Specificaties Mini-pc / HTPC met RK3188 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Ugoos MK809III Review

PieterPP 15 april 2014, 1.671 views

Ugoos MK809III

Pluspunten

• Goedkoop
  • Over het algemeen makkelijk te gebruiken
  • Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Wordt soms heel erg warm
  • Weinig intern geheugen
  • Op sommige punten wat complex (maar handleiding biedt uitkomsten)

Features Score: 4
Bij deze zal ik een review schrijven over de MK809III. Ik heb de mini-pc nu ongeveer 3 weken. Ik ben dus al redelijk op de hoogte van de mogelijkheden en de kwaliteit van dit apparaatje. Ik ben niet een ongelofelijke nerd op dit gebied dus het zal geen diepte review zijn. Het zal meer een review zijn voor mensen zoals ik, die er wel 'wat' van af weten, maar niet erg veel. Ik denk ook dat ik in deze review dan de meeste vragen die zij zullen hebben zal beantwoorden. Overigens kun je mij altijd vragen stellen in de reacties onder deze review

Waarom heb ik de MK809III gekocht?

Zoals ik al zie, ik heb de MK809III nu ongeveer 3 weken. Ik heb hem in deze afgelopen 3 weken dan ook relatief vaak gebruikt en zodoende leek het mij leuk om hier een review over te schrijven. Dit ook om even bekend te worden met het hele Tweakers platform enz.

Je heb tegenwoordig allemaal soorten smart-tv's. Tv's waar je vrijwel alles op kan wat je op een smartphone ook kunt. Ik zag bij een vriend van mij laatst zelfs een tv waar opeens een cameratje uit kwam aan de bovenkant.

Nu leek het mij erg leuk zo'n smart-tv maar ook erg duur. Een beter oplossing was dus dit apparaatje waar ik al langere tijd bekend mee was. Ik heb het al regelmatig overwogen te kopen maar wist niet echt precies wat ik er van kon verwachten. Ik heb wat reviews op het internet opgezocht en kwam al gauw tot de conclusie dat het een goed alternatief was voor de smart-tv. Dit is dan dus ook de reden waarom ik hem heb gekocht.

Waarom specifiek de MK809III?

Dit is een goede vraag en ik heb er zelf ook niet echt een sterk antwoord op. Het was meer dat ik al een tijdje opzoek was naar zo'n soort apparaatje en er uiteindelijk bij het rondsnuffelen op internet tegen aan liep. Het was de meest recente versie op die website en dat is eigenlijk de reden waarom ik hem kocht. Ik heb uiteraard wel wat informatie erover opgezocht na het vinden van de MK809III maar dat was vaak alleen maar positief. Door zowel de overwegend positieve reviews over de MK809III en de lage prijs heb ik besloten deze te kopen.

Wat kan ik met de MK809III?

Dit was voor mij in eerste instantie ook een vraag. Ik wist er wel wat van maar nu ik hem 3 weken gebruik verbaast het me hoeveel ik er mee kan.

Allereerst kun je lui vanaf je bank Facebook bekijken op je televisie. Dit is niet erg nuttig ofzo maar wel leuk om zo nu en dan te doen. Gewoon omdat het kan!

Daarnaast kun je ook de applicaties van Youtube, Skype en Netflix installeren.
Youtube is uiteraard altijd leuk om filmpjes te kijken op je televisie. Netflix is handig ter vervangen van het downloaden van films, even een goedkoop abonnement afsluiten en je hebt uren lang kijkplezier. Skype gebruik ik zelf vrijwel nooit, maar dit kun je ook gebruiken (bij vele zonder camera natuurlijk, heb je wel een camera dan zul je waarschijnlijk een smart-tv hebben en dit apparaatje niet nodig hebben).

Met de MK809III krijg je de Android-interface op je televisie, deze kun je vervolgens besturen met software op je telefoon. Je kunt je telefoon dus als afstandsbediening gebruiken. Je zou eventueel ook nog een bluetooth toetsenbord aan kunnen schaffen, dan gaat het typen allemaal wat sneller. Dit is natuurlijk helemaal handig als je veel gebruik maakt van skype messenger.

Specificaties

Hier even een snelle opsomming van de specificaties (ik heb ze van iBood afgehaald, zij hebben de meest belangrijke opgesomd):

Merk: Scishion
Type: MK809III
Kleur: Zwart/carbonprint
3x USB waarvan 2x micro en 1x normaal
Maak van je TV een échte alleskunner
Uitermate geschikt voor XMBC mediacentre
Ondersteunt MIRACAST, DLNA en AirPlay
Android: 4.2.2
Processor: RK3188 Rockchip
CPU: Quad Core 1.8GHz (draait op 1.6GHz)
GPU: Quad Core Mali 400
RAM: 2GB (2048MB) DDR3
Opslag: 8GB Nand Flash
Wifi: 802.11 B/G/N tot 150Mbps
Bluetooth: Versie 3.0
Micro SD kaart slot tot 32GB
Video support: Full-HD 720p & 1080p, Super HD 2160p, 3D TV
Video bestandsformaten: MKV, DivX, H.263, H.264, BD-ISO, VOB, etc. etc.
Ondertitels: SRT, SUB, IDX, SSA, SMI
HDMI versie: HDMI 1.4 (audio en video)
Gewicht: 40 gram

Ik wil hierbij wel zeggen dat de 2GB Ram en 8GB opslag in werkelijkheid niet zo groot zijn. De 2GB is in werkelijkheid 700MB en de opslag is in werkelijkheid 5,5GB. Dit komt door de het systeem dat dee plaats op heeft genomen.

Wat krijg je allemaal?

Ik heb het product uit China gekocht. Ik was zoals ik al eerder zei, op internet aan het rondsnuffelen toen ik de MK809III tegenkwam. Dat was op Dealextreme en hier was het product ook maar ¤39,63. In vergelijking met andere merken die de MK809III hebben geproduceerd en verkopen was dit een erg schappelijk prijsje. Bij dit specifieke product wat je hier kunt vinden zat dit in het pakketje. Ik spreek dus alleen over het product in de link ik weet niet wat de inhoud is van andere producenten.

Als je het pakketje opent is dit wat er in zit:

1 x Scishion MK809III
1 x HDMI kabel (29cm)
1 x USB kabel (80cm)
1 x AC power adapter EU (100~240V round-plug-pin)
1 x Engelse gebruikshandleiding

Hier een foto:

Je ziet hierboven vrijwel alleen maar positieve punten staan. Dat ik het product dan ook erg aanraad is niet zo raar. Ik ben erg blij met dit product dus voor mij was het een topaankoop. Dit kan natuurlijk ook grotendeels aan de eisen van de koper liggen maar voor een gemiddeld persoon is dit product een perfect alternatief voor een smart-tv. Voor een volledig overzicht van de positieve en negatieve punten kun je hieronder kijken.

Heb jij ook een Ugoos MK809III?

Wat betreft hardware decoding in oa. plex xbmc? :+
Hahaha het spijt me Guido, zoals ik al zei: "Ik ben niet echt een nerd op dit gebied". Wat hierboven staat is dan ook abracadabra voor mij! Misschien kan iemand anders dit beantwoorden voor je.
Ahah! Snap ik! Bedankt voor je review :) }>
- welke software gebruik je op je telefoon om hem te besturen?
- heb je ervaring met externe besturing? airmouse, draadloos toetsenbord en dergelijke?
- hoe is het wifi bereik?
Hallo Pieter,

Gebruik je hem nog? Ik heb na 3 jaar ontdekt hoe je hem root en hoe de Google search te verwijderen.
Flauw vond ik wel dat ze de standaard browser gedelete hadden, en ook dat ze de drivers niet standaard bij de nieuwste Android versie leveren. Dus upgraden heeft weinig zin, maar ik heb gelezen dat de cyanogen mod wel op de mk809III kan geflashed worden.
Hallo Pieter,

Ik heb momenteel een probleem met mijn MK809III stick
Ik heb namelijk de beeldschermresolutie veranderd naar 1920*1080 en nu werkt hij op geen enkele tv die ik bezit, reset via de reset knop biet geen soelaas.
Ik veronderstel dat hij opnieuw dient geflasht te worden.
Hoe doe je dat? ik vind geen geschikte drivers voor win 10 + de originele firmware.
Kan je helpen?

Groetjes,