Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom WLR-4100 Review

synoniem 7 maart 2014, 793 views

Sitecom WLR-4100

Pluspunten

• eenvoudig in te stellen ook voor gewone gebruiker
  • meer geavanceerde functionaliteiten eenvoudig bereikbaar via de webinterface
  • 4 stuks 1 Gigabit netwerkpoorten plus 1 WAN poort

Minpunten

• geen SSL ondersteuning voor webinterface
  • geen externe antennes
  • geen 5 Ghz wifi ondersteuning
  • geen VLAN ondersteuning
  • bouwkwaliteit slecht (twee keer hetzelfde produkt dat kapot gaat is geen toeval)
  • geen functionerende supportafdeling

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Algemeen
Deze router wordt vaak meegeleverd bij de glasvezelpakketten van onder andere Lijbrandt en Tele2. De door mij beoordeelde twee exemplaren zijn een OEM uitvoering volgens de type aanduiding.

Prestaties
Zolang de router werkt, zijn de prestaties gemiddeld: niet echt snel maar voldoende om de volle 50 Mb van de glasvezelaansluiting te benutten. Zoals je ook van een gigabitrouter mag verwachten. Draadloos 802.11 N op 2.4 Ghz is, zolang er niet teveel interferentie is met andere zenders, ook voldoende. Wifi op 5 Ghz wordt niet ondersteund.

Draadloos bereik
Dit model is niet voorzien van externe antenneaansluitingen. Het bereik is mijn geval naar verwachting en genoeg om twee verdiepingen van wifi te voorzien. Maar ik verwacht dat als je vanaf de begane grond tot aan de zolder signaal wil hebben je al snel een repeater nodig hebt.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
De twee door mij beoordeelde routers (op twee verschillende lokaties) hebben maar een paar maanden betrouwbaar gefunctioneerd. Wifi was al niet heel stabiel maar gezien het aantal andere accesspoints in mijn omgeving die op 2.4 Ghz actief zijn, zou dat nog aan interferentie te wijten kunnen zijn. Maar naar een paar maanden viel regelmatig de verbinding van zowel wifi als van het bedrade deel weg en ook werd er geen dhcp-leases meer uitgegeven. Uit- en aanzetten hielp voor een paar uur maar dat is natuurlijk niet echt acceptabel.

Beheerbaarheid
De beheerbaarheid is voldoende te noemen. Met de standaardinstellingen kan een gemiddelde gebruiker de router gemakkelijk installeren. De meer geavanceerde instellingen zoals Port forwarding, DMZ, NAT zijn echter ook aanwezig. Dit alles via een web-interface die helaas geen SSL ondersteund wat geen aanbeveling is om gebruik te maken van de, gelukkig standaard uit staande, remote beheerfunctie.

Ondersteuning
Bij een slecht functionerend apparaat van enkele maanden oud verwacht je dat je vrij eenvoudig een nieuw exemplaar kan krijgen. Zeker bij een merk wat zogenaamd 10 jaar garantie geeft. Nu is de leverancier in dit geval Lijbrandt glasvezel maar die verwijst naar een 0900 nummer van Sitecom en doet verder niets zolang ze niets van Sitecom horen. Sitecom beloofd om Lijbrandt het gewenste bericht te sturen maar doet dat niet. In tweede instantie, een paar weken later, zeggen ze het nu echt wel te doen maar kennelijk zonder voortgangsbewaking en het supportticket wordt na 14 dagen inactiviteit gesloten. Uiteraard heb ik niet gewacht op deze twee waardeloze leveranciers van ondersteuning maar heb een ander merk router geïnstalleerd. Sitecomprodukten komen bij niet meer in huis en Lijbrandt is ook leverancier af aan het eind van mijn eenjarig contract.

Als onderdeel van een aansluitpakket is de prijs bij mij niet bekend, daarom bij prijs Geen mening. Mijn eindconclusie is waardeloos en daarmee is voor mij elke euro die je er voor betaald er één te veel.

Featureset
De featureset is voor een consumentenartikel de categorie goed genoeg. Weinig extra's en de extra Cloud Security is maar een half jaar gratis daarna moet er betaald worden. VLAN-ondersteuning wat bij het glasvezelpakket met interactieve IP-tv een plus zou zijn ontbreekt. Ook de minder druk bezette en hogere doorvoer van wifi op 5 Ghz is niet aanwezig. Kort samengevat: bij goed functioneren van hard- en software voldoet het aan de basale functionaliteit die je van een router mag verwachten.

Heb jij ook een Sitecom WLR-4100?