Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire S3 331-10174G32add Review

Melvinvm 6 april 2014, laatste update op 14 april 2014, 1.315 views

Acer Aspire S3 331-10174G32add

Pluspunten

• Prima accu (3 uur online of 5 uur offline)
  • Superlicht
  • Prima scherm
  • Prettig multitouchpad
  • Snel genoeg voor office taken en surfen
  • Warme lucht blaast aan de achterkant uit en in vanuit het toetsenbord = altijd goede koeling en geen warme lucht langs je handen
  • SD kaartlezer

Minpunten

• Accu KAN beter
  • Harde schijf lijkt voor hapering te zorgen bij multitasken
  • Toetsenbord heeft weinig travel
  • Niet de stilste laptop (verre van hinderlijk)
  • Geen VGA en LAN

Reden aankoop
Ik liep nog altijd rond met wat alweer 4 jaar geleden een aardig snelle, slanke gaminglaptop was. Een 3 kilo zware 15.6 inch laptop die snel warm wordt en waarvan de accu het nog maar 40 min vol hield. Toen er ook nog eens andere kuren ontstonden zoals willekeurig vastlopen en ik steeds vaker een laptop nodig had voor de studie werd het tijd om iets lichts, compacts en goedkoops te zoeken. Dit is de ENIGE lichte (sub 1,5kg) laptop, met een groot scherm (>12inch) en hij was ook nog eens in de aanbieding voor maar 400 euro. Check, check, check dus!

Behuizing
De behuizing ziet er bijzonder mooi uit. Het gebruikte materiaal is kunststof maar het heeft een geborsteld metaal look en dat ziet er vrij spectaculair uit. De kleur is licht bronskleurig. Enige wat mij een beetje stoort is het logotje van de headset, vanuit je ooghoek ziet het eruit als een vuiltje/haartje. De laptop is behoorlijk compact en ontzettend licht, vergelijkbaar met een macbook air en asus zenbook. De aanknop zit op het scharnier, dat is misschien een beetje een gekke plek maar eigenlijk gebruik ik de knop nooit dus och... Het scharnier is vrij stevig, zo stevig dat je met 2 handen het scherm moet openklappen en het scherm nouwelijks trilt tijdens het typen.

Accu en lader
De accu gaat met gemiddelde helderheid, wat bij binnen werken meer dan voldoende is, ongeveer 3 uur mee. Zet je wifi uit dan gaat de accu zelfs 5 uur mee. (op dit moment heb ik nog 75% accu en volgens windows betekend dat er nog 3 uur en 50 min gewerkt kan worden met wifi uitgeschakeld). De lader is lekker klein en licht en bestaat uit een kort geaard 3 pollig snoer en een vrij lange dunne kabel vanaf de voeding. Samen lang zat.

Input
Er zit een chicklet toetsenbord, dat ziet er erg mooi uit maar het was wel even wennen voor mij. De FN knop zit zoals het hoort rechts van control (bij mijn vorige laptop zaten die andersom, verschrikkelijk!) De toetsen hebben weinig travel, dat is ook even wennen. Je bereikt al snel het einde van de toetsaanslag en dat ga je bij lange stukken typen voelen in de vingers als je gewend bent om hard te typen. De pijltjestoetsen zijn eigenlijk net te klein. Home en End zijn alleen te gebruiken in combinatie met de Fn knop en de pijltjes. De touchpad is fantastisch in gebruik. Er ging een wereld voor mij open, multitouch is geweldig! Scrollen, zoomen, draaien en vanaf de rand naar binnen vegen werken uitstekend. Er zitten geen knoppen onder het touchpad maar het hele pad is indrukbaar met een vrij hard (misschien iets te hard) geluid. Als je de rechteronderhoek indrukt of op een willekeurige plek met 2 vingers tikt simuleer je een rechtermuisknop. Je kan niet met 1 vinger de touchpad ingedrukt houden en met de andere de muis verplaatsen om bijvoorbeeld iets te verslepen.

Aansluitingen
Aan de rechterkant zit een sd kaart slot. Aan de linkerkant de headset aansluiting. Aan de achterkant zitten 2 blauwe usb 3.0 aansluitingen, de hdmi uitgang en de laderaansluiting. Er zit dus geen VGA of LAN aansluiting op, niet erg maar wel jammer. Wifi werkt ook op 5Ghz, 300mbps en heeft een goed bereik.

Beeld en geluid
Het geluid valt niet tegen. Volume is dik in orde maar het geluid wordt dan wel wat blikkerig. Bij laag volume is het geluid eigenlijk wel goed. De headset aansluiting is hetzelfde als die op moderne telefoons, je kan dus je headset met microfoon gebruiken. Handig! Het beeldscherm valt niet tegen, wit ziet er aardig neutraal uit en kleuren zijn voor een TN scherm vrij verzadigd. De horizontale kijkhoeken zijn prima, verticaal wordt het al snel onduidelijk. Het paneel glimt vrij sterk, zodra je dus buiten of in de buurt van veel licht komt moet je de helderheid al gauw omhoog gooien om nog goed te kunnen zien wat je doet. Ik heb van ebay een folie besteld om dit op te lossen.

Software en 0% bug
Bij levering stond er windows 8 op het toestel. Ik was meteen naar windows update gegaan om alles binnen te halen. Dit leek niet echt op te schieten en windows update bleef aangeven dat hij 0kb had gedownload. Het bleek dat de meegeleverde mcafee ervoor zorgde dat windows update niet werkte. Goed geregeld acer... Gelukkig was het eenmalig tijdelijk uitzetten van realtime monitoring genoeg om het probleem op te lossen. Toen alle updates binnen waren zat ik nog steeds op windows 8, om 8.1 erop te krijgen moet je naar de appstore gaan. Het installeren duurde ontzettend lang, al met al zo'n 5 uur. Er stond genoeg crapware voorgeinstalleerd, sommige van deze hebben nog wel toegevoegde waarde maar het grootste deel kon ik bij voorbaat van zeggen dat ik er niks aan zou hebben of bleek na een korte check overbodig. Het was wel even werk om al die crapware te deinstalleren. Door de deksel dicht te doen gaat de laptop op standby, deksel open en binnen een paar tellen mag je je wachtwoord invullen en kan je weer verder.

Performance
Bij deze laptop niet het meest belangrijke als het maar snel genoeg is. HD beelden kijken in de browser, office taken of surfen gaat hem prima af. Het stelt niet veel voor, vooral op het grafische front zitten er weinig spierballen onder de motorkap. Al met al levert de processor meer dan genoeg performance. Alleen bij intensief multitasken waarbij de harde schijf veel gebruikt wordt wil de laptop nog wel eens gaan haperen. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij het browsen terwijl windows update aan het downloaden of installeren was en bij het synchroniseren van dropbox en ondertussen iets anders doen. In het begin kwam het dus regelmatig voor dat de laptop even de hik kreeg maar nu alles eenmaal up to date is gebeurd het eigenlijk nooit meer. Waarschijnlijk zijn die problemen te verhelpen door de hdd door een ssd te vervangen. Er zit geen caching ssd in deze laptop en ik DENK dat er geen microsata slot inzit (dat was wel even een jammerlijke ontdekking).

Koeling
De laptop blijft ontzettend koel bij gebruik op tafel. Op schoot ook maar dan moet je er wel opletten dat je niet de uitgang van de ventilatie blokkeerd. De ventilator is vrij stil maar als je in een heel erg stille omgeving zit zal je wel wat horen. De lucht wordt niet van onder de laptop aangevoerd maar van boven, door het toetsenbord, waardoor de luchtaanvoer ook goed blijft als je de laptop op schoot, bed of de bank heb staan.

Heb jij ook een Acer Aspire S3 331-10174G32add?