Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI R4850-T2D512 Review

Iska 31 december 2008, 968 views

MSI R4850-T2D512

Pluspunten

• Erg goede prestaties
  • Kost bijzonder weinig (in verhouding met concurrent)

Minpunten

• Word erg warm en maakt veel lawaai
  • Drivers kunnen nog een stuk beter

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Een paar maanden geleden was ik volop bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC. Na een beetje rondkijken bleek dat de ATI 4850 de beste bang-for-bucks had.. maar aangezien het toch net geen high-end kaart was en ik ALS ik game het toch wel op max. quality wil spelen en ik veel met DirectX programeer/aan 3D-modeling doe, heb ik ervoor gekozen er 2 te nemen (kosten toch geen drol) en ze in Crossfire te zetten. Vandaar dat deze review dus vooral een 4850 CF review word, ipv een 4850 review ;).

Anyway.. toen alles eindelijk was aangekomen was ik helemaal blij ;), 3 grote dozen vulde onze hele gang. Boven alles opengemaakt, en verrek! Er zitten standaard geen Crossfire bridges bij de kaarten GRRR! Kon ik op de fiets naar de dichtsbijzijnde ICT-zaak om daar voor 10,- alsnog CF-bridges te gaan halen :S. Voor de rest was alles gewoon aanwezig, dus een mager 6je voor de Featureset.

Na een hele avond prutsen eindelijk het systeem in elkaar. Na een verse Windows XP installatie had ik besloten toch maar over te gaan op Vista x64 aangezien de CF prestaties daarin beter waren, en ik het gevoel had dat ik toch een keer zou moeten gaan overstappen. Na het installeren meteen een paar benchmarks gedraaid (specs, alleen dan een Foxconn Mars P35 mobo ipv de MSI); resultaat: 3DMark06 11000????? WTH! Toen bleek het dat je ATI Catalyst AI AAN moet zetten! Na nog een paar keer draaien kwam ik op 16k, wat magertjes maar het ging.
Nu was Crysis aan de buurt, ik hoopte op alles op max. maar ik kwam nauwelijks verder dan high zonder onder de 30 fps te komen! Dit kon echt niet kloppen dus ben ik een beetje gaan googlen om er daarna achter te komen dat een P35 een flinke bottleneck is voor Crossfire omdat het 2de PCI-e x16 slot maar op x4 draaide! Ik balen, maar na een tijdje toch maar een MSI Neo2 P45 gekocht. 3DMark06 werd opeens 17,5k en Crysis kon makkelijk op max draaien met 8xaa!! Prestaties en beeldkwaliteit dus een dikke 9, zeker voor het geld!!!

De 4850 in CF heeft echter 2 nadelen, hoewel de eerste telkens minder word:
1. Crossfire Drivers zijn nog onder de maat! Helemaal als je je bedenkt dat mensen met de 4850 in Crossfire de afgelopen 3 Catalyst releases niet hebben kunnen installeren omdat tijdens of na de installatie de drivers zorgden voor een BSOD! Gelukkig is dit opgelost door de laatste hotfix.
Daarnaast ondersteunen nog lang niet alle games Crossfire, dus het zal niet altijd veel effect hebben. Vandaar een magere 6.
2. De standaard koeler maakt veel lawaai onder load! Daarnaast word de kaart standaard zo rond de 80-90 graden, wat zorgt voor veel warme lucht in je pc. Een 4 voor dit onderwerp.

Conclusie: Ondanks dat deze kaart wat minpuntjes heeft (die minder worden door aftermarket koeler en nieuwe drivers) blijft het een geweldige kaart voor het geld! Zoveel prestaties voor 140,- euro ga je niet vinden bij de concurrent (zeker niet voordat de 48xx serie werd uitgebracht!)

• MSI NEO2-FR
  • OCZ Platinum DDR2-800 4gb
  • Intel C2D E8400
  • 2x Samsung Spinpoint 160gb
  • Gemini II + 2 Aerocool fans
  • Windows XP

Heb jij ook een MSI R4850-T2D512?

op welke kloksnelheid heb jij je e8400 draaien.?

MvG
Beetje late reactie, maar @stock tijdens benchen.. nu 3.8ghz