Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Apple Wireless Mighty Mouse Review

Markofnikoff 15 januari 2009, 1.356 views

Apple Wireless Mighty Mouse

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Precisie
  • Design
  • Bluetooth
  • Aan/uit knop

Minpunten

• Knoppen zijn wennen
  • Knijp Knoppen doen niet goed wat ze moeten
  • Glijrand hadden beter voetjes kunnen zijn
  • Snelheid

De keuze

Ik ben sinds november de trotse eigenaar van een Macbook, prachtig ding voor onderweg. (Niet alleen voor onderweg trouwens ;) ) Maar thuis werk ik toch liever op een groot beeldscherm met een muis en toetsenbord. Nu had ik al een toetsen bord van apple, ook draadloos, maar nog geen goede muis. Hoewel ik een Mx518 en een G19 van Logitech heb liggen (heerlijke muizen), wou ik toch graag een draadloze muis die wel door de Mac ondersteunt wordt. Want ja, wat heb je aan tig knoppen op een muis als ze niks doen. Dus opzoek naar een draadloze muis, die mac ondersteunt. Keuze te over, maar ik zat niet echt te wachten op zooi van sweex of trust. Van logitech leek me de MX1000 wel een interessante optie of de bluetooth Vx470, en natuurlijk de MM van Apple zelf. Naar Microsoft heb ik niet gekeken, omdat...... nja waarom weet ik niet maar, een MS muis op een Mac.......het paste er gewoon niet bij (En nee ik ben niet anti-MS of zo)
After all, een Mac koop je ook om esthetische redenen. Omdat ik de 470 te klein vond bleven de MX1000 en de MM over, de MX1000 kun je opladen, wat een voordeel is en de MM was bluetooth. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de MM omdat het toch het beste bij mijn werkplek past, de scrollball me prettig leek bij foto bewerken (hoewel ik daar ook een tablet voor heb) en dat de bluetooth verbinding zonder USB dongles werkt.

Verpakking

Zoals bij alle apple producten een wit doosje, met daarin de MM, boekjes en 2 batterijen; 2 Li polymeer batterijen om precies te zijn, geen goedkope zooi dus. Nadat je de gebruikelijke plastic stickers eraf hebt getrokken zie je pas echt hoe strak de muis eigenlijk is.

Knoppen, en vormgeving

Met de MightyMous’en die nu verkrijgbaar zijn is apple eigenlijk deels afgestapt van de een-knop muizen, je kunt hier een hele discussie over voeren wat eigenlijk prettiger is, maar persoonlijk, als ‘ex’ windows gebruiker (hoewel ik nog altijd een pc heb en gebruik) vind ik een links er rechts knop wel zo prettig.
Hoewel er fysiek maar één echte knop te zien is op de MM en de hele muis eigenlijk klikt, heeft apple het vrij slim opgelost om er toch een extra knop bij te frutselen.
De bovenkant van de MM is aan een stuk plastic met alleen het scrollballetje als ‘verbreking’ van het vlak. Als je klikt duw je als het ware de volledige plastic bovenkant als een knop in, de achterkant van de muis klikt natuurlijk niet. Het werkt een beetje zoals de trackpads in de nieuwe Macbooks. Onder het witte plastic zitten sensoren die ‘voelen’ met welke vinger je klikt. Nadeel hiervan is dat je je linker vinger moet optillen om rechts te klikken, kwestie van wennen kwam ik achter, maar niet echt optimaal.
De andere opvallende feature van de MM is de trackball(etje). Dit is de vervanger van het muiswieltje, en werkt precies het zelfde alleen dan in zowel de horizontale richting als de verticale. Dit werkt goed, alleen is schuin scrollen niet mogelijk hiermee. Ook heb ik verhalen op internet gelezen dat het balletje na veelvuldig gebruik vastloopt door vuil wat zich in de muis ophoopt. Door het balletje over een stuk papier te bewegen kan dit echter weer worden verholpen, zo begreep ik. En ja je monitor moet je ook om de zoveel tijd afstoffen, dus een muis poetsen kan daar naar mijn mening ook nog wel bij.....
Naast deze ‘standaard’ toetsen is het ook nog een knijp knop. Deze zitten aan weerskanten van de MM, en hebben nogal wat kracht nodig om geactiveerd te worden. Ook de positionering van deze knoppen is niet erg geslaagd. Je moet je hand echt verplaatsen om erbij te kunnen, en vaak doe je door de kracht die je moet zetten per ongeluk klikken, wat soms erg onhandig uit kan komen. Zelf heb ik exposé onder deze knoppen zitten, en als je er een beetje op let zijn ze nog redelijk bruikbaar, maar dit had zeker beter gekund.

Prestaties

Onder prestaties versta ik voornamelijk de precisie en de resolutie van de muis. De precisie is erg goed te noemen. Nu is dit natuurlijk ook te danken aan het feit dat OSX anders met de cursor omgaat dan Windows, er zit namelijk een kleine begin vertraging in de beweging. Deze is bij alle muizen merkbaar en komt de precisie zeer ten goede. Maar deze zelfde implementatie zorgt er ook voor dat de snelheid van de muis, naar mijn mening te laag ligt. Zeker als je dit vergelijkt met andere muizen die ik bezit (Mx518 en de G19) De wireless mighty mouse maakt gebruik van een LASER sensor inplaats van de optische sensor in de versie met een staartje, dit zou de resolutie normaal ten goede moeten komen, maar dit lijkt op het eerste gezicht niet het geval. Nu ben ik er achter gekomen dat er een programmaatje is om dit ‘euvel’ te verhelpen. Maar door het feit dat ik geen programmaatjes wou gebruiken voor de muis (bluetooth moet gewoon aansluiten en gaan zijn vind ik) is dit toch een minpunt. Maar als je van plan bent om spelletjes te spelen op je Mac dan raad ik deze muis toch wel af, snel is hij niet, en de knoppen maken het soms wat lastig om rechts te klikken, vervelend als je net een kill wilt maken. Ook is er natuurlijk de start-lag die je hebt bij bluetooth apparaten. Batterij duur kan ik nog niets over zeggen, zo gauw ik de batterijen die ik erbij heb gekregen moet vervangen zal ik de review uitbreiden. Een leuke toevoeging van de MM is dat je kunt kiezen of je er een of twee batterijen in doet, met een heb je een lichtere muis en wat minder tijd om te werken (hoewel dat ook maar relatief is) en met twee heb je een zwaardere muis die het langer volhoudt.

Ergonomie & Design

De MM ligt prettig in de hand, nu is dit waarschijnlijk nog persoonlijker dan het design, maar persoonlijk vind ik het de muis dus erg prettig. Dit is ook de reden dat ik van de V470 heb afgezien, de grote. Ik heb geen kleine handjes en als ik een muis gebruik moet ik ook wat in m’n handen hebben.....net als met andere zaken zeg maar ;)
Een nadeeltje dan toch weer, is de keuze voor een glijrand inplaats van glijvoetjes, dit levert toch wel wat meer wrijving op dan een paar teflon voetjes. Op mijn muisbord is dat nog overkomelijk, maar op sommige oppervlakken is het storend.

Kwaliteit

De MM is een degelijk afgewerkt product, het is weliswaar compleet gemaakt van plastic, toch voelt het niet goedkoop aan. Aan de onderkant zit ook een klepje over de sensor heen, waardoor er tijdens mogelijk transport geen zooi in kan komen. Dit klepje is tevens de aan en uit knop, zo spaar je ook nog eens batterijen uit.

Dan het punt waar velen over struikelen, de prijs. Apple producten staan er toch wel om bekend dat ze vrij prijzig zijn, after all 70 euro voor een muis is best heftig. Hoewel de rechtvaardiging van de prijs vaak punten zijn van heftige discussies, ga ik die hier niet beginnen. Als je opzoek bent naar een muis die perfect bij je mac past, draadloos is en doet wat ie moet doen dan zit je bij de MM goed. Wil je echter een snelle muis met een hele lading knoppen, dan zit je niet goed. Voor mij is de prijs misschien ietsje te hoog in vergelijk met wat je er voor krijgt, er zitten wat teveel kleine min-puntjes aan om te zeggen dat dit de meest ideale muis is die er te krijgen is. Maar het design maakt dit voor mij goed, en natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die hier waarschijnlijk anders over denken.

Al met al is de Wireless Mighty Mouse een prettig en mooi knaagdier om mee te werken. Het scrollballetje is echt een leuke maar vooral handige feature. De muis ligt mij lekker in de hand, en heeft een goede verhouding tussen gewicht en grote (hoewel het gewicht nog te kiezen is door een of twee batterijen te gebruiken). Dus een goede muis, met de nodige minpuntjes die het design met zich meeheeft.

>> Morgen zet ik er nog een paar foto's bij ik heb nu geen zin meer om die te maken ;) <<

Heb jij ook een Apple Wireless Mighty Mouse?

Ik had na ongeveer 'n halfjaar problemen met het scrollballetje. Dat scrollballetje is HEMELS zolang 't werkt. Zodra 't begint te falen, is 't een hel. Je krijgt 't onmogelijk perfect proper. De eerste paar keer dat je 't proper maakt, werkt ie terug goed, maar daarna doet ie niet veel meer. Links/rechts scrollen blijft werken, boven amper en beneden simpelweg *niet*.

Aangezien ook veel mensen dit niet aan de hand hebben, vermoed ik dat dit alleen een plaag is bij mensen die zweterige handen hebben, waar ik er dus één van ben :P
Nee hoor, dat is een vrij algemeen probleem. Er komt gewoon te snel vuil in het balletje en aangezien het zo klein is, krijg je er snel last van. Ik doe er dan een druppeltje schoonmaakmiddels op en wrijf er even flink mee over een stuk papier, werkt dan weer een maandje of wat. Maar het blijft zo dat het balletje een beetje een design-flaw is.
Ik weet t niet zeker, maar Logitech heeft iig voor de Mx Revolution, MX1100R en de G15 OSX drivers, niet ook voor de MX518?
*gaat op zoek naar foto's* ... :)

Klinkt leuk deze muis, maar voorlopig doet mijn MX1000 het nog prima. :)
Haha :

Die morgen moet zeker in 2010 zijn :9 .

Nee hoor grapje ;), mooie review. Ik twijfel ook om hem te kopen zodra mijn opleiding zich weer voortzet na de vakantie. Bluetooth muisje toch iedere keer weer wat minder aansluiten :)
Hij is inderdaad wat aan de prijzige kant, dit is dan ook het enige knelpunt waarom ik even wacht of hem zelfs NIET koop. Als de prijs wat lager had gelegen was hij nu al onderweg of had ik hem al in huis gehad :*) .

Dank voor het interview, goed verhaaltje!! _/-\o_ :)

PS:

Paar foto's/plaatjes van Apple zelf ;)

[Reactie gewijzigd door TheRzr op 30 juli 2009 09:48]