AMD Phenom X4 9950 Black Edition Boxed Review

l.degroot01 20 januari 2009, 4.368 views

AMD Phenom X4 9950 Black Edition Boxed

Pluspunten

• Redelijk geprijsd
  • Bij stock snelheden, blijft de CPU met stock koeler goed op temperatuur, maar daarvoor moet wel de koelpasta worden vervangen.
  • Phenom bekt goed
  • Gebruikt relatief weinig in idle toestand
  • In combinatie met de SB750, best redelijk over te klokken.

Minpunten

• De prestaties zijn toch niet zo Phenomenal
  • Nog steeds het "gevoelige pinnetjes" Socket als basis
  • Slechte kwaliteit "stock" koelpasta

Ik heb nu een tijdje deze AMD Phenom X4 9950 in bezit, de vernieuwde versie met een TDP van 125W.
Enige vergelijkingsmateriaal wat ik zelf in huis heb is de Intel Core 2 Duo T9300 (Laptop CPU).

Mijn verwachting vooraf is toch wel dat de Phenom meer in huis moet hebben dan de T9300, in vergelijking. Helemaal als je nagaat dat de T9300 de "zwaardere" Vista te verwerken heeft.

Systeem Specificaties

Moederbord

Totale RAM

Enkel RAM latje

Benches

Let op... Wegens een tekort aan RAM post ik later andere benches, PCMark etc...

SuperPi
SuperPi is een bench applicatie die gebruik maakt van slechts 1 thread (Singlethreaded), wat weer betekent dat er maar 1 core gebruikt wordt. Hierdoor kun je CPU's vergelijken op Core prestatie.

Nu Roepen er veel in de reacties, SuperPi is geen eerlijke vergelijking, want SuperPi past in de cache van de Intel cpu's.

Dit kan dan wel zo zijn, maar een CPU is een CPU, dat Intel een betere keuze gemaakt heeft voor extra cache, dat maakt de test nog niet ongeldig. Iedereen vergelijkt Intel met AMD.

AMD Phenom X4 9950

Intel Core 2 Duo T9300

Het is behoorlijk teleurstellend om te moeten concluderen dat de Phenom compleet wordt ingemaakt door een Laptop CPU.

Cinebench R10
Cinebench R10 is een bench applicatie welke de CPU test op zowel single core, als multi core, dit doet de applicatie door een image te renderen via de CPU.
Aan de hand van de benodigde tijd wordt er vervolgens een score vastgesteld.

AMD Phenom X4 9950

Intel Core 2 Duo T9300

En ook hier moet de Phenom het afleggen tegenover de T9300, alleen bij de Multi CPU bench is de Phenom sneller, wat opzich niet zo heel raar is aangezien hij over 2 cores extra beschikt.

Extra benches zal ik later toevoegen als ik mijn RAM heb uitgebreid zodat ik Vista kan draaien, PCMark werkt namelijk niet onder XP kwam ik achter.

Temperaturen

Idle: 25 graden celcius
6 uur stressed: 52 graden celcius

Deze temperaturen zijn gemeten met de bijgeleverde Stock koeler, echter moet ik wel vermelden dat de fabrieks-af aanwezige koelpasta behoorlijk ondermaats is. Met de fabriekspasta had ik idle temperaturen van 75 graden celcius. Na het vervangen van deze pasta door: Cooler Master High Performance pasta, waren de temperaturen normaal. Maar toch wel schandalig dat, dat 50 graden moet schelen.

Energiemetingen
Voor de energiemetingen heb ik heel simpel de stroom gemeten die door de 12V 4P CPU aansluiting loopt.
Vervolgens kan je dit met behulp van een simpele formule uitrekenen naar een vermogen.
P = U * I, de faseverschuiving hoeft niet meegewogen te worden, aangezien dit een gelijkspanningsmeting is.

Idle: U = 12Vdc, I = 5,55A, P = 66,6W
Stressed: U = 12Vdc, I = 10,915A, P = 130,98W
Normaal gebruik (internetten etc.): U = 12Vdc, I = 7,4A, P = 88,8W

Het valt me mee wat de CPU in idle toestand gebruikt, dit had ik veel hoger ingeschat.

Overklokken
Het overklokken gaat erg simpel, ik heb hem kunnen overklokken naar 3,5 Ghz. Alleen net na windows geboot was begonnen er alarmbellen te rinkelen betreffende de temperatuur. (stock koeler zit erop)
Een stapje terug was ik wel in de gelegenheid een screenshot te maken (3,2 Ghz)

Benchmarks draaien wou niet, weer door de temperatuur. Dit ging nog net op 3 Ghz.

Qua overklokken kunnen we wel concluderen dat met de Stock koeler de 3 Ghz bereikbaar is, wanneer je deze koeling gaat vervangen door een wat serieuzere koeling, dan kan je toch wel makkelijk de 3,5 Ghz halen en misschien nog wel verder.

Opzich is dit een leuke Quad Core, maar de prestaties van deze chip zijn bijzonder teleurstellend.
AMD dacht een goede stap te zetten met de merknaam Phenom, maar eigenlijk zijn deze CPU's helemaal niet zo Phenomenal.

Edit 11-01-2009, 19:39 - Energiemetingen toegevoegd
Edit 14-01-2009, 22:24 - Overklok verhaaltje toegevoegd
Edit 20-01-2009, 15:36 - Kleine toevoeging SuperPi

Heb jij ook een AMD Phenom X4 9950 Black Edition Boxed?

Maar toch wel schandalig dat, dat 50 graden moet schelen.
Dat grote verschil in temperatuur kan nooit door de pasta komen. Het lijkt er meer op dat je de koeler er toen niet helemaal goed op had zitten.
Ik weet heus wel hoe je een koeler dient te bevestigen.
Wat Red-Front zegt, fouten maken is nu eenmaal menselijk. Daarbij bedraagt het verschil tussen 'low-end' koelprut, zoals dat van AMD, en 'high-end' koelpasta, zoals Arctic Silver 5, niet meer dan een graad of 5. Dat had je kunnen weten als je wat reviews over koelpasta had gelezen. Op MadShrimps bijvoorbeeld, kun je best wel wat van dergelijke reviews vinden. Een verschil van 50(!) graden door koelpasta alléén, is simpelweg onmogelijk.
Dan nog, de koeler zat er goed op, bij het eraf halen was te zien dat de pasta overal de CPU geraakt had.

En in het bevestigen is nou niet zo heel veel fout te doen, je hebt 2 haakjes waarvan 1 met een hendeltje, en het koelblok zit in het midden.
mss dat er gewoon veel te veel pasta op zat.

En dat je mss een iets verkeerd (ONGEMERKTE) bevestiging had.
Er bestaat zoiets als fouten maken, ookal heb je iets al 15 keer gedaan.

Verder een nette review en mooi dat hij het zo op 3.5 GHz doet. Alleen wel jammer is dat je de temperaturen niet vermeld hebt.. want met 65-70 graden ben je wel in staat om een screenshot te maken (tenzij je extreem zuinig bent ..)

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 20 januari 2009 19:21]

Ik ben ook extreem zuinig op mijn CPUtje, volgens AMD is de max temp 61 graden, lijkt me zelf een beetje erg overdreven, maar goed, vanaf 60 graden stop ik er maar mee voor de zekerheid.
Mooie review, helemaal als de beloofde updates er nog bijkomen!
Verder is dit natuurlijk allang geweten, de 65nm Phenoms hadden gewoon niet genoeg in huis om de Core 2 Duo (vooral Penryn dan) te kloppen. Dit kwam door twee oorzaken tegelijk: Ze presteerden minder clock-voor-clock EN ze konden tegelijk niet erg hoog geraken (2.6Ghz in de winkel, 3.2Ghz max OC).

Deze problemen zijn echter min of meer opgelost met de Phenom II. Deze is heel gewaagd aan de Penryns, maar helaas voor AMD zit Intel ook niet stil en komen er binnenkort mainstream Nehalems (Codenaam Lynnfield) aan...

@hierboven (BlackFlower): Eerst en vooral vergelijkt hij niet ATI met Intel maar AMD met Intel (ATI was een videokaartontwerper die opgekocht werd door AMD). Ten tweede is SuperPI nog altijd een geldige benchmark om te kijken hoe snel één enkele core zijn werk kan doen en hoe goed de instructieset is. En daar is het inderdaad zo dat Intel een hele voorsprong heeft op AMD. Maar daarom is de test toch niet onzinnig?

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 11 januari 2009 15:27]

Nee want bij Intel kan alles in de cache en bij AMD niet en daarom zegt het verder niks over het real-life gebruik, en ja ik bedoelde AMD
Wat is er negatief aan een socket met de pinnetjes op de CPU? Je leest nauwelijks verhalen over CPU pinnetjes die stuk gaan/buigen, maar meer over sockets op LGA775-moederborden die verbogen pinnetjes hebben.
Ben ik het helemaal mee eens, die verrote pinnen gaan een stuk sneller scheef en zijn ook niet meer terug te buigen zoals bij een cpu nog wel redelijk makkelijk wil!

Superpi is een waardeloze benchmark, als je AMD tegen INtel vergelijkt omdat het in de cache van de intel cpu past en dus totaal oneerlijk is.
Welke bench raad je me dan wel aan?
Ik sta open voor suggesties.

Daarnaast zeg ik niet dat de LGA sockets hemels zijn, ik zeg alleen dat dit ook niet alles is. Het is aan de fabrikanten om wel iets moois te maken.

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 11 januari 2009 15:52]

kijk maar bij de progs die reviewsites (tweakers :P ) gebruiken, daar zit genoeg keus tussen.
Daar gebruiken ze ook SuperPi.
Dan doen ze het simpelweg fout. SuperPi is geen goede benchmark om de twee totaal verschillende architecturen van AMD en Intel met elkaar te vergelijken. Als je alle (goede) benchmarks pakt dan zie je dat SuperPi qua resultaat simpelweg enorm afwijkt. Daar heeft SuperPi geen 'nuttig' doel zoals een echte rendering dat wel doet (dat levert nl. een resultaat op).

SuperPi is dus alleen leuk om te zien hoe AMD Phenom's onderling presteren. Evt. met overclock erbij ;).
Je moet eens jou scores vergelijken met de mijne. Zie review http://tweakers.net/price...1/amd-phenom-x4-9950.html
scheelt een beetje.
Heb je ook zelfde benchmark geprobeerd zonder cool & quiet?
Cool & Quiet had ik sowieso al uit staan in de bios.
Al heet het daar AMD Live Away Mode.

Wss zit het verschil in de 2 GB RAM tegenover de 4 van jou. en uiteraard jouw x64 OS geeft ook nog zon 10% prestatiewinst

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 11 januari 2009 22:15]

live away mode heeft niets te maken met power management
zie http://www.amd.com/us-en/...ion/0,,3715_14083,00.html
live away mode regelt hibernate feature.
wat je moet proberen is AMD K8 Cool&Quiet control uit te schakelen in bios.

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 12 januari 2009 23:31]

Heb ik ook al standaard uit staan.
Zo waardeloos is dat toch niet? SuperPi bewijst dat het nuttig kan zijn een dergelijk grote CPU-cache te hebben. Want laat het nu net zo zijn dat ook games voor 90% op één enkele loop werken, die past bij de Intels dan ook in de cache!

Het is niet voor niets dat AMD met de Phenom II ook voor 8Mb cache in totaal gegaan is hoor, of denk je dat ze dat voor de grap doen :P

Echt oneerlijk is het dus niet, het is gewoon een ontwerpvoordeel van de Intel, die vanaf Phenom II normaal gezien weer wat mindert...
Een dergelijke oplossing van Intel zegt meer over de creativiteit die ze daar hebben dan over de juistheid van de oplossing ;)
Tja, een goeie oplossing is daarom niet altijd creatief, toch? Omgekeerd kan het ook: creatieve oplossingen zijn niet altijd de beste!

Je kan moeilijk ontkennen dat de Penryns van Intel op nagenoeg alle vlakken een betere architectuur waren dan de eerste lichting Phenoms. En dat had met veel meer dingen te maken dan alleen de grootte van het cache-geheugen :P
Inderdaad, heb ik ook een keertje gehad, toen mijn schroevedraaier achter mijn vest bleef hangen en op de socket viel :S.Pinnetjes kun je nog rechtbuigen met 2 pasjes of een stanleymesje ofzo, maar die 775 is moeilijker hanteerbaar. :)

[Reactie gewijzigd door Caris op 11 januari 2009 21:07]

Ik heb bij een 775 socket een pinnetje weer rechtgezet met een mini-schroevendraaier, bordje heeft nu een ander baasje en doet nog vrolijk zijn werk :)

... alleen jammer dat die beunhazen van de regenboog mij eenzelfde moederbord aansmeerden voor 70 euro meer dan gemiddeld op internet, uiteindelijk kostte het hele grapje me 60 euro en een nieuwe fles koelvloeistof, sjezus wat een slecht personeel daar, de hoofdverkoper kreeg niet eens het zijpaneel terug op mijn lian-li kast, en ze hebben alle mobo steuntjes doorgedraaid :(

concluderend kan ik dus stellen dat je zéér voorzichtig om moet gaan met de lga sockets, amd heeft wat dat betreft +1 van mij :P
Hehe de regenboog is altijd erg hoog met zijn prijzen :)
Ik vindt de pinnentjes van AMD vele malen minder gevoelig dan dat flut systeem dat Intel gebruikt.

bij AMD kan je nog altijd een pinset pakken en ze recht buigen bij intel als je iets verbuigt in de socket is einde mobo

kan je beter een gare processor hebben dan je mobo lijkt me, mobo is veel werk om uit je kast te halen processor is binnen 1 min er uit zeker met dat fan op zet systeem dat AMD gebruikt.

de sock pasta is inderdaad crap van AMD

Ik ben na Jaren AMD overgestapt op Intel maar qua preformance vind ik me Dual core AMD nog altijd lekkerder en soepler door windows heen gaan dan me Quad Q9450 Intel.
Pi = een nutteloze test cache geheugen van de intel is gewoon groter.
Ik zou is wat andere tests proberen, dan zal je zien dat het verschil met zijn prijs concurrentie niet groot is, of zelfs beter is op sommige vlakken.
Pijs/prestatie vergelijken
Zijn conclusie klopt niet helemaal.

Hij zegt dat hij de de totale CPU vergelijkt
Die t9300 en de phenom x4.

Maar op de basis van een enkele core tegen een enkele core bepaalt hij de winnaar.
Want Superpi is toch een 1 core applicatie.

Ook zo met Cinebench R10, de score van de CPU tegen CPU is de bepaling.

En daarna natuurlijk hoeveel betaal je vermogen overclock etc.

PS: Een zeer grondige review btw, je review mooi uitgebreid met aardig wat werk. :Y)
Je moet ook niet SuperPI gebruiken in een benchmark waarin je ATi en Intel vergelijkt.
Ik neem aan dat je Amd en Intel bedoeld ;)
Ik raad je trouwens aan om Superpi_Mod te gebruiken..Seconden is iets te ruim...

http://www.xtremesystems.com/pi/ bovenaan ff op download drukke.

Zo krijgen we een beter beeld... Maar het zal de situatie niet veranderen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 11 januari 2009 16:43]

Mijn inziens haal ik altijd eerst de FSB omhoog voor ik ga kijken of ik de multiplier alle kanten op kan gooien.
Zo kan je over je hele systeem een voordeel halen, ipv alleen op je proc.
Maar ik weet niet precies hoe dat zit met Black Edition's, die hebben dan wel een unlocked multiplier, maar toch.
Ja dat weet ik wel, maar deze review gaat juist om alleen de processor, en je multiplier verhogen vergt wat minder tweaking.
Leuke review, ik heb er zelf ook één, en ik vindt hem niet zo slecht presteren, maar, het is blijkbaar wel zo. Zal denk ik komen doordat ik eerst een single core Athlon 64 had :) Mijn laptop processor (Athlon 64 X2 1,8 Ghz) is in ieder geval lang niet zo snel als die in mijn pc.

Probeer eens een keertje 3dmark06, daar zit ook een aparte score in voor de CPU.

[Reactie gewijzigd door Aquila-169 op 15 januari 2009 07:46]

3D Mark 06 komt zodra ik het geld heb voor een geheugenuitbreiding, 06 wil namelijk niet draaien om de een of andere vage reden.
Systeem Specificaties
OCZ DDR2-1150 Reaper - 2GB
Twee gigabyte geheugen is meer dan voldoende om 3D Mark 06 te draaien. Heb je wel de laatste updates c.q. patches voor 3D Mark 06 geinstalleerd?
Op die low-end CPU'tjes heb je helemaal geen pasta nodig.
Mijn Phenom 9500 (100 euro) (OEM) doet ze werk in voor die prijs in ieder geval goed.

Deze AMD gaat haalt wel hoge scores in SuperPi :+ .