Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart Review

Chrizzl 8 maart 2014, laatste update op 8 maart 2014, 3.156 views

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart

Pluspunten

• Prijs/ kwaliteit verhouding is super!
  • Hoogwaardige bouwkwaliteit
  • Uitgebreide software meegeleverd
  • Knoppen volledig in te stellen naar eigen wensen
  • Hoge (instelbare) DPI

Minpunten

• Ergonomie (!)
  • Alleen voor rechtshandigen
  • Er komt licht door kiertjes heen

De Sharkoon Fireglider Black Gaming Laser Mouse

Mijn ervaringen met deze muis zorgen ervoor dat ik deze review schijf. Dit is de eerste review die ik schrijf; waarschijnlijk wordt duidelijk waarom. De FireGlider is namelijk in sommige aspecten uitstekend, en in andere opzichten waardeloos. Ik wil van tevoren alvast waarschuwen: koop deze muis niet!

Value for money
Dit zie ik als het grootste pluspunt van de FireGlider. Je kunt deze muis namelijk al voor rond de 20,- kopen. De prestaties die de muis hiervoor levert zijn fenomenaal en kunnen gemakkelijk concurreren met muizen van de heersende merken in de gaming-muiswereld zoals Razer en Steelseries. Deze muizen kosten minstens het dubbele, en als je dezelfde specs wil het driedubbele. De FireGlider voelt ook niet goedkoop aan, wat vaak wel het geval is bij muizen in deze prijskasse.

Wat krijg je dan allemaal voor je geld?
  • 3600 DPI door nauwkeurige laser
  • 7 knoppen waarvan 6 vrij programmeerbaar
  • Meegeleverde (zeer uitgebreide) software op cd-rom
  • Een systeempje om het gewicht van de muis aan te passen

Personalisatie

Zoals je hierboven kunt zien, is de muis volledig naar eigen wensen aan te passen. In de doos van de muis zit namelijk een cd-rom met software waarmee je de DPI per stand kunt instellen (de muis heeft namelijk meerdere DPI modi) en alle 6 de programmeerbare knoppen toewijzen. Je kunt zelfs zelf macro's maken en die op knoppen instellen! Dit is echt enorm gaaf voor een muis van maar 20,-
Het programma ziet er als volgt uit:
Met de knop onderin kun je het ingestelde profiel opslaan op je muis, zodat deze wanneer die wordt aangesloten op een andere PC dezelfde instellingen behoudt! Dit is uniek voor zijn prijs.

Ergonomie

Ergonomie is een van de belangrijkste redenen voor het aanschaffen van een gaming muis. Een muis moet nauwkeurig genoeg zijn, maar verder is ergonomie toch de doorslaggevende factor. Je moet namelijk uren achter elkaar continu bezig kunnen zijn zonder problemen te krijgen. Bij deze muis is het vooral gebrek aan ergonomie. Ergonomie is de enige reden waarom ik volledig afraad deze muis te kopen. Na deze muis een maand te hebben gebruikt kreeg ik voor het eerst in mijn leven last van RSI, beter bekend als muisarm. Eerst wilde ik niet echt geloven dat het echt door deze muis kwam: hij presteerde buitengewoon. De muis is gevormd voor een rechtse hand. Dit is zo slecht gelukt, dat mijn linkerhand zich nog beter erop 'thuis' voelt. Uiteindelijk moest ik toch van deze muis af en op zoek naar een nieuwe. Mijn keuze is op de Steelseries Kinzu gevallen omdat deze met 60% korting te koop was bij Bol. Sindsdien heb ik nergens meer last van; de FireGlider is dus wel degelijk de oorzaak van de pijn.
Waarom heb ik wel last bij de FireGlider en niet bij de Kinzu?
Ik heb middelgrote handen. In principe zou elke muis goed moeten zijn. De FireGlider is jammer genoeg echt te hoog. Deze hoogte is niet het grootste probleem, want dat is de locatie van de muisknoppen.

Zoals je ziet: de muis is erg hoog, en daarna loopt hij niet ver meer af naar beneden. Dit zorgt ervoor dat je hand er niet volledig op kan rusten. Je pols moet namelijk continu omhoog staan en je vingers liggen zo ook niet echt lekker. Dit terwijl de muis toch echt voor palm grip is gemaakt.

Ter vergelijking heb ik hem naast mijn nieuwe muis, de Steelseries Kinzu V2 gezet. Deze muis is echt geweldig! Qua specificaties ben ik er lichtelijk op achteruit gegaan, maar alle pijn is weg en ik geniet weer van achter mijn PC zitten.

De Kinzu is bijna net zo lang als de FireGlider, dus dat is het probleem niet.
Het probleem zie je hier:

De FireGlider is een geweldige muis. Op papier. De ergonomie gooit echter roet in het eten. Daarom raad ik je ten zeerste af deze muis te kopen. Denk aan je gezondheid en ga voor een andere, wel comfortabele muis.

Heb jij ook een Sharkoon FireGlider Rood / Zwart?

Is dat probleem sowieso bij iedereen? Anders wil ik hem toch aanschaffen.

-Edit-
Ik bekeek vooral je eerste foto en het lijkt alsof de style van de basis knoppen er een beetje anders uitziet. De randen komen precies iets hoger uit dan de rest van deze FlireGlider muizen of ligt dat misschien aan je fototoestel?

[Reactie gewijzigd door FixUs op 12 maart 2014 20:21]

De muis is gewoon veel te hoog aan de voorkant. Dit zorgt ervoor dat je pols omhoog (gespannen) moet staan en dit is voor niemand comfortabel. Of je uiteindelijk ook RSI krijgt kan ik niet zeggen, maar dat is het proberen sowieso niet waard omdat ik dat al voor je heb gedaan! Zoals je kunt lezen heb ik nu de Kinzu, die echt veel beter bevalt. Op dit moment is hij nog steeds met korting bij Bol: http://www.bol.com/nl/p/s...geel-pc/1004004012276158/

Mijn advies is om de Kinzu sowieso te proberen. Bij Bol heb je 30 dagen 'bedenktijd' dus in dat opzicht heb je niks te verliezen. Ik weet zo goed als zeker dat je hem wilt houden!

En ja, de rechtermuisknop is anders dan de linker op de FireGlider. Dit komt omdat hij ergonomisch gevormd zou moeten zijn voor rechtshandigen. Jij en ik weten beter!
Kan je ff meten in centimers hoe hoog die dan is? Mijn huidige muis heeft ook een verhoging en dat is mij vandaag pas opgevallen. Ik wil alsnog een andere muis omdat de muis te small is en iets te klein. Het is een logitech rx1000.

Die kinzu heeft ook geen hoge score gekregen voor ergonomie pricewatch: Steelseries Kinzu V2

[Reactie gewijzigd door FixUs op 12 maart 2014 21:08]

Kinzu is exact 3,6 centimeter hoog, en loopt mooi rond af. Verwacht geen palm grip, maar meer een claw grip tijdens het gamen. Tussendoor kun je je hand heerlijk laten rusten op de muis. Ik zou zeggen: probeer het gewoon want bij Bol heb je 30 dagen probeertijd dus je hebt niets te verliezen.

Als je alsnog voor de FireGlider kiest: een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Nee, ik bedoel de hoogte van het voorste stuk van de FlireGlider. Bij de logitech rx1000 (die ik nu heb) is dat ongeveer 1 cm hoog.

Maarja, ik had hem al gekocht, ik had deze review te laat gelezen. Jij bent ook de enige die dat zegt, dus zo'n drama zal het misschien niet zijn.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 12 maart 2014 21:42]

Je kunt hem nog retourneren voordat je hem uitpakt :)
De muisknoppen van de FireGlider zitten op maar liefst 2,5 centimeter hoog!
De RX1000 ziet er wel waardeloos uit zeg, ik snap dat je voor een nieuwe op zoek bent gegaan ;)
Hmm mijn interesse in die kinzu begint wel naar boven te komen eigenlijk. Misschien dat ik jouw raad opvolg, want ik ben nog al eens gefopt geweest met die goedkope stuff die zogezegt goed waren.

-edit-
Nee die kinzu is echt niet goed man, misschien wel ergonomisch, maar voor de rest niets. Het is niet eens een laser muis. Ik ga gewoon een ander zoeken.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 13 maart 2014 09:28]

Klopt. qua specs ga je erop achteruit met de Kinzu. Het ligt er net aan hoeveel je over hebt voor ergonomie. In welke prijsklasse denk je?
Ik dacht aan Razer naga hex man. Die heeft minder knopjes aan de zijkant en dat is beter. Meestal liggen razers toch goed in de hand.
Van mij mag je alles proberen, behalve de FireGlider want die heb ik al voor je getest. Veel succes ermee
Ik vind 2 sterren nogal een lage score voor een probleem wat imo heel erg persoonlijk is.
Ik gebruik de Fireglider al zeker een jaar en heb nooit last gehad van de iets verhoogde voorkant.
Het valt me zelfs eigenlijk nu pas echt op omdat je het zo expliciet noemt in je review.
Hiervoor heb ik een deathadder gehad, en die is volgens mij aan de voorkant net zo hoog als de fireglider (scheelt wellicht enkele milimeters). (Won de deathadder laatst niet beste "game"muis van het jaar ofzo?)

Wat mij betreft heeft de fireglider juist een heerlijke vorm en ligt erg lekker in de hand, zeker als je ietwat grote handen hebt.

PS. ik ben een claw grip gamer
toen ik de fireglider voor het eerst op een foto zag dacht ik dat het een deathadder met stickers was. Klopt het dat de fireglider een soort van goedkopere versie van de deathadder is? Ik zoek namelijk een nieuwe muis voor fps games (counterstrike bf3).
Hij lijkt en voelt inderdaad best wel als een Deathadder (heb voor mijn fireglider 3x een deathadder gehad) Heb er geen moment spijt van gehad dat ik daarna voor de fireglider gekozen heb. Erg goede kwaliteit muis voor die 2 tientjes. Ik heb me fireglider al ruim een jaar en hij werkt nog net zo perfect als toen hij net uit de doos komt.

Enige minpuntje vind ik dat de duimknoppen vrij hoog zitten.

PS. koop wel de Fireglider Black, of je moet zeggen dat je die vlammen erop mooi vind xD