Corsair Flash Voyager Mini USB 3.0 32GB Aluminium Review

redtails 3 maart 2014, laatste update op 17 juli 2014, 2.397 views

Corsair Flash Voyager Mini USB 3.0 32GB Aluminium

Op het eerste gezicht een goede USB stick die fatsoenlijke prestaties levert op USB3. Echter, na een aantal maanden problemen mee gekregen die bekend zijn bij de fabrikant. Deze review is geschreven voordat de USB stick de geest gaf.

Pluspunten

• Goede looks (subjectief)
  • Klein, blokkeert geen naastligende USB poort
  • Goede leesprestaties in USB3
  • Goedkoop (25§ bij aanschaf)

Minpunten

• Dun zwak (buigbaar) aluminium
  • Lage non-seq snelheden, vooral schrijven

Update: deze USB stick is me na een paar maanden stuk gegaan. Op het forum van Corsair is een groot aantal gebruikers te lezen waarbij de USB stick ook kapot is gegaan. Wees dus alsjeblieft voorzichtig met het opslaan van gevoelige data!

Even een paar woorden over deze USB stick. Ik ben al in het bezit van de Kingston SE9 USB stick(pricewatch: Kingston DataTraveler SE9 64GB Aluminium) en een aantal andere kleine sticks. Ik hou wel van een "kaal metaal" look. Daarnaast is Corsair een bekend merk voor de PC-bouwers onder ons.

Prestaties:
Crystaldiskmark in USB2 interface, 5 runs met 500mb:

Crystaldiskmark in USB3 interface, 5 runs met 500mb:

De eerste keer dat ik de USB3 speed test deed, zag ik geen verschil tussen USB2 en USB3. Echter, ik heb de crystaldiskmark test herhaald op een andere PC, en daar kwamen de bovenstaande getallen uitgerold. Met dik 150mb/sec sequentiŽel lezen is dit een behoorlijk goedpresterende USB stick! Mijn excuses voor het eerder foutief rapporteren van de gegevens! Hierbij verander ik mijn waardering voor prestaties dan ook van voldoende naar "goed".

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Op het eerste gezicht ziet deze USB stick er stevig uit. Het bodywerk zelf is van aluminium gemaakt. Het zwarte verbindstukje om hem ergens aan vast te maken is echter van rubber-achtig plastic gemaakt, en niet van metaal. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit ook van metaal was. Het aluminium body zelf is bij aanraking erg licht en kan een beetje buigen door de dunheid van het metaal. Begrijp me niet verkeerd; deze USB stick is zeker geen lage kwaliteit, en zeker geen plastic prul. Echter, ik had verwacht dat de metalen behuizing een soortgelijke kwaliteit had als de Kingston SE9. In vergelijking met de SE9 is de Corsair Voyager Mini gewoon een stuk zwakker. Qua warmteproductie zit deze stick wel goed; hij wordt slechts handwarm bij sequentieel schrijven en blijft kamertemperatuur bij sequentieel lezen. Ik heb helaas geen info wat voor nand chip erin zit.

Prijs:
Ja, nouja, met 30.992.924.672 bytes (zeg maar 31GB) is hij een beetje aan de dure kant (80ct per GB). De stick is echter een stuk sneller dan de Kingston SE9, zelfs met USB2 (zie ook mijn review: productreview: Kingston DataTraveler SE9 64GB Aluminium review door redtails), en heeft in mijn mening goede looks. Het is in mijn mening dan ook het geld goed waard.

Algemene beoordeling:
Goed :). Leuke stick, ziet er goed uit, blokkeert geen naastgelegen USB poorten in mijn laptop en hub. Beetje jammer dat ze de kosten hebben zitten drukken met het dunne aluminium, maar hij is hoe dan ook sterk genoeg om een aantal jaartjes te overleven!

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager Mini USB 3.0 32GB Aluminium?

Vriend van me heeft deze stick ook, zelfde Gb.
Bij hem was er een fout in de firmware waardoor de stick niet vooruit te branden was. Misschien de moeite om dit na te gaan? Na vervanging was ie WEL snel namelijk.
Ik heb deze stick ook en hij gaat pakken sneller als dat er hier wordt aangegeven..
Ai, ja je hebt gelijk. Ik heb de crystaldiskmark test herhaald op een andere PC, en hier kwam een dikke 150mb/sec sequentieel lezen uit. Dat is een behoorlijke snelheid voor een klein USB stickje! Bedankt voor je comment, anders was ik er niet achterna gegaan. Ik heb mijn score voor de prestaties van deze stick dan ook aangepast

[Reactie gewijzigd door redtails op 3 maart 2014 22:18]

Ik heb de 16GB versie hier van; die is helaas 2x zo langzaam als jouw 32GB test. Was ook wel te verwachten; ik had er alleen niet aan gedacht anders had ik die 9 euro extra wel uit gegeven.