Specificaties Robot-stofzuiger 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VPARQUET Review

mees 13 april 2014, laatste update op 13 april 2014, 674 views

LG Hom-Bot VPARQUET

Pluspunten

• Maakt goed schoon
  • Slim apparaat
  • Geluid is erg acceptabel, zelfs in turbo-modus
  • Makkelijk te onderhouden
  • Zelfs in het donker weet hij de weg

Minpunten

• Raakt snel in de war bij stoffen oppervlakten
  • Beschadigt zichzelf bij verwarmingsbuizen

Energieverbruik Score: 4
Mijn eerste robotstofzuiger. Mijn interesse werd gewekt zodra mijn kat in de rui raakte. Ik zou elke dag moeten stofzuigen, maar daar heb ik echt geen tijd voor (en zin in :)).

Ik twijfelde aan hoe goed zo'n apparaat nou echt zou werken, dus wilde niet gelijk de goedkoopste nemen. Ik ben er zeer sceptisch ingegaan, hoewel eerdere reviews me daar wel een klein beetje vanaf geholpen hebben.

De eerste schoonmaakbeurt deed mijn vermoeden bevestigen: Het ding rijdt kris-kras door de woonkamer en keuken in, en lijkt het woord efficiëntie niet te kennen. De batterij was leeg voordat hij zijn eerste rondje helemaal gedaan had. Gelukkig had ik gelezen dat dit normaal is voor de eerste paar keren, en dat het apparaatje steeds slimmer wordt als deze in dezelfde kamer blijft schoonmaken. En ook dat werd bevestigd.

De tweede schoonmaakbeurt in 'cell-by-cell-mode'. Stukken beter. Ik weet niet of dat lag aan dat de eerste keer in 'zig-zag-mode' was, en deze in een celmodus, maar dit keer was hij met de hele woonkamer en keuken binnen anderhalf uur klaar. Ook de derde keer was sneller, waarbij dit keer het apparaat inderdaad precies leek te weten waar alle meubels zich bevinden.

De vierde keer heb ik hem ingesteld om te gaan schoonmaken terwijl ik op mijn werk was. Ik kwam 's avonds thuis, en mijn huis was vrij van kattenharen. Wat een genot!

Nu een week later, ben ik voornamelijk positief over het apparaat. Hij kent mijn woonkamer, en doet z'n werk, boven verwachting goed. Hij weet zijn basisstation vrijwel altijd te vinden. Ik heb wel een stoffen kattenmand in de hoek van de kamer staan, waar het apparaat regelmatig bij strandt. Het lijkt alsof het stof de ultrasoon-signalen absorbeert, waardoor het ding volledig in de war is, en rondjes blijft spinnen voor het mandje.

Waar ik erg benieuwd naar was, of het apparaat constant zijn learnings zou kwijtraken als ik hem op de bovenverdieping zou plaatsen. Dat lijkt er niet op, het apparaat weet boven na het schoonmaken direct te melden niet naar het basisstation te kunnen. Daarnaast stond ik versteld van de snelheid waarmee hij de trap herkent, en snel terugdeinst als het dreigt er vanaf te rijden.

Helaas rijdt hij zijn eigen lak wel eens stuk bij de verwarmingsbuizen, waar hij nét niet onderdoor kan, maar toch blijft proberen. Jammer, want het is een mooi apparaat, ondanks dat het een gebruiksvoorwerp is, en de beschadigingen er eigenlijk bij horen.

Al met al een erg slim apparaatje. Het maakt erg goed schoon, en week zelfs kattengrind zonder problemen mee te nemen. Het werk zowel bij mij beneden (grindvloer) als boven (laminaat) uitstekend. Daarnaast ook heel makkelijk te onderhouden, alle onderdelen zijn vrij makkelijk los te klikken.

Ik kan nu al niet meer zonder!

Heb jij ook een LG Hom-Bot VPARQUET?