Intel Xeon X5650 Boxed Review
Ik heb deze processor goedkoop op de tweedehandsmarkt te pakken kunnen krijgen. (ik heb mijn exemplaar voor €98 + €35 verzendkosten kunnen aankopen via eBay). Ze werken ook in verschillende niet-server moederborden en hebben niet verplicht ECC-ram nodig. Waarom ik deze processor gekocht heb en wat doe ik er mee? Ik gebruik mijn computer voor videobewerking (Première, After Effects, ...), 3D-animatie (C4D, Realflow, ..) en gaming. Mijn hardware setup is relatief oud (eerste i7 generatie, 1366-voetje). Om deze te kunnen upgraden van een quadcore naar een sixcore voor slechts €135 leek me geen slecht idee. Voor Rendering en simulatie geldt nog altijd een beetje: hoe meer processors/cores, hoe sneller Natuurlijk was er nog de...
Pluspunten
Goedkope tweedehandsprijs Past op vele 1366 moederborden die niet voor servers bedoeld zijn. Warmte ontwikkeling is zeer laag
Minpunten
Bios heeft update nodig Onzekerheid of het moederbord de processor wel zou ondersteunen.
Eindoordeel
Waarom ik deze processor gekocht heb en wat doe ik er mee?
Ik gebruik mijn computer voor videobewerking (Première, After Effects, ...), 3D-animatie (C4D, Realflow, ..) en gaming. Mijn hardware setup is relatief oud (eerste i7 generatie, 1366-voetje). Om deze te kunnen upgraden van een quadcore naar een sixcore voor slechts €135 leek me geen slecht idee. Voor Rendering en simulatie geldt nog altijd een beetje: hoe meer processors/cores, hoe sneller
Natuurlijk was er nog de vraag of deze nieuwe processor wel zou werken op mijn moederbord (ASUS P6T deluxe v1). Na enkele zoektochten online, leken de resultaten van andere mensen wisselvallig. De ene claimde dat het geen probleem zou zijn mits een bios-update terwijl iemand anders beweerde dat enkel de WS-versies van deze moederborden zouden werken met die processor. Nu had ik het geluk van een vrij goedkope versie te vinden waardoor ik dacht: "Als hij niet werkt, dan kan ik hem nog altijd terug verkopen, misschien zelfs met winst". Op tweakers staat hij in "Vraag en aanbod" voor €300 dacht ik.
Een totale upgrade van mijn systeem (moederbord+processor+geheugen) zou ook kunnen, maar financieel zou me dat iets meer kosten dan de €135 dat het me nu gekost heeft.
Resulaten
Ik heb mijn processor op een P6T deluxe v1 moederbord geïnstalleerd en een vriend van mij op een P6T v2. Op beide systemen hebben we deze processor werkende gekregen. Vergeet wel niet even de bios te updaten voor je de vorige processor eruit haalt
Na de eerste testen blijkt de warmteproductie enorm goed onder controle te worden houden. Hij draait nu in een Fractal Design R4 case met enkel de stock-koelers van de case (1x 140mm intake en 1x 140 mm outtake). De processor zelf wordt gekoeld door een Thermalright 1366 TRUE 120-ultra. Voorlopig blijven de temperaturen tussen de 20° C (idle) en 50°C (na een uur full load).
I.v.m. het verbuik, kan ik weinig vertellen buiten de resultaten uit CPUID HW monitor.
- Min: 20.52W
- Max: 109.97
In ieder geval:
Een leuke upgrade van mijn i7 920 van quad naar six-core zonder al te hoge kosten.
*edit* Enkele vragen beantwoord uit de comments + toevoeging van verbruik.
Reacties (9)
... ok? Waarom dan de moeite van alsnog "zoveel" tekst?Ik schrijf hier geen echte review
De punten die blijven liggen nu en waar ik nieuwsgierig naar ben
- Waarom een Xeon? De i7 heeft een betere architectuur voor gaming
- Waarom heb je vooraf niet de mobo fabrikant om support gevraagd?
- Waarom niet sparen voor een Haswell upgrade?
Om een mooi voorbeeld te geven, kijk eens goed naar deze bench pagina van AnandTech:
http://www.anandtech.com/bench/product/837?vs=47
Bedankt voor de opmerkingen!
En dat de gemiddelde K serie i5 gehakt zou maken van deze Xeon is misschien wat sterk uitgedrukt. Ik heb zelf niet gebenchmarkt maar ik heb wat dingen opgezocht en ben ik uitgegaan van de i5 4760K die je zelf aangaf bij je anandtech-link:
Bijvoorbeeld:
http://www.passmark.com/c...X5650+%40+2.67GHz&id=1304 Hier staat de i5 4760K maar enkele plaatsjes hoger.
De Xeon heeft een design-tdp van 95W waarbij de 4760K er een heeft van 84W.
Dus je hebt gelijk, de i5 K-reeks is inderdaad beter, maar ik denk dat prijs/performance het voordeliger was om de Xeon te kopen met de prijs die ik betaald heb tegenover een nieuwe mobo+proc+geheugen combo. Een snelle opzoeking in pricewatch gaf me €280 voor zo'n combo (i5 4760 K+ meest goedkope moederbord + minimum 8 GB ram) t.o.v. €98 (+€35 verzendkosten) voor de Xeon.
Het hangt ook maar net af wat je er mee wilt doen uiteindelijk.
Alleen de 'review' he.. Had niet gehoeven..
hoe doet deze het?
Bedankt voor de Tip!
Deze Xeon is trouwens nog maar 3 jaar oud; Costa Rica 2011 week 13 (batch 3113A938)
Ik heb enkele aanpassingen doorgevoerd op jullie aangeven.
Nog een kleine bijvoeging hier:
Waarom heb ik niet vooraf de mobofabrikant om support gevraagd?
Omdat ik zelf graag al eens iets uitprobeer...niet voor niets dat we hier op tweakers.net zitten
http://www.salland.eu/pro...t80614004320ad-slbv3.html
[Reactie gewijzigd door Terran op 26 juli 2024 20:39]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/258216/TweakCV.jpg?f=community)
/u/96077/crop5b8d7c89bae9d_cropped.png?f=community)