Sweex RO001 Review

Deurkruk 6 januari 2009, laatste update op 6 januari 2009, 1.259 views

Sweex RO001

Pluspunten

• Goedkoop
  • Werkt prima

Minpunten

• Heb ik niet kunnen ontdekken

Beheerbaarheid Score: 3
Ik lees zeer negatieve reviews over deze router en heb besloten zelf ook een review te schrijven om er eens licht van een andere zijde op te werpen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik altijd meteen de firmware een update geef.

Dit type Sweex heb ik inmiddels een jaar in gebruik, ooit éénmaal geconfigureerd en er nooit meer bij gehoeven. Connecten gaat altijd, verbinding doet het altijd ondank dat ie door 2 routers heen moet voordat ie bij het @Home modem is :). Ja, studenhuisconstructies.......

Kortom; nooit problemen mee gehad, draait als een tierelier. Op dit moment heb ik er twee computers op aangesloten die actief gebruikt worden. Als ik rechtstreeks ga kopiëeren via de router van PC naar PC dan haal ik 9.5MB per seconde. Kortom zo'n 76 Megabit. Dit kan natuurlijk per configuratie verschillen.

Handige gegevens:
Standaard benaderings IP: 192.168.123.254
Standaard gebruikersnaam: admin
Standaard wachtwoord: admin

Heb jij ook een Sweex RO001?

Wat ik vaak ervaar bij Sweex producten is dat ze idd goed werken. Vaak de switchen enzo werken goed je moet wel in je achterhoofd houden dat het geen top hardware fabrikant is en dus met de wat geavenceerdere hardware wel zijn beperkingen heeft. Deze beperkingen zijn vaak onderdelen die er toch niet toe doen en dus eigenlijk geen beperking voor de eindgebruiker.

De snelheid van het apparaat is vaak voldoende maar je moet gene Sweex routertje hebben met een internet abbo van 50Mbit. Maar ik verwacht eigenlijk dat die er gerust binnekort aankomen van Sweex die een snellere CPU etc hebben en dus die 50Mbit prima kunnen bijbenen op de WAN kant.

Wat ik in de revieuw eigenlijk een beetje mis is een stukje over de snelheid intern etc maar ik melde het net al het is een routertje dat werk en dat is het het is niet veel meer.
Het zou fijn zijn als mensen die de review één ster geven (of meer natuurlijk), er ook een onderbouwing bij zetten. Stemmen zonder onderbouwing is mijns insziens kansloos.

Door onderbouwing leren mensen eventueel een betere review te maken.
Sja, de review is wat karig. Wat altijd makkelijk is om de belangrijke dingen te bespreken is de scores die je gegeven hebt te behandelen in (vet gedrukte) kopjes.

Dus je begint met Algemene beoordeling, waar je schrijft over wat je van het apparaat vind en waarom hij die score krijgt. Dan krijg je Featureset waar je neer zet wat ie wel niet allemaal kan en wat je fijn vind dat ie heeft en wat je ontbreekt. Daarna kom je bij Prestaties, waar je aan de hand van cijfers laat zien hoe hij presteert. Beheersbaarheid, waar je kan vertellen over de user interface, of je alles makkelijk kan vinden of dat er rare dingen in zitten of niet. Als laatste de Prijs waar je verteld wat jij betaald hebt, hoe het zit met de concurentie en of je waar voor je geld hebt gekregen. Kleed het geheel leuk aan. Je kan met de [ img ] tags de plaatjes ook in de text zetten. Dat ziet er direct een stuk mooier uit. Nu zijn dit een beetje voorbeelden wat je onder de kopjes kan zetten, je kan hier zelf natuurlijk ook een boel bij verzinnen :) .

Succes!

[Reactie gewijzigd door Reinman op 6 januari 2009 13:14]

In mijn optiek ziet de review er goed uit. Hoe de review ingevuld word is persoonlijk natuurlijk. Veel meer kan ik over een router die ik OEM heb gekocht eigenlijk niet vertellen.

Wel bedankt voor de goede tips maar wat je schetst is hoe jij het zou doen. Ik zag aan één van je reviews dat deze er inderdaad zeer netjes uitziet. Dat hangt er dan ook weer vanaf hoeveel tijd je voor reviewen hebt en dit interessant is om te doen voor dit product. Ik neem daarom ook aan dat je daarom vanuit je eigen visie de review "karig" vind. Er zit natuurlijk verschil in of je een router reviewed of een moederbord :).

Ik heb veel verschillende reviews gezien hier op tweakers en elders en deze is dan gelukkig ook één van de nettere. Wat ik namelijk vervelend vind zijn mensen die ontzettend rommelig en oningedeeld een review maken.

[Reactie gewijzigd door Deurkruk op 7 januari 2009 08:00]

Je mag het van mij op een andere manier doen hoor, maar het is gewoon een makkelijk frame om dingen in te hangen :P. Volgensmij staan daar in mijn rant genoeg dingen die ik niet lees of duidelijker had kunnen lezen dan er in staat.

Kijk, als je geen tijd hebt om een lange review te schrijven, waarom verwacht je dan meer dan een ster? Begrijp me niet verkeerd, het aantal sterren laat zien hoe goed de review is en een goeie review schrijven kost gewoon wat tijd. Je kan een review altijd in niet zichtbare modus zetten, zodat je er in alle rust aan kan werken(Ik werk er meestal een maand daar in voor hij klaar is). Ik denk dat je zelfs over deze router nog wel het dubbele zou kunnen schrijven dan je nu hebt. Al zou je wat je nu hebt gewoon veel ruimer uit schrijven. Dat leest ook makkelijker. Nu is de informatie dichtheid erg hoog en dat komt een review eigenlijk niet ten goede(is mijn mening).

Ik zeg ook niet dat het een slechte review is, anders stond er wel dat ik een slechte review vind :p. Hij is gewoon kort. Vandaar dat je maar een of twee sterren krijgt. Je moet ook de aankleding niet vergeten. Dat kan een verschil maken tussen een ster meer of een minder. Aankleding zorgt er voor dat mensen die je review lezen het lekker vinden om die review te lezen. Form follows function. Je review moet zo ingedeeld zijn dat deze makkelijk te lezen is en ook duidelijk is waar je over praat(al zit dat laatste wel goed).

Je moet ook bedenken dat ik geleerd heb om wetenschappelijke artikelen te schrijven. Daar komt ook zon soort schema in naar voren.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 9 januari 2009 12:02]

Bedankt, ik heb het erbij in gezet.
Misschien nog wat screenshots van de webinterface. Hoe gebruiksvriendelijk is die bijvoorbeeld? :)
En ondersteunt het ding uPNP en dat soort dingen :)

[Reactie gewijzigd door Flappie op 6 januari 2009 12:11]

Weet je toevallig ook hoe je hem puur als switch kan gebruiken? Ik kom er niet echt uit.