Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650 Review

ChiLLeR 9 april 2014, laatste update op 9 april 2014, 508 views

Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650

Pluspunten

• Strak design
  • Groot aanraak oppervlak
  • Gemakkelijke installatie
  • Smooth scrolling
  • Multiple touch (tot 4 vingers)
  • Draadloos

Minpunten

• Out of the box niet volledig opgeladen
  • Mist ietwat precisie tov normale muis

Nadat ik had besloten om een nieuwe pc te gaan samen stellen voor mijn werk kwam daar ook weer de keuze voorbij voor een toetsenbord en muis. Mijn vriendin werkt al tijden met een Mac en een Magic Trackpad. Op mijn laptop zit ook een trackpad en op mijn werk heb ik gewoon een normale muis.

Nu leek het mij eigenlijk wel handig om ook bij mijn nieuwe pc een touchpad te hebben, met het oog op ergonomie en ook scrollen/swipen werkt heerlijk natuurlijk met een touchpad.

Na kort rondzoeken op internet zijn er voor Windows weinig opties en heb ik voor de Logitech T650 mede vanwege het design en het grote aanraakoppervlak.

Verpakking
De touchpad zit in een klein doosje die niet veel groter is dan het apparaat zelf. Het deed me meteen herinneren aan de verpakking van Apple producten die ook erg slim verpakt zijn.

Inhoud
  • Touchpad
  • Unifying ontvanger
  • USB oplaad kabel
  • Handleiding en garantie boekje
Aansluiten
Geleerd uit het verleden lees ik toch even snel de handleiding door want vroeger zou ik meteen de boel in de USB stoppen en zelf proberen aan de gang te krijgen maar dat heeft vaak genoeg problemen opgeleverd. Maar mijn angst was ongegegrond want het begint meteen met de Unifying ontvanger in de USB te stoppen en de touchpad aan te zetten. Dat gaat door middel van een klein schuifje aan de zijkant (Zie foto 2) waarmee je de touchpad aan en uit kan zetten.

Windows 7 gaat zelf opzoek naar de software maar ik vond dat erg lang duren en ben zelf de software gaan downloaden en installeren via www.logitech.com/download/t650
Pc moest herstart worden en daarna werkt alles vlekkeloos.

Het viel me op dat de touchpad niet volledig is opgeladen out the box, een klein detail maar toch iets wat ik vervelend vind.

Gebruik
Aanraken gaat met precisie en is een wezenlijk beter touchpad dan het Synaptics touchpad dat ik in mijn HP Elitebook heb zitten. Het is even wennen dat er geen fysieke muisknoppen zijn.
Echter kan je klikken op twee manieren, manier 1 is door met je vinger te tikken op het oppervlak en manier 2 is door het oppervlak in te drukken. Het lijkt dan alsof je een grote knop in drukt. Rechtermuisknop gaat door te tikken op het vlak rechtsonderaan.

Ik gebruik Google Chrome en ik raad je aan om de Logitech smooth scroll extensie te installeren daarmee zorg je er voor dat het scrollen super smooth gaat. Zoals je eigenlijk op een Apple gewend bent en het naar mijn idee al standaard zou moeten werken.

Als je ook af en toe met Mac werkt dan zul je merken dat standaard het scrollen met twee vingers naar boven en beneden andersom werkt ten opzichte van de Mac. Dit is gelukkig simpel op te lossen door in de Setpoint software te gaan naar Scrollopties en Scrollrichting aan te vinken. Dat zorgt ervoor dat het scrollen op dezelfde manier gaat als op een Mac.

Precisie
Je kan heel precies aanraken maar mist toch soms wat precies in vergelijking met een normale muis. Ik kan het niet aantonen maar dat is meer een gevoel dat ik ervaar.

Ik vind het een heerlijk apparaat en voldoet aan mijn verwachting van een touchpad. De touchpad zal ik ook gaan gebruiken in combinatie met Photoshop en ik ben benieuwd of het mij dan nog steeds zal bevallen of dat ik toch wissel voor een muis om meer precies te krijgen tijdens klikken en bewegen.

Het is geen goedkoop apparaat, officiŽle retail prijs is op het moment van schrijven §79,95. Ik heb hem kunnen vinden voor §55, niet goedkoop maar ik vind het geld waard.

Heb jij ook een Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650?

Bij mij gaat het via deze stappen:
- Control Panel > Hardware and Sound > Devices and Printers
- Eťn van de devices die je ziet is de Logitech Unifying Reciever
- Right click en selecteer Mouse settings > pointer options > enhance pointer precision
Gevonden maar dat heeft bij mij een averechts effect. Kan dan de aanwijzer niet meer goed bedienen. Ik laat het maar even zo en ga het even een paar dagen testen.

[Reactie gewijzigd door ChiLLeR op 9 april 2014 16:17]

Ik gebruik zelf tot volle tevredenheid de Logitech TK820, een wireless keyboard met geÔntegreerd touchpad, http://tweakers.net/price...oard-tk820/specificaties/.

Het touchpad in dat keyboard is verregaand gelijk aan de T650. Qua precisie ben ik echter wel tevreden. Het is wel noodzaak om "enhance pointer precision" aan te vinken onder mouse settings > pointer options van de Logitech Unifying Reciever.

Als je dit nog niet had gedaan zul je een aanmerkelijke verbetering zien.
Waar kan ik de optie pointer options vinden? Binnen de unifying software zijn er geen instellingen te vinden, ik kan alleen firmware updaten en loskoppelen.