Sony Vaio VGN-Z21MN/B Review

Magister0451 8 januari 2009, laatste update op 8 januari 2009, 2.002 views

Sony Vaio VGN-Z21MN/B

Pluspunten

• Prestaties zijn zeer goed
  • Zeer licht (1.5 kg)
  • Mooi design en goed afgewerkt
  • Helder en scherm beeld
  • 3 jaar on-site garantie is goed (op papier iig)

Minpunten

• Erg duur
  • Videokaart is niet super
  • Langzame harde schijf
  • Maar 2 USB poorten
  • Opladen duurt lang

Hey, mn eerste review. Al gaat hij over de Z-21MN, veel gaat ook op voor de Z-21XN en de Z-11 serie. Omdat Sony 3 keer per jaar zijn Vaio’s update komt er binnenkort (waarschijnlijk in februari) een wat nieuwer maar wel vergelijkbaar model.

Waarom deze?
De Sony Vaio Z-21MN (volledige code is VGN-Z21MN/B) heb ik gekocht als vervanger voor mijn NEC Versa P550. Met een hoge resolutie (voor een bijna 4 jaar oude notebook) van 1400x1050 schrok ik van de 1024x600 schermen van Eee PC, NC-10 en andere netbooks... Daarnaast vielen de multitasking prestaties van de Atom mij tegen. Maar ja, iets beters is meteen veel duurder. Dacht eerst iets ronde de 800, maar de meeste van die notebooks komen niet boven de 2 uur accuduur uit en wegen weer meer dan 2 kg. Dan kom je in de Ą 1200+ richting van de Samsung X360, Toshiba Portege, Apple Macbook en Sony Vaio. Uiteindelijk is dus de keuze op de Vaio Z-21MN gevallen. Er is ook een Z-21XN met hogere resolutie, betere processor, 256mb 9300M en minder batterijduur maar dat was de honderden euro’s extra niet waard.

Featureset: Hardware
De Intel P8600 (2.4 GHz, 1066 MHz, 3 MB L2) gecombineerd met 4 GB DDR3-1066 geheugen maken de Z-21 zeer krachtig voor zo’n klein ding. Al is het een 32 bit Vista Business die hierop draait, de ene GB wordt wel deel gebruikt door de Intel GMA / nVidia. De harde schijf is 200 GB 5400 rpm en ook meteen het langzaamste component in het systeem. De vorige serie had een 7200 rpm schijf, maar die vreten veel stroom. Op zich heb ik er niet zoveel last van, maar misschien gaat er ooit nog wel een ssd in. In PCMark 2005 haalt hij 5012 PCMarks in een enkele run. Je zou het niet snel onder prestaties zetten, maar het 802.11B/G/N WLAN is echt super. Nu kan ik thuis ook N draaien. De antenne schijnt door het scherm te lopen en ik heb in ieder geval prima bereik waar anderen alleen maar problemen hebben. De drive noemt Sony een DVD+-RW/+-R DL/RAM drive, nog nooit wat op gebrand maar lezen doet hij prima. Er zitten maar 2 USB poorten op… de beelduitgangen zijn VGA en HDMI, RJ-11 voor modem en RJ-45 voor LAN, cardreader voor SD en alle soorten memory stick, docking station connector aan de onderzijde, een maal 4 pins firewire, ExpressCard (34mm) en 3.5mm geluid en microfoon. Het design is prachtig met het groene aan / uit lampje aan de rechterkant en carbon binnenzijde.

Stamina en speed
Een van de redenen om ook weer voor de Z-21 te kiezen was de nVidia chip die er naast de Intel GMA 4500 op zit. Niet dat deze super is, maar je kan iig soms iets leuks doen met vrienden. Dit is de 128mb nVidia 9300M GS die ook nog eens iets meer dan 1 GB van je geheugen erbij kan pakken. Links boven het schermpje zit een schuifje waarmee je de Z-21 op stamina of speed kunt zetten. Stamina is bedoelt om zonder stroom te werken en zet de DVD drive uit (die je wel weer kan aanzetten), gooit brightness omlaag en gebruikt de Intel GMA 4500. Op speed switcht hij van GMA 4500 naar de 9300M en naar de hoge prestaties setting in Vista. Dit switchen kan je gewoon in Vista doen al wil hij wel dat je eerst ff gaat saven. Switchen duurt 5 seconden in totaal. Bij de enig andere laptop waar ik dit systeem van ken, de MacBook Pro 17”, moet je eerst ff uitloggen bij het omswitchen.

Featureset: Software
Bij deze laptop is Vista Business voorge´nstalleerd en kan je downgraden naar XP Pro SP3 als je dat zou willen. Bij het opstarten kan je eenmalig kiezen voor NL of Engels. Sony heeft er van alles al op ge´nstalleerd en daar heb ik altijd een gruwelijke hekel aan, maar dat viel dit keer wel mee. Behalve trail versies van McAfee en Office 2007 is het allemaal wel prima. Gewoon programma’s om een cd te branden, webcam te draaien en foto’s te bekijken. En die allemaal goed werken, geen trail zijn, weinig ruimte innemen en niet altijd mee opstarten. Al heb ik Google Desktop wel eraf moeten gooien.

Beeldkwaliteit
De hogere resolutie van 1366 x 768 op het 13.1 inch scherm is een van de redenen geweest om deze laptop te kopen. De beeldverhouding is 16:9, dat is vrij breed maar wel prima. Het is een led scherm waardoor de brightness wat hoger kan en stroomverbruik lager is. Hij kan inderdaad een stuk feller dan mijn vorige laptop, altijd handig in de zon en het compenseert het beetje glossy scherm. Ik houd persoonlijk niet van glossy. Wat vooral opvalt is dat de kleuren mooier zijn. Zwart is ook echt zwart.

Ergonomie
Het toetsenbord is gelukkig even groot als een normaal (notebook)toetsenbord. Persoonlijk vind ik de Apple-achtige spacing tussen de toetsen erg fijn. Je slaat niet zo snel de verkeerde toets aan. De touchpad is ook wel fijn en aan de zij- en onderkant kan je scrollen. Hij is helaas niet multitouch, zoals veel mensen verwachten bij zo’n duur ding. Het randje waar je je polsen op legt is wat hoger zodat je wat fijner typt. Het toetsenbord vind ik een zeer fijne layout hebben. Er zijn alleen geen aparte home, end, pg up en pg down knoppen, daarvoor moet je op Fn drukken en de pijltjestoetsen gebruiken. Was vorige week al begonnen aan de review en daar stond nog dat ik dat best ergerlijk vond. Nu ben ik er helemaal weg van en zou ik het op mijn pc toetsenbord ook wel willen hebben.

Undervolten
Net als bij overclocken zijn niet alle processors hetzelfde. Intel gooit ze op een voltage waarbij ze het allemaal doen, maar dat kan in veel gevallen wel een stukje lager. Waarom? Dat scheelt stroom en warmte terwijl de prestaties hetzelfde blijven. Intel chips maken natuurlijk gebruik van EIST, waarbij de multiplier en bijbehorend voltages veranderen afhankelijk van de vraag naar processorkracht. Enig nadeel is dat bij een te laag voltage je een BSOD krijgt en de laptop weer opnieuw opstart De 6x heb ik gelijk gehouden (0.925 V) en de 9x is nu 1.0325 ipv 1.2 V. Alles daartussen is ge´nterpoleerd. Dit alles heb ik gedaan met RMClock. Voordeel is dat het altijd toestemming vraagt om gestart te worden. Gooi je de voltages te laag, dan zit je gelukkig niet in een loop waarbij de multiplier op 9 komt het systeem weer uitvalt.

Warmte en geluidsproductie
Geluidsproductie vindt ik zeer laag in vergelijking met veel andere laptop. Alleen wanneer de processor warm wordt gaat de fanspeed flink omhoog. Ik heb het idee dat de processor en videokaart op dezelfde heatsink zitten aangezien de temp omhoog gaat als ik Orthos draai. Stock worden de cores onder hoge prestaties 82 graden max bij 30 minuten Orthos (de versie voor 2 cores). Met de undervolt is dat nu 67 graden. Idle is hij altijd 42 geweest. De nVidiachip is idle rond 61 graden en onder load rond de 90. Dit alles gemeten met HWMonitor.

Mobiliteit en accuduur
Dit is het sterkste punt van de Z-21MN. Volgens de specs weegt hij 1.49 kg en volgens de keukenweegschaal 1.46 kg. Dit maakt hem iets zwaarder dan een netbook en de Macbook Air. In de winkel nog even het verschil in gewicht tussen de Z-21 en de SR-29 (1.95 kg) gevoeld. Je zou denken dat scheelt niet veel maar die voelt echt een stuk zwaarder aan. Op staminamodus is stock de batterij duur zo rond de 5 uur met gewoon werken: medium brightness, 802.11N, 20x Explorer tab, Word, Excel, Access. Zoals eerder vermeld is de processor nu undervolted en ik heb er een hele dag op gewerkt waarbij hij na 6 uur en 50 minuten zei dat ik toch echt wel moest saven om niets te verliezen. Andere keren ga hij na 2 uur wel aan dat hij nog maar een uurtje of 3 en half te gaan had.. Op speed modus heb ik eens 2 en half CS Source gespeeld op full brightness, full resolution met mn stekker in een stekkerblok dat niet aan stond.

Ik heb 1.750 euro voor deze notebook betaald bij Correct. Dat is inclusief 3 jaar Next business day on-site garantie, Kaspersky Internet Security voor 2 computers en een kerstboom. Er zat alleen geen sleeve bij…. Erg duur allemaal, maar dat heb je met die ultraportable dingen. Naast het Correct personeel liep er ook iemand van Sony Nederland rond voor informatie over de Vaio's, altijd handig. Nog even gevraagd naar pixelgarantie, maar volgens de Sony-man was dat bij 'de wat betere modellen' inbegrepen. Dat is in ieder geval mooi.

Binnenkort zal ik even 3DMark 05 draaien en misschien dat er nog requests zijn voor andere dingen. Daarnaast komen er ook nog betere foto’s als ik mijn camera binnenkort terug heb.

Edit:

Er staat alleen nog Steam op:
HL2 Deathmatch loopt prima op de Intel GMA, gaat zo naar de framelimit van 100 en terug naar 70 als het echt druk wordt.(1366x768, alles high, geen AA)
Counter Strike Source loopt wel aardig op de Intel GMA, gaat zo naar de framelimit van 100 en terug naar 40 als het echt druk wordt.(1366x768, alles high, geen AA), maar loopt volledig vloeiend en met 2x AA prima op de 9300M.
Left 4 Dead is wat zwaarder, maar speelt ook prima. Niet naar FPS gekeken, maar zal ook vrij hoog zitten.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-Z21MN/B?

prima review, zeker omdat het je eerste is. ;)

misschien zou je nog wat metingen met games eraan toe kunnen voegen. Zoals de performance in fps bij een spel zoals..... call of duty 4? of iets anders.

alvast bedankt.

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 8 januari 2009 13:36]

Merci

edit: HL 2 engine games staan erbij

[Reactie gewijzigd door Magister0451 op 8 januari 2009 14:06]

Mooie review voor een mooi ding, de prijs is spijtig genoeg wel iets minder mooi. Ben je er trouwens zeker van dat je grafische kaart die 'overblijvende gig' krijgt? Heb er even op gegoogled maar ik kom er ni uit wat nu net die turbomemory adresseert: de gpu zelf via het mobo of het besturingssysteem?

[muggezift-mode] het is nVidia ipv nVidea dus dat kan je mss nog aanpasse:)[/muggezift-mode]
Ik denk dat we een beetje hetzelfde bedoelen. Een 32 bit OS kan 4GB (2^32) adressen aan. Daarvan moet hij (video)geheugen en hardware adresseren. Met een niet al te uitgebreid systeem ben je meestal tot max 0.5 GB kwijt aan hardware ex video. Dat betekent dat er 3.5 GB (- 128 mb op de kaart) over is voor normaal en video geheugen. Aangezien je niet vaak 2 GB of meer gebruikt door programma's kan de rest gewoon lekker door de GMA en 9300M gebruikt worden. Dus die ene GB die je met 3.5 GB niet zo snel gebruikt, wordt aangesproken. Niet de loze 0.5 GB.

Dat nVidia is aangepast. Tis mn eerste, dus beginnersfoutje is toegestaan. :P
Vette review..

Daar ben ik ook benieuwd naar hoe Call Of Duty 4 het hier op doet,
kan je dit nog even testen..

Ik zit ook heel erg te twijfelen om deze te kopen, ik heb hem op zich eigenlijk helemaal niet nodig omdat ik al een vette PC heb.. maar stel dat ik hem koop dan installeer ik de business 64bit versie erop, weet jij of je makelijk de drivers bij sony los kan downloaden..