruikt omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb en deze tot voorheen ook vaak als beste werd getest.
De montage van het koelblok was helaas bijzonder lastig. Er moet een bevestingsklem tussen de koeler worden ingeschoven die het koelblok m.b.v. van 4 schroeven vast drukt. Deze bevestingklem is eenvoudig in het koelblok te plaatsen maar buitengewoon lastig vast te schroeven op de bevestigingsplaats. Er is erg veel kracht voor nodig om de klem zo ver naar beneden te drukken dat de schroeven de schroefdraad pakken. De eerste schroef is goed te doen maar de 2e en 3e schroef zijn regelrecht rampzalig. Doormiddel van de veer in de schroef zou het koelblok stevig op z'n plaats moeten worden gedrukt. Helaas is dit niet het geval. Het koelblok kan eenvoudig 'draaien' over de processor.
De montage van de, overigens niet meegeleverde, 120mm fan was ook al niet erg eenvoudig. De beugels die worden gebruikt om de fan vast te zetten kunnen eenvoudig van de koeler af schieten en zijn niet erg makkelijk vast ze zetten. Ook de plaatsing van de klemmen op het koelblok is niet ideaal. Achteraf zijn deze klemmen erg moeilijk te installeren, zeker voor de eerste keer.
Toen ik het zijpaneel van mijn behuizing wilde terug plaatsen zag ik al gauw dat dat niet meer ging lukken, en dat terwijl ik een CM Stacker heb. Na het verwijderen van de fan in het zijpaneel kon de behuizing gelukking wel weer dicht. Dit geeft maar aan hoe ontzettend hoog de koeler is.

Eerste resultaten
Vanwege de goede reviews verwachte ik veel van de koeler maar helaas werd ik erg teleur gesteld. De temperaturen lagen maar een fractie lager dan wanneer ik mijn boxed koeler gebruikte. Idle was de temperatuur ongeveer 42 graden en dat terwijl de omgevingstemperatuur op dat moment maar 18 graden was en er een bijzonder goede airflow in mijn was. Stressed schoot de temperatuur naar bovenin de 50 graden. Voor een niet overclockte E6600 vond ik dit veel te warm met zo'n koeler. De koeler die ik voor deze test gebruikte was een Antec Tricool 120mm op de hoogste stand

Een kromme heatsink
Omdat ik erg ontevreden was over de temperaturen heb ik de koeler maar weer verwijderd en ben op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem. De oorzaak had ik al snel gevonden: de heatsink was werkelijk zo krom als een banaan. Het midden was over een gebied van 3 mm breed en van heatpipe tot heatpipe ongeveer 0.5mm hoger dan de zijkanten. Dit verschil was zo groot dat de koeler niet een recht kon staan op de heatsink maar van kant naar kant kon wiebelen. Dit kon ik natuurlijk niet zo laten zitten en heb daarom een heel groot schuurblok gemaakt om zo vlak mogelijk te kunnen schuren. De onderste laag van de heatsink was zilverkleurig en ik dacht dat dit alluminium was, maar al na een paar minuten schuren verdween deze laag en kwam er een koperkleurige laag onder vandaan. Volgens de website van Thermalright is de koeler volledig voorzien van een dunne laag nickel, dit zou de zilverkleurige laag kunnen verklaren al begrijp ik niet wat het nut is van een dunne laag nickel op het raakvlak met de CPU.
Na enkele uren geduldig schuren was de heatsink eindelijk recht en kon ik deze weer echt glad gaan maken en polijsten. Het resultaat was een spiegelglad en vlakke heatsink.

Tweede poging
Ik was erg benieuwd wat het effect zou zijn van mijn vele schuurwerk en heb de koeler weer gemonteerd. Het effect was overdonderend, de idle temperatuur zakte meer dan 10 graden en stressed werd de processor nauwelijks nog 40 graden. Het koelblok liet nu duidelijk zien wat de mogelijkheden waren maar ik was wel erg teleurgesteld dat het zoveel moeite kostte.

Alhoewel het koelvermogen van de koeler erg goed is áls deze eenmaal naar behoren functioneerd en is aangepast zou ik mensen deze koeler niet willen aanraden. Het installeren van de koeler is naar mijn mening té lastig en de onbehoorlijk kromme heatsink maken voor mij, in combinatie met de prijs, dat deze koeler een onvoldoende krijgt. Als Thermalright beter haar best had gedaan om het installatiegemak te vergroten en de heatsink gewoon vlak te maken had ik deze koeler een prima oordeel gegeven maar er zijn té essentiële onderdelen naar mijn mening niet op orde.

Heb jij ook een Thermalright Ultra-120 Extreme?

Over die kromme bodem; ik las op silentpcreview een review van de Thermalright HR-01 plus, waarin staat dat dit met opzet is:
... The base has a smooth finish and it was not flat, but slightly convex. The shape is deliberate, and reasoning behind this, according to Thermalright, is that CPU heatspreaders are slightly concave, so more of the base and heatspreader will make contact. This is not an unreasonable approach, as we've noted that many (if not all) CPU heatspreaders have a slight concave profile. ...
Interessant om te lezen maar zo krom als mijn heatsink was, is mijn cpu gelukkig niet. Als dat wel het geval was, was die direct terug gegaan naar Intel... Het feit dat de temperatuur 10 graden daald na het schuren geeft maar aan dat zo'n extreem kromme heatsink niet bepaald handig is...
Ik heb zelf deze cooler, maar kan me niet vinden in je conclusies wat betreft de installatie. Ik vond het juist vlot verlopen en kwam eigenlijk geen problemen tegen. Ja, ik moest wel heel eventjes kijken wat die klemmen betreft, maar dat had ik na een minuut ook alweer gezien.

Dat jouw cooler niet goed koelde vanwege een slecht contactoppervlak is wellicht exemplarisch geweest. Toen ik mijn cooler had gemonteerd op mijn QX6850 daalde de stressed temperatuur ruim 10C.

Het gewicht als een minpunt noemen... tsja, in het high-end circuit heb je nu eenmaal grote en dus zware coolers. Ik vind dat niet echt een minpunt, dankzij backplates is dit namelijk verder geen enkel probleem.

In reviews op internet is men bijna unaniem positief over deze cooler en door velen werd hij tot beste cooler ooit gekroond. Dat wil toch wel wat zeggen... als alle exemplaren zoals die van jou waren geweest had deze nooit de resultaten kunnen halen in die reviews.

Ik heb deze cooler trouwens ook enige tijd in een Stacker werkzaam gehad, het was idd een probleem met het zijpaneel met de fans. Ik heb er ook eentje moeten verwijderen, anders paste het niet. In m'n huidige Antec P182 is deze cooler gelukkig geen probleem, alhoewel door de constructie van deze behuizing (PSU onderin) de cooler zich nu echt vlak onder de top fan bevindt. Eén van de fan klemmen duwt zelfs tegen de top fan aan. Weinig marge dus.
ik heb exact dezeflde problemen gehad als in deze review. Ook op andere sites is gebleken dan dat de origenele ultra 120 een stuk degelijker gebouwt was. Dus wel een goede heatsink en wel een goede en strakke montage. Mijn Koeler kan ook nog makkelijk 40 graden heen en weer schuiven over de cpu, maargoed ik doe het er maar mee, omdat de koelprestaties gewoon erg goed zijn.

[Reactie gewijzigd door Chefbierrr op 8 juli 2008 10:13]

Om dat schuiven tegen te gaan is een kleine mod voldoende. Zet een stukje karton of iets met een kleine dikte tussen je koeler en klem. Dan zal de koeler niet meer kunnen schuiven en je hebt als extra voordeel dat de koeler nog strakker op je CPU zit waardoor de prestaties nog iets beter worden.

Wat het installeren betreft kan dat de eerste keer lastig zijn, maar na een paar keer is het een makkelijk klusje. De beste koeler voor overklokt mits er een redelijk goede fan wordt gebruikt.
Mijn ervaring met de TRUE120 is precies hetzelfde. Onderkant zo krom als een hoepel, slechte prestaties uit de verpakking en een erg slap en lastig mounting systeem mede doordat de base zo krom is.

Vlakken scheelde bij mij ook 10C, zelfs 15C orthos small stress. Door het vlakken zit hij nu tevens moervast op de proc, met schroeven maximaal aangedraaid. Mounten gaat ook steeds makkelijker, simpelweg omdat je na een tijdje weet hoe het moet.

Blijft toch erbarmelijk slechte kwaliteit van de bases, werkelijk onvoorstelbaar dat het zo geleverd wordt. Dit is echt geen incident zoals hierboven wordt vermeld; want er zijn zoveel mensen die hem moeten lappen.
Welke fan heb je er opgezet ? Blijft een machtige koeler met inderdaad soms wat exemplarische problemen.

Wat is dat lego geval onderin je case trouwens ? Iets van een fan controller ?
Wow ik zie het ook net, respect voor dat ding. Wel handig om in te proberen of het werkt en je hebt toch een redelijke casing.

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 8 juli 2008 11:33]

Ik denk dat dit de Scythe S-Flex fan is.
Inderdaad, dit is de Scythe S-Flex
De Antec Tricool is doorzichtig ;-)

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 9 juli 2008 19:31]

In die Lego behuizing zit de fancontroller van de CM Stacker crossflow fan. De enige plaats waar ik deze controller nog kwijt kan was tussen mijn geluids- en TV kaart en daar zat ie reusachtig in de weg omdat ie flink liep te storen en bovendien de onderkant van de PCB ervan heel dicht tegen de onderkant van de PCB van mijn geluidskaart aan zat. Als de fancontroller iets zou verzakken zat ie er tegenaan. De bevestiging ervan zit ook aan de onderkant van de PCB waardoor ik hem niet makkelijk aan mijn kast kon monteren. Gelukkig bestaat er Lego :)
Zelfde probleem hier: het koelvlak was behoorlijk krom. Ik heb een boel moeten vlakken om het netjes te krijgen. Afwerking dus een dikke onvoldoende!
De koeleigenschappen zijn nu overigens perfect en alles blijft mooi koel: 40-60 graden voor een Q6600 op 3.4GHz.
Die van mij is ook krom, ik merkte het al met het los op de CPU plaatsen, wiebelt alle kanten op (heb het dus niet over draaien maar echt schommelen zeg maar). Wegens tijdgebrek nog niets aan gedaan en koelprestaties zijn nog steeds aanzienlijk beter dan de Thermaltake bigtype V120 die daarvoor erop zat... neemt niet weg dat ik em nog wel ga vlakken.

Bij de weg in mijn "oude" stacker past deze koeler prima, deze heeft dan ook geen fanbrackets in het zijpaneel...

[Reactie gewijzigd door voz op 30 december 2008 20:51]

Ik heb er enkele dagen geleden 1 gekocht. Inderdaad, het aansluitvlak is behoorlijk onvlak. Ik gebruik altijd een 1 cm dikke geslepen glasplaat met daarop waterproof-schuurpapier omdat het zo absoluut vlak wordt. Na 4 uur geduldig schuren was het vlak.Ik ben het nu aan het testen met een verwarmings-element en momenteel wordt het blok bij 140 Watt maar 42 Gr. Celsius. Ik wil deze koeler gaan gebruiken op een QX6850. Verder wil ik tussen de koeler en CPU ook een Peltier-element gaan plaatsen. Bij Conrad hebben ze prima Peltiers die vlak zijn binnen 0,02 mm, 72 Watt capaciteit hebben en een max . temperatuursverschil geven van 71 gr. Celsius. Hoe een en ander afloopt laat ik nog wel weten.
Ik ben er dan eindelijk aan toegekomen de heatsink te vlakken en direct de Q6600 CPU ook maar meegepakt. Niet helemaal een super shine gekregen, er zijn nog wat kleine krasjes zichtbaar, maar is nu wel helemaal vlak. Wat was de heatsink KROM!!

Idle temperatuur is 8-10 graden omlaag gegaan en load temperatuur 6-8 graden. Erg leuk resultaat dus!