Alcatel OT-995 Zwart Review

Graafvaag 1 mei 2012, laatste update op 1 mei 2012, 6.140 views

Alcatel OT-995 Zwart

Pluspunten

• Groot, goed leesbaar scherm
  • Alle functionaliteit
  • Erg betaalbaar
  • Aangepaste launcher voegt daadwerkelijk iets toe

Minpunten

• De geluidskwaliteit bij bellen is slecht
  • Dynamische achtergrondverlichting kan vervelend werken bij typen
  • Bijgeleverde kabel erg kort
  • Oplader van slechte kwaliteit

Zeer kort na de lancering heb ik deze telefoon besteld, aangezien hij er op papier interessant uit zag. Niets aan de specs is uitblinkend maar het is allemaal wel erg compleet. Inmiddels heb ik hem enkele dagen in bezit.

De Looks
Dit is natuurlijk altijd een mening, ik vind de telefoon er prima uitzien. Het toestel ziet er neutraal uit, maar sinds telefoons voor 90% uit scherm bestaan is dat al snel te zeggen. Hij voelt solide aan, alles is gewoon strak en past precies in elkaar. Het achterklepje is erg dun plastic, maar zodra deze op de telefoon geklikt zit dan is het gewoon één geheel. Dit klepje is mat zwart en er komen nagenoeg geen vlekken op. Voorop vind je boven het scherm de tweede camera, belspeaker en een lichtsensor, onder het scherm zitten de bekende vier touch knoppen. (Beter goed gejat dan slecht bedacht) Het scherm is 4.3 inch groot met een acceptabele resolutie van 800*480 en ziet er gewoon goed uit. De hoogste helderheid is in de zon goed leesbaar, hoewel de kleuren dan natuurlijk beduidend minder zijn.

Interface
Op de Alcatel OT-995 draait Android 2.3 en dit schijnt binnenkort te worden geüpdatet naar 4.0. Over dit besturingssysteem hoef ik niets te vertellen. Alcatel heeft wel een grappige eigen gadget toegevoegd in hun 'onetouch launcher', namelijk een soort carrousel waarmee je tussen je homescreens kunt navigeren. Dit komt wel van pas wanneer je snel van de laatste naar de eerste wilt: dat kan namelijk niet direct maar wel via dit carrousel.

Verder kan de lichtsensor gebruikt worden om de helderheid dynamisch in te stellen, maar dit heeft een nadeel: wanneer je je telefoon naar links kantelt om te typen dan valt je duim over deze sensor. Na een paar seconden dimt het scherm. Als je naar rechts kantelt lost dit probleem zichzelf natuurlijk op. Of dit een nadeel is hangt er van af wat je gewend bent.

De interface reageert soepel. Ik kan absoluut hier en daar hakkeltjes ontdekken maar storend is dit nog nooit geweest. Het afspelen van een filmpje via Youtube terwijl er een app geinstalleerd wordt gaat prima. Als je bedenkt dat deze telefoon een 1.4 GHz single core processor en een halve gieg RAM heeft, dan mag dat ook wel.

Invoer
Er is voor het typen standaard keuze uit twee QWERTY toetsenborden. De een zou iets meer aan woordvoorspelling en correctie doen, maar daar heb ik nog weinig van gemerkt. Er zit kennelijk zelfs een zelflerende functie in die moet aanpassen aan jouw gedrag. Ik heb hier verder weinig aandacht aan besteed aangezien het typen mij gewoon prima afgaat en ik weinig fouten maak.

Spraakherkenning heb ik nog niet uitgeprobeerd. Dit is ook niet iets wat ik snel zou gebruiken. Ik verwacht dat dit weinig anders werkt dan bij elke andere android telefoon.

Belkwaliteit
De signaalsterkte is OK. Ik had in de drukte op koninginnenacht (tussen 5000 mensen) even geen 3G, verder heb ik geen enkel moment slecht bereik gehad. Dit is natuurlijk afhankelijk van de dekking maar hieruit durf ik wel te concluderen dat de telefoon niet ondermaats scoort. Een punt wat ik echter wel absoluut aan wil stippen is de geluidskwaliteit. Vergeleken met de Samsung C270 die ik hiervoor een poosje gebruikte is de kwaliteit erg slecht. Er lijkt veel digitale compressie op te zitten, wanneer er een beetje omgevingslawaai is kun je de andere kant amper nog verstaan. Ik heb nu een equalizer geïnstalleerd die de hoge tonen wat meer doorlaat en daarmee wordt het iets beter. Dit is echter wel een grote domper, de basis van de basisfunctionaliteit van een telefoon moet gewoon in orde zijn!

Dit is de enige reden dat 'gebruiksgemak' slechts drie sterren krijgt.

Overige connectiviteit
Goed, GPS werkt, met assisted heb je absoluut snel genoeg een fix. Navigeren met Google Maps Beta lijkt redelijk goed te gaan, hier heb ik weinig op aan te merken. Ook bluetooth werkt gewoon. Ik heb dit getest met bestanden verzenden naar de PC en met het afspelen van muziek op een bluetooth autoradio. De telefoon heeft verder een micro USB aansluiting en een kleine HDMI aansluiting. Er wordt géén HDMI kabeltje meegeleverd.

Verder heeft de telefoon een radio ontvanger die alleen werkt als de koptelefoon ingeplugd zit. Dit kan echter ook gewoon je favoriete koptelefoon zijn, dankzij de 3.5mm jack aansluiting. De geluidskwaliteit over de koptelefoon is in orde, ik hoor geen verschil tussen mijn Creative Zen of deze telefoon. (Met dezelfde Sennheiser PMX-100) Hierbij staat de eerder genoemde EQ op plat.

Camera
De 5MP camera maakt redelijke plaatjes. In een donkere kroeg moeten je vrienden goed stilstaan maar in normaal omgevingslicht is het maken van een redelijke foto goed te doen. De tweede camera is bagger, nooit echt scherp en altijd veel ruis. Je bent prima te zien, maar de kwaliteit is erg laag.

Opslag
Op het moment dat ik hem binnenkreeg was er een ruime 800MB intern beschikbaar en zat er al een 4 gieg micro-SD kaartje in. Nu ik alle apps geinstalleerd heb die ik absoluut wil hebben, is er nog 790MB beschikbaar intern. Hieruit kan ik concluderen dat er voldoende opslagruimte is voor al je programma's.

Accuduur en oplader
Tsja, mijn vorige telefoon ging twee weken mee, maar dat is appels met peren vergelijken. De Alcatel OT-995 gaat gewoon een hele dag mee op de batterij, en dan heb ik met regelmaat lopen whatsappen en facebooken en 's avonds wat foto's gemaakt. Eindstand: 56%.

De oplader is echt bagger. Het is een adaptertje met daaraan 10 centimeter kabel en dan een USB contrastekker. Dit kabeltje is van het soort dat je niet te vaak in een tas moet proppen. Om de telefoon op te laden plug je de bijgeleverde USB kabel in de contrastekker, de kabel is echter maar 80cm lang en dat is te kort om mijn telefoon op mijn nachtkastje te leggen. Gelukkig is het gewoon micro USB, dus ik koop binnenkort een nieuw kabeltje hiervoor. (En misschien ook een degelijkere USB 5V adapter)

Afsluitend? Voor de prijs is dit een hele goede telefoon. Hij voelt degelijk aan en heeft alle functies die je nodig hebt. Je krijgt absoluut veel 'bang for the buck'. De belkwaliteit is echter jammer.

Heb jij ook een Alcatel OT-995 Zwart?

''De tweede camera is bagger, nooit echt scherp en altijd veel ruis. Dit is niets nieuws, het geldt voor vrijwel elke telefoon.''
Hey je bedoelt hiermee elke alcatel telefoon? Want de tels tegenwoordig maken zeer leuke foto's met de 2e (front?) camera,. dus je zou het als een negatieve eigenschap kunnen nemen bij jou tel, want het is duidelijk niet bagger, onscherp en ruis op andere smartphones ( iphone 4 / sgs 2 van wat ik gezien heb )

Leuk review, en nice phonie! have fun
dit is geen high-end phone zoals die, als je meer betaald krijg je ook meer :Y)
Dank je, ik ga het aanpassen! Alle frontcamera's die ik gezien heb (o.a. wat oude nokia's) waren behoorlijk bagger. Dit is mijn eerste Alcatel.
Als de vergelijking dan toch wordt gemaakt dan wil ik bovenstaande conclusie wel even verzachten:
Heb zelf een iPhone 4 en deze Alcatel 995 en de front-face camera is bij de laatste weliswaar minder scherp, maar niet veel hoor. Tja, deze camera's zijn ook voor niet veel meer bedoeld dan een beetje video bellen en daarvoor voldoet ie prima. Bagger zou ik het iig niet noemen. De normale camera maakt overigens prima foto's. Wederom geen iPhone (of SGS2 of Experia S) kwaliteit, maar heel behoorlijk.

Voor het overige een prima review. Ik kan me er grotendeels in vinden. Alleen de veronderstelde slechte geluidskwaliteit bij bellen herken ik niet.

Ik heb zelf overigens een andere launcher geinstalleer (Go launcher) omdat ik die carousel echt helemaal niks vind toevoegen. En met Go Launcher heb je lekker veel customize mogelijkheden. Hetzelfde geld voor het toetsenbord. Ik heb intussen al een andere geinstalleerd die ik persoonlijk prettiger vind (Smart Keyboard pro).

Dat is het mooie van Android; alles naar eigen smaak aanpassen!

Laten we niet vergeten om deze telefoon in het juiste perspectief te plaatsen: voor E200,- heb je echt ongeevenaarde waar voor je geld! Noem mij een andere smartphone (zelfs 2de hands) die vergelijkbare specs biedt voor deze prijs. En ook nog met een ICS update in het vooruitzicht (fingers crossed). Die ga je dus niet vinden.
Ik lees bijvoorbeeld bij andere reviews en op het forum veel bedenkingen bij de batterijduur. Die gaat zo'n anderhalve dag mee. Alsof ie bij andere smartphones langer mee gaat?! Da's gewoon prima. Niet vergelijken met dumbphones die een week meegaan aub.
Sony Xperia U geeft ook veel waar voor zijn geld vind ik (ook 200 euro). Hoewel deze slechts 4gb geheugen heeft, en maar 3,5 inch groot is.
Ik geef je wel gelijk hoor qua prijs-kwaliteit verhouding, maar om nou 238 euro naar beneden af te ronden naar 200 vind ik wel erg optimitisch :P

Ah niet gezien, maar hier in België kost hij maar 199 euro. Daarom de vergelijking :)

Heb hem vandaag ontvangen. :)
Alleen uitgepakt, zit er geen NL handleiding bij, alleen beknopte Duitse. :(
Wij wonen in NL en bij een NL site gekocht, verwacht ik ook dat er Nederlandse info bij zit.
Desnoods er los bij.

De Android manager heb ik wel, maar daar gaat het nu niet om,
Heeft iemand ergens wat gezien?
Ik kreeg er wel een Engelse handleiding bij! Heel beknopt inderdaad, maar eigenlijk had ik 'm ook niet nodig. Het plaatsen van de simkaart en accu is een eitje en daarna heb je eigenlijk nog alleen met Android te maken. Helaas heb ik 'm al weggegooid, anders kon ik hem even voor je inscannen.
Prijs/kwaliteit van dit toestel moet ik een 9- geven. Unmatched. Over een maand naar de LG Optimus 4x HD bij www.gsmtopdeal.nl (dan de alcatel als goede reserve). Geweldige aanbiedingen. Mensen laten we geen abbo's meer afsluiten bij afzetters. Als je nu bij een tweejarig abbonement na 9 maanden voor 40,- per maand lapt bij een SII met 1gb bundel, 275 smjes + 275 belminuten, ben je nog steeds opgelicht. Laat het dan 30,- zijn ofzo.. Nee, kijk die prijs van de LG maar eens! O, ze hebben de SII nu ook! Das nou eens een fatsoenlijke prijs!

[Reactie gewijzigd door FromSpec2Sirius op 3 februari 2013 21:08]

Voor wat ik nu ervan kan zeggen prima smartfoon , lekker groot scherm, lekker luid geluid (misschien vaak te ) , meteen out of the box er de batterij en simkaart er ingedaan. wifi ingesteld en google account synchronisatie en geupdate naar ice screen sandwich

de karousel heb ik nog niet maar dat hoeft ook niet perse , wel de saaie android achtergrod in een mooi boslandschapje veranderd
Die karousel wordt ook niet meer ondersteund na ICS update! Deze review is geschreven voor de uitrol daarvan.

Ik loop wel eens tegen RAM problemen aan, dat is na veel ervaring een nieuw minpuntje van deze tel. Qua prijs/kwaliteit zijn er tegenwoordig betere deals te vinden (Aldi, Wolfgang met 1gig RAM en dualcore), maar begin 2012 was dit echt top op dat vlak.