sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)

Specificaties WiFi-n • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L) Review

_l_Arjan_l_ 6 april 2014, laatste update op 6 april 2014, 1.675 views

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)

Pluspunten

• Veel instelmogelijkheden
  • Doet wat je van een router van 50 euro verwacht
  • DLNA server

Minpunten

• Stabiliteitsproblemen met oude firmware (1.02b05 werk stabiel)

Ik heb deze router via ibood gekocht voor 55 euro incl. verzenden. Ik zocht een dual band router met 4 Gbit netwerkpoorten en kwam via ibood een aanbieding tegen van deze router. Een vergelijkbaar alternatief van bv TPlink was destijds een paar tientjes duurder.

Mijn eerste ervaringen waren gematigd positief. Je kunt een hoop instellen in de interface, maar deze vond ik niet heel overzichtelijk. Ik heb de 2.4GHz wifi uitgezet en gebruik enkel de 5GHz wifi. Ik had echter geregeld last dat mn wifi verbinding plotseling uitviel voor een paar minuten. De SSID kon dan niet gevonden worden. Het gevolg was geen netwerkverkeer gedurende een paar minuten, wat erg irritant is als je een film via wifi naar een tv aan het streamen bent.

Mijn eerste gedachte was: firmware updaten. Dus op de website van D-link heb ik de nieuwste firmware gedownload (1.01b02 van 29 april 2013) en deze via de webinterface geupdate. Als ik daarna echter in de webinterface checkte op een nieuwe firmware versie werd er aangegeven dat er een nieuwere versie beschikbaar was. Ook als ik via de webinterface nieuwe firmware liet downloaden en installeren gaf de router aan dat dit niet de nieuwste versie was.

Na een tijd met een haperende wifi gewerkt te hebben was ik eens aan het rondneuzen op de openbare FTP van D-link ( ftp://ftp.dlink.ca/PRODUCTS/DIR-845L). Tot mijn verbazing (en vreugde) vond ik daar voor dit model nieuwere firmware (versie 1.02b05 van 28 mei 2013). Sinds ik deze firmware gebruik, heb ik geen problemen meer gehad met mijn router.

De harde schijf die je aan kunt sluiten via de USB2.0 poort kun je aan je netwerk toevoegen door \\192.168.0.1\hddname toe te voegen als netwerkmap (zie screenshot)

De DLNA server optie is makkelijk om bijvoorbeeld media bestanden van deze harde schijf af te spelen op je (smart)tv.

Heb jij ook een D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)?

Ik had echter geregeld last dat m'n wifi verbinding plotseling uitviel voor een paar minuten. De SSID kon dan niet gevonden worden. Het gevolg was geen netwerkverkeer gedurende een paar minuten, wat erg irritant is als je een film via wifi naar een tv aan het streamen bent.
Ik heb zelf de Dlink DIR-857 en ben er achtergekomen dat het apparaat zeer goed werkt... mits er niet meer dan 7 apparaten tegelijk ermee verbonden zijn. Wellicht dat jij hetzelfde probleem had en dat Dlink daar in de firmware een oplossing heeft bedacht.
Dit wifi netwerk gebruik ik alleen prive. Er waren in mijn geval maximaal 3 draadloze apparaten verbonden, vaak slechts 2.
Super bedankt voor de pointer naar de nieuwe firmware, ben er erg blij mee
Hey Arjan, vraagje, gebruik jij ook een VPN over de router?
Met de oude firmware (1.01 die via de website te downloaden is) had ik problemen met mijn Sonos stereo pair maar werkte de VPN functionaliteit prima. Met de 1.02b functionaliteit wordt mijn VPN elk half uur onderbroken waardoor hij eigenlijk waardeloos is.

Omdat er geen DD-WRT of open WRT firmware voor is ben ik nu aan het kijken of ik er iets anders intelligents mee kan doen

[Reactie gewijzigd door QQ2 op 12 april 2014 10:00]

Ik heb de VPN functionaliteit nooit getest en kan jouw probleem dus niet bevestigen. Niet echt netjes van D-link dat ze de firmware voor een product uit 2013 blijkbaar nog steeds niet op orde hebben. Je zou eens contact op kunnen nemen met de support afdeling van D-link over deze kwestie.
Bedankt voor de firmware tip! :D