Specificaties Barebone - Bekijk alle specificaties

Codegen 4U-500 Review

Liam 25 december 2008, laatste update op 7 januari 2009, 4.618 views

Codegen 4U-500

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prima afgewerkt
  • Stoffilter
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Je kan geen full-length PCI gebruiken
  • Extended-ATX boards passen erin, maar daar is het ook wel mee gedaan.
  • Slecht getapte schroef gaten (hier en daar)

Koelvermogen Score: 3
Toegankelijkheid Score: 4
Features Score: 4
Achtergrond

Ik was al een tijdje opzoek naar een fatsoenlijke 19" behuizing die ook nog eens te betalen was. Ik heb al het een en ander aan 19" spul thuis staan, en het was nou eindelijk eens tijd geworden om mijn "oude" trouwe big towers de deur uit te gaan doen. Bij wijze van test ging ik opzoek naar een goedkope 4U rackmountable case.

Na het een en ander gelezen te hebben, hier en daar wat lopen google'n had ik mijn oog laten vallen op de Codegen 4U-500 of 4U-600. Ik koos voor de 4U-500, om eens te kijken wat erin kan, en wat het doet voor de prijs. Even voor de duidelijkheid, ik heb hem voor 60 euro gekocht, dus mijn verwachtingspatroon was niet al te hoog.

De kast

Hij komt in een degelijke verpakking en ziet er prima uit. Na alles te hebben uitgepakt kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat hij snel is gespoten, niet elk onderdeel apart, maar gewoon in elkaar zetten en spuiten maar. Voor mij maakt dit echter niet uit, en het resultaat is niet onaardig.

Installatie

De kast gaat makkelijk open en dicht en er is voldoende ruimte om binnen te werken. met 10 schroefjes heb je alles wat erin zit zo ongeveer los. Je moederbord kan je makkelijk mounten op de tray die je daarna weer terug kan zetten.

Mijn MSI K7D Master-L past er prima in, maar het gaat wel druk worden, E-ATX past dus wel, maar het is niet overbemeten.

Hardisks en ander 3.5" materiaal is makkelijk te installeren. De tray is er in een mum van tijd uit, en er is genoeg ruimte om een hele rits harddisks te monteren. 5.25" materiaal en je 3.5" floppy monteer je in de tweede tray. Ook deze gaat er bijzonder snel in en uit.

Wat ik even niet begreep was de LAN led aansluiting. Deze kon ik dus niet vinden, en is terug te tracen naar de SYSTEM led op de voorkant van de kast. Waarom Codegen dit zo heeft gedaan is voor mij een raadsel.

Dan nu een van de nadelen die ik tegenkwam. In deze kast kan je geen full-length PCI kaart installeren. Mijn HP6402 U320 SCSI RAID controller, die met gemak ik mijn barebone kon, is een centimeter ofzo te lang. Zonde. Die heb ik tijdelijk even vervangen door een HP532, die er wel in kan. Dit is dus het grootste verschil tussen een 4U-600 en 4U-500. De 500 heeft 50cm diepte, de 600 60cm diepte. Kortom, het is aannemelijk dat iin de 4U-600 deze kaart wel gepast zou hebben. Ik vind 60cm zelf echter wat diep, daar mijn andere 19" spul (SUN) slechts 1U is en 45cm diep. In ieder geval iets om rekening mee te houden als je deze kast wil kopen.

Koeling

De kast beschikt over 3 fans 1 voor intake en 2 exhaust fans. Voorin de kast voor de 3.5" tray is een 120mm fan gemonteerd (1 meegeleverd) en achterin de kast is ruimte voor 2x 80mm fans (1 meegeleverd). Ik heb er nog een 80mm bijgezet. Voor de 120mm fan in het begin zit een stoffilter achter een houder. Die houder is met een 4-tal schroeven vastgezet. Je kan hem prima vervangen, maar moet dan wel de schroeven eruit halen aan beide kanten, dus vergeet je schroevendraaier niet. Ze hadden hier volgens mij net zo goed een klik-systeem voor kunnen gebruiken, zoals mijn huidige SuperMicro heeft.

De kast zit niet overmatig vol, Ik heb een 1 Samsung Spinpoint 1TB erin zitten voor storage, verder draaien er 2x Maxtor Atlas 15kII en 1 Fujitsu MAP 10k in. Nadeel van SCSI is natuurlijk wel de parallelle kabel om alle devices aan te sluiten. Dit is niet echt een probleem, je moet de kabel alleen even creatief leggen.

Al met al is het een drukte van in de kast, maar de temperatuur is prima, schommelt ergens tussen de 30 en 35 graden. Full load komt hij uit op een graad of 40-43, dit is vergelijkbaar met mijn big tower (Supermicro SC360).

Voor de prijs vind ik het een prima kast, hij viel aan alle kanten mee! Het spuitwerk is prima, de installatie verloopt bijzonder gemakkelijk, koeling is adequaat. De enige nadelen zijn dat je wat creatief moet zijn met je bekabeling, de handleiding kan je meteen weggooien overigens, want daar heb je niets aan (is voor een andere kast).

De dwarsbalk die op 3/4de van de kast gemonteerd is (intern) biedt eventueel extra steun voor extenstion kaarten en maakt dat de kast vrij stijf is. Het gebruikte materiaal is prima. Het enige nadeel wat ik echt kon vinden bij deze kast is dat je er geen full-length PCI slots in kan monteren. Dat is nu even een nadeel, maar ik heb hier nog twee andere machines draaien die geen full-length gebruiken, dus die gaan zeker migreren naar deze kast.

Kortom, als je opzoek bent naar een goedkope, redelijk goed afgewerkte 19" rackmountable, dan is dit je kast.

Heb jij ook een Codegen 4U-500?

Regelmatig krijg ik de vraag van kleine kantoortjes waarbij de kerntaak geen ICT is om budget servers te leveren. De kasten van CodeGen zijn uitermate geschikt om vrij goedkoop (400 tot 500 euro) een goed systeem neer te zetten. Zeker als je dit vergelijkt met een HP of Dell systeem.

@Quiet_Buddha. Je hebt inderdaad geen hotswap trays. Maar via AHCI bied de standaard intel sata/raid controller wel de mogelijkheid om on-the-fly je harddisks te vervangen. Racks met hotswap trays ga je echt niet ik deze prijs range vinden.

Maar wees nou eens eerlijk, hoevaak verwissel je nou een schrijf? Een simpele SuperMicro kost met twee hotswap drives kost al snel 250 euro. Bij kasten met meer hotswap drives kosten al snel honderden euro's meer.

Daarbij zijn er niet echt veel fabrikanten welke 19" racks aanbieden met hotswap. Je komt dan helaas al snel uit bij het dure SuperMicro spul..

Daarbij omdat de schrijven op hun zij hangen, kun jer ook alleen schoefjes aan de bovenkant plaatsen. Het vangen van een disk kost je dan met kast open maken, twee schorefjes losdraajes, sata/sas en voeding kabel losmaken en daarna weer kabels bevestigen, schroefjes plaatsen en kast weer dicht maken 5 minuten..
Hmm, interessant kastje misschien. Hoeveel HDD's kunnen er nu eigenlijk in? Zou er het liefst 8 in kwijt willen.

Hoe is het geluidsniveau van de meegeleverde fans? Zijn dat straalmotoren zoals ik van 19" behuizingen gewend ben of beter?
Een paar foto's misstaan nooit in een review. Misschien kun je deze nog even toevoegen
Het geluidsniveau is acceptabel, de fans maken niet overdreven lawaai en doen wat ze moeten doen. Het is geen HTPC oid, maar ook niet overdreven lawaaierig.

Ik heb ook de foto's even geadd. Inderdaad wel handig om te doen...
Lees ongeveer op elke site verschillende specificaties, dus mijn vraag is of er ook een mATX bordje in past zonder moeilijkheden?
jammer dat er geen hotswap-module standaard inzit.

wel leuke kast. ik denk dat ik er 4 bestel om als gameserver te dienen, voor in mijn datacenter :) ..