MS-Tech MS-N920-VAL-CM Review

dylan111111 25 maart 2014, laatste update op 27 maart 2014, 2.519 views

MS-Tech MS-N920-VAL-CM

Pluspunten

• Zou 920 watt moeten leveren.......
  • primma prijs / watt verhouding.
  • Lange sata / molex kabels wel 95 cm!
  • Goed te gebruiken in grote kasten.

Minpunten

• Het is geen A merk voeding, maar dat weet je van te voren.
  • Is niet 80+ brons, zilver, goud of platina gecertificeerd
  • Ze durven geen rendement te geven.......
  • totaal leveren hij maar maximaal 730 watt
  • Heeft een wat kortere 4+4 pins cpu voedings kabel

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Na een lange zoektocht en een beperkt budget heb ik uiteindelijk deze MS-TECH 920 watt voeding gekocht omdat hij in prijs/watt verhouding erg goedkoop is en 2 PCI 6 pins en 1 PCI 6+2 stroom connectors heeft
Natuurlijk wist ik al dat dit geen A merk voeding is.....

Uit eindelijk toch de gok genomen en gelukkig is dat goed uitgepakt :)

Laat ik bij het begin beginnen.

Nu 3 weken geleden heb ik mijn voeding bij Azerty besteld, voor 22:00 besteld de volgende dag in huis.
Ik kreeg hem netjes om 4 uur de volgende dag aan de deur geleverd, helaas wel de kartonnen doos beschadigd waar de voeding in zat maar gelukkig zat die goed verpakt en daar gaat het tenslotte om ;)

Natuurlijk snel de doos open gemaakt om de voeding te bekijken en te plaatsen in mijn pc.
Bij het openen van de doos zat alles er keurig en netjes in
Kabeltjes in een apart doosje met elastiekjes aan elkaar gebonden, en er zit zelfs schroefjes bij om de voeding in je kast vast te maken :)

Vervolgens heb ik mijn pc open gemaakt, voeding er in gezet, en vast geschroefd.
Omdat hij modulair is ( zie foto 1 ) kan je alleen de kabels gebruiken die je nodig heb, deze kabels zitten er bij:
1 x (20 + 4)P voor het moederbord
1 x (4+4)P voor de cpu
10 x SATA ( 95 cm lange kabel! )
1 x Floppy
6 x Molex ( 95cm lange kabel! )
1 x (6+2)Pins + 2 x 6Pins PCI-Express

Wat mij meteen op viel is dat alle kabels netjes zijn gesleeft en dat de de Sata en Molex kabels erg langzijn, wel 95 cm in totaal!
Je hebt eerst aan het begin een 6 pins conector die in de voeding gaat, daarna 50 cm gesleefte kabel met molex/sata en daarna om de +- 15 cm 1 molex/ sata aansluiting, hierdoor kan je makkelijk je kabel achter je kast langs laten lopen :) ( zie foto 2, alvast mijn excuses voor de wazige foto )

Helaas is de 4+4 pins stroom voorziening voor de cpu wel aan de korte kant als je de voeding onder in je kast hebt zitten ( zie foto 3 )
Deze is +- 50 cm.

De 20+4 pins voor het moederbord is wel lang genoeg, deze is +- 60 cm.

Aan de voeding zitten ook nog 1 x (6+2) Pins + 2 x 6 Pins PCI-Express kabels , deze zijn alle 2 +- 60 cm lang, dit is lang genoeg voor de meeste grotere kasten.

In het algemeen kwa de kabels is het zeker geen verkeerde keus als je een grote kast heb en een iets goedkope voeding wil met toch veel watt en lange kabels, mits de voeding boven aan je kast zit.

Even over het geluid, bij de specificaties staat dat hij maximaal 28.5 decibel produceert en niks is minder waar, hij is echt heel stil _/-\o_
Ik schat het zelf rond de 20 decibel, dat is gewoon niet hoorbaar en ik zit er zelf 70 cm vandaan :)

Over de warmteproductie.
De voeding word niet echt warm bij het 3 uur non-stop game met 2 stuks xfx 6870 black edition videokaarten in crossfire en een intel core2 quad q9450 cpu.

Dit klopt ook wel aangezien de videokaarten 151 watt per stuk verbruiken + de cpu die max 95 vraagt.
Dit is in totaal dus 151+151+95= 397 watt, dan zijn de 4 120mm fans/ 1 SSD / 1 HDD nog niet mee gerekent dus ik ga ongeveer van 30% van het totaal vermogen uit.
Aan de achterkant voel ik +- 30 graden uit de voeding komen, ook omdat de warme lucht van 1 videokaart er door heen word gezogen.

De uitstraling is ook niet bepaalt verkeert.
Hij is mooi antraciet grijs en heeft een ruw oppervlakte en ziet / voelt er stevig uit.
Dat ruwe oppervlakte heeft ook een nadeel, de 2 informatie stikkers aan elk van de zijkanten lieten ongeveer na 2 dagen los omdat de lijm niet goed kan hechten.....

Zelf ben ik er pas later achter gekomen dat deze voeding alleen CE gecertificeerd is en niet 80+ brons, zilver, goud of platina is.
Met andere woorden ze durven niet te zeggen hoe hoog het rendement is...... |:(

Even alles bij elkaar samen gevat.
Het is een goedkope voeding die prima prestaties levert
De kabels zijn lang genoeg om ze netjes achter je moederbord te laten lopen en je gebruikt alleen de kabels die je daadwerkelijk nodig heb.
De 4+4 pins stroomvoorziening voor de cpu kan je niet achter je kast wegwerken als je voeding onder in je kast zit en hij is niet 85+ brons, zilver, goud of platina gecertificeerd.

Ik ben ondertussen aan gekomen bij het eind van deze product review.

Al ben je verder geïnteresseerd in de verdere specificaties die kan je dan hier onder vinden:

Tips / Tops en vragen zijn altijd welkom!

Heb jij ook een MS-Tech MS-N920-VAL-CM?

Een paar kleine opmerkingen, wat eigenlijk meer zegt over de voeding dan de review zelf maar toch. De inschatting van wat jouw systeem verbruikt is niet echt accuraat. Een HD6870 verbruikt zeker geen 266 Watt per stuk, eerder 166 Watt. Ik denk dat je onder gaming load niet boven de 350-400 Watt zult uitkomen als je dit zou meten met een energiemeter.

Ten tweede betreffende de voeding. Het is leuk en aardig dat ze roepen dat het een 920 Watt voeding is, maar dat kan hij bij lange na niet halen. Volgens de specificaties haalt hij, als hij beide 12V lijnen tegelijk maximaal zou kunnen belasten (reken er bij een MS-Tech maar op van niet), dan zou de voeding hooguit zo'n 700W kunnen leveren. Aangezien ze bij de N920-VAL, in tegenstelling tot sommige lager wattage MS-Tech voedingen, niet eens durven aangeven wat de efficiëntie is, laat staan of het om een piek- of duurbelasting gaat en wat het gecombineerde maximum is van de beide 12V rails, gok ik dat deze voeding het al bij hooguit 550-600W duurbelasting voor gezien houdt. Daarbij nog buiten beschouwing latende hoe stabiel (of niet) de voeding het voltage kan leveren.

Heel veel vermogen heb je niet nodig qua voeding, het zijn hooguit de 4 PCIe connectors voor de Crossfire setup die de zoektocht wat lastiger maken. Ik zou me in ieder geval niet lekker voelen met zo'n MS-Tech voeding in mijn systeem en ik zou veel liever iets als een XFX Pro650W halen. Deze komt zeer goed uit de bus, is gemaakt door Seasonic en kost op een paar euro na evenveel als deze MS-Tech. Enige nadeel is dat de XFX niet modulair is, dus je moet de kabels wat wegwerken.
Deze review gaat om de voeding en wat mijn bevindingen daar van zijn en niet dat ongeveer 90% van de andere voedingen beter zijn dan deze, maar daar los van.
Het klopt over de videokaarten, ze gebruiken 151 watt per stuk, ik zal dit ook bij werken in mijn review.
Het totaal vermogen is 920 watt, waarvan 708 over de 12 volt lijn, hij zal waarschijnlijk rond de 600 watt maximaal leveren.

Vedder zal ik ook de opgenoemde minpunten in mijn review zetten.

Ik zal morgen even meten wat mijn pc alleen verbruikt op max load.
Of hij 600W kan leveren durf ik niet zwart op wit te geven, het is meer een inschatting aan de hand van wat ik tegenkwam bij een stukje over een kleinere variant uit deze serie. Ik kan het artikel helaas niet meer vinden (stom |:( ), reviews in het algemeen (laat staan goede) vinden over deze voedingen is zeer lastig. Het blijft koffiedik kijken, aangezien ze dus niets zeggen over efficiëntie, maximale gecombineerde load op de 12V lijnen, of die waarden die daar uitkomen korte piekbelastingen zijn of niet enzovoorts.

Wellicht interessant voor de mensen die deze review lezen, zijn de dingen die in het Tweakers BGG aanschaf - Voedingen topic worden geschreven over MS-Tech. Onder andere -The_Mask- is zeer kundig op het gebied van voedingen en hij, net als alle anderen, zijn er niet bepaald positief over (understatement van het jaar).

edit: dat neemt niet weg dat een review als die van jou van toegevoegde waarde is, zeker aangezien er vrijwel niets van te vinden is op internet.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 25 maart 2014 22:45]

Hi,

Ik heb exact dezelfde voeding, sinds oktober 2012. Ik ben tevreden over de voeding, echter heb ik wat tegenstrijdigheden met wat jij beweert in deze review. Hij is namelijk absoluut niet stil. Het is geen lawaai-ding, dat niet, maar je hoort 'm zeer zeker wel. Mijn videokaart is écht geruisloos (fans spinnen pas bij zeer zware videobewerking, bij gaming op zeer lage RPM) en de cpucooler is ook niet hoorbaar. Het enige wat ik hoor is de voeding. Ik weet dat het hoorbaar is, omdat ik deze voeding zo'n 20x heb ingebouwd bij mensen.

Daarnaast geeft de voeding een max van 730 watt af (meermaals gemeten bij verschillende eenzelfde voedingen).

Je hebt wel een mooie prijs betaald. Ik was indertijd 93 euro kwijt.

Dit alles is niet bedoeld om je review te verloederen, ik gebruik deze betrouwbare voeding in veel systemen, want de prijs/kwaliteit is gewoon super. Maar stil is hij niet.
Dit dit ding is heel veel, maar een betrouwbare voeding is het absoluut niet!

De prijs/kwaliteit is ook ruk, voor hetzelfde geld heb je een XFX Pro 650w, wat wél een echt goede voeding is, en 650w is voor het gros van de systemen gewoon overkill, en is pas leuk als je 2 videokaarten gebruikt.

Dus, je hebt nu 20 mensen opgezadeld met een onbetrouwbare en energieslurpende voeding, top! |:(
Ik heb een redelijk zwaar systeem en gebruik 'm zelf sinds oktober 2012 zónder problemen. Hoezo onbetrouwbaar ?

Niet alles wat volgens de gemiddelde Tweaker onbekend is qua naam, is onbetrouwbaar.
Voor mensen met een klein budget, is het een steengoede voeding, hij is alleen niet stil.
Grapjurk, je maakt mijn dag bijna weer goed.

MS-tech is mij zeer zeker wel bekend, jammer genoeg. MS-tech is gewoon een merk wat goedkope zooi verkoopt, net als Trust en Sweex. Prima voor muizen, boxen, toetsenborden en andere niet al te moeilijke dingen, maar een voeding van een van die merken? Nah, nee.

En hoezo klein budget? Deze voeding is dus duurder dan vele andere wél goede voedingen, ja, hij is goedkoop voor een 900w voeding, verrassing: dit ding kan geen 900w op de 12v geven, iets wat elke zichzelf respecterende 900w voeding wél kan.

MS-techs zijn ook vaak zat gereviewd door sites die weten wat ze doen, en daar blijken het, again verrassing, waardeloze voedingen te zijn met bijv. een veels te hoge ripple, eruit klappen bij 50% belasting of gewoon waardeloze componenten te gebruiken die na 2-3 jaar al de geest geven.

Kortom: deze voeding is absolute bagger. Net als alle andere voedingen van MS-tech. En dat jouw pc dat ding al 2 jaar overleefd, zegt niks.
Verklaar dan eens hoe deze voeding een i5 2400 /10gb/ 2x ssd en 8x2/4x1TB en twee 7950s in CF heeft kunnen draaien 24/7 ?

Het spijt mij enorm, echt, vanuit het diepste van mijn hart, nog dieper dan diep, nog vaster gepind dan vast, nog erger dan erg, nog harder dan hard, dat er een voeding van een in jouw ogen slecht merk, toch zo goed presteert.

Ik kijk ook wel eens naar review-sites, maar hey, alle gekheid op een stokje, ik vertrouw meer op mijn eigen ervaring dan op iets wat een of andere website schrijft, ook al zijn het (zeer) bekende sites.

[Reactie gewijzigd door Y_H op 26 maart 2014 19:18]

omdat jouw pc helemaal niet zoveel verbruikt. een i5 2400 iets van 100 hooguit, je HDD's, mobo en SSD's bij elkaar misschien 50w en 2x HD7950, mwah, 400w om het eens netjes te doen. Tadaa, 550w, iets wat je dus net zo goed, misschien wel beter, op een XFX Pro 650w had kunnen doen. Evenduur als een MS-tech, maar veel betere kwaliteit. Verklaard genoeg?

Dus, je spijt me is helemaal niet nodig: Je voeding presteert namelijk helemaal niet goed, ik mag namelijk wel hopen dat een 900w voeding 500w kan leveren.

Wel ben ik erg blij dat je blijkbaar erg veel van voedingen weet, ik zou zeggen: ik kijk uit naar je bijdrage in het voedingen-topic, want blijkbaar weet jij het beter dan de goede reviewsites. :)
Mag ik vragen waarom je je zo kinderachtig gedraagt en door blijft tieren dat deze voeding slecht zou zijn ? Wat ie niet is.

Wat jij doet is alles de kop in drukken. Jij doet exact hetzelfde als al dat klootjesvolk dat in de dj-wereld zegt dat Pioneer goed is en de rest slecht, terwijl zowel Denon (vooral Denon) en Reloop juist veel beter zijn en minder snel kapot gaan en in de ddj (digital DJ world) Hercules beter presteert dan vergelijkbare (in klasse) apparaten van Pioneer.

Jij haalt nu een voeding naar voren die momenteel even goedkoop of goedkoper is. Toen ik de 920w MS-Tech kocht, was ie A] duurder en B] dit gaat over bijna anderhalf jaar geleden. Toen lagen de prijzen sowieso al anders en was de door jou genoemde XFX voeding A] niet eens goed leverbaar (want heb naar de 650w én de 750w variant gekeken) en B] ze waren stukken duurder.

Geil je hier op ofzo ? Mensen het bloed onder de nagels vandaan halen op een tweakers forum en een eerlijke review van iemand die het product daadwerkelijk heeft en er goed over te spreken is, de grond in te stampen ? Want iets zegt mij dat jij nog nimmer met deze voeding in aanraking bent geweest. Waarschijnlijk kick je hier op om aan je pubervriendjes te laten zien hoe stoer je wel niet bent.

Deze jongen probeert een eerlijke review van dit product neer te zetten. Reacties zijn toegestaan en zijn zeker welkom, maar niet op zo'n kinderachtige manier zoals jij doet. Ik heb ook ervaring met deze voeding, het is een zeer stabiele, niet al te lawaaierige voeding die goed tot zeer goed z'n werk doet. Dat deze voeding geen officiële certificering heeft zoals CM's, BC's, Cougar, XFX etc, dat zegt niet altijd wat. Ik spreek uit ervaring en kennis die ik in de afgelopen 20 jaar dat ik in dit wereldje zit heb opgedaan, niet om iets wat ik op een forumpje of een review-site lees.

Zou jij ook eens moeten doen in plaats van dit kliergedrag.
En dan beticht jij mij van kliergedrag, om de bijbel eens te citeren: Wel de splinter in andermans oog zien, maar niet de balk in je eigen.

Je noemt me kinderachtig, zegt dat ik stoer doe voor mijn pubervriendjes en vergelijkt me met het DJ-klootjesvolk. Prachtig hoor, dat op de man spelen, zeer goede argumenten altijd. Top, vooral zo doorgaan! :)

Ik blijf door "tieren" dat deze voeding slecht is, omdat deze voeding slecht is.

Het boeit me geen ene zak dat 1,5 jaar geleden de XFX duurder was, we praten immers over nu. Ook was 1,5 jaar geleden vast ook wel iets te koop mét kwaliteit en ongeveer dezelfde prijs. Corsair had toen nog goedkope voedingen die prima waren, en de M12 serie van Seasonic is ook nooit echt duur geweest.

Ik snap werkelijk niet hoe jij erbij komt dat het een stabiele voeding is. Heb je dat ding gestresstest? Ik heb zo het gevoel van nee. En nee, je pc met een verbruik van nog geen 600w op een 900w voeding hangen is geen stresstest.

En ik vind het heel leuk dat jij al 20 jaar ervaring hebt. Is het misschien ooit in je opgekomen dat dat alleen ook geen ruk zegt? Ik heb liever iemand die nog maar 2 correcte kennis heeft, dan iemand die al 20 jaar denkt het allemaal al te weten.

Maar, nogmaals, ik nodig je uit om al je specialistische kennis over voedingen en algemene elektronica eens te delen in het BBG voeding topic, ik ben namelijk zeer benieuwd hoe het zit met jouw feitelijke kennis, maar, gezien je toon, zal die wel zeer goed zijn :)

En ik bewonder jouw hoge niveau van discussiëren echt. Daar kan ik nog een heel groot voorbeeld aan nemen, gewoon zomaar zeggen dat iemand ergens op geilt, wat zou ik dat graag kunnen :D
Wattage en amperage zeggen nog bij lange na niet alles over een voeding...
Een hoge ripple kan bijvoorbeeld gewoon al je componenten naar de **** helpen, en er zullen waarschijnlijk geen goede beveiligingen op zitten voor over en onderbelasting, short circuit protection etc. Niet dat ik je koop wil afkraken, maar je voeding is het enige onderdeel waar je nooit op moet bezuinigen, want nogmaals, een slechte voeding kan heel je systeem naar de knoppen helpen.
Uit de reacties even alles samen gevat,
@ Y_H als je zegt dat hij max 730 kan leveren zal ik dan in mijn review verwerken .
@ VasZaitsev
Hij heeft wel short circuit bescherming, hier ben ik zelf achter gekomen toen ik een 2 pins fan connector tegen de metalen kaast liet komen :9 terwijl hij aanstond........ voeding klapte er meteen uit, daarna gewoon weer op de aan knop van mij pc geklikt en hij starte gewoon normaal op _/-\o_ alles deed het nog gewoon.
Dus .........................
Dit betekent dat je beter voor een andere voeding kan gaan met een hogere rendement en meer stabiliteit.