Cooler Master Nepton 140XL Review

Foritain 21 januari 2014, laatste update op 22 januari 2014, 3.658 views

Cooler Master Nepton 140XL

Pluspunten

• Extreem goede prestaties
  • Prestaties wanneer je de geluidsproductie laag houdt zijn heel erg goed
  • Top uitstraling, het is gewoon een erg mooi en stevig ding.
  • Geluidsproductie pomp
  • Eenvoudige installatie
  • Prijs is fair

Minpunten

• 140mm radiator niet voor alle cases geschikt.
  • Zorg dat je je ventilatoren via je moederbord of fancontroller niet te snel zet.

Geluidsproductie (min) Score: 5

Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite (Engels)

Beste (mede)tweakers, voor een nieuwe (nog aankomende) high-end build zocht ik een closed-loop waterkoeler om naast goede prestaties, ook een lekker donkere uitstraling te creeëren. Prijs was niet zo relevant, al is het natuurlijk altijd leuk om minder uit te geven waar dat mogelijk is. De bedoeling was dat deze vanaf de zijkant te zien zou zijn, dus was ik wel beperkt tot 120mm en 140mm koelers. Na enig overleg, voornamelijk over welke nou de meest geschikte looks zou hebben, was de keuze gemaakt, en was de Cooler Master Nepton 140XL een feit.

De Nepton 140XL kost net iets meer dan 80 euro, komt (zoals de naam al suggereert) met een 140mm radiator, en met 2 140mm CM JetFlo ventilatoren. Onlangs had ik zelf een reviewtje gemaakt van de JetFlo 120mm ventilatoren, en mijn positieve ervaringen daar waren ook één van de redenen dat de keuze op de Nepton was gevallen. Voor 80 euro mag je natuurlijk best wat prestaties verwachten, en uiteraard heb ik even tijd gemaakt om hem aan dezelfde tests te onderwerpen als mijn andere recente cpu koelers. Welliswaar niet het uiteindelijke systeem, maar wel de beste manier om een eerlijke vergelijking te maken.

Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website (US versie, zie hem op de NL site vreemd genoeg niet staan):

Een lange lijst specificaties. Laat ik bij het begin beginnen: de Nepton 140XL past op alle recente Intel en AMD Sockets. Logisch, maar wel zo handig natuurlijk.

Niet direct uit de specificaties af te lezen is dat je 2 ventilatoren bij de Nepton meegeleverd krijgt. Deze hebben PWM en zijn tussen de 800 en 2000 RPM af te stellen, waarbij ze tusen de 21 en 39 dBA aan geluid zouden moeten produceren. Als het op specificaties aan komt mag je er in de regel van uit gaan dat ca 20dBA praktisch prima stil is, en ca 40dBA een takke-herrie is. In tegenstelling tot de los verkochte JetFlo 120’s zijn deze ventilatoren een minder luxe ontwerp (Rifle bearing in plaats van POM bearing in de JetFlo 120). Al is 40.000 uur nog altijd ruim 4.5 jaar bij 24/7 gebruik, dus zou het praktisch geen probleem hoeven zijn. De naam JetFlo lijkt echter wel simpelweg toegepast op flink verschillende producten, en dus is die an sich niet voldoende om conclusies te trekken over andere varianten. Al gaat het uiteindelijk natuurlijk niet om de specificaties, maar gaat het om het eindresultaat. Mocht je overigens willen bestaat ook de mogelijkheid om zelf andere 140mm of 120mm ventilatoren te plaatsen, ook voor 120mm ventilatoren zijn de schroefgaten aanwezig.

De pomp zou op 12V minder dan 25dBA moeten produceren, en als de prestaties de specs kunnen evenaren zou dat een heel groot pluspunt kunnen zijn. De levensduur van 70.000 uur moet grofweg minimaal 8 jaar 24/7 gebruik in houden, maar zal je bij meer gebruikelijke werkuren er een flink langere tijd mee vooruit moeten kunnen.

Op de site worden nog enkele features genoemd die niet in het specs lijstje staan, maar wel even noemenswaardig zijn. Zo zou de Nepton 140XL een hogere pump flow rate, dikkere buizen, meer vloeistof, en een groter radiator oppervlak hebben. Oftewel alles zou vrij “XL” moeten zijn. Al is mij niet geheel duidelijk waar ze hem dan mee vergelijken. Gezien ik nog een CM Seidon 120V heb liggen zal ik die er maar eens bij pakken om enkele verschillen in beeld te brengen.

Mocht iemand echt heel onbekend zijn met deze producten, AIO / Closed-loop waterkoelers zoals deze komen vooraf gevuld en afgesloten, oftewel je hoeft zelf niet met vloeistoffen, slangen, of andere extra zaken aan de slag.

Het uitpakken

Het begint een beetje bekend voor te komen. Cooler Master heeft twee soorten verpakkingen: Budget-Bruin, en Premium-Paars (al zullen dat vast niet de officieele termen zijn vind ik het wel leuk klinken). De Nepton 140XL is kennelijk als high-end bestempeld, en komt dus in een mooi kleur-bedrukte verpakking.

Alles zit netjes afgesloten verpakt, en als je alles op tafel zit is het een mooie collectie onderdelen. Je ziet de benodigde backplate, mounting plates en schroefjes voor alle gangbare Intel en AMD sockets. Verder krijg je een tube koelpasta met voldoende pasta voor meerdere applicaties, een prima duidelijke handleiding, en een adapter om beide ventilatoren op 1 4-pin aansluiting op je moederbord of fancontroller aan te sluiten. Dat de pomp met aangesloten radiator, en de 2 ventilatoren ook in de verpakking zitten lijkt mij redelijk vanzelfsprekend.

Eerst maar even naar de ventilatoren kijken. Ze lijken van buiten erg op de eerder geteste 120mm varianten, maar naast het binnenwerk, zijn ook de hoekjes toch iets anders afgewerkt. Toch hebben ze ook een stukje rubberen demping in de hoeken zitten, wat vibraties en nare geluiden tegen zou moeten gaan. Hoe dan ook zien ze er best indrukwekkend uit.

De radiator zelf is lekker zwart uitgevoerd, je kan de schroefgaten voor de 140mm ventilatoren, of eventueel 120mm ventilatoren ook zien. Het blok zelf is niet heel dik (maar wel een stuk dikker dan bijvoorbeeld de Seidon), al zal daar met ventilatoren natuurlijk wel verandering in komen. Er zit ook voor eventueel gebruik een bijvul aansluiting op, welliswaar met waarschuwing dat je dan je garantie verliest. Er zou ook geen reden mogen zijn deze te hoeven gebruiken. De "do not tamper" sticker is natuurlijk te verwijderen.

De koelslangen zijn grofweg 40 centimeter lang, al mag je daar in de praktijk 35cm voor rekenen mocht je je af vragen hoe ver je het de radiator kan plaatsen. Het zijn inderdaad opvallend stevige en dikke stangen. Ze zijn dan wel stevig, maar niet heel stug te noemen, ik heb in ieder geval flink meer hinderlijke slangen meegemaakt dan deze.

Aan het andere eind van de slang komen we het cpu koelbok, en de daar in ingebouwde pomp tegen. Gezien de slangen er vast aan zitten was deze wat lastig op de foto te zetten, maar na het inbouwen komt deze nog een paar keer beter in beeld. Hij voelt in elk geval lekker stevig en degelijk aan, en ziet er vooral heel netjes uit. Na de Seidon 120V is dit toch een flinke stap vooruit.

Net als de aansluitingen op de radiator lijken de aansluitingen op de pomp prima stevig. Uiteraard is het contact oppervlak met de cpu van koper. Ik laat het stikkertje er tot het inbouwen nog maar even op zitten.

Voor dat ik naar het inbouwen ga eerst maar even wat foto’s van de ventilatoren op de radiator. Nu begint de naam “XL” duidelijk te worden, de complete constructie is een indrukwekkende verschijning. Laten we eerlijk zijn, je koopt deze setjes niet enkel voor prestaties, je wilt natuurlijk ook een mooi product zien. De prestaties moet ik nog aan toe komen, maar de presentatie is in ieder geval alvast dik in orde. De Nepton 140XL is gewoon een beest om te zien, en de forse, donkere, verschijning was precies wat ik voor deze aankomende build zocht.

Welliswaar handig voor toekomstige kopers, de totale breedte van de radiator met fans is ca 87mm (Foto vertekent iets). Die ruimte moet je dus hebben als je het geheel in je case wil monteren. Het is overigens mogelijk, en de benodigde schroeven zijn ook meegeleverd, om de achterste ventilator buiten de case te monteren, wat de benodigde ruimte binnen in de case rond de 60mm brengt.

Nu zal je misschien nog altijd denken, wat is er nu zo “XL” aan deze koeler. Ik had dat idee ook voor ik aan de Nepton begon, want foto’s zetten niet altijd dingen goed in perspectief. Om het beter te laten zien heb ik de CM Seidon 120V er even naast gezet. Zo zie je dat het echt een flink verschil is. De radiator is flink dikker en groter, de ventilatoren zijn groter (en zien er ook aggressiever uit), de slangen zijn een flink stuk dikker, en ook de pomp/koelblok is een maat groter. Ik vind de pomp er ook een stuk luxer uit zien overigens, al geldt dat eigenlijk voor het hele product. De Nepton 140XL is wel duurder natuurlijk, dus is het ook niet gek dat je daar wat voor terug krijgt.

Erg positieve eerste indrukken als je het mij vraagt. Ik was persoonlijk in ieder geval erg te spreken over de looks en algehele uitstraling van de Nepton.

Inbouwen

Tijd om de Nepton in te bouwen! Ik zal dit zo veel mogelijk stap-voor-stap laten zien met foto’s. In dit geval bouw ik hem in op een FM2+ moederbord, al is installatie op bijvoorbeeld AM3 bordjes, of Intel systemen, niet noemenswaardig anders.

Eerst wat voorbereidend werk. Dat ik de ventilatoren in een push-pull configuratie alvast op de radiator had geplaatst was al zichtbaar, en dat kan elke flapdrol natuurlijk eenvoudig doen. Nu zullen lezers die al vaker een 2-fan waterkoeler hebben geplaatst zich wellicht afvragen hoe dat zo gaat met het ophangen als de achterste ventilator er al op zit, gezien je voor veel koelers de 2e ventilator niet vooraf kan monteren. Maak je geen zorgen, daar kom ik zo op terug.

Eerst de backplate er bij pakken. Je pakt de vier schroefjes en stopt deze in het bij-jouw-socket-passende gaatje, en klikt er eenvoudig de zwarte plasticjes over heen, wat ze in hun plaats houdt.

Afhankelijk van Intel of AMD schroef je de passende mounting-plates op je koelblok/pomp.

Voorbereidend werk buiten de case gedaan, en tijd om naar het systeem zelf te kijken. Zoals je op de foto ziet zit de amd stock koeler backplate nog op het moederbord, die er eerst maar even af schroeven, wat de vier gaatjes in het moederbord over laat.

Vervolgens plaatsen we de backplate achter het moederbord, oftewel de schroefjes van zojuist door de gaten halen, en klemmen de backplate met de zwarte buisjes vast. Ze zitten voldoende vast dat het backplate er niet zo maar uit valt, maar probeer niet te hard op de schroefjes te drukken, dan zou hij er wel weer uit kunnen vallen.

Koelpasta op je cpu niet vergeten, en tijd om de sticker van het contactoppervlak te halen. Uiteraard mag een foto’tje van het mooie koper niet ontbreken, voor dat ik hem op het bracket plaats. Met kleine moertjes draai je het koelblok eenvoudig met je vingers vast, om ze daarna met een schroevendraaier strak vast te draaien.

En dan nu zo’n beetje het beste onderdeeltje in de hele verpakking:

Nou ja, 2 onderdeeltjes eigenlijk. De schroeven waar je de ventilatoren op de radiator mee plaatst (het grote, rechter, deel) hebben een schroefgat in de kop zitten, waar je bij het ophangen van de koeler in je case eenvoudig de gehele constructie met kleine schroefjes (kleine schroefje links op de foto) in één keer vast zet. Onlangs was ik met een andere koeler bezig met twee fans in een push-pull setup, en moest ik de achterste ventilator recht voor de gaten van de case houden, terwijl ik de gaten van de radiator recht voor de ventilator moest houden, terwijl ik de schroeven probeerde vast te zetten, oftewel enkele onaardige woorden laten vliegen (Dit kwam ook mede dankzij de vreemde schroef keuze bij die koeler, want in sommige setups is een dergelijke montage ook geen probleem). Deze oplossing is gelukkig gewoon kinderlijk eenvoudig, kost de fabrikant zo goed als niets, en maakt voor de montage van een dergelijke koeler een wereld van verschil.

Hij zit!

Het stelt zo weinig voor, maar zorgde wel dat de hele montage super eenvoudig verliep. De Nepton inbouwen is iets wat elke beginnende pc-bouwer prima zonder enige ervaring, of extra handen, kan doen. Zeker positief.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

Allereerst de resultaten op de bovengenoemde settings (en waarschijnlijk ook de laatste keer dat ik ze nog horizontaal kan plaatsen):

Wat kan ik daar nou over zeggen? Ik had uiteraard wel goede prestaties verwacht, maar niet dat de Nepton niets over zou laten van de recentelijk door mij geteste koelers. Idle vind ik weinig interessant in dit speelveld van krachtige koelers, en hoewel de verschillen bij lagere clocks niet zo heel groot zijn, is het verschil op 4.5Ghz echt fors te noemen. Hoewel de meeste koelers wat goedkoper zijn, laat de Nepton ook niets over van bijvoorbeeld de flink duurdere TD03, een koeler die in meerdere reviews van grote websites erg positieve waarderingen kreeg voor zijn prestaties.

Hoe dan ook kan ik niet om de extreme prestaties heen, en geven deze resultaten ook aan dat dit een koeler is waar je echt extreme overclocks mee kan gaan opzoeken. Cooler Master heeft een reputatie van goede producten voor een erg goede prijs, en de Nepton 140XL lijkt daar zeker geen uitzondering op.

Niet alleen de prestaties waren top, maar ook de geluidsproductie was goed in orde. Waar de Seidon bij hogere voltages op de pomp nogal geluid kon produceren, was de pomp van de Nepton zelfs op de volle 12V erg goed te doen. Niet onhoorbaar, maar op 12V ruim binnen wat ik acceptabel vind. Uiteraard kan je de pomp ook met je fancontroller of moederbord beheersen, om hem bij idle of low-load op lagere kracht te zetten, wat hem praktisch stil maakt. De prestaties zelfs met de pomp op 5V zullen in de praktijk, zelfs met redelijke overclocks, nog altijd een cpu prima binnen z’n grenzen houden.

Vergis je niet, als je de ventilatoren op 100% zet krijg je de ervaring van een vliegtuig in je huiskamer. De ventilatoren op volle toeren is leuk voor een middagje maximale OC testen, maar praktisch gewoon niet te doen. Het grote voordeel is echter, dat wanneer je de ventilatoren flink terug schakelt, naar grofweg ~50%, je eigenlijk maar heel weinig prestaties verliest. Op 4.5Ghz kwam ik met 100% fan op 38 C uit, en op ~50% op 41 C uit. Een minimaal verschil in temperatuur, en beide temps zijn gewoon extreem goed te noemen, maar een wereld van verschil in geluidsproductie. De minimale verschillen bij het aanpassen van de ventilator snelheden zijn een teken dat de pomp en radiator erg goed hun werk doen, iets wat fijner is dan wanneer de prestaties erg afhankelijk zijn van de airflow. Maar hoe dan ook ben ik heel erg tevreden over de prestaties van de Nepton 140XL binnen acceptabele geluidsgrenzen.

Hoe je het ook stelt maakt een pomp natuurlijk altijd iets van geluid. Met een open constructie kan een goede luchtkoeler altijd nog iets stiller zijn dan welke waterkoeling dan ook. Al zal je de Nepton in de praktijk (zeker in een normale case, onder een bureau) zeker meer dan stil genoeg kunnen houden, en prestatie-technisch laat hij niets van bijvoorbeeld de Mugen 4 over, je moet je natuurlijk wel af vragen of je die prestaties echt gaat benutten. (Al heb ik alle begrip voor mensen die zulke closed-loops kopen puur voor de looks ;) ).

TL;DR versie? De Nepton 140XL koelt absurd goed en hoeft daar voor zeker niet te veel geluid te maken.

Eerst nog even de Nepton 140XL in actie:

Een eenvoudige, maar erg strakke witte led verlichting komt van de pomp af. Ik vind hem in elk geval mooi!

De Nepton 140XL is erg stil bij lage voltages, koelt ook dan erg goed en koelt flink beter dan elke koeler welke ik recentelijk hebt getest bij zo wel maximale toeren al wanneer ik de maximale geluidsproductie tot redelijke waardes beperk. Welke processor je er ook tegen aan zou willen gooien ik zou geen moment twijfelen aan de capaciteiten van de Nepton, zelfs als je extreme overclocks op wilt zoeken. Ca. 40 graden met een praktische geluidsdruk op ~1.45V belooft gewoon veel goeds voor deze setup en anderen, in mijn setup zullen de voltages in elk geval ver over de limieten moeten gaan om stabiel te blijven ruim voor dat de Nepton de warmte van de CPU niet meer kwijt zou kunnen.

Geluidsproductie is gewoon prima in orde met minimale aandacht aan de settings, want je wilt de ventilatoren zeker niet domweg op 100% zetten tenzij je toevallig al doof bent, of het gezeur dat de computer uit moet gewoon niet wil kunnen horen. Gelukkig is het verlies van de prestaties bij het terugschroeven van de ventilator-RPM minimaal, en laat hij ook dan nog niets van mijn eerdere koelers over, wat dus weinig te klagen over laat.

Verder is de installatie een eitje, ziet hij er echt ontzettend goed uit, en is de prijs gezien de prestaties en uitstraling niet onredelijk. Andere voordelen van waterkoelers over luchtkoelers, zoals de minimale stress op het moederbord, mogen ook niet vergeten worden. Als je al dergelijke prestaties zou kunnen vinden (wat ik sterk betwijfel) met een luchtkoeler hangt er gegarandeerd meer dan een kilo aan je moederbord, en zeker systemen welke af en toe verplaatst zullen worden zullen een waterkoeler dan zeker waarderen.

Om toch maar op z’n Hollands iets te klagen te vinden? Tja, 80 euro blijft natuurlijk wel een aardig bedrag, zeker als je hem enkel voor de uitstraling zou kopen, en/of je CPU niet meer dan een paar honderd Mhz zou overclocken. Verder zal z’n voornaamste beperking zijn dat lang niet alle cases een 140mm radiator kwijt kunnen, iets waar je als koper wel goed rekening mee moet houden. Al is het doen passen natuurlijk een punt wat bij veel high(er)-end koelers voorkomt.

Maar verder dan dat kom ik niet, en kan ik eigenlijk gewoon alleen maar positief zijn over de Cooler Master Nepton 140XL. Binnen een paar weken mag hij aan de bak op een i7-4770k, en daar maak ik mij totaal geen zorgen over als ik de prestaties dus ver in perspectief zet. Met z’n top prestaties, gewoon faire prijs, en nogmaals echt een hele stoere uitstraling ben ik in ieder geval gewoon 100% tevreden en kan ik hem zonder twijfel aanraden aan anderen die ook bereid zijn een paar tientjes extra uit te trekken om hun overclocking systeem flink op z’n staart te trappen.

Uiteraard zoals altijd nog wat hogere resolutie foto's, klikken voor groot formaat:
http://tweakers.net/ext/f/WF0GEFEkZ1pqbdP2DTOjU164/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/dJ4753rnvT0V4oXzhqJjqHga/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/HfchkYxH5pKOTuQhdy4aE2JP/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/b9bNNeUVxVauVHfdfuSzS4hQ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/0WViTZYmX5eSbi60llt5y2LV/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/UautVxecVeZyLmguieGCXfwM/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 140XL?

Ik heb deze fan ook op een asrock 990FX moederbord direct aangesloten.

Mijn 8350FX die draait op 4,6 ghz overgeclockt, geeft altijd een 40 graden idle aan en onder full load van bijvoorbeeld een AAA game als alles op ultra draait, gaat hij richting de 50/55 graden.
Grafische kaart is een 980GTX MSI 4gb

Het hangt ervan af of het zomer is of winter.
Kamer temperatuur in de winter is 21 graden.

Had eigenlijk lagere temperaturen verwacht.
AAA game =/= full load.

40C idle s best wel veel eigenlijk, zou vermoeden dat er ergens te veel of weinig koelpasta zit, of dat het contact met de CPU toch niet 100% is?
Ja toch is dat zo. Heb extra nogmaals opnieuw aangesloten. De meeste tests die ik heb gelezen gebruiken niet de 8350fx. Zou dat het zijn? Of moet ik soms de koude lucht van buiten naar binnen laten blazen?, maar dan wordt het in de kast warmer.
Ik heb trouwens een Haf-x kast.

Trouwens super review voor de rest.

[Reactie gewijzigd door Balder1984 op 14 april 2015 19:25]

Ik heb geen idee, ik heb in geen tijden een FX8xxx gezien. FX6300's wel flink wat, maar die bleven ook wel wat koeler in idle etc. Althans dat staat mij bij.

Op zich is 50-55 natuurlijk geen gekke load temp. Maar wat gebeurt er als je bijv Prime95 draait?
Prime95 vind ik persoonlijk niet reeel aangezien een pc nooit voortdurend 100% load haalt.
Ik weet dat er bekend is dat dit programma op een idle 8350 zelfs kan zorgen dat je zomaar de 60 CPUTIN temp passeert. En na de 60 dan reboot je PC.
Terwijl de CoreTemp nog lang niet de 60 gepasseerd heeft, deze blijft normaal per core rond de 30/40 liggen.
Ik denk dat het moederbord gewoon een kapotte censor heeft en ik daardoor dus problemen ondervind.

Asrock 990FX trouwens
Welke software gebruik je om de temps te bekijken? Niet alle programmas werken even goed met AMD chips.
Heb je HWMonitor al eens getest? Ik weet dat coretemp bijv niet lekker werkt (die toont package temp geloof ik), maar ook NZXT Cam 2.0 bijvoorbeeld doet dat. Echt ruk.
HWMonitor is van CPUID en die blijft dus bij de 8350 maar op lopen, terwijl de temp per core van ze alle 8 gewoon netjes rond de 40 blijft.
Maar door dit faaltje krijg ik hem niet veilig hoger geklokt dan 4,7 ghz.
Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren is en dat ik genoege moet doen met wat ik nu heb. Zolang de temp per core maar niet over de 60 gaat dan is het in orde.

[Reactie gewijzigd door Balder1984 op 16 april 2015 10:00]

Klinkt redelijk. Ik weet helaas niet genoeg over de fx8xxx specifiek om meer over te kunnen zeggen, misschien nog nut even op het forum te posten? Overklokverslaafden genoeg daar ;)
Ja thx voor alles in elk geval. Ga ik zeker eens doen.
Vond het in elk geval heel fijn eens info te lezen van een AMD gebruiker, aangezien de meeste reviews die ik vond op een Intel waren gedaan.
Weer een geweldige review hoor! Toppie verdiend een +3 en dus ook gegeven. Zeker een optie voor mij, kun je zo inschatten of hij past in de Silencio 652? Dan kan ik je alvast inlichten over de koelprestaties op de i7-4770 ;-)
Dank je, waardeer ik zeer :D

Ik heb hem zelf niet in mijn 652 gezet, dus ik moet het met vermoedens doen. Achter in past enkel een 120mm variant, dus dat gaat niet passen, maar zowel boven in als voor in is ruimte voor 140mm spul. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat voor (zonder bovenste-drive cage) de meest voor de hand liggende opstelling is wat betreft eenvoudig doen passen. Maar boven zou ook gewoon moeten gaan, is misschien wat krapper op je moederbord (je kan even meten, 87mm vanaf het top panel), maar zou ook wat stiller kunnen zijn en beter voor de airflow. Maar nogmaals, dat is wat mij het geval lijkt.

Ben natuurlijk wel erg benieuwd naar andere resultaten!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 januari 2014 21:00]

Als ik zo de lengte van de slangen inschat denk ik niet dat ze lang genoeg zijn om voorin te plaatsen. Volgens mijn meting moet het bovenin echter wel gaan lukken, zometeen dus maar even bestellen. Ik hou je op de hoogte.
Hoop dat het past, ben benieuwd! Zo niet kan 'ie altijd nog terug neem ik aan.
Uitstekende review!
Heb wel een klein foutje ondekt in het stukje''Nou ja, 2 onderdeeltjes eigenlijk. De schroeven waar je de ventilatoren op de radiator mee plaatst (het grote, rechter, dfeel'' moet denk ik ''deel'' zijn ;)
Enig idee of deze koeler in een Zalman Z11 kast past? Ben bang van niet :(

[Reactie gewijzigd door riecardow93 op 23 januari 2014 11:52]

Fixed, dank je :) Ik lees hem meestal een paar keer door, maar op een gegeven moment lees je overal over heen.

Ik ken de Z11 niet, maar volgens de site:
Zitten er onder en voor wel 140mm mogelijkheden, weet alleen niet of daar ook ruimte is om daadwerkelijk een 2-fan waterkoeler daar te plaatsen, dat durf ik niet te zeggen, maar als ik naar de fotos kijk lijkt dat erg onwaarschijnlijk.

Ik ken de Z11 niet, maar volgens de site:
Ik had ook al even snel de specs erbij gepakt, enige optie voor mijn kast is een 120mm rad aan de achterkant. Of ik moet het bovenste stuk eraf halen en er dan een 240mm rad plaatsen, maar dat is ook geen optie helaas.
Nog een vraagje over deze cooler. Is het ook niet mogelijk om deze in te bouwen aan de voorkant van de case? Aangezien ik met een NZXT H440 met window zit lijkt me het mooier om hem dan vooraan te plaatsen. Dan lopen de darmen niet zo 'lelijk' naar achter.
Ik ken de H440 niet, maar als die ruimte heeft voor een 140mm rad aan de voorkant, waarom niet? De slangen lijken mij lang genoeg gezien de afmetingen van de behuizing, dus ik zie geen probleem. Maar ik kan het je echter niet met 100% zekerheid vertellen.
Dan zal ik eens nadenken of ik deze ga bestellen en het risico ga nemen. Super reviews dat jij schrijft trouwens, als ik geen review bij een product zie staan van jouw skip ik al direct. Keep it up! :D
Hoe is de geluidsproductie vergeleken met de Scythe mugen 4? Is dit erg groot, of vind je dit in verhouding met de temperaturen wel weg te strepen?
De Mugen 4 (PCGH editie, die ik heb getest) is gewoon geluidloos, en zoals ik al zei kan je een pomp natuurlijk altijd een beetje horen. Nu is de pomp van de Nepton erg goed, en zeker als je de pomp ook via je mobo of fancontroller bij lage temps laag houdt, zal je met een degelijke case hem niet/nauwelijks horen. Op volle toeren is hij dan wel hoorbaar, maar verre van luid. In vergelijking met de temperaturen is het m.i. zeker weg te strepen, maar de vraag is natuurlijk wat jij wil gaan doen. Als je pure stilte wilt en weinig wilt OC'en, is de Mugen erg goed. Maar als je een serieuze OC wilt opzoeken zal je met de Mugen 4 PCGH, zeker als het om een wat pittigere cpu gaat (Haswell k-chips, FX6xxx/8xxx), snel tegen erg hoge, en dus beperkende, temps aanlopen. Het zijn gewoon flink verschillende producten met een andere doelgroep.
Een vraagje in wat voor kast heb je deze 140xl ingebouwd?
ik zelf heb een "oude" CM BIGTOWER kast van minimaal 6/7 jaar oud ...

-------------------------------------------------->

Aansluitend heb ik deze koeler gekocht na het lezen van jou review GROTE KLASSE ....+3
-------------------

[ik heb het inmiddels gelezen welke toren je hebt....] :z

[Reactie gewijzigd door jan.pijpers op 29 januari 2014 22:25]

Stond inderdaad onder aan de review, maar het is je vergeven :P Die is overigens nu enkel even gebruikt voor mijn review/testen, maar niet zn uiteindelijke huisje. Die case keuze is toch nog niet 100% zeker, los van het feit dat ik natuurlijk aankomende reviewtjes ook een beetje spannend wil houden ;)

Hoe bevalt de koeler jou, en wat voor resultaten haal je?
Hai Foritain,

Bedankt voor je zeer uitgebreide review. Ik overweeg de Nepton voor mijn volgende build op basis van jouw review. Mijn wensen zijn een stil en koel systeem die ook nog eens op de achterbank van de auto geplaatst kan worden zonder hartklachten te veroorzaken op elke drempel.

Denk je dat het vervangen van de ventilatoren door bijvoorbeeld Noctua's NF-A14 de geluidsdruk:prestatie verhouding nog ten goede zou kunnen komen? De build komt in de woonkamer te staan dus elk ruisje is er een te veel.

Bedankt alvast voor je aandacht.
Wat ga je er onder draaien? Want op stille settings hoor je praktisch niets, en koelt hij nog extreem goed. Ik kan geen eerlijk oordeel geven over een setup met die ventilatoren, maar ik denk wel dat je flink wat kan verstoken voordat je deze ventilatoren echt aan het werk hoeft te zetten.
Ik heb mijn nieuwe toren nog niet binnen dus ik heb geen resultaten voor je

zodra ik iets meer te melden heb dan plaats ik dat

tja goed lezen is echt een vak ... :z