Kingston DataTraveler SE9 64GB Aluminium Review

redtails 30 september 2013, 1.527 views

Kingston DataTraveler SE9 64GB Aluminium

Pluspunten

• Prijs per GB
  • Solide look & feel
  • Metaal
  • Opslagcapaciteit

Minpunten

• Traag sequentiŽel schrijven
  • Traag seuentiŽel lezen
  • Bagger non-sequential schrijven/lezen

Dus ik zocht een vervanger voor mijn 6-jaar oude (nog functionele) 4gb stick. De capaciteit 64gb lijkt misschien een beetje excessief, maarja je bent Tweaker en je wilt wat. Ter onderbouwing van mijn algemene beoordeling "goed", een aantal punten:

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Bij ontvangst meteen H2testW gerunt, want ik ben paranoia dat hij nep is. Uiteraard was de h2testW test goed verlopen. Ik heb deze een nachtje laten doorgaan; hij doet het nog :). Het metalen (aluminium?) body is sterk en voelt solide aan. De reden voor "goed" (ipv uitstekend) is omdat deze usb stick redelijk warm wordt bij gebruik. Met warm bedoel ik dus 50-60įC. Deze temperaturen komen uiteraard door de "die-stacking" technologie wat ze nodig hadden voor het behalen van deze capaciteit.

Prijs:
Ik kocht deze stick met een prijs ŗ la 50 cent per GB. Gewoon uitstekend :),

Prestaties
ja nu komt het. Zie de pics onderaan deze review. ArtificiŽle tests (Crystal) geven de illusie dat de snelheid (sequentiŽel) redelijk acceptabel is, maar real-life bestandsoverdracht is gewoon slecht (5-6mb/sec schrijven, circa 19mb/sec lezen (data not shown)). De data weergegeven is onder exFAT gemeten, overige bestandssystemen zijn niet getest.

Conclusie:
Afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt is dit een prima "document" opslag stick (alles wat redelijk traag benaderd kan worden). Als je er grotere files zoals virtual HDDs, videos, muziek enzo op wilt zetten heb je een bak geduld nodig. Mijn voornaamste criteria voor het kiezen van deze stick waren aesthetiek en opslagcapaciteit. Nou daar voldoet hij beide aan, dus ik ben tevreden :).

Oh ja en een N.b. :
Het is nu een aantal dagen later, en op het metalen chassis is exact te zien waar de usb-poort deze stick "vast pakt", want dit laat hele diepe (rechte) krassen achter. Het feit dat de krassen recht zijn maakt het minder erg, maar het is best schokkend hoe diep de krassen zijn. Ik kan me voorstellen als je dit aan je sleutelbos hangt dat er na een paar weken weinig plat metaal meer over is.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler SE9 64GB Aluminium?