OCZ Solid Series SATA II 2.5" SSD 30GB Review

Bjornmeijer935 14 januari 2009, laatste update op 14 januari 2009, 5.741 views

OCZ Solid Series SATA II 2.5" SSD 30GB

Pluspunten

• Zeer betaalbaar
  • Goede read/write snelheden met grotere bestanden
  • Snelle windows installatie

Minpunten

• Slechte prestaties bij het verplaatsen van kleine bestanden
  • Geen cache geheugen

Inleiding:
Ik heb een tweetal OCZ Solid Series 30GB besteld van Pixmania, waarvan er op dit moment 1 binnen is.
Ik heb bij Pixmania 58,- per SSD betaald, dit zijn de goedkoopste SSD's van OCZ, ze zijn gebaseerd op de OCZ Core V1 serie zonder het cache geheugen en maken gebruik van MLC geheugen.

Eerste indruk:
De SSD werd geleverd in een noppenfolie envellop, daarin zat een kleine doos met de SSD en een handleiding. De SSD ziet en voelde solide aan. De SSD heeft een S-ATA power en data connector en daarnaast zit nog een mini-usb aansluiting voor eventuele firmware upgrades.

Setup:
Ik heb voor Windows XP 32-bit gekozen als test OS de installatie is unattended. Ik heb de ICH10 S-ATA controller gebruikt en zal nog met de Marvell 61xx testen in RAID als de andere schijf binnen is.
Verder heb ik het internet afgezocht naar SSD optimalisaties die de performance voor XP zouden moeten verhogen:
  • prefetchen uitschakelen
  • indexing service uitschakelen
  • systeemherstel uitschakelen
  • virtueel geheugen uitschakelen
De installatie van Windows XP duurde +/- 15 minuten met driver installatie, er was verder weinig spannends te beleven de SSD werdt gewoon herkend en was al voorgeformatteerd.

Snelheid:
Bij HDTune gaf hij een lees snelheid van maximaal 152,4 MB/s een gemiddelde van 133,4 MB/s en minimaal 90,2 MB/s de Burstrate bedroeg 162,9 MB/s en een toegangstijd van 0,2 ms.
Windows neemt wel vaak een pauze als er kleine bestanden worden weg geschreven bij grote bestanden komt dit probleem niet voor.

Games:
Als test game heb ik Left 4 Dead gebruikt, de laadtijd heb ik vergeleken met een Seagate Barracuda ST3500630AS 500GB S-ATA2 harddisk. Laadtijd op de SSD was 12 seconden en die van de Seagate 31 seconden.

RAID setup:
Ik heb de 2 SSD's in RAID-0 gezet en aangesloten op de Intel ICH10 RAID controller, installeren was best wel lastig omdat de brakke asus drivers niet goed werkte dus heb ik die van een andere site moeten halen. Uiteindelijk geinstalleerd gekregen met alle tweaks toegepast. Resultaten varieerde van HD Tach en HD Tune, bij HD Tach was lees snelheid van maximaal 160 MB/s een gemiddelde van 131,9 MB/s en minimaal 110 MB/s de Burstrate bedroeg 162,9 MB/s en een toegangstijd van 0,2 ms. HD Tune kwam een stuk hoger uit met een maximale lees snelheid van 217.3 MB/s, gemiddeld 171.5 MB/s, minimaal 117 MB/s en een burst rate van 156,3 MB/s. Wat mij wel opviel is dat de CPU usage bij HD Tune heel hoog was, ruim 50%.

Edit:
Hoge CPU usage werd veroorzaakt door HD Tach. Normale usage is 5.6%.

Misschien zul je met een goede controller hoger snelheden halen

Conclusie:
Voor een paar euro's heb je deze SSD van OCZ die opzich goede prestatie's neerzet voor een budget SSD. Het beste is gewoon om Windows Vista of 7 te gebruiken omdat deze beter geoptimaliseerd zijn voor SSD's.

Heb jij ook een OCZ Solid Series SATA II 2.5" SSD 30GB?

Het tegendeel is waar: nieuws: 'Windows 2000 is beste OS voor ssd's'

Ik zou graag een vergelijking willen zien met een normale harde schijf en ook qua opstarttijden, dus zelfde OS ge´nstalleerd, zelfde programma's, zelfde tweaks en dan kijken hoeveel het scheelt met opstarten en programma's opstarten.

MLC SSD's zijn inderdaad trager met het wegschrijven van kleine bestanden, grote gaat wat sneller, een SLC is wel sneller, maar met de juiste controller de meerprijs van een sneller startend/werkend systeem pas waard.
Wat kan je nu beter hebben dan? SLC qua prestaties, maar had SLC juist niet een kortere levensduur?
Nope, SLC heeft een langere levensduur, MLC kan 4 bits per cel bevatten en SLC maar 1, dus voor een schrijfactie op MLC worden er 4 bits geraakt en bij SLC maar 1. Hierdoor heeft SLC dus theoretisch een veel hogere levensduur omdat de cel alleen wordt geraakt voor die specifieke bit.

Dit zie je ook terug in de capaciteit.
Late reactie maar weer eens, maar het verschil in levensduur wordt vooral veroorzaakt door het feit dat bij SLC de spanning van een cel maar op 2 manieren te interpreteren is, namelijk of hoog (1) of laag (0). Bij MLC echter bevat een cel meestal 4 waardes (2 bits, 4 bits bestaat volgens mij nog niet, dan zou een cel ineens 16 waardes moeten kunnen bevatten) wat betekent dat de range waarin de spanning mag verschuiven voordat de waarde verandert veel kleiner is dan bij SLC. Daardoor is MLC veel gevoeliger voor degradatie dan SLC (aangezien daar de spanning tot max 50% van het totaal mag afwijken tegenover 25% bij MLC, of zelfs nog minder als er meer dan 2 bits per cel opgeslagen worden).
SLC zal beter presteren dan MLC, maar heeft wel minder capaciteit.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 11 januari 2009 22:23]

Het grootste probleem bij dit type van SSD's vind ik dat ze gemakkelijk programma's laten hangen. Van zodra je virusscanner of Windows naar updates begint te zoeken, blijft je browser al gemakkelijk even hangen, of loopt het typen van tekst niet meer zo vlot. Het zijn meestal maar kleine haperingen, maar ze zijn wel erg frustrerend.
Je draait ze dus niet in raid?

ook wel belangrijk op welke controller je ze draait (van het MB en dan welke?)

Er zijn ook nog iets meer progs, zoals crystalmark en Hdtach

Hoe gaat het met games laden etc? installeren?
Nee op dit moment draai ik geen raid, maar ik zal nog wel de review nog wel uitbreiden als ik de andere schijf binnen heb. Ik gebruik op dit moment de ich10 controller, er zit een ingebouwde raid controller in van marvell en daar zal ik de raid setup op draaien als de andere schijf binnen is.

update:
Left 4 dead: level laadtijd circa 12 seconden met SSD en 31 seconden met een HDD

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 11 januari 2009 22:41]

zet dit even in de survey dan :P
Dat is echt nuttige info.

met welke HDD vergelijk je het nu?
Ik zou het wel interessant vinden om te zien hoe snel GTA IV laadt vanaf zo'n budget SSD schijfje van 30GB. Ik zit hier met vijf 10.000 toeren schijven aan een raidcontroller, maar het laden duurt nog steeds enorm lang tov andere games.
Waarschijnlijk zal die ook sneller laden, maar aangezien ik de game niet heb kan ik het ook niet testen.
leuke review, als je de 2e SSD hebt. Vul je de review dan wel aan?

Ben bijzonder benieuwd.

Iemand trouwens de vertex al getest als early adaptor?? Nou is dit ook al early hoor gezien ze er net zijn!!

[Reactie gewijzigd door tijgetje57 op 12 januari 2009 11:44]

Uiteraard breid ik de review nog uit.
Schijf is afgeleverd bij de buurvrouw maar die is nu niet thuis dus kan ik hem nog niet ophalen |:(
Goede review, ben benieuwd naar je resultaten in raid.

Erg prettig dat er nu al betaalbare ssd's verschijnen :)
He Bjorn, das heel wat anders dan een oude laptop.. was dat al gelukt?

Hoe lang duurt het voor je XP op je schem hebt staan na het booten?

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 12 januari 2009 19:51]

Nee heb de laptop niet aan de gang gekregen maar scherm werkt wel.

Booten duurt ongeveer 25 seconden, heb de raid nog niet aan de gang gekregen want bij de setup geeft die aan dat er een sys bestand op de floppy corrupt is. Dus ga ik nog maar een unnatended maken met de driver geintergreerd.
Ben zelf op zoek naar een nieuwe schijf voor mn CarPC. Nou wordt er nier veel gedaan met de PC dan MP3's afspelen,video's kijken, Navigatie runnen.

Systeem gaat altijd in standby om na een paar uur vanzelf in slaapstand te gaan.

Nou vraag ik me af of deze type SSD goed te gebruiken zal zijn in mijn systeem.
En of ik enig probleem kan verwachten (hoor namelijk dat deze schijven nog al wat problemen veroorzaken)

Enige data die wordt weggeschreven is dus als het systeem in slaapstand gaat.

Verder wordt er om de zoveel tijd nieuwe muziek en films toegevoegd.
Ligt een beetje aan het type chipset van je PC want met oudere chipsets kan dat problemen geven. Maar als de PC nog bij de tijd is zou het geen problemen moeten geven.
CarPC heeft een Mini-itx van Intel met een dual atom CPU.Dus wel bij de tijd.