Intel Liquid Cooling Solution TS13X Review

prutser001 28 februari 2014, 4.225 views

Intel Liquid Cooling Solution TS13X

Pluspunten

• Zeer stil.
  • Goede prestaties voor een enkele radiator.
  • Compleet.
  • Makkelijk te installeren.
  • Degelijk, aansluitingen van de slangen kunnen wat hebben.
  • Slangen zijn lang genoeg en flexibel, 'knakken' niet.
  • Simpel aan te sluiten op je PWM-Fan aansluiting van je moederbord.

Minpunten

• Het enige wat ik minder fijn vindt is de led in de fan, ja deze kan uit maar stond standaard aan, ik had mijn radiator precies zo geplaatst dat ik niet makkelijk bij de aan/uit knop kon en deze precies achter een hoek in mijn kast viel waardoor ik de radiator weer los moest maken (kan ook zijn dat ik hem per ongelijk aan heb gezet tijdens de montage).

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Na 2,5 maand werd het maar eens tijd dat ik hier een review over schreef.
Een zeer ondergewaardeerd product als je het mij vraagt.

De standaard koeler die bij de i7-4770K geleverd wordt is niet echt super, bij 100% load is hij goed hoorbaar en de temperaturen lopen op tot 70 graden.
Ga je dan ook maar iets overklokken loopt de temperatuur op tot 80-85.

Ik heb naar lucht koelers gekeken, Noctua e.a. maar die zaten al snel op 60 tot 80 euro. Via Wave computers (Alternate zakelijke kant) de : Intel® TS13X Liquid Cooling Solution, CPU waterkoeler gekocht voor 67 euro ex. BTW.

Ik had ook naar een andere gekeken welke een USB aansluiting had en je kon uitlezen met de software van de makers. Volgens mij was dit de Corsair H80i/100i? Maar na reviews gezien/gelezen te hebben dat de slang connectors of de USB aansluiting defect raakte tijdens de installatie vanaf gezien. Het had leuk geweest als er zoiets mogelijk was maar het blijft Intel, karig met extras ;)

De installatie verliep goed, instructies zijn makkelijk te volgen, montage is simpel, alles wat je nodig zou kunnen hebben zit er bij.
Hij past zowel op de socket 1150/1155/1366/1356 en 2011.

Stock :

- 3,5ghz idle maximaal 25 graden.
- variabel speedstep aan, blijft hij rond de 25 graden hangen.
- Turbo 3.9ghz load maximaal 39 graden.

Overclocked :

- 3,8ghz idle maximaal 37 graden.
- Turbo load maximaal 49 graden.

Omgevings temperatuur ~18 graden.

En hij blijft stil, als de 290x uit mijn systeem is en ik prime95 draai en ik maak de kast open en hou mijn oor er naast hoor je alleen 'ruis' geen vibraties/gerammel of wat dan ook. De pomp is onhoorbaar, in het begin vroeg ik me af of hij het wel deed.

Kortom een aanrader.

- Edit :
Het had leuk geweest als deze ook had gepast op socket 775/771, met name 771 omdat ik hier een Xeon 5460 heb waar nog de stock herrie koelers op zitten.
Dus meer een persoonlijke reden dan een algemene reden.

Heb jij ook een Intel Liquid Cooling Solution TS13X?

Nog steeds tevreden?
Jazeker ik hoop dat Intel deze blijft maken zeker voor het geld hoef je het niet te laten 67 euro is een mooie prijs.
Maakt deze koeler gebruik van een backplate op het mobo ?
ik heb hem ook....geweldig!,
Weet iemand hoe de led uit te zetten? of vervangen naar rood? mn hele pc is rood met zwart alleen dat is blauw... beetje jammer...