Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 1x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus WL-330NUL USB All-in-One Wireless-N Pocket Router Review

JPS 22 maart 2014, laatste update op 23 maart 2014, 1.912 views

Asus WL-330NUL USB All-in-One Wireless-N Pocket Router

Pluspunten

• Zeer compact
  • Veelzijdig voor onderweg
  • Aan te sluiten op elke USB poort/stroombron
  • Eenvoudige configuratie, geen overbodige poespas. Bijna plug&play.

Minpunten

• Gast netwerkje is onbeveiligd. Private WLAN natuurlijk wel.
  • De ethernet poort is 100Mbit. Voor mij geen enkel bezwaar overigens.
  • Security vulnerabilities in huidige firmware.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Ik was op zoek naar een mooi WISP reisroutertje om onderweg Internet voor meerdere apparaten mobiel toegankelijk te maken. Het gepruts met een software oplossing als Connectify en bijbehorende driver-problemen was ik meer dan zat. De nieuwe hardware oplossing moest:
  • als ethernetkaart kunnen dienen voor mijn Sony Vaio Pro Ultrabook
  • meerdere mobile devices verbinden met een Internet Uplink
  • om kunnen gaan met captive portals in hotels etc.
  • compact en eenvoudig in gebruik zijn
Na onderzoek kwam ik uit op deze prachtig compacte Asus WL-330nul. Dit dingetje is voor netwerkdoeleinden een zeer gebruikersvriendelijke swiss army knife.

Aansluiten op een willekeurige USB stroombron (bijv powerbank, maar 230v/1A USB adaptertje is meegeleverd), via Wifi verbinden, via Web GUI het uplink netwerk selecteren en gaan met die banaan!

Er kan zelfs een extra gastnetwerkje worden aangezet, maar dat heeft als nadeel dat er geen Wifi security mogelijk is. Je gasten zul je dus op je 'private' WLAN moeten toelaten als je ze een veilige verbinding wil aanbieden. Je kunt vanaf het gasten WLAN natuurlijk altijd een VPN opzetten (als het uplink netwerk dat toestaat; verbinden met een VPN server op poort 443 gaat natuurlijk bijna altijd goed) ;)

MAC cloning is mogelijk, voor het geval je eerder al met een device op de captive portal je ene login 'credit' hebt weggegeven.

Security issues
Er zijn op dit moment beveiligingsissues in de firmware (in ieder geval v3.0.0.23 t/m .35)

1) Via zowel WAN zijde als het gasten WLAN is er via een 'verborgen' weblink de authenticatie te omzeilen waardoor commando's in te voeren zijn. Zie http://www.smallnetbuilde...s/showthread.php?p=108306 . Dit is toch wel een serieuze vulnerability. Kans op misbuik is niet heel groot, maar wel aanwezig. Mijn advies is om het Gasten WLAN daarom uit te schakelen totdat dit in de Firmware is verholpen.

2) Bij gebruik met de ethernet kabel, check dit topic. Als de 330NUL is opgestart in WISP mode (gaat automatisch door aansluiten op de stroom) en daarna de kabel wordt aangesloten op het uplink netwerk dan schakelt ie automatisch om naar AP mode en ben je dus niet afgeschermd via de router/NAT functionaliteit. GUI is dan bijv. ook benaderbaar vanaf WAN zijde (maar wel ww beveiligd).
Als je eerst de kabel aansluit en dan de stroom, is dat voor zover ik heb gelezen niet het geval. Firmware update zou deze hiaat kunnen verhelpen, of je gewoon bewust zijn op welke manier je de ethernet uplink gebruikt.

Momenteel 2 tientjes inclusief verzenden. Ik wou dat ik dit WISP routertje eerder had ontdekt... even afgezien van de beveiligingsrisico's (waarmee ik kan leven en hopelijk in een volgende firmware verholpen): highly recommended!

Hier nog twee andere reviews:

Heb jij ook een Asus WL-330NUL USB All-in-One Wireless-N Pocket Router?

Tja, het is natuurlijk geen goed vergelijk met een volwaardige huisrouter, zowel qua bereik als belasting met veel gebruikers/throughput.

Signaalsterkte heb ik even grof voor je getest: op de benedenverdieping staan mijn N66u router en deze WL-330NUL. Op zolder had ik 2 streepjes en kon ik nog prima verbinden met de 330nul; de n66u had nog 4 streepjes dus is heeft logischerwijs een beter bereik.

Met 8 gebruikers browsen zal geen probleem opleveren, maar vertrouw er voor de zekerheid maar niet dat je met zijn allen flink kan gaan streamen.
Thanks! Is ook niet de bedoeling dat we extreem veel data gaan verstoken, bij dat huisje is echter geen 3G dus ik wifi al snel sneller.
Ik heb ook deze router op het oog ivm zakenreizen waar veelal een http login nodig is. Ik begrijp dat dit met deze router mogelijk is. Als ik naar de admin paginas van deze router kijk zie ik alleen niet hoe. Kan je aangeven hoe dit werkt?

Thanks :)
In de admin pagina het wifi netwerk van het hotel kiezen. Daarna met je device (die verbonden is met je private WLAN) gewoon een internetpagina kiezen. Je wordt dan vanzelf doorgeleid naar de captive portal om je aan te melden.
Hoe sterk is het signaal dat dit apparaatje uitzendt?
Ik ga volgende week op vakantie met 8 man en in dat park moet je betalen per verbinding, kost ons 80,- voor enkel telefoons, dan wil ik ook nog mijn tablet meenemen en chromecast om Netflix te kijken.

Vraag vooral even omdat ik bang ben dat je alleen dichtbij het apparaat signaal hebt, omdat ie zo klein is?