Lian Li PC-A7110B Review

MadButcher 16 januari 2009, laatste update op 11 april 2009, 3.166 views

Lian Li PC-A7110B

Pluspunten

• Vormgeving / design.
  • Degelijk.
  • Koeling.
  • Licht.
  • Losse moederbord-plaat.
  • Twee voedingen mogelijk.
  • Minstens zeven harde schijven mogelijk
  • Stoffilters.
  • Zeer lange grafische kaarten mogelijk.
  • Zeer grote voeding mogelijk.
  • Demping voor zijplaten, harde schijven en voeding.
  • Geluidsdempend materiaal op zijplaten en bovenplaat.

Minpunten

• De 3 molex-connectoren van de sata printplaat koppelen niet gemakkelijk.
  • Weinig ruimte voor de bekabeling achter de sata printplaat.
  • Hd-audio frontpanel (bovenop) ruist op m'n X-Fi.
  • Om de stoffilters schoon te maken moet het frontpaneel los (schandalig).

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ik heb het idee dat het plaatwerk en vooral aan de zijkant iets dikker had gemogen, gelukkig zit er wel het geluidsdempend materiaal op. Maar in hoevere dat helpt tegen geluid?

Inbouw-mogelijkheden:
Zeven harde schijven voorin (hot-swap met beugel en extra printplaat), vier 5,25" bays, één 3,5" bay, drie harde schijven achterin of een extra voeding.
E-ATX moederbord mogelijk, dat is al handing om ruimte te hebben voor de kabels.

Koelings-mogelijkheden:
Zes 12cm fan's waarvan vier bij de harde schijven en twee achterin bij de cpu.
Of deze kast geschikt is voor een systeem wat (zwaar) overklokt gaat worden betwijfel ik.
Dan lijkt me een kast met een hele grote fan aan de zijkant meer wenselijk.
Maar die maakt Lian-Li niet.

Vormgeving:
Een van de allermooiste Lian-Li kasten die er is (subjectief).
Vooral het ronde aluminium aan de voorkant maakt het mooi.
KLIK

Installatie-gemak:
Losse plaat voor moederbord is echt aan te bevelen.
Enig minpunt, achter de sata-printplaat voor de hardeschijven is de ruimte voor bekabeling aan de krappe kant, en de molex-stekkers zijn van mindere kwaliteit. Pinnetjes zitten nogal los in de stekker, daardoor zijn ze niet zo gemakkelijk aan de sluiten op de voeding.

Modbaarheid:
Er zijn veel accessoires verkrijgbaar bij Lian-Li: klik

Prijs:
Aan de hoge kant, zeker als je weet dat deze kast bij introductie in Duitsland te krijgen was voor 280 euro. Inmiddels is ie daar ook duurder. Een kast voor de rest van je leven.

Heb jij ook een Lian Li PC-A7110B?

Ik heb de behuizing nu al bijna twee maanden thuis staan en ik moet zeggen dat hij mij een beetje tegen is gevallen. Ik had misschien een te hoge verwachting aangezien ik al jaren hoor dat Lian-Li absoluut de beste behuizingen heeft en dat de kwaliteit en afwerking ongekend is, enz. enz.

Ik zal mijn bevindingen nog eens netjes in een review zetten, maar tot die tijd zet ik mijn plus en minpunten even hier neer voor jullie.

- De zijpanelen zijn m.i. niet echt geweldig en sluiten niet prettig.
- Ik vind ook de afwerking van de lak hier en daar echt slecht, op sommige hoekjes komt de aluminium kleur gewoon naar boven. Dit zie je overigens alleen van een afstand, tenzij je er echt heel goed naar kijkt.
- De bovenkant van het frontpaneel is echt slecht geschuurd, er zitten allemaal groeven in en die zijn ook zichtbaar.
- Ik vind ook het stoffilter aan de voorkant echt heel stom gedaan, je moet het hele voorpaneel verwijderen om het filter schoon te maken. De voorkant verwijder je door vier schroeven los te draaien. Die schroeven zijn van zulk slecht staal dat na twee keer opendraaien de zwarte kleur half verdwenen is en je dus lelijke alu. kleur schroeven ziet.
- Ook raar dat er bij de harde schijven plek is voor 140mm ventilatoren en er dan 120mm ventilatoren inzitten, doe er dan gewoon 140mm ventilatoren in imho (Lian-Li heeft zelf ook 140mm ventilatoren in het assortiment, dus moet geen probleem zijn).
- Er had wat mij betreft iets meer aan kabelmanagement gedacht mogen worden.
- Het deurtje sluit niet goed aan tegen de behuizing en zit aan de scharnierkant iets losjes in het scharnier (zo voelt het).
- De drive-bays (5,25") hadden van mij wel tool-less mogen zijn. Zeker aangezien je dit bij behuizingen van 70 euro al hebt, en deze van 330 euro niet :S.

Enkele pluspunten:
+ de 7-poorts SATA-bay is echt een topper en werkt heel prettig. Je kan ook goed je kabels wegwerken doordat de kabels niet ouderwets aan de achterkant worden aangesloten maar aan de zijkant.
+ Het deurtje is erg solide (ook al zit hij wat losjes aan de scharnierkant) en voelt aan alsof je hem nog 100.000 keer open en dicht kan doen.
+ Stil, al is hij niet zo stil als dat ik had verwacht. Mijn Antec P180 was stiller.
+ MoBo-tray
+ Fan-controller ingebouwd

Over het algemeen ben ik blij met de behuizing, achteraf vind ik hem alleen geen 330 euro waard. 250 euro zou imho een veel acceptabelere prijs zijn voor de behuizing.

[Reactie gewijzigd door Rob1106 op 12 maart 2009 11:36]

Die stoffilters ben ik nu ook achtergekomen,. dat is idd. balen.
Dat staat ook niet echt duidelijk in de handleiding.
Ik blaas 'm voortaan van binnenuit weer schoon.
Heb het frontpaneel dus nog niet los gehad.
Dat kan ook. Als je de 4 schroefjes los gaat lukt het allemaal prima hoor, is alleen zo'n gedoe. Maar vind het toch een beetje triest voor een behuizing van 330 euro!
De vraag is of de schroefjes mooi zwart blijven.
Ik ben er bang voor.,
Met een goed passende schroevendraaier gaat het prima. Daar kwam ik alleen te laat achter... Dus nu idd beschadigde schroefjes..

[Reactie gewijzigd door Rob1106 op 4 september 2011 12:46]

zulk spul op zo'n CRT scherm.
Ik vind het erg matig
TFT heb je niet dat hertz probleem.
Ik ga absoluut niet voor een CRT scherm zitten die op 60hrtz draait op 1280x1024 bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Dostya op 17 januari 2009 00:54]

Heb je niet dat Hertz probleem.

Verdiep je eens in de materie man. Een standaard TN paneeltje in een TFT scherm heeft een bijzonder lage gamut. Een S-PVA paneel daarintegen is vergelijkbaar met een CRT en ik denk zelfs iets beter. Probleem met een CRT is dat de kwaliteit afneemt naar mate de monitor veel branduren maakt. Dat geldt natuurlijk ook wel in mindere mate voor een LCD TFT.

Maar het is zonder meer waar dat wanneer je een nieuwe Iyama CRT naast een nieuwe sucky sucky 25 dollar TN schermpje zet deze met gemak het van dat schermpje wint qua kleurechtheid ofwel gamut (kleurspectrum).

Voordeel van een CRT is ook de snelheid en dat ie geen input lag heeft en een TFT scherm het eerst electronisch moet gaan bedenken en dan gaat weergeven pixel / pixel.

Voorbeeldje 1280 * 1024 @ 100Hz, op een analoog scherm, betekent dat er 100 keer per seconde analoog het scherm word opgebouwd. 1 Beeldpunt heeft dus een frekwentie van 131MHz.

Het duurt dan dus slechts 7,6ns pixel to pixel. Dat haalt geen enkele LCD.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 17 januari 2009 02:51]

Okay.
Als er betaalbare S-PVA panelen zijn van 300 a 400 euro die een Full-HD resolutie aankunnen, dan hoor ik dat heel graag van je.
Een Eizo ColorEdge is me nog te duur.
Kijk naar een Dell 2408 wfp. Waarschijnlijk 2de hands voor ca 400 euro te koop.

Nieuw heb ik er destijds 600 voor betaald in de aanbieding. Nu kost ie weer 700 - 800.

Dit scherm heeft wel een behoorlijke input lag. Maar dat maakt voor foto bewerking weinig uit.

een andere die 'm zoekt ook voor foto bewerking:

V&A gevraagd: Opzoek naar Dell 2407WFP of 2408WFP

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 17 januari 2009 10:43]

Dell 2408WFP (¤490,-) http://www.qsix.eu/product_info.php/cPath/21/products_id/33. De eerste keer dat ik deze monitor aanzette verbaasde ik me echt over de kleuren die het ding produceerde. Echt een goede monitor. Hij schijnt wel lichtjes last te hebben van input-lag, maar ik geloof dat de nieuwere A01-revisie dat minder heeft.
Ze gingen nu die SED techniek weer oppakken toch? Dat schijnt vele malen beter te zijn als TFT qua reactiesnelheid en contrasten.

Hoe dat met OLED zit weet ik niet.
Ik draai die CRT ook echt niet op 60 Hz.
Gemakkelijk op 75 of 85 Hz bij 1600x1200 pixels.
En ik draai gemakkelijk Full-HD.
Ik kijk al sinds 2004 Full-HD op mijn PC.
Ik denk dat jij vroeger een matige CRT hebt gehad.

Ik vind de kleuren van de gewone TFT erg matig.
Die schijnen ook nog maar 18 bits kleuren te hebben ipv 24 bits bij CRT.
Ik heb laatst nog een nieuwe TFT gezien bij een kameraad thuis, ik vond de kleuren flets.
Ik mis iets in de kleurenruimte.
Mijn 22" CRT kostte maar 300 euro, maar presteert ver boven de 1000 euro van een vergelijkbare TFT.
Nu was die 22" CRT vroeger natuurlijk ook duurder dan 1000 euro.

Bij DreamWorks wilden de heren grafici terug naar CRT toen ze die weg hadden gedaan voor TFT's. HP is toen in samenwerking betere TFT's gaan maken.
Je hebt een TFT van paar duizend euro nodig wil je betere kleuren hebben dan een goede CRT: http://www.hardware.info/...en_in_superscherm_van_HP/

Ik doe zelf serieus aan fotografie, en vind dan een aspect als kleurenruimte erg belangrijk.
Ik heb dezelfde CRT voor m'n broer gehaald, die speelt o.a. Quake op hele hoge framerate van 160fps ofzo, dat haal je niet op een TFT.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 17 januari 2009 02:56]

Wat ik jammer vind aan de kast is dat ie slecht is gedesigned qua cable management.

Ik had graag rechts en onder / voor het moederbord van het moederbord gaten gezien zodat je direct kan vertrekken met kabels.

Nu moet je een lange oversteek maken van je voeding en sata cabinets.

Er zit welliswaar geen window in maar vind dat toch zonde. Je ziet op jouw fotos al de wirwar van kabels. Persoonlijk irriteer ik me daar aan.

Ik heb zelf de PC-V1000Z een miditower van Lian Li van bijna 300 euro die dat allemaal wel heeft. Deze kast is in 1 woord mooi maar heeft veel kleine puntjes. Wellicht wil ik daar nog wel eens een review aan wijden.
Ik kan de kabels misschien wat beter bij elkaar binden.
Maar ik geef je gelijk, kabelmanagement achter het moederbord was niet verkeerd geweest.
Ik zou ook de voeding bovenin kunnen plaatsen, dan zijn de kabelbomen wellicht ook wat beter te verdelen en komt er meer ruimte bij het moederbord.
Maar ik heb liever geen sterk electromagnetisch veld van de voeding bovenin, omdat ik er ook een dure telelens met eigen electronica bovenop moet kunnen leggen.

Ik heb even de foto's van de PC-V1000Z bekeken, en heb 3 minpuntjes gezien.
- past geen grotere voeding in
- achterste compartiment voor de harde schijven zit erg dicht bij de voeding (electromagnetische velden).
- rooster aan de voorkant zal wel stof vreten.

Op zich een heel mooi kastje natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 17 januari 2009 02:41]

Een schakelende voeding veroorzaakt geen magnetisch veld. Dat is alleen het geval met voeding waar tranformators gebruikt worden. Om je een idee te geven een voeding die dan in staat is 700 Watt te leveren zakt door je kast heen qua gewicht.
Dat heb je goed, kijk maar naar hoe zwaar een adaptertje van 20VA al wel niet kan zijn, laat staan 1 van 700W.

Ter vergelijking een scheidingstrafo van 2500VA weegt zon 32KG
Er zit een gat voor kabelmanagement.
Zie hier eentje op het Lian-Li forum die 'm voorzien heeft van waterkoeling en een goudkleurige binnenkant: http://www.lian-li.com.tw...d1a9d510f69694c426c322b9f

Moet ik eens kijken of ik de kabels kan omleggen, ik heb wel een langere voeding.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 17 januari 2009 13:02]

is die 8800gts niet een beetje bottleneck met een core i7 :?

ontopic:.. review is een beetje karig, wat meer ondersteuning en uitgebreider.. wel goeie en duidelijke fotos
Is het niet een beetje dom als ik in december een GTX280 besteld had?
M'n voornaamste toepassingen zijn videoconversie en fotobewerking.
Ik kijk nu of ik een GTX285 of 295 koop, of nog ff wacht op de GT212 GPU in Q2.
Een GT300 met DX11 zal ook welkom zijn.

offtopic: foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 40D en een lichtsterke 50mm f/1.8 lens.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 16 januari 2009 19:33]

Waarom zou de 8800GTS een bottleneck zijn? er zijn zat mensen die alleen cpu power nodig hebben en dan iets als een 7300gt of een hd2400 of iets dergelijks in de computer hebben zitten, niet alleen gamers hebben corei7, dat zijn gewoon stereotype denkbeelden, daarbij is een 8800GTS toch aardig rap, ik heb er zelf een gehad en n aardig stukje overclockt, met die corei7 haalt hij tenminste de volle 100% er uit ;)

Maar een videokaart zal nooit de bottleneck zijn, de processor is de snelweg en de videokaart de stad/het dorp, het gaat om de reis, niet om de bestemming, en de reis is met een corei7 sneller afgelegd als met een e2200 bijvoorbeeld :P

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 17 januari 2009 04:16]

Waarom kies je juist voor deze kast ?
Is het geld het wel waard ?
Verder goede foto's en zijn de fans goed of luidruchtig ?
Ik heb voor deze kast gekozen omdat:
- redelijk stil (ook door deur)
- installatiegemak
- koeling
- design
- vlakke bovenkant zodat ik m'n spiegelreflex met telelens erop kan leggen.

De Lian-Li PC71B vind ik niet echt mooi.
En de Antec P190 is helaas niet meer verkrijgbaar.

Ik ben van plan om er de rest van m'n leven mee te doen, dus ja, ik vind 'm dan z'n geld wel waard.

De fan's zijn goed, worden pas echt hoorbaar op high (1500rpm).
Heb nog 2 Noctua fan's gekocht, moet ik nog een keer inbouwen.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 16 januari 2009 19:44]

Mooie strakke kast hoor ! Vind wel dat daar ook een bijpassende (zwarte) TFT naast moet staan :) Review is verder wat aan de korte kant.

Veel plezier met je Lian-Li !
Een goeie CRT is geschikter voor fotobewerking dan een TFT.
Of je moet een hele dure TFT hebben (Eizo).
CRT is ook geschikter voor gaming.
TFT is leuk voor office-applicaties.

Review kan nog uitgebreid worden.
Een goeie CRT is geschikter voor fotobewerking dan een TFT.
Of je moet een hele dure TFT hebben (Eizo).
CRT is ook geschikter voor gaming.
TFT is leuk voor office-applicaties.

Review kan nog uitgebreid worden.
dat zeiden ze in 1999.
Je spreekt jezelf tegen.
Of je moet een hele dure TFT hebben (Eizo).
Dus een TFT is beter dan een CRT, zolang je maar een goede koopt.

[Reactie gewijzigd door Dostya op 17 januari 2009 00:56]

vind 359 euris wel erg veel geld voor een kast ( bij alternate). hij is wel mooi , maar of hij zoveel geld waard is betwijfel ik. verder mooie review alleen een beetje kort.
Foto's zijn top
Verder zie je aan de buitenkant niet dat het qua uiterlijk een hele dure kast is , maar ik neem zonder meer aan dat hij kwalitief ok is en hij is mooi afgewerkt.

[Reactie gewijzigd door JoeyF op 16 januari 2009 20:44]

Te gekke kast. Fantastisch dat je niet naar de prijs kijkt maar gaat voor design en kwaliteit.
Precies, liever iets te duur, dan een goedkopere kast waar je later spijt van krijgt.
als je beurs het toelaat is het inderdaad fantastisch om niet naar de prijs te hoeven kijken, helaas geldt dat niet voor iedereen!!!
Geweldig deze review!!! Hier zat ik op te wachten ;). Verder namelijk nul komma nul info te vinden online over deze case. (Buiten 1 redelijke review)

Hij was hier trouwens in eerste instantie ook 299,-

Misschien dat er wat meer detailfoto's bij kunnen zoals van achter de SATA-printplaat. Ook wat info over geluidsproductie (in vergelijking met je vorige case misschien) zou wenselijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Rob1106 op 17 januari 2009 13:53]

Review had inderdaad wat uitgebreider gemogen en hoop ook dat je die later zal aanvullen.

Een hoop geld voor een kast maar Lian Li is het zeker waard net als silverstone kasten imo.

De foto's die je hebt gemaakt zijn erg mooi en je kan zien dat dievolgens mij niet met een goedkope camera zijn gemaakt;)
Review zal ik nog uitbreiden, zodra me nog meer feiten te binnen schieten.

Ik heb ook een Silverstone TJ10 overwogen, ook een zeer mooie kast.
Alleen hangen daar de harde schijven een beetje open en bloot (geluid).
Voordeel is wel dat de deur alleen de bovenste helft bestrijkt.
En misschien nog iets betere koeling die die kast heeft.

Foto's zijn met een Canon EOS 40D gemaakt, wel met een goedkoop vast lichtsterk 50mm f/1.8 lensje.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 16 januari 2009 19:43]