Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite Review

Foritain 7 maart 2014, laatste update op 7 maart 2014, 6.365 views

Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite

Pluspunten

• Gewoon bloedmooi
  • Echt aluminium front, geen alu-look plastic, en dat zie je.
  • Zeer compact, maar kan toch aardig wat kwijt zoals o.a. waterkoeling, lange grafische kaarten (310mm) en evt ook 147mm hoge luchtkoelers.
  • ...dus prima geschikt voor game en all-round HTPCs
  • Veel ventilatie voor zware game-HTPCs
  • Eenvoudig bouwen dmv veel losse brackets
  • Een prima prijs

Minpunten

• Niet geschikt als echte storage-bak, past wel 2x 2.5" drive, maar slechts 1x 3.5" HDD.
  • Geen stock actieve koeling aanwezig.

Review: SilverStone SG08-Lite

Geluidsproductie
Stoffilters
Prijs en alternatieve opties

Productwebsite

Zo af en toe loop je tegen press releases aan van producten die je gewoon –moet- zien. Zo kwam ik enige tijd geleden de aankondiging tegen van de SilverStone SG08-Lite. De SG08 kende ik al van een oude build en die maakte veel indruk met z’n top uitstraling, maar de SG08-Lite leek nog net even mooier afgewerkt met een slot-loading optical mogelijkheid in plaats van een slim-line optie. Onvermijdelijk dat deze er een keer moest gaan komen, en gelukkig bood de gelegenheid om er mee aan de slag te gaan zich vlot aan toen ik een bestaand HTPCtje mocht omzetten naar een nieuw en wat luxer huisje.

Het zal je wellicht zijn opgevallen dat de SG08 (dus niet de –Lite) vanaf 190 euro te krijgen is (en dat is toch een flink bedrag), maar dat de SG08-Lite voor ca 70 euro in de schappen staat. Naast enkele kleine updates (o.a. locatie aan/uit knop), zit het voornaamste verschil echter in de aanwezige voeding. De SG08 krijgt een 600W Bronze voeding mee, de –Lite komt zonder voeding. Verder krijg je bij de –Lite geen standaard ventilator, waar de oude versie een 180mm top ventilator had, en ook de low/high ventilator setting switch is verdwenen. Maar voor de minimaal 120 euro die je in je broekzak houdt kan je natuurlijk wel een aardige voeding en ventilator aanschaffen lijkt mij. De SG08-Lite mag dan wel iets minder gevuld zijn dan zijn oude broer, maar 70 euro voor een strakke aluminium front HTPC case is lang zo gek nog niet, en eigenlijk een hele mooie deal als hij de uitstraling van de fotos in de praktijk waar kan maken.

Net als z’n niet-Lite broer biedt dit model nog altijd ruimte voor stevig systeem inclusief een GPU van formaat, en is hij met z’n HDD mogelijkheden van 2x SSD en 1x 3.5”HDD nog altijd op een “echte” HTPC gebruiker gericht (al dan niet voor gaming), een luxe storage-bak is het in elk geval niet, daar ontbreekt de ruimte voor een flink aantal 3.5” drives voor. Ook het gebrek aan een ventilator boven in de hoeft geen gemis te zijn gezien je daar nu ook rustig een waterkoelertje kan hangen, wederom een teken dat deze case voor een stevige systemen is gemaakt.

Gezien deze case een oude case elders gaat vervangen ga ik in deze review aan de slag met bij mij reeds aanwezige hardware. Verder vind ik het nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

Om maar met de basis te beginnen: De SG08-Lite is een mini-ITX case (Naar mijn weten is DTX geheel van de markt?) die geheel van aluminium en staal is gemaakt. Een stalen frame, en een front paneel van maar liefst 10mm dik aluminium. Geen plastic of “brushed alu look” dus, gewoon echt. Met de vermelde afmetingen is het eigenlijk een aardig klein kastje, een stukje kleiner zelfs nog dan bijvoorbeeld de populaire Fractal Node of de CM Elite 120/130. Opvallend aan het frame is dat alle kanten (Behalve het front natuurlijk) erg geventileerd zijn, dit zou voor een goede koeling van alle componenten moeten zorgen. Zelfs de onderkant heeft een rooster onder de GPU locatie.

Ondanks de kleine afmetingen heb je toch flink wat mogelijkheden. Een standaard ATX voeding past er in, een dubbel-slot grafische kaart tot een maximum van 31 centimeter (veruit de meeste kaarten gaan dus passen), 1x 3.5” HDD en 2x 2.5” drive, en cpu koelers tot 147mm passen ook nog eens (let overigens wel op dat de cpu ventilatie heeft van de zijkant en van boven, en dat de achterkant van de case gesloten is, tower-koelers die naar achteren blazen zijn in deze case dan ook weinig zinvol). Een optionele ventilator van 120/140/180mm kan boven de processor worden geplaatst, al kan je ook kiezen voor een 120mm of 140mm closed-loop waterkoeler. Uiteraard ontbreekt een optische drive niet, al zal je wel voor een slot-loading slim optical drive moeten zorgen.

De specificaties op de website geven aan dat je maximaal een 160mm voeding kwijt kan, maar dat je bij een grafische kaart van langer dan 184mm je maximaal een 140mm niet-modulaire voeding kwijt zou kunnen. De 660 Ti die ik in deze review gebruik is met 242mm echter langer dan 184mm, maar ging toch prima in combinatie met een 140mm modulaire voeding. Uiteraard is dat geen garantie dat het met elke modulaire voeding goed gaat, maar het is wel hoopgevend. Een kleine mITX case is natuurlijk vaak wat krap met veel kabels, en modulaire voedingen zijn een prettige toevoeging. Eventueel zou je ook kunnen kiezen om een SFX voeding te plaatsen, gezien de interne locatie van de PSU valt er dan geen gat aan de buitenkant van je case, zou hou je eventueel wat extra ruimte over voor kabels (of wellicht nog een drive) als dat echt noodzakelijk is.

Aan de voorkant treffen we 2x USB 3.0, een headset, en een microfoon aansluiting aan.

Gezien de specificaties net niet het hele verhaal vertellen, ook nog even de features van de SilverStone website (maakt het meteen makkelijk mocht je iets gemist hebben):

Onder het moederbord zit dus ook nog genoeg ruimte voor een cpu koeler backplate. En ook stoffilters ontbreken niet in deze case.

Geen slechte features voor een dergelijk kleine case zo leek mij vooraf.

Het uitpakken

Tijd om te beginnen! Klein caseje, dus een klein doosje op tafel. Stevig genoeg, maar welliswaar geen hele luxe verpakking om te zien.

Maar dan... zodra het bruine karton weg is staat er zo maar spontaan een juweeltje op tafel. Misschien niet heel verrassend als je de SG08 al kende, maar deze case maakt echt direct een echt prachtige indruk. Natuurlijk voelt hij stevig aan en is hij keurig afgewerkt, maar alle aandacht is uitgegaan naar de voorkant van de case. Een dik stuk aluminium wat er echt fantastisch uit ziet.

Ook zijn de knoppen erg stevig en top afgewerkt, en zo ook de slot-loader en de front-panel aansluitingen. Het SilverStone logo op de voorkant ziet er keurig uit, maar het is echter wederom het materiaal van de voorkant dat de show steelt. En dat zal toch wel zo’n beetje het belangrijkste punt zijn bij een HTPC (Uitgaande dat hij ook gewoon prima presteert natuurlijk).

Aan de zijkanten valt de ventilatie goed op, en ook de achterkant brengt een leuke verrassing mee. Niet alleen is de voeding doorgelust (wat dus ook SFX voedingen mogelijk maakt, en voorkomt dat de voeding direct boven de processor moet zitten), maar ook de reset knop bevindt zich achter op de case. Dat een dubbel-slot GPU past wisten we al, maar is hier ook goed zichtbaar.

Aan de onderkant zien we rubberen voetjes, een rooster onder de locatie van de grafische kaart, en een gefilterde intake voor de voeding ontbreekt niet. Keurig.

Wanneer je de behuizing open maakt verwijder je met 3 schroefjes in één keer alle 3 de kanten. Vervolgens treffen we aan de bovenkant de locatie voor de optische drive en het koelings-bracket met verwijderbare filter. Dit bracket biedt met meerdere gaten de mogelijkheid om een flink aantal verschillende koeling oplossingen in te bouwen: een 120, 140 of 180mm ventilator, of een 120mm of 140mm waterkoeler.

Net als dat bracket zijn ook de andere elementen in hun geheel te verwijderen. Langzamerhand leeg je het gehele binnenwerk; eerst het bracket voor de optische drive en koeling, daarna het bracket voor de disk drives, en ook de voeding zit in een uitneembaar deel. Het maakt op de foto wellicht een wat verwarrende indruk, in de praktijk is een fijne toevoeging voor het inbouwen.

Ook de handleiding ontbreekt niet in de verpakking, en verder krijg je alle benodigde schroeven en wat kabelbinders. De handleiding verdient echter nog wel een complimentje. Niet alleen geeft het het bouwen stap voor stap weer, maar het geeft ook aan hoe en waar je gaandeweg de kabels het beste weg kan werken. Niet dat het zulke vreemde stappen vereist, maar het is zeker een fijne extra voor de beginnende bouwer.

Inbouwen

Het bouwen van de SG08-Lite staat dus geheel in de handleiding uitgeschreven, zelfs met details zoals op welk moment je welke kabels waar kunt stoppen. Maar zelfs als je de handleiding negeert is het gezien de modulaire opbouw gewoon kinderlijk eenvoudig.

We beginnen nu met de SG08-Lite in lege vorm. De open constructie maakt het bereiken van alle onderdelen in elk geval meteen al eenvoudiger.

We plaatsen de voeding in het bracket, en die gaat vervolgens als eerste de case in.

Het HDD Bracket biedt ruimte voor 1x 3.5” en 2x 2.5” drives, al zal ik op dit moment enkel een SSDtje inbouwen. (3.5” drive even erbij voor de foto). Het bracket valt nog in positieve zin op vanwege de aanwezige rubbers die trillingen dempen.

Vervolgens gaat het HDD bracket boven de voeding, en plaatsen we direct het moederbord, en klikken we de grafische kaart er in (allemaal eenvoudige taken natuurlijk). Je ziet op deze foto ook meteen dat er direct naast de voeding een kleine ruimte zit waar wat kabels kunnen lopen.

Voeding even aansluiten op het moederbord en de grafische kaart, en vanaf de andere kant zien we die kaart net even beter. Je ziet in de foto ook het rooster onder de kaart, en dat de positionering in combinatie met een rooster in het zijpaneel van de case voor ventilatie zorgt.

In het top bracket kan je dus een ventilator plaatsen, maar ik was benieuwd hoe het met een radiator zou gaan. Omdat het bracket er geheel uit komt heb je alle ruimte om het koelblok op de processor te monteren, en de radiator in het bracket te schroeven. Vervolgens plaats je het geheel eenvoudig terug, en heb je dus zonder een druppeltje zweet de koeler in de toch erg kleine case gemonteerd.

Vervolgens de rest van de kabels nog even aansluiten, eventueel de optische drive terug plaatsen, en klaar!

Het lijkt allemaal even wat omslachtiger door alle brackets, maar in de praktijk is het gewoon één van de fijnste, zo niet –de- fijnste mITX case die ik heb gebruikt. Het is gewoon geheel stress-vrij, en dat is een erg fijne eigenschap van een kleine case. Dit is duidelijk goed doordacht, en dat verdient een compliment.

Kabelmanagement

Kabelmanagement in de SG08-Lite is wat lastiger samen te vatten. De handleiding geeft goed aan welke kabels waar zouden moeten zitten, en aan alle kanten is ook gewoon aardig wat ruimte te vinden voor alle kabels. Ook tussen de verschillende brackets is ruimte gelaten om o.a. case kabels te laten lopen, dus het is zeker een goed doordacht concept.

Maar het blijft gewoon een erg kleine case, en ondanks dat mijn build van een leien dakje ging kan ik mij goed voorstellen dat bij een andere opstelling het wel eens wat lastiger kan zijn. Een niet-modulaire voeding met veel kabels in combinatie met het vullen van alle drive-opties maakt het netjes wegwerken van al die kabels best nog een klusje.

Oplettende lezers zullen hebben gemerkt dat ik in mijn enthusiasme om de cpu koeler te plaatsen en fotos te schieten vergeten ben mijn SSD aan te sluiten. Mocht je denken dit achteraf even er tussen te prutsen, vergeet het. Het zijn echt allemaal kleine ruimtes, en met mijn handen kwam ik er echt niet meer tussen. Maar gelukkig kon ik door enkel de bovenkant even los te halen de benodigde kabels alsnog aansluiten. Het geheugen plaatsen ging gelukkig nog wel zonder verdere hulp, en het was volgens mij niet mn scherpste avond, al laat ik het geheugen normaliter wel in de moederbordjes zitten.

Daar kwam ik met mn handen niet meer tussen...

Plusjes voor de planning van de kabels voor de SilverStone, maar het blijft dus wat krap in de lege ruimtes, en hou bij het kiezen van je componenten dus even goed in de gaten hoe gek je het gaat maken. Een waterkoeler is een veilige optie gezien de kabels nu praktisch weinig gevolgen hebben voor de koelprestaties. Maara een low-profile koeler, en dan bijvoorbeeld de kabels boven in de case rondom een optionele case-ventilator verwerken is ook een prima idee. In elk geval kwam ik weg met een modulaire voeding van 140mm, en mijn advies zou ook zijn om extra kabels op deze manier grotendeels te voorkomen.

Het is natuurlijk ook fijn dat na het “werk” het resultaat van buiten ook goed is, en de case mag dan wel geventileerd zijn, van de buitenkant ziet het er ook zeker niet onaardig uit; je ziet geen wir-war aan kabels. Een zwarte kabel en een stukje van het moederbord zichtbaar, maar dat lijkt mij gewoon keurig.

Koeling

Standaard krijg je dus geen ventilatoren in deze case. Wellicht een beetje jammer gezien de prijs, maar dat wil niet zeggen dat de koeling niet in orde is. Het mag ondertussen opgevallen zijn dat er een grote focus is op de koelmogelijkheden. De voeding heeft zowel bij de in- als outtake goede ventilatieroosters, hetzelfde geldt voor de grafische kaart die direct naast en boven een groot rooster zit, en ook de cpu koeler heeft ruimte direct naast- en boven zich. Kabels zijn een minimale bedreiging voor de airflow, en extra ventilatoren zijn grotendeels overbodig gezien de case leunt op lucht van buiten. Wat betreft koeling heeft de SG08-Lite het gewoon prima voor elkaar en kan prima met high-end systemen over weg, maar let wel op waar je de case plaatst; zorg dat de case een beetje ruimte om zich heen heeft om te ademen.

Geluidsproductie

Een open constructie met veel roosters komt de geluidsproductie normaliter niet ten goede. Zodra je een flinke load op de grafische kaart zet gaat de ventilator aan de slag, en de case doet dan natuurlijk weinig om de geluiden te dempen. Dat is nu eenmaal het logische resultaat van de koelopties.

Bij eenvoudige HTPC taken blijft het geheel echter prima stil, wat natuurlijk ook te danken is aan het feit dat veel recente hardware een stuk stiller is dan jaren terug. Een reden om hem af te raden is het dan ook niet voor mij, maar mocht je een bijvoorbeeld dikke grafische kaart willen plaatsen, kies een mooi model met 3rd party koeler. Een klein beetje aandacht aan stille componenten zal zoals in de meeste cases (zolang die niet van budget-staal gemaakt zijn ;) ) gewoon voldoen.

Uit interesse om te zien of het dikke stuk aluminium aan de voorkant een positief effect had kon ik het niet laten de case toch even klem te zetten. Na wat puzzelen met dvds had ik een klein fort gemaakt, waarbij de case achter in de kast toch nog ventilatie had, maar alle geluiden naar de huiskamer toe door de voorkant van de SilverStone moesten gaan. Het was bij 100% load op de GPU een duidelijk verschil, al zal het praktische geluidsvoordeel van de dikke gesloten voorkant sterk afhangen van de situatie rondom de case.

In elk geval zal de dikke dichte voorkant altijd wel een iets positief effect hebben, en in combinatie met de zeer stevige constructie van de case, en de standaard aanwezige rubberen dempers op de HDD brackets, ongetwijfeld voldoende zal zijn om geen last te ondervinden van irritante HDD trillingen of kleine bij-geluiden. Verder is het waarschijnlijk dat enige geluidsproductie uit de case enkel tijdens gaming nodig zal zijn, en op dat moment lijkt mij het kunnen horen van een grafische kaart niet zo relevant.

Stoffilters

Ik had ze al genoemd, maar een klein beetje extra aandacht aan de filters mag wel. Aan de bovenkant van de case zit een ventilatierooster met een flink filter. Bij gebruik van een luchtkoeler is het vrij gangbaar om warme lucht langs boven af te voeren, en dan lijkt dat filter wat minder waardevol. Er is echter weinig reden om je cpu koeling niet om te draaien, en zo te zorgen dat hij lucht van boven af aan zuigt (al dan niet met optioneel extra ventilator boven in). De overdruk (zoals ook bij de SG08-niet-lite het geval was) zorgt dan voor een praktisch stofvrije binnenkant. Bij gebruik van een luchtkoeling hou je zo in elk geval de case beter schoon.

Bij de door mij gekozen waterkoeling met push configuratie gaat dat natuurlijk anders, maar heeft dat filter toch nog als functie op “vallend” stof van boven tegen te gaan.

De roosters aan de zijkant zijn niet gefilterd. Niet onverwacht gezien de constructie, en ook niet heel dramatisch gezien je eenvoudig de stofzuiger op de zijkant van de case, en zo vrijwel direct op je GPU kan zetten, maar op die manier schoonmaken zal toch af en toe nodig zijn. Zeker in combinatie met een waterkoeler die warme lucht langs boven naar buiten drukt zal er via de ongefilterde zijkanten stof naar binnen kunnen komen.

De voeding intake is weer wel gefilterd, wat wel erg fijn is gezien een voeding lastiger schoonmaken is. Zowel dit filter, als het top filter is verwijderbaar, maar niet geheel in de manier waarop je zou denken. Het filter onderop zit met schroeven vast, en het top filter zit onder de cover. Bij het schoonmaken van de filters zal de case toch even even op z’n kant en/of open moeten, al voldoet voor de voeding om gewoon af en toe even de stofzuiger over het rooster te halen zonder hem te verwijderen. Het bespaart je van een voeding vol met stof, maar voor het gehele systeem zal je (voornamelijk icm waterkoeling), zoals eigenlijk altijd het geval is, gewoon af en toe even een kleine schoonmaak moeten plannen. Echt ongelukkig kan ik er niet van worden, want het is een kleine en strakke case met geen mooie mogelijkheid om meer filters, of echt uitneembare filters te plaatsen (Wellicht had onder in nog wel gepast). Gezien je met 3 schroefjes de hele case eenvoudig open trekt, is het gelukkig ook weer geen echt grote klus.

Het filter onder zit dus met schroeven vast.

Prijs en alternatieve opties

Met een prijs van 70 euro speelt de SG08-Lite spontaan in een heel andere klasse mee dan z’n oudere broer, en staat hij op de markt als een vrij betaalbare optie. Budget is het niet, maar het is dan ook verre van een budget product. Een high-end stempel verdient hij gewoon dik.

Bij het kiezen van je HTPC zal je eerst moeten bepalen wat je echt wilt. De keuze is uiteraard fors, maar de meeste cases onderscheiden zich wel met bepaalde features. De SG08-Lite probeert zich te onderscheiden met luxe looks, ruimte voor waterkoeling en dikke grafische kaarten, een slot-loading optical bay, en erg compacte afmetingen. Als je op dergelijke features gaat zoeken dan is de selectie zoals vakger vrij beperkt.

Zo zijn populaire modellen van Lian Li zijn vaak nog net even duurder, en in de regel gericht op iets meer opslag, ten koste van koelprestaties (Bijvoorbeeld door plaatsing van de voeding direct boven de CPU). De bekende Fractal Node 304 is een paar euro goedkoper, net even groter (en dat valt echt op als je ze direct naast elkaar zet), bied flink meer HDD opties en komt met een goede stock koeling, maar heeft geen optical optie, en het voorpaneel van de SilverStone is toch net even mooier materiaal. Wat “het beste” is is dus zeer afhankelijk van wat je nodig hebt, en als je aan een maximale diepte van een HTPC gebonden bent in je huiskamer kan het zo maar zijn dat een bepaalde case af valt.

Even terug naar vergelijkbare build-opties. Cooler Master biedt met de Elite 120/130 vergelijkbare opties voor een flink lagere prijs, maar komt wat betreft kwaliteit en uitstraling bij lange na niet in de buurt van deze flink luxere SG08-Lite. Het zal dan zeer persoonlijk zijn of je voor goedkoop wilt gaan, of dat je graag iets meer betaald voor een bepaalde uitstraling. En het zal ondertussen bekend zijn dat vrijwel de hele SilverStone range niet op het pure budget-segment gericht is.

Antec kwam onlangs met de ISK600, die wat specificaties aardig in de buurt komt, net even mooier is dan budget-cases, en ook nog iets gunstiger is in de prijs dan de SilverStone. Deze lijkt dan ook de voornaamste concurrent als zaken als een stevige koeling, optical bay, en een flinke grafische kaart de eis is. Helaas heb ik nog geen ervaring met de ISK, maar afgaande op reviews en fotos krijg ik het vermoeden dat voornamelijk de kwaliteit van de voorkant van de SG08-Lite, en de net even mooiere slot-loading bay ten opzichte van een slim-line, het prijsverschil wel te doen maakt. De SilverStone is in alle dimensies ook nog eens een stuk kleiner, zonder ervaring lijken ze wel allemaal aardig op elkaar, maar in de praktijk is een verschil van 4 centimeter in de breedte toch erg fors.

Het past allemaal gewoon een beetje in het plaatje wat SilverStone wat vaker laat zien. Waar Cooler Master zich vaak uit met een uitstekende prijs/prestatie, en Fractal zich keer op keer bewijst met top totaal plaatjes (denk aan fancontrollers, veel stock ventilatoren, ruim in de accessoires), komt SilverStone wederom met gewoon een visueel heel erg mooi product voor een welliswaar zeer redelijke, maar toch geen hele lage prijs. SilverStone heeft in het verleden ook wel eens cases op de markt gebracht die het enkel van de uitstraling moesten hebben, maar dat is hier toch zeker niet het geval. Ook het doordachte inbouwen maakt de algehele ervaring net even luxer. De SG08-Lite mag dan nog altijd geen hele goedkope case zijn, hij biedt zeker genoeg waarde voor zn prijs, en 70 euro is ook zeker niet de hoofdprijs als je iets moois voor je huiskamer zoekt.

En dan nog een paar fototjes omdat het echt een mooi beestje is...

De SG08-Lite is een prima doordachte HTPC case. Een game-HTPC of gewoon een eenvoudige HTPC bouwen met deze bak is gewoon een erg comfortabele en niet-frustrerende evaring. De modulaire opbouw met meerdere brackets maakt het eenvoudig voor zowel nieuwe bouwers, en bouwers met flinke kolenschoppen die niet voor klein pruts-werk gemaakt zijn. Met ruimte voor flinke GPUs en zelfs waterkoeling, 2 SSDs en een 3.5” HDD kan je goed vooruit, al houdt het dus wel in dat deze case niet voor DIY-nassen is bedoeld met een flink aantal grote drives.

Verder is het ook nog eens een keurige case wat betreft voorzieningen. Stoffilters op kritieke locaties, voldoende koelmogelijkheden en ventilatie, een frontpanel met USB 3.0, en een optical bay zonder dat die ten koste gaat van de uitstraling maken het ook gewoon een prima all-rounder.

Maar uiteindelijk gaat het bij de SG08-Lite, niet geheel onverwacht uiteraard, toch grotendeels om de uitstraling. En dat is nou precies wat deze case ook het best doet, indruk maken met een fantastische aluminium voorkant. Enkel mooi zijn is natuurlijk niet voldoende, maar daarvan is hier gewoon geen sprake, hij laat eigenlijk geen echte steken vallen. Met de SG08 zaten ze al op het goede pad, maar de hoge prijs zat hem toch vaak wel in de weg. Dat punt is bij de SG08–Lite praktisch geheel verdwenen, en dat laat aan het einde van de rit gewoon weinig over om ongelukkig over te zijn.

Op de fotos is het waarschijnlijk lastig relativeren, maar de SG08-Lite is echt een lekker klein kastje, en dat voegt in dit geval alleen maar toe aan z’n charme. Als hij in jouw Home Theatre situatie past, en je vind hem op de foto al mooi, zal je gewoon absoluut tevreden thuis komen met deze bloedmooie behuizing.

En wederom enkele hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/G1VnWT4C9LjEBhXD0SSYgvLa/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/k88DzRqMsU9zentELWHX1LNW/medium.jpg
http://tweakers.net/ext/f/YULEsBSx69WvpfN57a0PqC4W/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/steGCxDryVYK0wES5Wt8CztE/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite?

Allereerst gefeliciteerd met je vermelding op de frontpage! Het is inderdaad een erg uitgebreide review en ook je respons mag worden genoemd!

Door jouw review ben ik wel enthousiast geworden en ik zit wat samen te stellen. Als mobo denk ik aan de ASRock Z97E-ITX/ac. De heeft aan de achterkant de mogelijkheid om een M.2 SSD aan te sluiten. Kun jij bepalen of dit zou passen, zeker als er ook al een backplate voor de koeling aanwezig is?
Dank je wel :)

Er is uiteraard wat ruimte onder, en ook de backplate van de waterkoeler zat er gewoon prima tussen. Het enige wat ik niet weet, en dat zal je in reviews van dat moederbord moeten vinden, of een standaard stand-off hoogte genoeg is om een mSATA SSD te plaatsen of dat er echt een groot gat onder het moederbord moet zitten. Ik kan het mij niet voorstellen, maar dat hangt echt van het mobo af, en als dat het geval is zal het in de meeste mITX cases een probleem gaan worden.

De backplate van de cpu koeler zal zo te zien weinig problemen geven. Backplates vallen in de regel altijd binnen de zone die Intel daar voor stelt, en het zal toch niet zo zijn dat ASRock het SSDtje daar binnen zal laten vallen. Maar nogmaals, ik zou even goed reviews van dat moederbord in de gaten houden, want je weet maar nooit. En helaas kan ik jou die zekerheid nu niet geven dat het geen problemen kan gaan opleveren. Dat ik het niet verwacht is 1, maar ik kan niets beloven.
Inmiddels ben ik wat verder met mijn onderzoek ;)

Het blijkt dat in de ASRock Z97E-ITX/ac alleen M.2 SSD type 2230 of 2242 passen. Die zijn praktisch (nog) niet te vinden. Daarom een switch gemaakt naar Asus Z97I-PLUS (pricing bij de buren) die het meer gangbare type 2280 gebruikt.

Echter twijfel ik nu nog over een M.2 SSD of gewone SSD. De verschillen in prestaties zijn er volgens diverse review niet (enkel de form factor) en de snelheid past nog door een SATA600 aansluiting.
Scherpe opmerking. Gebruikt ze zelden dus nooit op gelet dat er meerdere types zijn.

Vraag mij inderdaad ook af bij deze case (met mi voldoende 2.5 opties) of het veel toe voegt, zeker als het duurder uit pakt. Een SSD vervangen later door een groter model is gezien de prijsverlagingen ook niet heel ver gezocht, en een 2.5" SSD hergebruiken in een ander systeem is wat praktischer dan een m.2 die je lang niet overal kwijt kunt
welke STILLE luchtkoeler zou ik in dit kastje kunnen zetten (op een I5 3570) ?
die topflow koelers van Bequiet of Noctua ?
Oja mooie review mooie foto enzo erbij en veel info toppie

[Reactie gewijzigd door viper1967 op 14 mei 2014 08:25]

Dat zijn inderdaad goede koelers er voor. Of een Phanteks TC90LS, Scythe (Big) Shuriken (wel wat groot...) of vergelijkbaar.

En dank voor je reactie :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 mei 2014 08:49]

Zelf heb ik momenteel de Scythe Samurai ZZ Rev.B op het oog. Niet te groot, maar volgens de vergelijking wel erg stil. Als ik de manual lees van de Silverstone, verwacht ik dat deze ook prima past.
Thnx voor het meedenken! Ik heb ze nog even in de vergelijker gestopt en het lijkt erop dat de Samurai het toch nipt wint qua koeling en geluidsproductie :P
Dit is een geweldig mooi review Foritain!:D Ik heb alleen een vraagje. Zou een 150 mm lange voeding (modulair) icm een lange videokaart passen?
Hey, en dank :)

Inhoudelijk, lastig hoor. Het zal sowieso heel erg krap zijn, ik zou het je echt niet durven beloven. Somige modulaire voedingen hebben best flinke aansluitingen, dus het lijkt een beetje een gok.
Kan het ook opzoeken denk ik, maar misschien is het handiger om jou gewoon te vragen:
Heeft deze nu geen ruimte meer voor een (grote) ventilator aan de voorkant die dan door heel de kast blaast?

Het lijkt mij een 'upgrade' van de SG05 (iets langer, maar daardoor ruimte voor normale voedingen i.p.v. verplicht SFX en dus ook ruimte boven de CPU voor koeling), maar de kracht van de SG05/SG06 was de grote fan aan de voorkant die het hele kastje luchtdruk voorziet. Als je zorgde dat je CPU fan naar buiten blies en je GPU ook ( wat meestal het geval is) had je overal lucht die de kast uit wil en dus nooit last van stof in het kastje, en met 1 grote fan was de case + mobo + ram + hdd's gelijk gekoeld.

als je nu alleen maar een fan bovenin de kast kan hangen om naar buiten te blazen, zorgt dat er dan niet voor dat die fan de lucht door de andere roosters naar binnen wil zuigen (om er dan via de fan weer uit te komen) wat er voor zorgt dat er een hoop stof in het kastje kom (onderdruk geloof ik). Ben een leek met dit soort dingen.

Met de SG05/06 was het heel erg zoeken naar hoe je de CPU ging koelen. Als je iets meer wou dan stock was het best lastig. Het mocht niet hoger dan 60mm zijn (voeding hing boven de CPU) maar hij mag ook niet te breed zijn (meeste mini-ITX boardjes hebben het PCI-E slot bijzonder dicht bij de cpu-socket zitten, dus te brede koeler zit hij de GPU in de weg).
Leuke oplossing was toen inderdaad zo'n kant-en-klaar cpu-waterkoeling-setje, en de radiator kon je dan hangen op de plek waar de frontvan zat. Je moest wat knutselen en offerde er wat (toch al beperkte) HDD mogelijkheden voor op maar het kon wel.

Dit lijkt er nu gewoon voor gemaakt te zijn, wat me heerlijk lijkt... en ook daarom juist raar dat je het alsnog een HTPC kastje blijft noemen, want met zijn vorm en mogelijkheden lijkt hij gemaakt te zijn om een wat praktischer te betalen game-ITX kastje te zijn :).
Hoi :)

De SG08 had deze andere indeling al, en de SG08-Lite is tot zover ik kan zien ook geen opvolger o.i.d. van de 05 of 06, maar gewoon een heel ander product (in de Sugo reeks).

Het maakt het inderdaad zo dat je een beetje na moet denken over hoe je de lucht laat stromen, maar je kan natuurlijk ook prima een (gefilterde) top intake opstellen, en een cpu koeler de lucht naar buiten laten blazen via de roosters (moet je wel een tower koeler hebben die je kan draaien, of een top-blower hebben). Echter als een beetje moeten nadenken de prijs is van een flink betere koeling en veel makkelijker bouwen denk ik inderdaad dat de SG08-Lite een mooie "upgrade" genoemd kan worden. Maar nogmaals, volgens mij blijven ze gewoon allemaal bestaan, en is het juist alleen maar handig dat je afhankelijk van je wensen vergelijkbaar uitziende kasten met verschillende interne layouts kan bestellen.

En tja, ik noem het een HTPC kast een beetje uit gewoonte denk ik, mITX was in de eerste jaren niet echt voor game-pc-vervangers, ik hoop dat iemand die een mITX game systeem wil bouwen snugger genoeg is dat je deze natuurlijk niet onder je TV hoeft te hangen :D
weet niet of mijn hd 5850 met artic accelero twin turbo gaat passen in de sugo
ik zoek zo stil mogelijke componenten
dus voor de proc.fan (dacht aan noctua of bequiet , voeding (bequiet( (videokaart is al stil) en fan (heb al nexus silent 120 en 140 mm liggen)
hoeft geen game itx te worden want spelletjes doe ik vrijwel nooit.
zal eens kijken of ik een wenslijst kan maken
wat ik wel raar vind is dat je voor een h87 bijna net zoveel betaalt als een z87 chipset dus misschien maar de opvolger pakken een h97 of z97
sdd en hdd heb ik al enkel de voeding weet ik nog niet

[Reactie gewijzigd door viper1967 op 20 mei 2014 09:42]

Tja,. zonder GPU maakt het weinig uit. Een BeQuiet 300W S7 zou prima zijn. Gebruik zelf vaak de Seasonic G 360 vanwege de iets betere bouwkwaliteit, efficiency, en garantie. Deze is echt onhoorbaar bij een verbruik van iets van 200-225W zo 1-2-3 uit mn hoofd (waar je zonder GPU toch ruim onder blijft)
klopt heb zelf een seasonic mii evo 620 watt hoor hem haast niet
voor het itx systeem moet ik dus een voeding zoeken want de seasonic gaat mee in de verkoop vd pc
is die g 360 nog krachtig genoeg als ik die hd5850 in de sugo krijg ?
Sorry ik heb deze reactie gemist.

Een G360 kan normaliter een HD5850 wel aan, een beetje systeem met een 5850 zal normaliter niet boven de 300W uit komen.

Het probleem is dat een G 360 wel wat hoorbaar wordt boven een belasting van 200-225W, tijdens load/gamen zal je hem dus wel iets horen, maar ik vermoed dat je 5850 ook dan zeker niet stil zal zijn. De vraag is eerder: verwacht je die 5850 nog eens te upgraden, en zo ja, naar wat?
Dank je wel :D

Wat betreft de niet-lite. Als ik de meerprijs van die voeding zie, en het verschil tussen een slot-loader en tray-loader voor het uiterlijk, zou ik zelf zeker bij de SG08-Lite blijven. Veel voedingen zijn inderdaad langer, maar deze is ook modulair, 140mm, en past gewoon helemaal prima.

En die adapter kost hetzelfde als een slim line sata kabel, dus hoewel het een mooie tip is, is het resultaat dat je er wel altijd even 5-7 euro bij moet tellen. Maar ik zou daar geen moment over vallen met een case als deze.

Dan nog de 'nadelen', ik zou het ook meer als overwegingen zien, ik zet daar normaliter zaken om rekening mee te houden, of ze van toepassing zijn op jouw specifieke build moet iedereen uiteraard zelf bepalen. Ik vind het ook geen echt bezwaar, maar als je ziet dat de populaire Node vaak als NAS-bak wordt gebruikt, is voor die builds de SG08-lite natuurlijk geen echt alternatief.

verder mooie tip van die koeler. Heb aardig wat berichtjes/reacties gekregen op de SG08-Lite, en een beetje degelijke HTPC koeler met een optionele case fan wordt veel genoemd als een ideale oplossing voor stilte en prestaties.
You're welcome. ;)

Het was inderdaad nog niet tot me doorgedrongen dat het uiterlijk van de SG-08 en de Lite-versie wezenlijk verschillen. Daar heb je dus een punt. Of het het geld waard is blijft de vraag, maar feit is dat je in theorie met een modulaire voeding risico loopt dat je videokaart niet past en dat de lengte van de kabels van de bijgeleverde voeding van de SG-08 afgestemd zijn op het formaat van de case.
Ik probeer geen gelijk te halen, iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Ik wil alleen maar aangeven dat het punten zijn om over na te denken wanneer je aanschaf van deze case overweegt.
Zelfde geldt voor die slimline drive. Ik wilde alleen maar aangeven dat er meer opties zijn dan in de reacties hierboven gesuggereerd wordt, omdat ik er in je review niets over terug las.
Ik begrijp dat ik de term 'nadeel' te letterlijk nam in dit geval.
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 16 juni 2014 19:12]

Hoeft het niet te verdedigen hoor :D Meer informatie en opties zijn altijd een mooie toevoeging. En je hebt zeker een punt wat betreft de voeding, een koper moet zeker opletten of de voeding binnen de specificaties van de behuizing zit. Vaak kijkt men enkel naar lengte van de GPU of hoogte van de CPU. Denk dat we allemaal van elkaar leren op deze manier, en dat is enkel positief.

Voor mij blijft het simpel. Slot loading > Tray loading, en de rest is bijzaak :D
Topreview (net als die van de Coolermaster Elite 130 trouwens). Ik ben nu hard aan het twijfelen welke van deze 2 kasten toe te passen. Het wordt een systeem om te gamen en die eventueel ook in de woonkamer komt te staan, maar meer dan een I5 met een HD7950 of GTX 750 TI zal er niet in komen.

Welke van deze 2 zou jij me aanraden ? Budgettair natuurlijk de Coolmaster, maar voor de rest ? Ook heb ik in de reacties gelezen dat een Lite-On DL-8ATSH in de kast moet passen. Aangezien mijn vriendin nog best vaak een DVD speler nodig heeft om lessen in te studeren kan ik hier niet omheen. Kan die Lite-On er zonder verder aanpassing in ? En zijn er nog andere goede keuzes ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Sorry, deze opmerking compleet gemist.

Elite 130 versus deze is zoals je al lijkt te weten vooral een budget puntje. De SG08 is simpelweg luxer gebouwd en afgewerkt, en daarbij nog iets compacter, maar daar betaal je voor.

En DL-8ATSH lijkt geheel EOL, maar ik heb er nog een aantal. Het zijn de enige optische drives die ik heb gebruikt met deze cases.
Prima review! Jouw review heeft mij dan ook overtuigd om voor deze behuizing te gaan. Doel was of een gaming HTPC te bouwen.
Zoals eerder hier wordt besproken is lengte van de videokaart i.c.m. de voeding een belangrijk aandachtspunt.
Vergeet niet de hoogte van je videokaart als je deze behuizing wilt aanschaffen of al hebt en een videokaart wilt aanschaffen! Mijn MSI Radeon R9 270X GAMING 2G ging namelijk niet passen qua hoogte. Hij paste net niet onder de 'balk'. Scheelde 3 mm.

Ik had geen zin om de behuizing te modden dus ben uiteindelijk voor de Sapphire Dual-X R7 265 gegaan die minder hoog is.