Nyko Zero - Wireless Controller Zwart Review

Ximinez 8 januari 2009, laatste update op 8 januari 2009, 1.973 views

Nyko Zero - Wireless Controller Zwart

Pluspunten

• Prijs prestatie verhouding.
  • Solide analoge sticks.
  • Prettige vorm van de langere handgrepen.
  • Aluminium delen voelen prettig en koel aan.
  • Losse vervangbare accu.

Minpunten

• Geen Bluetooth maar USB draadloze adapter.
  • Niet te gebruiken met de USB kabel, deze is alleen voor opladen.
  • Uitvoering van de D-pad knop is wat knullig.
  • Losse accu zit wat in de weg.

Omdat de Sony Dualshock voor de PS3 vrijwel niet te verkrijgen is, op zoek gegaan naar een alternatief. Daarmee uitgekomen bij deze Nyko wireless. Bij Komplett.nl was deze controller ten tijde van de aanschaf euro 12,61 ex.BTW, een prijs waar je het niet voor hoeft te laten om eens een alternatief uit te proberen.

De controller is voorzien van een rumble functie hoewel ik die functie erg overgewaardeerd vind is het zeker gezien de prijs van de originele Dualshock een aardige feature. De controller wordt geleverd met een losse NiMh accu, een batterij houder voor 2 AA size batterijen, een lange USB laad kabel en een aparte wireless USB adapter.

Eerste indruk
De eerste indruk van de controller is goed. De aluminium delen op de bovenzijde van de controller geven de controller een luxe uitstraling, echter is dit te vergelijken met chrome accenten van een instapmodel auto. Vaak een misplaatste opwaardering wat kitsch aandoet, echter voelt dit wel prettig aan en de randen zijn afgerond zonder scherpe kanten of hoeken.

Ergonomie
De langere grepen in verhouding met de Dualshock PS3 controller liggen beter in de hand. Mijn handen zijn gemiddeld van afmeting en dikte. Echter na het plaatsen van de losse NiMh accu welke aan de onderkant in het midden van de controller is gepositioneerd gaat er wat ruimte verloren om je vingers in gestrekte toestand te houden. Dat is erg jammer want zonder de accu voelt de vorm de Nyko controller heel prettig aan. Met de accu geplaatst in de houder gaat er wat van de ergonomie verloren en neemt ook het gewicht toe maar blijft acceptabel. De controller met accu is wel zwaarder dan de Dualshock PS3.

De analoge sticks
De analoge sticks voelen erg solide en hebben een concave vorm waardoor je duimen er in rusten in plaats van er boven op. De centreer spanning is echter wat sterk in mijn optiek wat nadelig is bij een race game zoals GT5. Rond de centreer positie is het lastig om nauwkeurig en subtiel te sturen, als je tenminste de analoge sticks gebruikt voor de stuur en de gas/rem functie. Nu ben ik zelf een PC simracer waar ik gebruik maak van een stuur en pedalen en de controller per definitie geen geschikt instrument vind om te gebruiken met een race game. Maar als ik moet oordelen over een controller dan heeft de Dualshock mijn voorkeur vanwege de lagere centreer spanning. Het zou mooi zijn als je de voorspanning zelf zou kunnen afstellen zoals op radiografische zenders voor radiografisch bestuurde model vliegtuigen of helicopters bijvoorbeeld.
De Nyko controller heeft vrijwel geen speling rond de ruststand (het middelpunt) en voelt ook meer solide aan over het gehele bereik, dit zou het gevolg van de wat hogere veerspanning kunnen zijn. De concave vorm van de bovenkant van de sticks zorgt ervoor dat je er minder snel afglijd dan de paddestoel vorm van de Dualshock.

D-pad
Tsja hier laat Nyko toch wel een voelbare steek vallen, knullig is wel het woord wat bij mij opkomt. Het is een gecombineerde enkelvoudige knop zoals je vaak ziet bij een HAT switch. De knop kan een paar graden roteren wat een knullig gevoel geeft alsof de zaak niet helemaal vast zit, een enorm contrast in vergelijking met de solide indruk van de analoge sticks. Desalniettemin functioneren ze prima.

De overige knoppen
De 4 functie knoppen (kruisje, rondje, vierkantje en driehoekje, de exacte term is mij niet bekend) liggen wat hoger of verder naar voren zoals je wilt op de controller. Ze zijn overigens niet voorzien van de 4 kleuren van de Sony controllers, wellicht een patent kwestie :) Ze hebben 1 weinig contrasterende kleur en zijn voorzien van een backlight, jawel dit wordt als een onderscheidende eigenschap in de marketing van Nyko aangeprezen, lekker boeiend.

De R2 en L2 knoppen liggen dieper in de controller en zijn kleiner dan op de Dualshock. In hoeverre dit de gameplay be´nvloed heb ik nog niet ondervonden. Mijn mening is neutraal in die zin dat het mij niet uitmaakt.

De accu
De losse accu is een voordeel in die zin dat je deze zonder de controller te openen kan vervangen. Echter steekt de accu te ver uit zodat het je dwingt je ongebruikte vingers aan de onderkant van de controller iets gebogen te houden. Als de accu leeg is en je bent niet in staat deze te laden dan kun je de batterijhouder gebruiken als je tenminste de beschikking hebt over een paar volle AA batterijen/accu's. Weinig zinvol deze batterij houder. Totdat je beseft dat de USB kabel alleen een laad kabel is en de controller niet via USB is te gebruiken. Volgens Nyko gaat een volle accu 25 uur mee, ik heb dat nog niet gecontroleerd en ben dat ook niet van plan aangezien ik de controllers op mijn PC laadt die vaker aan staat dan de PS3.

De draadloze USB adapter
Jammer dat Nyko geen gebruik maakt van Bluetooth en een aparte draadloze USB adapter gebruikt. In de eerste instantie kreeg ik de controller niet met de adapter aan de gang. De USB adapter neemt direct een USB slot in beslag en op de PS/80Gb heb je er maar 2, daarnaast steekt dat ding lelijk uit je PS3 met een aandacht trekkende LED verlichting. Wat wel grappig is dat mocht je meer Nyko's aan je PS3 hangen, elk met een eigen USB adapter natuurlijk, dan krijgen ze allemaal een andere kleur.

In algemene zin een prima alternatief voor de Dualshock PS3 zeker gezien de prijs die ik ervoor heb betaald, 12,61 euro ex BTW bij Komplett.nl.

Heb jij ook een Nyko Zero - Wireless Controller Zwart?

Ik heb ook twee van deze controllers en kan het wel eens zijn met deze review. Wel heb ik het probleem dat tijdens het spelen regelmatig de verbinding tussen de controller en de playstation wegvalt. De USB adaptertjes beginnen dan te knipperen en ik moet zo opnieuw koppelen. Niet erg prettig als je net met zn vieren een spannend spel aan het doen bent en twee controllers doen het niet meer....
Dualshock vrijwel niet te krijgen...... juist ja
Hier in de MM hangen er tientallen.....
Maar goed, leuke review verder, misschien een fototje erbij? :)