Specificaties 2,4GHz WiFi + 4G-router - Bekijk alle specificaties

Huawei E5776 LTE Mobile WiFi Hotspot Review

Kiswum 20 maart 2014, laatste update op 11 maart 2016, 35.589 views

Huawei E5776 LTE Mobile WiFi Hotspot

Zeer compacte en fijne Wifi accesspoint die je overal mee naar kunt nemen. Als ik een nadeel moet noemen, dan is het de aanschafwaarde en de glanzende bovenkant.

Pluspunten

• Het bereik is zeer groot
  • Compacte router, makkelijk mee te nemen
  • Goed te beheren via je smartphone
  • Je kunt andere apparaten opladen via de router
  • Een volledige werkdag draadloos internet

Minpunten

• Glossy scherm
  • Weinig accessoires meegeleverd zoals een USB OTG kabel of Sim-converter
  • Kan incidenteel warm worden

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Logo

Deze review schrijf ik om te laten zien of ik; de Huawei E5776 4G Mobile WiFi (MiFi) router geschikt zou vinden, als internetrouter in onze auto met een KPN abonnement. Een half jaar voor deze review heb ik namelijk de Parrot Asteroid Smart ingebouwd, waarmee je een WiFi verbinding kunt maken naar een router/WiFi accesspoint. Hierbij zou ik dan bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Spotify of interactieve verkeersinformatie. Tevens kunnen alle telefoons in de auto ook worden voorzien van snel internet via 4G.

Changelog:
20-03-'14: Plaatsing van de review
25-06-'14: Nieuwe feature: "Korte toelichting" toegevoegd.

Inhoud

De keuze van de router
Specificaties van de router
Mijn 1e indruk
Basis functies van de router
Menu weergave en basis instellingen
Formaat vergelijking met een GSM
Accu
Extra informatie en links

Bij mijn zoektocht naar "internet in de auto", kwam ik er al snel achter dat ik dit niet via een usb dongle zou willen doen. Hiermee heb krijg je namelijk alleen maar internet toegang op 1 apparaat en de kans is groot dat andere usb poorten worden gehinderd door de dongle. Nadat mijn keuze op een 3g/4g router was gevallen werd het voor mij vrij snel duidelijk dat dit er een van Huawei zou gaan worden. Deze Chinese fabrikant heeft in de afgelopen jaren veel verschillende modellen uitgebracht in Europa. Het assortiment bestaat onder andere uit de E5776 uit 2013 en de voorganger uit 2012 de E5331. Op de Mobile World Congress in Barcelona 2014, is er een opvolger gepresenteerd. De Huawei E5786 is de nieuwe telg van het assortiment MiFi routers en zal waarschijnlijk in de lente van 2014 in de Nederlandse winkels liggen.

De belangrijkste verschillen tussen deze 3 modellen:
802.11 b/g/n802.11 b/g/n802.11 a/b/g/n/ac
max. 8 clientsmax. 10 clientsmax. 10 clients

Keuze

Abonnement
Bij het uitzoeken van de router waren niet alleen de kosten van de router belangrijk om te weten, maar het is ook fijn om te weten wat de mogelijkheden zijn met een abonnement. Als je KPN klant bent, dan kun je ervoor zorgen dat je KPN-Compleet wordt.
Het voordeel hiervan is dat je het volgende krijgt:
Gratis 45 extra tv-zenders met het Pluspakket (t.w.v. ¤10 per maand)
Gratis onderling bellen met KPN- en Hi-nummers binnen je gezin
Dubbele MB's, minuten en sms'jes met KPN Mobiel en Hi

Op de website kun je controleren wat je hiervoor moet doen om aan de voorwaarden te voldoen.
Daar staat namelijk het onderstaande:

KPN Compleet is voor klanten die Alles-in-1 Thuis Instap, Standaard hebben in combinatie met een of meerdere privé mobiel (telefoon) abonnementen van KPN en/of Hi.

Deze info was zeer interessant om te weten, want we wilden eigenlijk wel het pluspakket aanschaffen voor de extra kinderzenders.
Het abonnement wat ik hiervoor zou afnemen zou me 25 euro per maand kosten bij KPN (voor 24 maanden). Hiervoor ontvang je dan 1GB aan data en betaal je apart voor alle sms-berichten en telefoon minuten en de router zou dan 0 euro kosten. Bij het bekijken van het abonnement op de KPN site, zag ik een mooie kortingsactie staan bij alle mobiele internet abonnementen. Hierdoor zouden de abonnementskosten niet 25 euro, maar 15 euro per maand bedragen via deze familiekorting.
Hoe dit nu echt zit, is verderop in de review te lezen....

Router
Op de site van KPN, merkte ik dat de Huawei E5776 niet meer geleverd leek te worden, de oudere E5331 was nog wel te zien op de consumenten pagina. Op de zakelijke pagina zijn overigens nog wel wat gebruikersreviews te vinden. Ik heb contact gehad via Facebook en daarna heb ik de KPN XL winkel bezocht, hier kwam ik erachter dat ze deze router niet leveren/niet op voorraad hebben. Dat betekende dus dat ik genoodzaakt was om de router via een webshop te bestellen in plaats van te wachten op KPN.
De router staat, medio maart 2014, voor gemiddeld 175 euro te koop in de Pricewatch. Tijdens mijn zoektocht naar de router, ben ik ook op de site van Coolblue terecht gekomen. Hij was op dat moment in de winkel van Eindhoven niet op voorraad, maar hij was er nog wel in het centrale magazijn.
Op vrijdagavond 7 maart heb ik de bestelling de deur uit gedaan i.c.m. een Mobiel Internet Instap 4G abonnement van KPN. Bij de bestelling heb ik ervoor gekozen om de router, op zaterdag na 12 uur, zelf af te halen in het Eindhovens filiaal. Nadat de order was verstuurd, kreeg ik direct de bevestiging dat hij de volgende dag klaar zou liggen.
Niet op voorraad, maar wel de volgende dag af te halen. Zeer snelle service bij Coolblue!

Specificaties

Scherm type:TFT-LCD met backlight
Scherm formaat:1,45"
Multitouch:Geen touchscreen
Luidspreker:Nee
SD card:Micro SD (maximaal 32GB)
Data EDGE/GPRS:236,8 kbps
LTE/HSDPA/HSUPA/UMTS:WCDMA LTE FDD, 150 Mbps; LTE TDD, 112 Mbps; DC-HSPA+, 43,2 Mbps; HSDPA/HSUPA/UMTS, 14,4 Mbps; HSUPA, onbekende snelheid Mbps; WCDMA, onbekende snelheid
WLAN:Wi-Fi 802.11 b/g/n, 2,4GHz
Beveiliging:WEP/WPA/WPA2
Kanalen:1 t/m 10
Bereik:minimaal 10 meter (thuis), minimaal 40 meter zichtafstand (buiten)
Aantal gebruikers:Maximaal 10 gebruikers tegelijkertijd
Antenne :2X2 MIMO, 1x externe TS-9 antenne poort
USB:Micro USB, USB On-the-go
Chipset:HiSilicon Hi6920
Sensoren:Geen
Berichten:SMS berichten kunnen worden gelezen en verstuurd via de IOS/Android app "Huawei Mobile WiFi"
GPS:Nee
Kleuren leverbaar:Zwart
Accu:Niet verwisselbare Li-Ion 3000 mAh accu
Gebruikstijd:Tot 10 uur
Stand-by tijd:Tot 500 uur
OS Support:Windows XP, Windows Vista, Windows 7, MAC OS X 10.5, 10.6, 10.7 and 10.8
App Support:IOS, Android

eerste_indruk

Ik ben er niet echt goed in om zelf unboxing video's te maken, maar gelukkig zijn er genoeg video's op het internet te vinden:

De verpakking is compact, maar erg stevig. Bij het openen kom ik als eerste de router tegen. Het formaat van deze router is lekker klein. Het is lastig voor te stellen hoe groot het is tenzij je het naast een ander object zet. In dit geval heb ik hem gefotografeerd naast een HTC Desire C, deze foto's heb ik verderop in de review staan.
Onder de router bevinden zich de documentatie, een losse USB kabel en een EU stekker waar de USB kabel in kan worden geplaatst. Wat mij betreft had hier er hier voor de prijs wel een SD kaart, micro/nano naar mini-sim converter en een USB OTG kabel in mogen zitten.
Meer informatie over het voordeel van een USB OTG kabel volgt in het hoofdstuk van de accu.

Wat me vooral opvalt aan de router is dat hij erg glanzend is en daardoor zeer goed dienst kan doen als spiegel. Hierdoor vind ik het lastig om er mooie foto's van te maken (zonder mezelf erop te laten weerspiegelen), tevens zijn vingerafdrukken zeer goed zichtbaar.
Op de bovenkant is een aan/uit knop en een 1,45" monochrome LCD/TFT scherm te vinden. De knop voelt goed aan en ik merk geen storende speling. Het scherm is in een kamer of in het donker goed af te lezen, maar in direct zonlicht is het zeer lastig om de weergegeven informatie te bekijken.
Aan de onderkant is de router voorzien van een rubberen laag, waardoor deze waarschijnlijk makkelijker op zijn plaatst blijft in de auto. Aan de onderkant zijn geen schroeven of klepjes aanwezig om de batterij te verwijderen. Deze is dus niet zomaar te vervangen. De onderkant is echter wel zinvol voor gegevens van de router. Je kunt hier informatie van je router vinden zoals het serienummer, IMEI nummer en de belangrijkste: de WPA2 code.
De voorzijde is voorzien van een knop om via WPS je apparatuur via WiFi te laten verbinden met de router. Daarnaast bevind zich de aansluiting voor een micro USB kabel en achter een klepje zit de aansluiting voor een externe antenne.
Op de achterkant is een klepje aanwezig voor de simkaart en een klepje voor de Micro SD kaart. Tussen deze 2 klepjes zit een knopje om de router een reset te geven. Als je de resetknop een aantal seconden inhoudt, dan zullen al je gegevens worden gewist en de router zal terug gaan naar de fabrieksinstellingen.

Gebruik je een nieuwe simkaart? Zorg er dan voor dat de pincode op de simkaart is verwijderd, anders maak je het jezelf lastiger bij het instellen van je router (zoals ik zelf heb gehad..)

Je start de router op door de aan/uit knop 2-3 seconden in te houden. Direct daarna zie je het Huawei logo, gevolgd door een welkomsscherm. Vervolgens zal de router op zoek gaan naar de instellingen van je provider en dit (over het algemeen) automatisch toepassen. Tot slot kunnen de clients zich automatisch laten verbinden met de router. Van A-Z duurt dit ongeveer een seconde of 35 vanuit een cold-boot. Als er niets met de router wordt gedaan dan zal hij vrij snel in een standby gaan. Na een tijdje zal de router vanzelf uitgaan als er geen verbinding meer is met de clients. Je kunt overigens met een Fastboot de router binnen een seconde of 5 laten opstarten, dit kun je via de instellingen in/uitschakelen.

Wat zat er in de doos van de router:
  • 1 x Huawei E4776 MiFi router
  • 1 x USB kabel
  • 1 x EU stekker
  • 1 x Kleine portfolio van andere Huawei producten
  • 1 x "Quick Start" handleiding
  • 1 x "Safety Information" boek

Functies

Scherm
Het scherm is wat mij betreft duidelijk ingedeeld. Links bovenin is te zien wat de status is van je verbinding met daarnaast het type netwerk (2G/3G of 4G). Ernaast is te zien hoeveel clients er via WiFi zijn verbonden. Het pictogram van de wereldbol geeft aan dat er internet toegang is en ten slotte is er rechtsboven in beeld te zien hoe vol de accu ongeveer is, in stappen van 4 streepjes.
Midden in het scherm is de naam van de provider te zien. Als er geen provider bekend is, dan kan er ook andere informatie staan, zoals het ontbreken van de SIM kaart.
Ten slotte heb je onderin, het totaal aantal verbruikte data sinds de router aan staat. Hoe lang de router aan staat, kun je naast de verbruikte data aflezen.
Wat mij betreft had deze laatste regel, 1 regel naar boven gemogen. Je moet er namelijk echt goed boven hangen om deze informatie goed te kunnen zien.
KPN

WiFi: De router is voorzien van 2x2 interne antennes die communiceren op de 2,4GHz range. De maximaal weergegeven snelheid komt uit op 150Mbps. Ik had gelezen dat de maximale afstand 10 meter zou zijn, maar de bron hiervan kan ik niet meer vinden. Als ik deze heb, dan zal ik het hier nog zeker vermelden. Ik het in ieder geval nog wel in de praktijk getest. Buitenshuis had ik op 40 meter afstand nog enigszins een verbinding waarbij ik nog webpagina's kan bekijken. Binnenshuis kon ik zonder problemen van de begane grond naar de 2e verdieping (zolder) een verbinding opzetten. Als de afstand maximaal 10 meter zou zijn, dan is dat binnenshuis waarschijnlijk geen probleem.

5 meter afstand
5 meter afstand
40 meter afstand
40 meter afstand
Internettest vanaf 40 meter

Netwerken
De geteste router was simlock-vrij werkt op alle Nederlandse netwerken. Ik heb het getest met een Vodafone, T-Mobile en KPN Simkaart. De netwerken zouden automatisch gevonden moeten worden, maar ik heb bij mijn T-Mobile kaartje ontdekt dat ik de APN toch zelf in moest stellen. De instellingen zijn online prima te vinden en het enige dat ik moest invullen was, de naam voor dit netwerk: "T-Mobile internet". Dus geen wachtwoord of gebruikersnaam, alleen de naam.
Het bereik is met mijn mobiel altijd voldoende geweest en dat is met deze router niet anders geweest. Mocht je in een gebied zitten zonder al te veel bereik, dan kun je via een externe antenne het bereik vergroten, een fraai voorbeeld hiervan is de Huawei AF 22
KPN
T-Mobile
Vodafone

SMS berichten
Het is met deze router mogelijk om SMS berichten te ontvangen. Als je een bericht hebt ontvangen dan zie je hiervan een icoontje in je scherm staan. Je kunt ze echter niet via het scherm aflezen, maar wel via een webbrowser of een IOS/Android app.

4G in Eindhoven
Ik heb de verbinding in en rondom mijn woning getest met 4G en ik moet zeggen dat de snelheid goed is, maar ik had wellicht hogere snelheden verwacht. De upload was prima, maar de download was minder goed dan ik had gehoopt. Op dat moment kwam de download niet boven de 1100kB/s : 8,47Mbps. De uitrol is nog in volle gang en ik verwacht eigenlijk dat dit nog wel beter al zijn aan het eind van het jaar.
De stabiliteit is altijd dik in orde geweest, helaas heb ik het niet goed genoeg kunnen testen. Ik mis onder andere een uitvoerige stabiliteitstest in een rijdende trein of auto.
653Kbps
749Kbps

Streaming media afspelen
Via Youtube ben ik op zoek gegaan naar HD filmpjes. Ik heb daarbij een aantal testen uitgevoerd en dit werd zonder problemen afgespeeld.
694Kbpshttp://tweakers.net/ext/f/2zy3UkhU1kkXnOXX5namehd2/medium.png452Kbpshttp://tweakers.net/ext/f/qyfMBdhGpM7RsUPkj3gawfMn/medium.png

Ik heb geprobeerd om deze router, mijn muziek en films te laten streamen naar mijn apparatuur. Je kunt namelijk bestanden delen en beschikbaar stellen via je Micro SD kaart.
Muziek kon ik via mijn telefoon afspelen, maar dit is niet gelukt bij filmpjes. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft, doordat alles eerst wordt gedownload voordat het wordt afgespeeld. De router is daardoor niet geschikt als "mediaspeler", maar je zou hem wel als een ftp server kunnen inzetten voor alle je apparaten, op deze manier is er een centrale opslag vanaf 1 netwerkstation.

Praktijktest
Ik heb de stabiliteit getest in combinatie met 8 verschillende apparaten, ik was eigenlijk van plan om er 10 verschillende van te maken. Daarvoor had ik mijn tablet en internetradio kunnen gebruiken. De internetradio gaf echter problemen waardoor ik niet genoeg tijd had om te achterhalen waarom hij de router wel kon vinden, maar er niet mee kon verbinden (de internetradio kan overigens wel goed via WPA2 verbinden met andere routers in huis). Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat deze router daadwerkelijk 10 clients aan kan. Ik ga er echter vanuit dat dit gewoon zou moeten kunnen.
Tijdens het gebruik van deze 8 apparaten heb ik geen problemen gehad met de verbinding. Alles leek goed te werken, maar het kan zijn dat de website denken dat je met een mobiele telefoon aan het surfen bent. Hierdoor kreeg ik bijvoorbeeld foutmeldingen als ik een filmpje op Tweakers wilde bekijken en duurde het even voordat de hoofdpagina van YouTube goed en wel geladen was.
Tijdens het autorijden had ik de router in het dashboardkastje zitten en ik heb verder geen problemen gehad met de verbinding. Al vond ik wel dat de router warm aanvoelde (niet heet) aan het einde van de dag. Dit kan met de buiten temperaturen te maken hebben gehad (rond de 20 graden), maar naar mijn idee mag hij niet zo warm worden (vooral als hij tijdens de rit niet opgeladen wordt).

Praktijktest met 8 verschillende apparaten.
• 1. HP Elitebook
• 6. HP Printer
• 7. HTPC: Asrock mini-pc
• 8. Xiaomi Mi2

Instellingen

Hieronder zijn een aantal instellingen die je via de webbrowser (www.huaweimobileWiFi.com of 192.168.1.1) of smartphone app kunt bekijken. Ik kan veel over de instellingen vertellen, maar voor de meeste zullen de plaatjes genoeg zeggen.
Je kunt overigens via de Android app genoeg basisfuncties van de router te bekijken of aanpassen, hierdoor hoef je niet direct naar de webinterface van de router te duiken.
Waaronder:
• Naam van de router wijzigen
• Admin wachtwoord aanpassen
• WPA2 key aanpassen
• Roaming in/uitschakelen zodat je wel of geen verbinding hebt als je de grens overgaat of er vlakbij in de buurt zit
• APN instellingen aanpassen, zodat je internet kunt ontvangen, mits dit niet automatisch is gegaan bij het plaatsen van de SIM kaart
• Data van je Micro SD kaart aflezen
• Bekijken hoeveel data er in totaal is verbruikt
• De router herstarten

Formaat

De router voelt stevig, maar wel compact aan. Om te laten zien wat de harde cijfers 106.4 x 66 x 15,5 mm, in de praktijk zeggen, heb ik hem naast de HTC Desire C gelegd (kleine smartphone met een 3,5" scherm). De router lijkt niet veel te verschillen met de HTC, het grootste verschil is dat de router iets dikker is.

Accu

Er is een ingebouwde 3000mAh accu in de router aanwezig zodat je hem gemakkelijk mee kunt nemen naar bijvoorbeeld een concert of naar het park (zodat je echt een flex werkplek hebt). De accu gaat volgens de fabrikant ongeveer 10 uur mee. Ik heb dit niet intensief kunnen testen doordat ik de router maar 4 dagen in mijn bezit had. Ik heb tijdens deze periode de router alleen op de 1e dag hoeven op te laden. Bij een langdurige test heb ik gemerkt dat er ongeveer 10% per uur is verbruikt met 2-8 aangesloten apparaten. Ik vermoed dat de aangegeven 10 uur gebruikstijd, eigenlijk wel gehaald zou kunnen worden. Dit zou best wel realistisch kunnen zijn als je hem zou gebruiken om te browsen, e-mailen en voor social media.

De handleiding geeft aan dat je je mobiele telefoon zou kunnen opladen via de router. Hiervoor heb je echter wel een USB OTG (USB On To Go) kabel nodig. Je kunt deze kabel op 2 manier aansluiten en beide hebben ook een ander effect. In principe zou je de USB OTG kabel in de router moeten plaatsen en daaraan moet je de usb kabel plaatsen die in je telefoon moet worden geplaatst. Hierdoor zou je je telefoon op kunnen laden, maar tijdens mijn test is het niet gelukt om telefoon op te laden.
(De kans is groot dat dit eerder aan mijn telefoon lag en niet aan de router.)
Er is daardoor ook een Airplane/Flightmodus naar voren gekomen, dit blijft 1-2 seconden in beeld en verdwijnt daarna weer. Hiermee zal je vermoedelijk internet volledig uit kunnen zetten, maar het is de vraag of je dan nog wel je data kunt uitwisselen.

Extra_informatie
Zoal ik eerder aangaf, kun je de router zelf aanschaffen of in combinatie met een abonnement. Doordat ik dacht dat een abonnement me vele voordelen kon geven en ik hiermee na 2 jaar goedkoper uit zou zijn (samen met het Pluspakket), heb ik hem via Coolblue besteld met een simkaart van KPN.
Een paar dagen nadat ik met KPN contact heb gehad om het nieuwe mobiele abonnement over te laten zetten op KPN Compleet, kreeg ik een SMS bericht binnen op de router. Hierin stond aangegeven dat het gekozen abonnement niet geschikt is voor KPN Compleet. In het SMS bericht stond een link en daardoor kon ik zien wat de echte voorwaarden waren. Deze informatie kwam mij niet bekend, maar er stond wel iets waarbij ik begon te twijfelen of ik het wel goed had gedaan.

Wanneer kom ik niet in aanmerking?

KPN Compleet geldt niet voor:
Mobiel prepaid
Abonnementen voor de laptop of tablet
Nummerbehoud Abonnement (tijdelijk nummer)
KPN Bedrijfsbundel
Zakelijke abonnementen

Bij navraag is gebleken dat ik een abonnement had voor de laptop of tablet (Mobiel Internet Instap 4G abonnement) en ik daardoor niet voldeed aan de voorwaarden. Het verschil met het mobiele abonnement is niet zozeer de naam, maar het feit dat er geen SMS en BEL bundel bij zit. Je kunt met het tablet abonnement echt wel gewoon bellen en SMS-en, maar je betaal hier extra voor.
Het was helaas niet mogelijk om alsnog minuten of belbundels aan dit abonnement te koppelen, hierdoor bleef er maar 1 ding over...
Ik heb contact opgenomen met Coolblue en ik heb de situatie aan hun voorgelegd. De volgende dag kon ik bij hen langskomen en ik kon ik het verder met hen en KPN afhandelen.
Eind goed al goed.

Hoe zit het dan met de 10 euro korting op de router via Familievoordeel? Dat is een andere actie, de aangegeven korting van 10 euro geldt dat alleen voor KPN abonnees met minimaal 1 mobiele telefoonabonnement van KPN of HI en je er 1 extra aan wilt schaffen, hierbij kun je dan wel kiezen voor een tablet abonnement.
Dit plaatje en de tekst laten precies zien wat Familievoordeel inhoud.

Bij KPN krijg je vanaf het tweede mobiel abonnement op jouw adres maximaal ¤ 10,- korting per maand. Of je nu zelf een tweede mobiel of tablet abonnement hebt, of één van je familieleden.
Familievoordeel

Bij deze dan ook mijn complimenten voor de klantenservice van KPN en Coolblue! Alles is namens hen netjes opgelost

Product demo:

Links
Produktoverzicht op Wikipedia
Productpagina Huawei
Chipset specificaties van 3G-Solutions

De router is wat mij betreft zeer geslaagd als WiFi accespoint in de auto, boot, kantoor, thuissituatie, vakantie, overal waar je internet zou willen hebben. Doordat je 10 apparaten kunt aansluiten, kun je op deze manier ook allemaal beschikken over internet via 1 simkaart. Je tablet hoeft hierdoor niet te zijn voorzien van een simkaart ingang, maar WiFi is voldoende. De accu kan lang genoeg mee en het bereik is voor mijn gevoel zelfs beter dan mijn thuisrouters.
Er zijn overigens ook een aantal verbeterpunten, ik vind de glanzende laag niet ideaal voor een router. Het spiegelt teveel en het kan ook snel krassen veroorzaken als je hem regelmatig meeneemt. Er had voor de aanschafprijs best wel wat extra accessoires toegevoegd kunnen worden zoals een USB OTG kabel en een sim-converter. Verder vond ik het vreemd dat de router warm werd als deze in het handschoenenkastje zit (producten daar omheen waren redelijk koel) of dit te wijten valt aan de opberglocatie of aan de router, dat laat ik vooralsnog in het midden.
Alles bij elkaar opgeteld vond ik het geweldig om deze router te kunnen testen en ik hoop er ooit alsnog 1 te kunnen aanschaffen, want zoiets als dit heeft voor ons wel een toegevoegde waarde.
4 sterren

De auteur heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat fotorechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de auteur.

Heb jij ook een Huawei E5776 LTE Mobile WiFi Hotspot?

Bedankt voor de complimenten!

@Raven, wat bedoel je met klein geparsed?
Ik heb de resolutie van de voorbeelden inderdaad klein gehouden zodat het niet te schreeuwerig overkomt, hiervoor heb ik het volgende voor de link staan: [video=240,150]. Ik heb in het verleden voor een grotere resolutie gekozen, maar ik vond het soms net te groot worden.

Je kunt de kwaliteit van het filmpje overigens altijd zelf aanpassen op 2 manieren.
1. Je kunt het filmpje op full-screen zetten en dan kun je in de YouTube player de resolutie op maximaal 1080P zetten
2. Je kunt kiezen voor "Watch on YouTube", waardoor het filmpje op de pagina van YouTube wordt getoond.

Als er interessante ideeën zijn, dan kan ik het altijd nog aanpassen of in de toekomst in overweging nemen. Ik heb in deze review overigens er ook voor gekozen om quotes en plaatjes in kaders te plaatsen. Dit is op mobiele telefoons en tablet niet altijd fijn om te lezen, maar op een groot scherm blijft het er (hopelijk) altijd goed uitzien.
Op deze manier blijft de UBB code voor mij, als leek, ook redelijk overzichtelijk.
Ik bedoelde dat de video's nogal klein worden weergegeven, maar als je [video=240,150] gebruikt, dan kan dat wel kloppen :P
Nette review!

Ik heb de KPN variant (overigens simlockvrij en dus op alle netwerken in te zetten).

Nog even een tip: je kan in de appstore van Apple en Google Play de "mobile wifi" app van Huawei opzoeken. Daarnee kan je vanaf je tablet of smartphone inloggen op het modem om de verbinding aan en uit te zetten, instellingen aan te passen en om SMS te verzenden en te ontvangen.

Ook maakt de app het mogelijk om je Huawei MiFi een software update te geven. De laatste update is van enkele weken terug. Die zorgt volgens zeggen voor stabielere verbindingen en hogere data snelheden op 4G. Ga je updaten, dan zal de update via de mobiele verbinding van het modem binnengehaald worden. Let dus even goed op als je een prepaidsim zonder bundel in je MiFi hebt zitten. De laatste update was volgens mij minder dan 100MB groot.

Kijk ook even naar je simkaart: officieel adviseert de handleiding om full size simkaarten te gebruiken en geen micro of nanosimkaarten met adapters. Deze kunnen namelijk in het klikmechanisme van het simkaartslot blijven hangen als er verschil in hoogte is tussen de adapter en de simkaart. Bij KPN heb ik daarom een duosimkaart opgehaald. 1 simkaart in mijn smartphone en 1 voor in de MiFi. Bij alle providers mag je intussen je smartphone bij de recentere mobiele spraak/databundels ook in tablets, dongels en modems gebruiken.

En dan nog een toelichting waarom ik een MiFi handig vind: De MiFi is vooral handig op vakantie in het buitenland. Ik stop er een lokale simkaart in en heb overal snel mobiel internet op mijn telefoon(s) en tablet. Is de dekking ergens binnenshuis wat minder of afwezig....bijvoorbeeld in een Zwitsers chalet of betonnen hotel, dan leg ik de MiFi in de vensterbank. 9 van de 10 keer ontvang je daar nog wel een 3G of 4G signaal. De MiFi heeft een betere ontvangst dan mijn smartphones, dat helpt al. Soms is dat signaal alleen via het toiletraampje of het slaapkamerraam te vinden. Hopeloos op je smartphone. Met een MiFi leg je het modem dan gewoon daar neer en heb je door de wifi verbinding toch gewoon internet in de woonkamer.

Kortom: je bent met een MiFi veel flexibeler: al je toestellen werken er op, je hebt 4G snelheid op je 3G toestel en je kan hem neerleggen, daar waar de mobiele ontvangst het beste is.

Ga ik naar buiten, dan stop ik hem in mijn zak. In het buitenland zet ik mijn data op de smartphone uit. Wil ik internetten, dan kan dat direct door de wifiverbinding op mijn smartphone via de MiFi in mijn jaszak of tas. Belt iemand mij, dan lukt dat gewoon op mijn Nederlandse mobiele nummer, zonder dat ik een dualsim oplossing nodig heb.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 maart 2014 17:29]

Uitstekende aanvulling en vooral je persoonlijke ervaringen met zo'n MiFi!
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan, was de installatie van de Huawei app (zie screenshots). Dit is echt een goede aanvulling voor de MiFi router.
Ik wist niet dat een sim adapter voor problemen zou kunnen zorgen, het is daarom goed dat je mij hierbij aanvult.
Je stelt een goede vraag "Is het beter om mijn mobiele telefoon als accesspoint in te blijven zetten of is het interessanter om deze router daarvoor te gebruiken?" maar komt hier verder niet op terug. Ik zie het voordeel niet zo van zo'n ding.
In mijn conclusie probeerde ik daarvan het antwoord te geven.
Het is niet alleen interessant in de auto, maar eigenlijk overal waar je met meerdere WiFi apparaten bij elkaar zit.
Ik hoop dat ik hiermee antwoord heb gegeven op de vraag.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 maart 2014 13:05]

Dank voor je antwoord. Mijn vraag is eigenlijk: wat is het verschil tussen een telefoon als WiFi-hotspot en deze hotspot? Wat zijn de voordelen en/of nadelen?
Ik ben hier niet zo in thuis, dus misschien een domme vraag.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 22 maart 2014 13:35]

Het grootste verschil is eigenlijk dat deze router veel meer mogelijkheden bied dan een smartphone zou kunnen.

De voordelen:
- Het mooiste van deze router is eigenlijk dat niet elke chauffeur van de auto een databundel nodig heeft of zelf een WiFi verbinding op hoeft te zetten, daarnaast zijn er ook nog steeds telefoons aanwezig waarvan je geen Wifi hotspot kunt maken.
- De router kan verbonden worden met diverse toestellen en op zeer hoge snelheid communiceren.
- Je hoeft niet elke keer de verbinding van je telefoon in/uit te schakelen. Als de router aan staat, dan wordt het internet ook altijd gedeeld.
- Doordat dual-sim telefoons nog niet gebruikelijk zijn in Nederland, is het wel handig dat je met dit apparaat niet steeds van simkaart hoeft te wisselen.
- Je eigen telefoon(s), hoeven niet voorzien te zijn van 4G om alsnog van deze snelheid te kunnen profiteren.
- Voor geavanceere gebruikers is het makkelijker/mogelijk om speciale verbindingen op te zetten, bij een mobiele telefoon is dit een stuk beperkter. Je kunt daarmee je verbinding vaak alleen maar wel of niet delen, een firewall is vaak niet ingebouwd.
- Je kunt over het algemeen niet 10 uur lang het internet van je mobiele telefoon delen, doordat hij na enkele uren weer aan de lader moet.

De nadelen:
- Als je gebruik maakt van 2 simkaarten dan is er maar 1 simkaart actief, die in de router of in je telefoon.
- Je kunt ook gebruik maken van een eigen simkaart, in dit geval betaal je dus voor een extra databundel.
-Je hebt een extra apparaat die je mee moet nemen als je uit de auto stapt.
Bedankt voor deze uitgebreide review.

Ik ben benieuwd of je zo'n hub ook kunt gebruiken voor een workshop met 10 laptops verbonden met social media op een locatie waar geen vast internet mogelijk is. Heeft iemand daar ervaring mee?
Graag gedaan!

Je kunt deze MiFi ook gebruiken als mobiele accesspoint voor maximaal 10 apparaten.
In mijn praktijktest kon ik niet meer dan 8 apparaten testen, maar de specificaties geven aan dat maximaal 10 mogelijk zou moeten zijn:
Praktijktest:
productreview: Huawei E5776 LTE Mobile WiFi Hotspot review door Kiswum

Afhankelijk van de gebruikte Social Media, snelheid netwerk, dekking netwerk is het lastig in te schatten hoe snel de sites zullen laden. In mijn voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van een 3 pc's + 5 andere soorten apparaten met een wifi verbinding.
Dankjewel. Ik kijk nu naar de opvolger de Huawei Mobile WiFi E5377s-32. Op Amazon zag ik ook goede recensies. Ik denk aan mobiele data via XS4ALL, die zitten op het KPN Netwerk. Hoe 4G dekking uiteindelijk uitpakt is een gok, maar wel fijn te lezen dat het verbinden van meerdere apparaten in ieder geval lukt.
Een uitstekende en zeer interessante review!
Inderdaad d:)b

Ik heb overigens wel een kleine opmerking: Wat zijn die filmpjes klein geparsed :S
Uitstekende review! Ik heb zelf de Vodafone tegenhanger van dit apparaat (welliswaar gefabriceerd door ZTE) voor 79 euro op de kop getikt. Moet zeggen dat het een verademing is om overal waar 4G bereik is een snelle hotspot tot mijn beschikking te hebben :)
@Downmodder, bedankt voor de +1 en 6x 0 powermod voor mijn reactie.
Het is jammer dat het anoniem is, want ik kan er nu niets aan doen om het te verbeteren.
Uiteraard hoor ik graag wat de motivatie is, dat mag hier (onder de reacties) of via een PB.
Ik heb ook zo'n ding. Heb hem helaas niet kunnen gebruiken.
Ik heb de simkaart met adapter uit m'n internetstick overgezet naar de E5776s en hup simkaart vast en uiteindelijk de simkaart lezer kapot.
Staat niet echt duidelijk aangegeven dat het niet mag met een adapter.
Huawei geeft uitsluitend ontwijkende antwoorden op de vraag of hij is te repareren.
Bij een reparatiecenter willen ze er niet aan beginnen.
Helaas pindakaas.
ADVIES: gebruik geen simkaart adapter.
Voor service en garantie zijn ze bij Huawei op vakantie
Als je de tijd hebt om te bestellen vanuit China ongeveer 60-65 Euro via AliExpress.
Had er vorig jaar al een aantal besteld. Werkt prima op KPN 4G.
Wel even opletten op de juiste variant 4G band bij aanschaf.

Simkaart adapter:
Het verhaal met de simkaart adapter geldt voor alle toestellen.
Er zijn gewoon foutieve varianten beschikbaar welke de simkaart dikker maken.
En dat kan je toestel (simkaart lezer) beschadigen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 31 juli 2014 10:04]

Wat bedoel je met de juiste variant 4g.
Waar moet ik op letten.

Gr Roos
In Europa gebruiken we FDD-LTE

Als je hem uit het buitenland bestel is het meestal een EU of Australisch model.

Je moet daarnaast bij FDD-LTE ook even kijken of de band/MHz overeenkomt met die van je provider. Bij NL providers wordt volgens mij vaak 800MHz, 1800MHz of 2100MHz gebruikt (B3/B7 zijn 1800/2100MHz)