Alcatel OT-995 Zwart Review

xdizzy12 3 april 2014, laatste update op 10 april 2014, 251 views

Alcatel OT-995 Zwart

Pluspunten

• Prima scherm zonder irritant licht.
  • Redelijke camera.
  • Bereik voor wifi en voornamelijk normale netwerken is superieur.

Minpunten

• Gaat snel in kracht en kwaliteit achteruit.
  • Aansluitingen van lader en audio gaan snel kapot.
  • Erg traag, voornamelijk bij nieuwere apps als de nieuwe YouTube app.
  • Loopt vaak vast.
  • Heeft problemen met het synchroniseren van veel dingen.

EDIT:
Veel ge-edit nu ik meer tijd heb voor het maken van een kloppende review.
Ik heb dingen als performance tests en specs achterwege gelaten. Deze kun je volgens mij toch overal wel vinden.

TL;DR: Ik raad deze telefoon af gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring.

Ik heb de formulering van deze review verbeterd.

Scherm
Het scherm is op zich prima, en na enkele malen gevallen te zijn recentelijk nog in goede conditie. Mijn vader met het zelfde model heeft al wel barsten. De kwaliteit is prima voor de prijs, en je kunt zonder problemen makkelijk uren naar het scherm staren.

EDIT: Na meer vergelijkingen met ook wat nieuwe toestellen kan ik eigenlijk wel zeggen dat dit een voor de prijs geweldig scherm is als je naar kleur en contrast kijkt. Het is alleen geen HD.

EDIT: Tevens heb ik het ding al 1,5 jaar en ik heb letterlijk 1 miniscuul krasje op het scherm dat je eigenlijk alleen ziet als het scherm uit staat en in de juiste hoek het licht kaatst.

Aansluitingen
De aansluitingen voor de lader en koptelefoon deden na 6 maanden al moeilijk en werken nu helemaal niet meer.

Performance na enkele maanden
Nu, na anderhalf jaar is het ding onbruikbaar traag. Na 6 maanden moest ik al een factory reset geven, en toen 3 maanden later weer maar het kon niet meer baten.

Alle apps lopen vast, en wegens de verouderde OS en software zijn er veel problemen met nieuwe apps. Verwacht bij aankoop dat je apps als Youtube niet gaat gebruiken, aangezien deze de OS en alles volledig crashed.

Bereik
Bereik van Wifi en 3G is geweldig, absoluut. Zelfs op plaatsen waar anderen niet meer kunnen bellen heb ik nog een leuk gesprek zonder kwaliteitsverlies.
BlueTooth is wel wat onhandig af en toe. Ook de hotspot functie is onbetrouwbaar.

HDMI
Er zit een micro HDMI aansluiting onderaan het apparaat. Zelf wel eens gebruikt, maar eigenlijk is dat alleen handig voor het opnemen van het scherm of het geven van presentaties.

Camera
De camera is een wisselend succes. Het ene moment maakt hij fenominaal mooie foto's en het volgende moment weet hij niet meer hoe hij met het licht moet omgaan.

EDIT: Na vergelijken met andere cameras van 5 tot 8 MP heb ik toch kunnen besluiten dat voor een mobiele camera, deze camera het uitstekend doet. Het enige nadeel is dat hij heel veel moeite heeft met scherpstellen. Dit duurt altijd een paar seconden (3 tot soms wel 5) en het is onmogelijk iets vast te leggen dat beweegt.

Filmen
Tijdens het filmen is het ding eigenlijk alleen maar aan het scherpstellen. Groot negatief punt. De kwaliteit is op zich redelijk.

Mocht iemand interesse hebben in foto's, dan kan ik er een paar uploaden.

De camera aan de voorkant is <0,3mp en is enkel handig voor dingen als skype. Maar skype is eigenlijk te zwaar voor het ding dus je kunt het beter bij Snapchat houden.

Fysieke knoppen
De knoppen (Powerknop en volumeknop) doen het na 1,5 nog helemaal goed.

Speaker
De speaker is vrij krachtig, en hoewel enkele hoge en lage tonen wegvallen, is het een redelijk ding. Hoewel je beter af bent met een extern boxje.

Binnenkant
Als je de achterkant eraf haalt, dan kom je bij de batterij, simkaart en mircro-SD kaart. De MicroSD kan in principe een kaart van 32Gb aan, maar naar mijn mening had dit een negatief effect op de snelheid. Na een jaar gebruik raakte de 32gb kaart wel corrupt en ik gebruik nu een 4gb kaartje. Het slot voor de batterij is makkelijk, en de batterij komt met een lintje voor het makkelijk verwijderen, wat je nodig hebt als het ding weer vastloopt. De connectors van de telefoon naar de batterij komen wel snel los te zitten.

Simkaarten
Geen problemen met de SIMkaart ondervinden. Ik heb er nu een stuk of 7 van verschillende providers in gehad en absoluut geen problemen gevonden.

Verder is er een ledje aan de achterkant voor verlichtingsdoelen. Deze is vrij fel en verlicht alles binnen 5 meter, maar neemt daarna snel met kracht af.

De verouderde OS is vrij beperkend, maar in de omgang met menus e.d. is dat geen probleem.

EDIT: Ik heb het ding laatste tijd paar keer laten vallen, en het scherm is nog helemaal in goede staat.

Maar, de accu pinnetjes (verbinding tussen de accu en telefoon) zijn heel snel kapot gegaan toen ik begon de batterij meerdere keren per dag te vervangen.

Heb jij ook een Alcatel OT-995 Zwart?

Het blijft jammer dat je review aantoont android steeds meer een wegwerp os blijkt te zijn. De apps en achtergrond services hebben met de tijd meer en meer geheugenhonger.

En nieuwe android-apps blijken niet altijd backward compatible doordat ze een oudere androidversie met zwakke hardware traag of instabiel maken.

Wat dat betreft doen hebben windowsphone8 en ios een beter trackrecord. Daar kun je met gemak 4 jaar mee doen.

Ik had er zelf ook last van, en gekozen voor een nieuwe BlackBerry deze telefoons zijn ook geheugenhongerig maar het voelt een stuk snappier, sneller en lichter aan, en draait ook android apps.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 3 april 2014 21:14]

Ik doe een review over een oudere telefoon waaraan veel ontbreekt en jij gaat huilen over jouw mening op OS dingen.

Sorry, niet sorry maar je klinkt als een 12 jarig kind dat op een filmpje van Call of Duty op de xbox 360 op youtube gaat zeuren dat de graphics zuigen en dan Call of Duty op de PC zo veeeeel beter is.

Compleet irrelevant en compleet irritant.

In dit geval ligt het kwaliteitsgebrek aan de telefoon, niet aan de OS. De telefoon is op zichzelf al heel zwak. 1CPU core etc etc etc.
De zaken en minpunten die je zelf noemt, over achteruitgang, lijken vooral software technisch gebonden zaken.
-Gaat snel in kracht en kwaliteit achteruit.
-Erg traag, voornamelijk bij nieuwere apps als de nieuwe YouTube app.
-Loopt vaak vast.
-Heeft problemen met het synchroniseren van veel dingen.

Dit zijn alle 4 software gerelateerde punten die alle 4, niet merkbaar waren bij het uitkomen van de telefoon, of in in een uitgebreide review in 2012 zijn opgemerkt.
Het waren ook punten, die ik herken in mijn eigen ervaringen uit het verleden met 2/3 jaar oude android 2.3 en 4.0 toestellen die automatisch de software updaten. Ik heb ook een toestel gehad, dat dat niet deed, en die ik na 2 jaar weer terugvond, daar merkte je dat de helft van de niet upgedate apps, in het bijzonder alle g-apps niet meer werkten zonder verplichte update.

Dus het software probleem is niet alleen van deze telefoon eigen. Gebruikers van bijv. Iphone zijn vaak na 3/4 jaar erg te spreken over hoe hun verouderde hardware alle software nog ondersteund, wat het ondersteunde bij uitkomen van die toestellen.
Nope. Na research schijnt dat 1 van de eerste batches van 995's wat slechte printplaten ofzoiets had.

Verder alle Android gebruikers die ik ken doen al jaren met hun telefoon. Vaak is iOS ook bekend om het vastlopen, voornamelijk oudere modellen. iOS en Windows zijn ook niet perfect.
False.

De apps worden zwaarder omdat de gemiddelde telefoon steeds meer aan kan, dus er kunnen steeds meer functies in. Het zou jammer zijn als je een app bewust kleiner moest houden omdat je steeds maar weer rekening moet houden met de low-end.

Ik ken genoeg mensen met een Galaxy Ace of shit LG uit 2010. Die zeuren nu dat ze te weinig opslaggeheugen hebben, en dat apps traag reageren. Wat had je verwacht dan van een mobiel van 5 tientjes?!

Aan de andere kant ken ik ook mensen die voor evenveel geld als de iPhone toen een mobiel hebben gekocht (Een S2 of HTC Sensation) en die doen het nog wel prima!

Je krijgt wat je betaalt. Ik kan nu ook een singlecore pentium gaan kopen en die vergelijken met een MacPro. Dan ligt het vast aan het OS?
Zelfde met computers. Als ik nu een goedkope PC koop hoef ik niet te verwachten dat hij over een paar jaar de nieuwste software aan kan.
Maar stuk als je hem laat vallen vinden wij vreemd?
Nou ik niet, die van mij is nog net zo nieuw als uit de doos.
Heb er overigens gelijk een siliconenhoes omheen gekocht, vangt toch veel op als ie natuurlijk niet op het scherm valt. Is ie wel wat dikker mee, maar rondom bescherming.

Ben er verder niet meer mee bezig geweest om te rooten, is er inmiddels al wat makkelijks voor handen, wat wel gelijk goed werkt?
Kun je toch weer ruimte besparen door al die onnodige apps eraf te mikken.

De nieuwe Android versies blijven ook al een jaar op de zelfde versie staan, (Hier 4.0.4.) schiet ook niet op.

Voor degeen die het wil weten; 64 gb SDXC werkt er niet op.
Weet niet of dit erop te krijgen software.is met een of andere

[Reactie gewijzigd door burgkop op 18 april 2014 21:31]

Hij deed al vreemd VOOR het vallen. Verder is de telefoon van zichzelf best sterk.