AMD Phenom X3 8450 Review

xavierk 2 februari 2009, 4.909 views

AMD Phenom X3 8450

Pluspunten

• Goede koop voor een tweaker in vergelijking met X3 8650 en X3 8750
  • Goedkoopste Phenom
  • Lage TDP

Minpunten

• Best duur in vergelijking met wat Intel biedt in deze prijsklasse
  • Wordt binnenkort uitgefaseerd
  • Lage stock snelheid in MHz
  • Geen power management bij overvolt?

Disclaimer: Dit is de eerste CPU review die ik hier post.
Als tweakers overclocktips heeft voor dit systeem hoor ik het graag.

Getest in een systeem met:
Abit AN78GS moederbord
4GB Kingston ValueRAM DDR2 800
2x Spinpoint F1 640GB in RAID0
Windows Vista Ultimate x64
Asus Triton 75 CPU koeler met Scythe S-Flex SFF21E @ 767rpm
Enermax MODU82+ 525W
Asus Xonar DX/XD 7.1 PCI-e
Arctic Silver, de nieuwste editie als thermal fluid.

Installatie:
Omdat mijn AMD X2 5600+ haperde met het afspelen van HD content in 1080p resolutie, besloot ik een Phenom te kopen. Dit omdat in de handleiding van mijn Abit moederbord stond aangegeven dat dit de minimum vereiste processorserie was om BD en HD DVD mee af te spelen met behulp van de onboard GeForce 8200.

Over het inbouwen kan ik niet echt iets toevoegen, ik heb de stock koeler niet gebruikt.
Deze is ongeveer hetzelfde als die van mijn 5600+ (G2 stepping), wat er op duidt dat ze ongeveer even veel hitte produceren. Aan de Asus Triton 75 vastgeplakt Arctic 7 (EDIT: koop Arctic 7, spul werkt goed).

Overclocken:
De stock van deze processor is 2100MHz.
Ik heb de processor nauwelijks onovergelockt getest, ik kan alleen melden dat de PassMark Performance Score van de configuratie 841,1 punten bedroeg.
Het interessante van zo'n goedkope processor is natuurlijk het overclocken.
FSB aangepast met nVidia System Tools, de voltages konden enkel via BIOS worden aangepast.

Zonder het voltage omhoog te gooien van de CPU, RAM e.d. kwam hij met een FSB van 235 tot 2467MHz.
Hiervoor moest de HT Link Multiplier wel van 9x naar 8x worden teruggedraaid, waardoor de HT Link een snelheid van 1888MHz meekreeg. De multiplier van de CPU is niet aan te passen.

Ik dacht, mooi resultaat, als ik nu het voltage nog verhoog gaan we pas echt omhoog.
Maar nee, het voltage verhogen tot geen enkele zin, behalve dat hij 5 graden warmer werd. Met het geheugen naar DDR2 667 gaan met behoud van timings van DDR2 800, en het voltage naar 2.00 volt (ipv 1.80) + CPU NB voltage op +50mv zetten, en de NB zelf op 1.20 volt gaven zelfs 1MHz minder FSB als resultaat. Als irritant bijeffect kreeg ik nog over me heen dat de processor in idle niet terugklokte (de multiplier bleef 10.5x), wat nergens op slaat. Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag.

Ik weet bijna zeker dat de nog best lage overclock aan het moederbord ligt, want de enige review van dat board van OverclockersClub geeft aan dat "However, the maximum clock I could achieve on the processor and memory were not as high as I expected.". Die persoon haalde slechts 223MHz als FSB. En dat met een BE Phenom.

EDIT: Met ASUS M3N-H/HDMI gaat de fsb tot 250 zonder voltmodding. Dit geeft een CPU snelheid van 2625MHz. Resultaat werd behaald met HT modifier op x7, Geheugen op 533MHz mode (na OC is dit 665).
Voltages omhoog lukt niet ivm moederbord laat de opties niet zien: http://img149.imageshack.us/img149/3359/sdc10352ez7.jpg. Prima moederbord, beter dan Abit.

EDIT2: ASUS is beter dan Abit, veel beter. Zonder Cool N'Quiet en Nvidia System Tools, maar via BIOS -> 275MHz fsb. Dit geeft 2887MHz. Op stock voltages. DDR2 naar 2.1 volt, CPU naar 1.38 hielpen niet. Als iemand verdere tips heeft hoor ik het graag. Tot nu toe, dit is een prima overclock. (37,5% sneller dan stock) HTT modifier op x6.
Overclockbaarheid beoordeling veranderd naar goed.

Benchmarks
Na de overclock wist het systeem de volgende scores neer te zetten.
PCMark Vantage Suite: 4694 PCMarks
Passmark Performance Test: 900,6
3DMark Vantage Performance: 6681 3dMarks
PerformanceTest CPU Mark: 2066 [meer dan de x3 8750, vergelijkingsmateriaal http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html]

Temperatuur:
Zelfs met alle 4 de fans in mijn kast op vol vermogen en bijbehorende lage temps kwam deze processor niet hoger dan 2467MHz. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Het leuke is wel, dat de processor met deze kloksnelheid hoger klokt dan zijn grote broertje, de X3 8650.
Idle haalt deze processor 44c en het thermale equilibrium onder load ligt op 62c in mijn kast.
Onthoud wel dat dit systeem voor stilte is ontworpen en de CPU fan gelockt is op 7v.

Met de fan constant op 100% (12v) is de CPU idle 38 graden met mijn heatsink. (Het is hier ongeveer 22 graden, dus dat is dan 16 rise over ambient)

Nieuw moederbord, verder alles zelfde. Cool N'Quiet geactiveerd: 38C idle. Load: 52C. Werkt prima dus.

Conclusie:
Als je de goedkoopste Phenom nodig hebt voor HD acceleratie zit je met deze goed.
Door de lage TDP is de bios support uitstekend, en met de juiste heatsink en fan zal het geluidsniveau niet boven dat van andere componenten in je kast uitkomen, geschikt voor mediacenters dus.

Na het overclocken haalt hij ten minste de snelheid van zijn duurdere broertjes, de X3 8650 en 8750, kan je die tientjes ook weer in je zak steken.
Met zijn 2.1GHz is hij stock echter niet heel snel. Dus eigenlijk alleen goede prijs / kwaliteit bij overclocken naar X3 8750 snelheden.
Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten en een AM2+ moederbord hebt is dit de ideale keus.
Als je voor prijs/prestatie gaat bij een nieuw gamesysteem is Intel met de E7xxx serie dualcores misschien een beter idee vanwege hogere stocks en misschien meer overclock potentieel.

EDIT: CPU-Z plaatje bijgevoegd voor details.

HD Acceleratie:
ICM deze CPU werken nVidia chipsets met PureVideo HD 2.
Met ondersteunde software zoals PowerDVD Ultra 8 kan vervolgens HD content in 1080p worden afgespeeld met ongeveer 5 a 10% CPU belasting. Screenshot 14% CPU belasting: http://img99.imageshack.us/my.php?image=hd1080pcyberlinkcw3.jpg

Om MKV's af te spelen met Cyberlink:
1. installeer de nieuwste Haali Media Splitter
2. rename de .mkv extensie naar .avi
3. Open de .avi met Cyberlink PowerDVD 8 Ultra

Helaas wordt DTS niet gedecodeerd met deze methode, hoe is dit te fixen?

Zonder Cyberlink kan in MPC onder Vista de EVR decoder worden geselecteerd, deze levert met 55% CPU utilisatie hetzelfde resultaat als de Cyberlink met 10%, tenminste in dit systeem.

Heb jij ook een AMD Phenom X3 8450?

Phenom 1 houd niet van hoge HTT speeds. Je NB en HTT clocks worden dan te hoog. Mijn 8450 draait met gemak 2550 MHz kan zelfs hoger maar moederbord ( matx geval) begint dan rot te doen.

Ik heb hiervoor wel de HTT mult naar 5x geschopt. Qua performance merk ik daar niets van dat die omlaag gegaan is. (heb ik op 2400 MHz getest met 9x en 5x was niet echt merkbaar in benschmark scores. Zo weinig dat het in de foutmarge zit).

NB multipler kan ik op dit bord ook niet instellen. Phenom 1 cpu's kunnen eigenlijk altijd wel 2.8-3.0 halen. Alleen dan moet je dus je HTT en NB clocks tussen de 1800-2000 houden.

Bij Phenom II kan de NB stukken meer hebben Dus wordt overclocken weer wat makkelijker.
leuke review,
grappig, ik kom ook niet boven 235 FSB op een gigabyte GA-MA78G-DS3H (rev. 1.0)
wilde graag wat meer performance i.v.m. sommige mkv 1080p die niet sync lopen (ze lopen goed met een quadcore/8600gts)
hogere voltages helpen niets, zodra boven de 235 flipt mijn beeldscherm (kan de onboard grafische chip niet meekomen?)
groeten
Weetje, dat het beeldscherm flipt is niet zo heel gek, ik had het ook als ik de voltages omhoog gooide en boven de 235 kwam.
Het geheugen van de IGP is namelijk geleend van je RAM, dus als je RAM corrupted raakt door te hoge clock...

Ik heb de IGP al overgeclockt naar 650core - 1600shaders. En nog steeds dit probleem.
Een IGP overclocken heeft toch niet al te veel zin...
Ik heb zelf een Giga-byte GA-MA78GPM-DS2H en kom wel op 272MHz FSB(HTTx8, NBx8, NB op 1,2V, geheugen 544MHz std op 2,1V, CPU std 1,25V).

Mijn IGP draaid op 750core en 533MHz geheugen snelheid. Helaas kan ik mijn IGP niet veel verder overklokken. Eventueel kan ik nog wel een "echte" grafische kaart er naast zetten :)
Als ik alleen het sideportgeheugen gebruik crasht mijn systeem dus ik gebruik ook 256MB shared geheugen voor de IGP.

Het verhaal van 5-10% CPU gebruik door 1080 content is op te lossen door codecs te installeren met DXVA ondersteuning(ik gebruik daarvoor K-lite, mega pack). Dan hoef je ook niet gebruik te maken van Cyberlink etc.

[Reactie gewijzigd door PC-Medic op 14 oktober 2009 21:09]

De limitering op de FSB ook bij hogere CPU voltage duid op een externe oorzaak geheugen / chipset etc.

Je zou de muliplier moeten kunnen instellen dan zou je dit kunnen omzeilen. Daar heb je back edition voor nodig.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 2 januari 2009 09:45]

Vreemd om als negatief punt te noteren: "wordt binnenkort uitgefaseerd". Waarom is dit negatief? Presteerd de CPU er minder om?
Neen, hij is binnenkort niet meer verkrijgbaar... En dat kan voor sommigen een negatief punt zijn.
In welk opzicht? Gaat je CPU er minder lang door mee? Je redenering klopt niet.
Een review is minder nuttig als je het bijbehorende product niet meer nieuw kan kopen. Verder is het een minpunt omdat het uitfaseren van oude onderdelen vaak upgradepaden afsnijdt.

Overigens is er geen sprake van een niet kloppende redenering door n0valyfe, hij stelt gewoon iets, waarop jij terecht vraagt om de afwezige redenering.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 januari 2009 12:41]

Klopt. Maar in dit geval lijkt me dat meer te maken hebben met een user die zijn hardwarereview pas laat inlevert dan de levensduur van het product.
Nee ik dacht niet "Hey, eigenlijk ben ik ben een beunhaas dat ik pas zo laat een Phenom koop" maar "Hey, dit ding is best goed, jammer dat anderen hem misschien binnenkort niet meer kunnen kopen, vooral omdat hij een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft op dit moment".
Het is niet zo dat ik een Pentium 2 aan het reviewen ben of zo.. Wtf?
Je HD content speelt nu wel schokvrij dus?
Misschien bij het overclock deeltje ook al de standaard clock snelheid vermelden. Nu lijkt alsof je een gigantische overclock behaald hebt...350mhz verhogen op een cpu is vrijwel niks ( sorry ) en mag dan ook genuanceerd worden met originele gegevens ( ipv enkel bij de conclussie )

Voor de rest goeie review, zal deze zeker herbekijken als je hem hebt aangepast.
Voor een AMD Phenom op 65NM is dat een goede prestatie, ze staan nu niet bepaalt bekend om hun overclockbaarheid (daar moet Phenom II hopelijk verandering in brengen).
Ben het er wel mee eens dat je er wel even de standaard clocksnelheid bij had kunnen zetten, die heb ik uiteindelijk uit de MP kunnen halen, die is dus 2,1GHz.
Voor overclockers kan het interessant zijn als je van de processor niet alleen de omschrijving ("Phenom X3 8450") maar ook het typenummer en serienummer plaatst.
ik heb ook het probleem dat de phenom x3 niet lekker overklockt (de x3 8650, zie mijn review)
ik heb `m niet stabiel gekregen over de 2,5 ghz terwijl ik toch een 780G chipsetje heb op m`n mobo
vindt je het trouwens zo erg dat je bij negatief zet dat ie de phenom uitgefasseerd wordt?
ik vindt het juist een pluspunt want dat wil zeggen dat er snel genoeg vervangende (snellere, zuinigere) processors aan zitten te komen!

[Reactie gewijzigd door leon1991 op 2 januari 2009 20:12]

mae-t.net heeft dit al uitgelegd hierboven.
Dan is mijn "net niet 2.5" toch nog best netjes, vooral als het duurdere broertje ongeveer dezelfde snelheid haalt. Kan je die 10E toch beter aan iets anders besteden (andere componenten e.d.), zeker in deze tijden. Verder staat de 780G toch bekend om goede OC-prestaties, gek dat hij dan met een zwaardere processor ongeveer dezelfde clocks neerzet...
Lijkt me niet dat de HyperTransport bus het probleem is hier, op 136*8 zou die 1888MHz lopen.
Hoe stel je de NB divider / multiplier in waar je het over hebt?
bedankt voor de tip v.w.b. mkv films. DTS heb ik geen last van omdat ik hem via spdif uitstuur. Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de ondertitel (srt) niet meer meekomt, wat ik ook probeer. Heb je hier ook iets op gevonden?