TP-Link TL-WN861N Review

Iedjee 6 maart 2014, laatste update op 26 maart 2014, 178 views

TP-Link TL-WN861N

Pluspunten

• Supersnelle Wifi
  • Simpele installatie
  • Compatible met Linux (ath9k)

Minpunten

• Geen

Aangeschaft via Update.nl. De verzending was snel en goed. Het betreft hier de versie 2.2 van de hardware, wat betekent dat het de Atheros AR9223 chipset is. Ik heb dit Mini PCI kaartje gekocht voor mijn oude Dell Latitude D810 laptop. In het doosje zit naast het kaartje ook een driver-cd en wat nutteloze papieren (geen quick install guide ofzo).

Het is een kwestie van het klepje openschroeven, kaartje vervangen en antenne-aansluitingen weer vastklikken... Ik heb nog getest of het uitmaakt of de antenne-kabels andersom worden aangesloten (main en auxiliary) maar dat lijkt weinig uit te maken. Het zal ook wel te maken hebben met de plaatsing van de laptop ten opzichte van de router en zo voorts.

De driver-installatie via de CD voor Windows (ik heb het gedaan op XP) loopt vlekkeloos en dan heb je direct 300mbps verbinding (als je router dat aankan tenminste). Bij mij werkt het in ieder geval goed met m'n Asus RT-N56U router.

Onder Linux (ik heb Ubuntu en Crunchbang) werkt hij zelfs plug and play (ath9k). De snelheden zijn dan wel iets lager, maar het is nog steeds supersnel.

Ik heb een speedtest gedaan en ik kom toch wel in de buurt van de maximale snelheid van mijn internet (60mbps down). Wifi is dus niet de vertragende factor meer. Een perfecte upgrade van deze oude laptop!

Edit 26-03-2014:
De drivers zijn wat problematisch met de pauzestand in Windows XP. De laptop komt dan niet goed meer op. Er zijn nieuwere en betere drivers voor alle Windows versies te downloaden van www.atheros.cz. Je moet de drivers voor AR922X hebben.

Heb jij ook een TP-Link TL-WN861N?