Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop Wave Review

Roytoch 14 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.966 views

Logitech Cordless Desktop Wave

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Ergonomisch tintje
  • Draadloos

Minpunten

• Iets minder mooi (te fragiel)
  • Muis is iets te smal
  • Draadloos stickje achterin de PC: slechte ontvangst

Deze review is oorspronkelijk geschreven in december, ik heb het product gekocht op 08-12-2008. Updates komen erbij met een kopje erbij van de datum waarop deze is toegevoegd.

Enkele weken geleden heb ik een review geschreven over mijn Trust GM 4600 muis, welke ik in combinatie met een KB2200 toetsenbord van hetzelfde merk tot tevredenheid gebruikte. Het ironische is alleen dat ik na deze review begon na te denken over deze twee producten. Het toetsenbord had ik net schoongemaakt maar de ietwat vastzittende spatietoets, het feit dat het toetsenbord steeds meer lawaai begon te maken.

Mijn voornaamste eisen bestonden uit: relatief stil, goede bouwkwaliteit, fatsoenlijke drivers danwel out-of-the-box goed werkend, en draadloos. Daarnaast ben ik niet van plan om 100 euro te betalen voor een toetsenbord, en ben ik linkshandig, dus ik kan sowieso geen rechtshandige muizen hebben.

Eigenlijk was de Logitech Wave Cordless Desktop de meest logische keus. Voor 50 euro bij de Dynabyte te koop, draadloos, een symetrische muis, en van een merk dat bij mij goed bekend staat (maar, zoals in mijn Trust review te lezen is, merken zeggen mij ook niet alles). Ik heb deze opgehaald en direct uitgepakt natuurlijk.

Eerste dat opvalt: mooie doos, het toetsenbord en de muis zitten goed ingepakt. Draadloos werkt met een usbstick (vrij groot) die op bluetooth werkt. Inpluggen en gaan! Inmiddels heb ik het toetsenbord twee weken vrij intensief in gebruik (thuiswerker). De volgende dingen zijn me opgevallen:

Ergonomie

Het toetsenbord onderscheid zich direct van mijn oude bord door de curve die erin zit. Het toetsenbord (hoofdgedeelte, het rechter numpad is vrij recht) bestaat uit twee 'kuilen' waar je je handen in kan leggen. Dit is even wennen maar in mijn geval was ik vrij snel gewend aan deze lichte buiging en ik vind het nu heerlijk typen (maar ik typ nog steeds vooral met mijn twee wijsvingers).

De muis is een ietwat ander verhaal, hij is eigenlijk te klein/dun. Hoewel het wel mee lijkt te vallen, blijkt bij normaal gebruik al snel dat het ding niet groot genoeg is. Ik heb vrij grote handen, dus dit kan er ook wel mee te maken hebben. Daarnaast ben ik linkspoot dus ben ik vrij snel veroordeeld tot een symmetrische muis (ik weet dat er ook linkshandige muizen zijn), waardoor de keuze sowieso kleiner is.

Al met al een zeer goed op de ergonomie van het toetsenbord, maar een voldoende op die van de muis, deze is het gewoon nét niet.

De muis van boven gezien. Opzich een normale maat maar mijn vrij grote handen zouden een grotere muis wel kunnen waarderen.

Functionaliteit

De functionaliteit van de set is super. Natuurlijk is het gewoon een toetsenbord met muis, maar in dit geval zijn er zoveel extra zaken aanwezig dat deze zeer goed is. De muis kent de standaardknoppen links (vorige/volgende), en rechts nog een instelbare toets. Daarnaast heeft het scrollen naar de zijkant op de muis, wat echter vaker níet handig is, dan wél.

Het toetsenbord, daar wordt het handig. Er zitten veel extra 'vista-buttons' op, die voor mij niet heel erg handig zijn, maar ze zijn door middel van de Setpoint drivers volledig om te configureren naar andere funties. Daarnaast heeft het toetsenbord de gekende mediatoetsen, welke ik heel veel gebruik dus deze komen goed van pas.

Edit, 14-02-2009 De functionaliteit van het eigen menu nog even uitgelegd: Er zijn 2 knoppen die ik nooit gebruik op het toetsenbord (wel meer), die linksbovenin het toetsenbord zitten. Via het logitech-setpoint menu zijn deze te binden aan 'Eigen Menu Weergeven'. Ik heb 2 stuks, een met een paar websites (die openen in je voorkeursbrowser) en een met een paar programma's. Het menu wat opent ziet er qua uiterlijk uit als een menu met de rechtermuisknop, ontspringende vanuit je muis.

Edit, 14-02-2009 Helaas blijkt na enige tijd gebruik dat de ontvangst bij het achterin de pc inpluggen van het stickje, niet optimaal is. Allicht heeft dit iets te maken met het feit dat dan de PC tussen stickje en toetsenbord instaat (ik weet het, klinkt onlogisch), maar eigenlijk is dit natuurlijk onacceptabel na zoveel jaren van ontwikkeling van draadloze toetsenborden. Zoals op de foto met het bureau te zien is, heb ik dit uiteindelijk maar opgelost door het stickje in het meegeleverde 'dockje' op het bureaublad te leggen (op de beeldschermvoet). Zonde.

Het toetsenbord en muis, aangegeven waar het USB-stickje ligt).

Vormgeving

Het toetsenbord is wat aan de ronde kant door de curve, wat natuurlijk al wordt gedekt door de naam Wave. Ik vind persoonlijk rechte toetsenborden als de G15 mooier, en dat is simpelweg een ander uiterste. Neemt echter niet weg dat ik het een mooi toetsenbord en muis vindt, zo is het zwart glanzende deel dat om de mediatoetsen zit erg mooi, en aan de onderzijde van het toetsenbord zit een rand van rubberachtig materiaal wat leer moet voorstellen. Dit zit er super uit en eerlijk gezegd typt het ook erg prettig. Als je met twee handen typt zit je precies met de bal van je handen op dit zachtere deel.

Om eerlijk te zijn, houd ik wel van bulky toetsenborden die goed stevig op je bureau liggen. De kb2200 van trust, welke ik hier dus voor had, is een stuk groter dan deze, waardoor ik deze wat fragiel over vind komen. Dit is niet echt een gerechtvaardigde gedachte (zie 'bouwkwaliteit') maar het toetsenbord is me niet bulky genoeg. Daarom een goed, en geen zeer goed!

Het toetsenbord. Duidelijk te zien dat de vorm 'apart' is. Het smallere touchpad deel bepaalt voor een belangrijk deel het ietwat fragiele aangezicht van het toetsenbord.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit lijkt tot nu toe goed te zijn. Let wel, ik heb hem nog maar twee weken! Ik kan echter wel zeggen dat de naadjes goed op elkaar aansluiten, en het geheel voelt stevig aan. De set ademt eenvoudigweg een bepaald gevoel van kwaliteit uit, wat ik achteraf gezien bij het Trust toetsenbord toch minder had. Natuurlijk is deze set meer dan 3x duurder, maar de kwaliteit ervan stemt me toch positief.

Drivers en ondersteuning

Ik gebruik vista 64bit en heb de Setpoint software (meegeleverd) geinstalleerd staan. Ze bijten elkaar niet, en ondanks de negatieve geluiden die ik over Setpoint hoor, heb ik er geen problemen mee. Alles werkt zoals het werken moet, maar de software geeft ook de mogelijkheid om toetsen te herprogrammeren.

Het herprogrammeren betekent ook dat je bijvoorbeeld een menuutje kunt laten up-poppen als je op de 'mijn afbeeldingen' knop klikt (mits je dit zo instelt natuurlijk). Hieronder heb ik al mijn grafische programma's (adobe enzo) staan, wat al een stuk handiger is voor mij. Ik heb de functionaliteit van het toetsenbord dus kunnen verhogen met de software, en heb er nog geen problemen mee gehad. Een dikke plus dus hier!

Ik vond altijd dat tobo's en muizen niet teveel geld mochten kosten, maar dit had wel tot gevolg dat ik eigenlijk altijd net-niet spul had qua muis en tobo (op razer escapades na, maar dat beviel ook niet echt). Nu heb ik een iets duurdere set en merk ik dat de set toch duurzamer is en beter op mijn wensen aansluit. Ik vind de prijs dus goed. Ondanks dat hij hoger is dan een willekeurige ramplank/muis van bijvoorbeeld Trust, krijg je wel waar voor je geld en is de prijs/kwaliteitsverhouding goed te noemen.

Noot hierbij: er is ook een Pro versie in omloop van deze set, met een betere (maar rechtshandige) muis. Deze is veel duurder, de set die ik heb doet 45 tot 70 euro, tussen webwinkel en mediamarkt.

Changelog
  • 14-02-2008: Toevoeging over USB-stick/ontvangt
  • 14-02-2008: Foto's in de tekst gezet
  • 14-02-2008: Meer info over het menu onder 'functionaliteit'

• Steelpad Qck+ muismat
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop Wave?

Mooie review waarin je op een duidelijke heldere manier je gevoelens neerzet. Mijn complimenten. Van mij heb je dan ook 4 sterren gekregen, misschien dat meer mensen daartoe geneigd zijn als je met de tag [afbeelding1] enz. je foto's in de tekst op zou nemen.

Als ik het goed zie heb je Acer beeldschermen (?). Beschikken deze schermen over een USB-aansluiting, want dan zou je je docking niet meer nodig hebben en is het ook minder storend. Je zou natuurlijk ook je verlengkabeltje onder je bureau vast kunnen maken, zodanig dat er een goed "zicht" is tussen jouw ToBo, muis en USB ontvanger. Je houten bureau zal het signaal maar nauwelijks aantasten i.t.t. metaal. Is hij ook uit het zicht verdwenen, hetgeen mij eigenlijk ook een beetje zou storen.
Een andere mogelijkheid?:
Draadloos werkt met een usbstick (vrij groot) die op bluetooth werkt.
Is dit een speciale USB-Stick, of werkt de set met elke Bluetooth-dongle? Als dat laatste zo is zou je je dongle kunnen vervangen door een kleinere met een beter ontvangst.

Je ToBo heeft zacht rubber-achtige onderkant. Je bent hier zeer positief over. Ik heb al veel reviews van Logitech gelezen waarin ze over dit materiaal minder tevreden zijn. Na verloop van tijd zouden er blaasjes ontstaan met als gevolg dat het uiteindelijk af gaat bladderen. Ik weet niet (door je edit van 14/02/09) of je de set nou werkelijk nog maar 2 weken hebt. M.a.w wanneer heb je de oorspronkelijke review geschreven. Als dit nog maar onlangs het geval is, dan zul je hier idd nog geen last van hebben.
Ik ben wel geïnteresseerd of op de lange duur het materiaal wel goed blijft. Tot nog toe heeft mij het afgehouden van vervanging van mijn ramplank. Ik zou me groen en geel ergeren als dat soort slijtage op zou treden. Het kan natuurlijk zo zijn dat Logitech dit euvel getackeld heeft, vandaar mijn interesse.

Tot slot ben ik erg geïnteresseerd in je pop-up menu. Ik heb zelf ook een Logitech toetsenbord en muis-set met natuurlijk ook SetPoint (ook tot volle tevredenheid!!) maar ik zou niet weten hoe ik een heel pop-up menu aan een toets kan toevertrouwen. Ik vind het wel een erg elegante toepassing!
Je weet dat je bij Logitech altijd veel nieuwere versies van de site kunt plukken hè. De bijgeleverde software loopt altijd een tijdje achter, omdat ze die maar nauwelijks updaten.

Gezien de vorm van het toetsenbord is die inderdaad minder geschikt voor mensen die met twee vingers (of zoals ik met vier :) ) typen. Waren er voor jou geen alternatieven met een recht toetsenbord?

Verder nogmaals bedankt voor je erg leuke review en veel succes met je spulletjes.

/edit
Ik wacht .... hik.... af. Proost :9
/edit2
Toch nog genoeg bij je positieven zie ik ;)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 februari 2009 23:41]

Bedankt voor de waardevolle feedback. Ik zal straks de foto's invoegen (kan ook morgen worden). Ik heb het nog even nagezocht, de set is gekocht op 8 december 2008. Ik heb gelukkig nog geen klachten mbt blaasjes op het zachte deel!

Er waren zeker wel alternatieven, maar uiteindelijk blijkt nu na een tijdje dat met 2 vingers dit toetsenbord zeker prettig typt. Vanuit ergonomisch oogpunt is dit een erg prettig toetsenbord, ook met 2 / 4 vinger-typwerk.

Het is een speciale usb-dongle, ik zal hier morgen bij goed licht nog een goede foto van maken. Andere bevestiging is inderdaad mogelijk en ga ik ook nog doen. Ik heb gekeken of ik de set herkende met de bluetooth adapter van mijn laptop, maar tot op heden nog geen succes. Dit kan ook zijn omdat ik niet zo'n held ben met dit soort instellingen en mijn laptop is vrij nieuw dus dit soort features zijn nog niet helemaal ontdekt. Ik heb inderdaad 2 acer beeldschermen staan, maar dit type (AL2216W) heeft geen usb-aansluitingen.

Ik zal ook mijn setpoint-instellingen nader toelichten. Ik moet wel zeggen dat ik op dit moment eea aan alcohol binnenheb, dus dit kan morgen worden.
Proost :D ik klik er nog eentje open. Ik heb inderdaad wat info toegevoegd. Mocht je (of iemand anders) er niet uit komen met eigen menu's in Setpoint, mijn DM staat aan en mijn mailbox zit nog niet vol.

Foto van het dockje wordt wel morgen, en ik ga hem ook even onder ubuntu testen voor de weinige linux mensen. Ik zal ook proberen om met de ingebouwde bluetooth-adapter te werken.

Ik heb trouwens de op moment van kopen laatste software geinstalleerd staan, inderdaad vanaf de website.

Nogmaals thanks voor de feedback :)
Als je nou gewoon een usb-verlengkabel koopt dan kun je dat probleem van het draadloze stickje achter in de pc oplossen. Ik heb zelf een Logitech MX3200 en die heeft al standaard een aparte verlengkabel, waarin gelijk een standaard is verwerkt, meegeleverd.
Klopt ook zeker, ik leg het misschien niet helemaal goed uit maar ik heb dit ook gedaan. Het meegeleverde usb-verlengkabeltje mondt uit in een klein dockje waar de USB-stick inkan en omhoog staat, citaat:
Blijft natuurlijk het feit staan dat dit geen oplossing is maar een workarround. Ik vind het jammerlijk dat we na zoveel jaar nog steeds geen anderhalve meter kunnen overbruggen met draadloze toetsenborden (althans, dit specifieke toetsenbord kan dit niet). Zo ver ligt het nu ook weer niet van elkaar, mijn computer bevindt zich bijna recht onder het linkerscherm op de foto.