MSI Media Live Diva 5.1 Review

jschoorl2 18 januari 2009, 3.952 views

MSI Media Live Diva 5.1

Pluspunten

• Moederbord speciaal gericht op HTPC gebruik op basis van de energie zuinige 780M chipset
  • Vloeiend 1080p afspelen dankzij 128Mb sideport memory
  • Integrale oplossing, meer dan uitstekende vervaning voor een receiver.
  • Top geluid dankzij D2Audio DEA-3 chipset

Minpunten

• 5.1 AMP bracket is 2 mm te hoog waardoor hij niet goed past. Heb dit opgelost met 2 schijfjes. Voor nieuwere produktie run schijnt dit opgelost te zijn. Hetzelfde geld voor de I/O plaat waarom schuim zit wat te dik is. Verwijder dit en het past prima.

Layout Score: 3
Op basis van de MSI Media Live Diva heb ik mijn HTPC Plus gebouwd. Mijn HTPC Plus heeft de volgende zaken thuis vervangen:

- HD satellite receiver (Kathrein UFS-920)
- DVD player (Pioneer DVD 454)
- Receiver (Pioneer DVD-2011)

Omdat ik deze 2de hands goed kon verkopen kon ik deze HTPC bijna zonder extra kosten bouwen.

Het hart van de HTPC plus is dit unieke moederbord van MSI, de Media Live Diva. Het is een bord helemaal gericht op het samenstellen van een HTPC. Wat het zo speciaal maakt is dat je rechtstreeks je 5.1 surround systeem kunt aansluiten zonder gebruik te maken van een receiver en je krijgt een verbluffend geluid. Dit is waarom ik ook de plus heb toegevoegd aan mijn HTPC plus project.

Het moederbord is tot stand gekomen door een samenwerking tussen AMD, MSI en D2Audio en is gebaseerd op AMD's Maui ontwerp. Voor de software gebruik ik Vista MCE.

Wat dit moederbord voor mij bijzonder maakt is dat je dankzij de DAE-3 D2 Audio chip tevens je receiver vervangt en dat je met deze oplossing geluid krijgt wat je normaal van een zeer goede 500 Euro receiver verwacht. Dus heb je geen receiver of is hij aan vervanging toe, dan kan dit een zeer goede oplossing zijn. Voor de duidelijkheid je sluit je 5.1 surround set dus rechtstreeks aan op je HTPC. Er zijn volgens mij weinig HTPC's die ook de functie van je receiver volledig kunnen overnemen :*) Scheelt ook nog eens ruimte en stroomkosten ....

Als je het over stroom hebt het moederbord is uitgerust met de mobiele versie van de 780G chipset (780M) (energiezuiniger - minder stroom gebruik - minder koeling - stillere PC). Daarnaast heb je component out erop zitten naast HDMI en VGA.

Op het moederboard zit 128MB sideport memory om HD streaming nog beter te maken. Ondanks dat ik nog niet klaar ben (ik vraag me af of een HTPC ooit af is O-) ) kun je de bouw en details vinden op www.htpcplus.com. Let op: het is nog een site in ontwikkeling en ik vond het een mooie gelegenheid om eens met Joomla te stoeien. Er is ook een speciaal stuk met nog meer detail over de MSI Media Live Diva

[edit]De foto's van de bouw staan inmiddels [url="De foto's van de build van de MSI Media Live Diva staan nu [url=\"http://htpcplus.com/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=66\"]online[/url]"]online[/url]

Heb jij ook een MSI Media Live Diva 5.1?

:z

Maarre.. deze review is duidelijk nog niet klaar (IMO) en zoals het nu eruit ziet lijkt het meer op een post wat je ook in het Mobo forum kon plaatsen.
Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten hoe de DAC van die PCI-E digital-amplifier word aangesproken, hoe de drivers daarmee omgaan, linux support, hoe sluit je die boel aan, wat voor speakers gebruik je. Enzovoorts.

En verder lijkt mij het ook HEEL ERG tricky om je speakers daarop aan te sluiten zonder voorversterker, gezien hij dan de volle "100Watt" op je speakers gooit als je OS zijn geluidsinstellingen op default zet.

Ook ben ik benieuwd hoe dit gaat werken als je al een bestaande stereo-versterker heb. Ik heb namelijk al een fatsoenlijke NAD versterker met een paar mooie zuiltjes, maar voor films en eventueel spellen zou ik dat setje later nog wel willen uitbreiden met een center en 2 rears. Alleen om daar nou een nieuwe receiver voor te gaan kopen is onzin. Dus het zou mooi zijn als hij via die 2 RCA aansluitingen het signaal voor de front speakers zou outputten, en de rest van de kanalen zelf regeld.

Dat zou ik dus graag willen zien in deze review, van toch wel een uniek product.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 17 januari 2009 15:52]

Even voor de leek; dat kaartje is dus een soort van versterker?

Maar dan praten we toch over gigantische wattages?
Valt mee, maar 100W max:

MSI's 7.1 channel pre-amplifier, and 5.1 channel 100W amplifier cards, along with the Digital Audio Engine IC integrated on the motherboard, provide complete digital amplifier solutions to enable all the audio options needed for today’s Media Live.

Bron

Meer info over het moederbord:

MSI Europe heeft een moederbord ge´ntroduceerd voor het gebruik in een htpc. De MSI Media Live Diva gaat vergezeld van een kaart die een externe versterker overbodig maakt.

Het nieuwe moederbord is gebaseerd op de 780M-chipset van AMD en ondersteunt zowel quadcore-processors met een tdp van 95W als energiezuinige cpu's met een tdp van 45W. De micro-atx-plank is uitgerust met een AM2+-socket, en zal ook AMD's toekomstige AM3-processors ondersteunen. De chipset bevat de HD 3200-igp, die in staat is om probleemloos 1080p-content af te spelen zonder de cpu al te zwaar te belasten, wat er volgens MSI voor zorgt dat het energieverbruik met zeventig procent afneemt. De Diva beschikt met de D2audio DAE-3 Digital Amplifier verder over een ge´ntegreerde audioversterker.

Het moederbord is beschikbaar in twee verschillende versies, de Media Live Diva 5.1 en de Media Live Diva 7.1. Het verschil zit in de versterkertrappen die als insteekkaart meegeleverd worden; de Diva 5.1 is uitgerust met een complete vijfkanaals versterker, terwijl de 7.1 is voorzien van een zevenkanaals voorversterker. In combinatie met de Diva 5.1-geluidskaart kan de pc rechtstreeks op een speakerset worden aangesloten; de 7.1-versie heeft nog een losse eindversterker nodig. MSI Nederland liet aan Tweakers.net weten dat de Media Live Diva 5.1 en de Media Live Diva 7.1 een adviesprijs krijgen van respectievelijk 199 euro en 170 euro. Het moederbord zou per direct leverbaar moeten zijn.

Bron

Link naar de MSI-pagina over dit bord.
Op zich goed begin van een review, zeker in combinatie met de aparte website (hulde voor het initiatief). Wat ik echter nog mis zijn je eigen ervaringen en prestaties van het bord, je vertelt namelijk vooral over de mogelijkheden.
Msschien is de TS te enthousiast en wil hij aan de slag, maar dit is (volgens mij) geen review. Het is meer reclame voor zijn website. Tevens is het een crosspost vanuit het HTPC-topic.

Volgens mij is de HTPC nog niet eens gebouwd, dus waar komen de waarderingen vandaan? Mocht hij wel al gebouwd zijn, licht dan toe waarom het moederbord overal zo goed scoort. is het geluid echt zo geweldig?

Daarnaast komen alle onderwerpen waar je een cijfer voor hebt gegeven, zoals layout, prestaties,etc. niet terug in de review (misschien met uitzondering van de featureset).

Mijn tip: bouw de htpc, configureer hem heel goed en test hem dan grondig en objectief. Dat laatste is zeker van belang, er zijn genoeg reviewers zo blij met hun nieuwe aanwinst dat ze vergeten kritisch en objectief te zijn. Deze review kan erg goed worden, maar daar is wel wat extra voor nodig.
Oke, ben wat enthousiast omdat het een uniek bordje is. Foto's van de bouw staan inmiddels online, met hier en daar een kritische noot.

- 5.1 bracket is 2 mm te hoog. Opgelost door hier twee schijfjes tussen te plaatsen
- I/O plaat is te dik door het schuim wat erop zit. Hierdoor krijg je het bord niet geplaatst. Schuim kun je eenvoudig verwijderen en dan past e.a. prima.

Heb hierover met MSI contact gehad en in de nieuwere productie batches zouden deze twee problemen opgelost moeten zijn. Voor mij de reden (todat het tegendeel is bewezen) deze twee punten niet zo zwaar mee te laten wegen in de beoordelingen.

Ben nog bezig met de andere delen van de review te schrijven. Eerst komt nog audio setup en diverse testjes welke ik moet gaan doen al is het lastig om hiervoor objectieve criteria vast te stellen.

Suggesties hiervoor zijn altijd welkom.
ps. Linux support is er nog niet maar daar schijnt aan gewerkt te worden.
Wat ik in deze review bovenal mis is details over het geluid.

Een notoir probleem met versterkers die vanaf PC voedingen werken is dat allerlei interne storingsbronnen (HDD en USB activiteit) vrolijk meeversterkt worden, met als gevolg dat je misschien geweldige geluidsweergaven van je gewenste geluiden kunt hebben, maar dat je ook gelijk meekrijgt als je HDD aanspringt of je met de muis beweegt...

Hier rep je niet over, ook doe je geen loopback tests om te kijken hoe zuiver het geluid is e.d.

Normaliter zou je je kunnen afvragen of dat wel nodig is bij een moederbord met integrated audio, maar in dit geval is juist de audio een unique selling point. Dit bord kost 3x zoveel als MSI's vergelijkbare 780G bord zonder al deze audio opties. Dat is dus bij uitstek wat getest moet worden...