Cooler Master Nepton 140XL Review

Frozen 26 februari 2014, laatste update op 8 maart 2014, 730 views

Cooler Master Nepton 140XL

Pluspunten

• Ongelooflijk goede koelprestaties
  • Met nieuwe fans super koelprestaties met lage geluidsproductie

Minpunten

• De stockfans zijn ongelooflijk luid
  • Prijs is misschien een beetje aan de hoge kant, aangezien een scythe mugen ook redelijk presteert.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Mededeling: Dit is geen uitgebreide review als die van http://tweakers.net/produ...-master-nepton-140xl.html, deze ''review'' bestaat uit aanbevelingen en een kleine temperatuur vergelijkingstest.

Er zijn een paar punten waar je op moet letten bij het kopen van deze koeler:http://tweakers.net/ext/f/mCOFhxDnErTRH9xqp6RBz3we/full.jpg
De manier hoe je hem moet monteren (credits aan http://tweakers.net/gallery/468821 voor de afbeelding).

testopstelling
Gebruikt:
  • i5 2500k @4.4ghz auto
  • Asrock p67 extreme4 (b3)
  • Fractal design define r4
  • Nepton 140XL
  • 2x Scythe 140XT 1200 RPM (in push-pull)
  • 1x Scythe 140XT 1200 RPM in de voorkant (draait op de zelfde snelheid als de fans op de radiator)
Allereerst vond ik het belangrijk om een zo stil mogelijk systeem te hebben. Ik heb dus met fan controller die standaard in de kast zit de spanning verlaagd van 12V naar 7V (~800 rpm). Aangezien de pomp best stil is laat ik deze standaard staan op max.
Temperaturen zijn nu na een halfuur linx op 6144MB gedraaid te hebben gemiddeld 65 graden (Celcius) met ambient temperatuur 22 graden.

Op 12v (1200 rpm) is de temperatuur gemiddeld 60 graden.

Wat kan je dan verwachten op 2000 rpm met straaljagers? Ik moet zeggen dat ik dat niet heb getest met de pomp op de goede manier geplaatst (wat belangrijk is, zie hierboven). Ik denk echter dat je dan een gemiddelde van 55 graden haalt. Iets wat uitzonderlijk goed is voor een koeler. Je moet bovendien niet vergeten dat deze koeler een 1 slot's radiator is!

Je wil nu vast wel weten wat de temperaturen waren met de Scythe mugen 2 rev.b toen die onder dezelfde omstandigheden met zijn stockfan in mijn kast stond. Daarin was de gemiddelde temperatuur 73 graden!

Zoals je ziet hoeft goede koeling niet luid te zijn. Ik raad iedereen die ook maar van plan is om deze koeler te kopen er 2x deze Scythes bij te kopen. De prestaties zijn fenomenaal en de geluidsproductie is super laag.

Er zijn dus 2 dingen die je moet onthouden:
Koop andere fans bij deze koeler:
Super koeling maar nog wel relatief stil - http://tweakers.net/price...-140xt-1700rpm-140mm.html of http://tweakers.net/price...ing-14-uv-blue-140mm.html
Goede koeling die echt stil is - http://tweakers.net/price...-140xt-1200rpm-140mm.html

De standaard fans krijgen van mij 2 sterren voor de geluidsproductie max (2000 rpm)
De standaard fans krijgen van mij 4 sterren voor de geluidsproductie min (1200 rpm)

De Scythes krijgen van mij op deze radiator 5 sterren voor de geluidsproductie op 12v (1200 rpm)
De Scythes krijgen van mij op deze radiator 5 sterren voor de geluidsproductie op 7v (~ 800 rpm)

Deze koeler is voor mij 4.5 sterren waard, met als enige nadeel dat de prijs een beetje aan de hoge kant kan zijn. Maar vergeet niet dat je de straaljagers altijd kan slijten in de V&A voor 10 euro p.s.
Al met al heb je voor 80 euro een super product. Zelfs een Noctua kan deze niet evenaren.

Extra
Hier kan je een duidelijke comparison zien tussen de temperaturen en het geluid van andere cpu koelers:

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 140XL?

Dank je voor deze review. Het heft mij geholpen in mijn keuze.

Nog een kleine vraag van een leek, hoe zit het met de Static Pressure (SP) van deze fans?
Wat ik zie is dat deze zijn nogal laag zijn in vergelijking met de oorspronkelijke Jetflows.
(1,04 mmH2O ten opzichte van 3,5mmH20)

Wat ik begrepen heb is dat juist de SP belangrijk is voor het koelend vermogen van een radiator fan.
Dit geeft aan hoe goed de luchtstroom doordringt in de radiator.
Of heb ik dit fout begrepen?
Ja maar deze fans koelen goed genoeg dus niets static pressure. :) bovendien kan je de static pressures niet met elkaar vergelijken om dat elk bedrijf op een andere manier test
Oke. Thanks. :)
Ik ga dan eens kijken welke fan voor mij werkt qua geluid/koeling.