Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Mizar Review

Foritain 24 februari 2014, laatste update op 24 februari 2014, 4.232 views

CM Storm Mizar

Pluspunten

• Uitstekend uitgevoerde Avago 9800 sensor
  • Extreem nauwkeurig in gebruik
  • Kwalitatief uitstekend
  • Fijne en vertrouwde vormgeving
  • Keurige uitstraling
  • Mooi verlicht logo, scrollwheel, en knopjes.
  • Prijs is heel scherp.
  • Rubberen grips maakt hem lekker stevig om vast te houden
  • Uitgebreide software met flink wat functies voor DPI en LED instellingen, macros, e.d.

Minpunten

• Had de LED van het scrollwheel ook graag meegekleurd gezien, deze kan enkel wit, terwijl het logo wel andere kleuren kan.
  • Verder eigenlijk gewoon niets te klagen. Een knopje of 2 meer had misschien wel gemogen?

Review: CM Storm Mizar

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Sensoren enzo…
Software

Productwebsite

Al ruime tijd heb ik mijn oog gehad op allerlij discussies over verschillende sensoren in muizen, en wat nou een goede of slechte muis maakt. Helaas was dat niet voldoende om echt overtuigd te zijn wat voor mijn gebruik nou handig is. Ik werk veel op de pc, maar speel ook wat spelletjes, en knutsel ook wat in fotoprogrammas. Aardig all-round gebruik dus. Te opvallende game-muizen vielen voor mij af, maar ik wil wel de haar scherpe prestaties van een echte game muis.

Na een opmerking van een medegebruiker en aan de hand van een press release van twee nieuwe CM Storm muizen kwam ik op het pad om voor de verandering eens een muis review te maken. Dit keer over twee nieuwe muizen die, ondanks grote fysieke gelijkenissen, toch nog aardig van elkaar verschillen. Het betreft de gloednieuwe CM Storm Alcor, en CM Storm Mizar, die voor de niet al te gekke prijzen van 35 en 45 euro te koop zijn. In het verleden heb ik met regelmaat een muis gekocht die duurder was dan deze twee samen, dus dat was alvast een positief begin voor deze twee ‘heren’ om ze allebij maar even in de praktijk te testen. In elk geval moest het toch wel zo zijn dat ik in elk geval over 1 van de 2 zeer tevreden zou zijn, welke dan een permanent plekje krijgt naast mijn nieuwe CM Storm Trigger-Z mechanisch toetsenbord (Beetje een merk matchen op je bureau kan geen kwaad toch?).

Mocht je benieuwd zijn waar de namen vandaan komen (of je afvragen of het van Miezer en Al Gore afgeleid is), Mizar en Alcor zijn de namen van de eerste door de mens ontdekte dubbelster, zo’n 83 lichtjaren bij ons vandaan. Al zouden ze zelfs met het blote oog herkenbaar moeten kunnen zijn voor ons.

Grote uiterlijke gelijkenissen zouden je doen vermoeden dat het binnenwerk ook overeenkomsten moet vertonen, maar dat blijkt echter niet het geval. De goedkopere Alcor heeft bijvoorbeeld de optische Avago 3090 sensor die veelvuldig als ideaal bestempeld is, maar de duurdere Mizar heeft geen optische maar een laser sensor; een Avago 9800 sensor die ook vooral positief bekend staat, maar (afhankelijk van de muis, firmware, e.d.) soms, maar ook zeker niet overtuigend, gekoppeld wordt aan positieve acceleratie. Verder komt de Mizar in tegenstelling tot de Alcor met een uitgebreid software pakket. Al met al zag ik voldoende redenen om ze voor de aardigheid direct tegenover elkaar te zetten.

Ik heb aardig lang zitten denken hoe ik deze review nu het best kon opbouwen; ik heb met veel muizen gewerkt de laatste jaren, maar om een echte “roundup” te doen heb ik niet voldoende interessante muizen nog liggen. Muizen vervang je tenslotte wanneer je er weer eens ntje hebt versleten, en de meeste oudere types heb ik dus niet meer. Het idee om deze twee muizen onafhankelijk van elkaar te reviewen liep ook niet lekker, onder andere omdat ik mijzelf in twee reviews voor de helft aan het herhalen was. Oftewel terug bij het idee om er maar een “versus” review van te maken.

Ik zal mij veel richten op de gelijkenissen en verschillen tussen deze twee muizen, en ook lekker aan de slag gaan om de daadwerkelijke praktische verschillen in de sensoren proberen waar te nemen. Omdat een review nu eenmaal gekoppeld is aan een product post ik ze wel als losse reviews, maar krijgen de twee reviews natuurlijk wel een individueel tintje. Om de lezer echter zaken niet dubbel te laten lezen beperk ik de verschillen in de reviews tot de koppen Uitpakken, Specificaties, en Conclusie. De overige koppen Inleiding, In de Praktijk, en Software zijn dus gelijk, bespaar jezelf gerust onnodig tijdverlies als je 1 van de 2 reviews al hebt gelezen. Uiteraard zal ik ook voor voldoende 'andere' fotos zorgen om het toch interessant en even anders te houden

Voor de broeder/zuster-review van de Alcor, clicky!

Voor ik aan de echte review begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

Om het meteen maar duidelijk te maken, deze muis is voor rechts-handigen gevormd. Het effect lijkt minimaal, maar een links-handige zal gewoon verder moeten kijken.

In de basis is het een niet exotisch gevormde muis met relatief gangbare afmetingen. Om toch een beetje vergelijking te maken heb ik het gewicht en de lengte in een grafiekje gezet tegenover enkele populaire modellen:

Zo zien wij dat deze muis en z’n broertje enkele millimeters korter zijn dan deze andere muizen, al zal je praktisch dergelijke verschillen amper merken. Ook het gewicht is relatief gemiddeld, maar kan ik wel zeggen dat de relatief lage frictie de muis in het gebruik lichter aan doet voelen dan de grafiek suggereert.

De muis komt met 7 knoppen (links, rechts, twee bij de duim, het scrollwheel, en twee onder het wheel), gemaakt van degelijke Omron switches voor 5 miljoen clicks. Best een aardig (en praktisch ook prima) aantal, al maakt Omron ook switches voor bijvoorbeeld 10 miljoen clicks. De Mizar komt met een software pakket wat je in staat stelt om al deze 7 knoppen geheel naar wens in te stellen, uiteraard daar over straks meer.

De belangrijkste “selling points” van de Mizar, uitgaande van de informatie op de website, zijn naast de reeds genoemde software-mogelijkhenden, de Avago 9800 laser sensor met een max van 8200 DPI, en de verstevigde rubberen grips aan beide kanten van de muis. Deze grips zijn het meest visueel opvallende verschil ten opzichte van de Alcor.

8200 DPI klinkt natuurlijk aardig, maar lijkt gewoon grotendeels marketing-taal, want DPI is lang niet zo relevant als een kwaliteit sensor en lens, en zelfs de 4000 DPI van de Alcor is ruim meer dan veruit de meeste gebruikers ooit aan zullen komen. Dat je de DPI in stappen van 100 DPI naar wens in kan stellen, en snel tussen settings kan switchen, zijn wel leuke plusjes. De gekozen sensor is gelukkig ook n van de betere laser sensoren beschikbaar (straks meer over de sensor). Belangrijker zijn de polling rate van 1000 Hz, oftewel een response tijd van 1ms. Een snelle response is een goede zaak, en 1ms is naar mijn weten het snelste wat mogelijk is voor muizen over USB.

Voor meer informatie over sensoren spiek gerust even verder op de volgende links want het zijn zeer interessante artikelen, maar ik zal het in deze reviews voornamelijk over mijn eigen ervaringen gaan hebben en geen eindeloze technische discussie aan gaan over alle mogelijkheden.

Verder heeft de Mizar ook flink wat opties om de verlichting aan te passen. Niet alleen is het CM Storm logo verlicht, maar ook de twee pijltjes er boven, en de zijkanten van het scrollwheel zijn verlicht. Zoals je in de specificaties kan lezen kan je flink aan de slag om de muis kleur naar wens aan te passen, al blijft het scrollwheel en de pijltjes wel altijd wit. Onder de kop Software ga ik hier straks verder op in.

Een goede sensor, een vlotte response, stevige rubberen grips, uitgebreide software en led aanpassingen, en een prima prijsje dus. De Mizar lijkt hiermee een uitstekende allrounder met een goede prijs/prestatieverhouding. Nu zien of de praktijk dat waar maakt.

Het uitpakken

Tijd om ze in actie te zien. Meteen maar even de muizen naast elkaar leggen en “zoek de verschillen” spelen:

Links de Mizar, rechts de Alcor.

Exotische vormgeving is zeker geen sprake van, de Mizar is een keurig oogende, strakke, mat zwarte muis die zeker zo degelijk voelt als dat hij er uit ziet. Nadat je een muis zonder rubberen grips vast houdt voelen ze toch net even luxer aan. Ook de knoppen voelen meteen lekker stevig en zijn netjes mat zwart, er is hier gelukkig geen vies glimmend plastic te vinden. De knoppen zijn gewoon prima gepositioneerd; goed bereikbaar, maar je zal ze niet per ongeluk indrukken.

Het CM Storm logo is duidelijk zichtbaar, en zal straks in gebruik verlichten. Los daar van is hij echter opvallend onopvallend, en dat kan ook zeker geen kwaad. De eerste indrukken zijn gewoon erg positief, tenzij je echt een super-opvallende muis zoekt wellicht. Uitstraling is dus prima, en vooral de feel van het materiaal is erg goed. Niet onbelangrijk bij een apparaat wat je constant in je handen hebt natuurlijk.

Nogmaals in deze review ga ik niet te veel in op de looks van de Alcor, dus bekijk gerust die review voor alle fotos van die muis. Dat deze muizen familie zijn is echter duidelijk. Het grote opvallende verschil aan de buitenkant zijn de rubberen grips aan beide zijkanten van de Mizar die op de Alcor ontbreken. Op de Alcor zijn de zijkanten zoals je kan zien gewoon mat zwart en wat gladder afgewerkt.

De Mizar heeft ook nog een braided cable, de Alcor een gladde kabel.

Meer dan de muis en het (korte) boekje is echter niet aanwezig, dus echt veel meer “uit te pakken” is er helaas niet.

Op het moment dat je de muizen aan sluit komt er echter nog een visueel verschil naar voren. Op de Mizar licht zoals ik zei naast het CM Storm logo, ook de knoppen er net boven, en het scrollwheel op. De Alcor heeft enkel het CM Storm logo verlicht. Of dat een voor of nadeel is mag je zelf bepalen, beide zien er in de aan-stand gewoon erg goed uit. Een voordeel van de Mizar is dat het logo onafhankelijk van de DPI setting gekleurd kan worden. Naast m’n geheel wit verlichte toetsenbord is een wit verlichte muis toch wel extra leuk.

In de Praktijk

Ik heb deze muizen pas net een paar dagen in gebruik, dus een echte lange termijn ervaring zal gewoon ook een lange tijd op zich moeten laten wachten. De eerste praktische indrukken van beide modellen zijn echter gewoon prima. De muizen voelt stevig, en voelen zelfs wat licht aan. Met ca 120 gram zijn ze echter niet heel licht, en het lichte gevoel lijkt vooral te komen vanuit een lage kracht die vereist is om de muis te bewegen. Nu lijkt dat niet zo spannend, maar tijdens pixel-precies werk is het wel een hele prettige eigenschap, je schiet zo niet per ongeluk een paar pixels door wanneer je vanuit stilstand een nauwkeurige handeling wilt doen. Een fijn kenmerk zowel voor gaming als all-round gebruik.

Je zal het op de fotos al hebben gezien, maar de vormgeving is wat aan de tamme kant. Bij game-muizen willen fabrikanten vaak wat ‘gekke’ dingen laten zien, en ook CM Storm heeft wat opvallende muizen in het assortiment. Bij deze muizen is dat dus niet het geval, wat zeker bij all-round gebruikers beter in de smaak zal vallen. De vorm is dan wat standaard, maar ze liggen gewoon erg goed in de hand, dus waarom het wiel opnieuw uitvinden? Ik heb zelf zeker geen kleine handen en vond hem prima vallen, maar ook mijn echtgenote met haar kleine handen was er zeer over te spreken, prima vormgeving dus zo lijkt het. Eigenaren van echte giga-kolenschoppen die een even zo giga-muis zoeken zullen wellicht voor aanschaf wel even willen voelen of deze voldoet, want het is zonder twijfel een muis die een breed publiek opzoekt wat betreft formaat en de vorm.

Het praktische verschil tussen de Mizar en Alcor in gebruik, even los van de sensor waar ik zo op terug kom, zit vooral in de rubberen grips op de Mizar. Het is een duidelijk aanwezige feature die de duim, pink, en ringvinger (afhankelijk van je grip natuurlijk) een vaster gevoel geven op de Mizar dan op de Alcor. Niet te zeggen dat de Alcor in je handen glijdt, verre van, maar je voelt verschil absoluut. Ik laat het in het midden wat het beste is, of dat de grips nodig zijn. Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, zo vond mijn vrouw het totaal niet relevant, maar was ik juist weer erg te spreken over de grips.

Los van die feature zijn de muizen in het gebruik voor mij echt helemaal gelijk, de knoppen voelen gelijk aan, en ondanks dat de Mizar een verlicht scrollwheel heeft merk ik in het gevoel van het scrollwheel geen verschil. Alle materialen voelen stevig, geen van de knoppen zijn te luid (ook het scrollwheel is prima stil), of te licht dat je ze tijdens het rusten van je hand per ongeluk in drukt (Iets wat met een FireGlider mij met enige regelmaat heeft geirriteerd, ik sneak sneak, per ongeluk klik, begon Sam Fisher meteen te knallen, grr). Gewoon erg goede eerste ervaringen met deze twee muizen, tijdens allerlij soortne gebruik.

Sensoren enzo

Maar hoe zit het nu met de sensor? Ze hebben tenslotte flink verschillende sensoren. De optische 3090 in de Alcor staat in de regel als hoogst aangeschreven, al is de reputatie van de laser 9800 in de Mizar ook zeker niet verkeerd. Het grootste probleem met betrekking tot vlot een conclusie vormen is dat het eindresultaat ook nog eens sterk afhankelijk is van de gebruikte lens, firmware en zelfs de gebruikte ondergrond. Je kan dus zo maar een muis met een 9800 sensor hebben die heel anders presteert dan een andere. Voor mij zat er dus maar 1 ding op, gewoon experimenteren!

Nou ja, zo enthusiast begon ik aan het avontuur, maar ik kwam al snel wat teleurgesteld terug. Beetje photoshoppen, beetje Call of Duty, beetje Splinter Cell, beetje MS Paint, ik hoopte stiekem op merkbare verschillen, maar ik vond ze niet. Het verschil met enkele van mijn voorgaande muizen met minder positief aangeschreven sensoren was gelukkig wel nadrukkelijk aanwezig. Dat ik het verschil tussen deze twee CM Storm muizen en de Sharkoon FireGlider (de muis die nu aan vervanging toe is), Roccat Kone (v1), en Logitech G7, echter wel praktisch kon waarnemen, en dan vooral in pixel-precies werk, was natuurlijk goed nieuws voor het nieuwe speelgoed. In elk geval vond ik voor mijzelf ook een stukje vertrouwen dat ik toch niet een gevoelloze barbaar ben. Maar goed, meer experimenten waren nodig!

Met enig vermaak kijk ik naar enkele muis reviews waarin in paint want lijntjes en rondjes getrokken worden. Ik zal je ze niet ontnemen:

Hier heb ik de mening van een aantal medegebruikers over gevraagd, maar daar kwam helaas ook niets negatiefs of opvallends uit. 1 ding is in elk geval zeker, een betere sensor laat je –absoluut niet- beter tekenen.

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat deze lijnen en circles wel degelijk een indicatie van bepaalde problemen kunnen zijn (prediction, jitter), en zijn dat hinderlijke problemen die je praktisch snel tegen kunnen staan. Echter deze sensoren presteren wat dat betreft gewoon uitstekend. Er zijn echter ook andere mogelijke sensor afwijkingen die minder kunnen opvallen. De 9500 (niet in deze twee muizen aanwezig) werd bijvoorbeeld met regelmaat gekoppeld aan positieve acceleratie, en ook de 9800 krijgt af en toe dit verwijt naar z’n hoofd (naar z’n scrollwheel?). Tijd om dat te testen dus.

Positieve acceleratie houdt in dat, voornamelijk bij snelle bewegingen, de muis meer pixels verplaatst per verplaatste fysieke afstand van de muis dan wanneer je hem langzaam zou verplaatsen. Iets wat welliswaar door sommige gamers als handig wordt ervaren, maar eigenlijk toch niet ideaal is.

Gelukkig is het iets wat eenvoudig te testen: Drie beeldschermen naast elkaar van elk 1920 pixels breed geeft je 5760 pixels werkvlak, en op 800 DPI is dat een aardige zwieper van je muis. Ik kan het vrij kort samenvatten: Met zowel een rustige als flink snelle beweging van 0 naar 5760 pixels legde zowel de Alcor als Mizar exact (op 1mm nauwkeurig, dank u rolmaat) dezelfde afstand af, zowel op een houten bureau, als een mat zwarte Ikea bureaubladbeschermer. Niets van acceleratie te merken dus.

Toen kon ik er dus echt niet om heen. Zelfs wanneer ik mogelijke sensor verschillen bewust zocht kon ik ze niet ervaren. Er zijn natuurlijk veel factoren die een rol kunnen spelen, en een eenzijdige conclusie over de sensoren op zich kan ik gewoon niet geven. Enkel kan ik stellen dat ik niet in staat was praktische sensor verschillen te ervaren of meten tussen deze twee muizen wanneer de instellingen gelijk staan. Of het nu komt door de goede implementatie van CM Storm of door iets anders kan ik niet zeggen, maar ik kan gewoon enkel uiterst positief zijn over hoe deze muizen uiteindelijk functioneren.

Uiteraard is er n verschil waar ik echter niet om heen kan, en dat is dat de Mizar een maximum DPI instelling heeft van 8200 DPI. Ben je echt een gebruiker die 100% zeker weet dat nodig te hebben, prima, maar de 4000 DPI max van de Alcor is al zo absurd hoog dat ik de praktische waarde van een hogere instelling nihil acht, de marketing waarde zal vermoedelijk relevanter zijn.

Software

Geen merk- of meetbare (althans voor mij) verschillen dus tussen de Alcor en Mizar bij gelijke instellingen. Het laatste deel van die zin verraad echter direct welke richting ik op wil; hoe zit het nu met die instellingen? Waar de muizen tot dusver nog redelijk gelijk aan elkaar bleven komt er nu toch echt een flinke kloof tussen. De Alcor komt geheel zonder software, en dat beperkt direct de flexibiliteit die je als gebruiker hebt. CM Storm heeft in het verleden wel vaker een muis uitgebracht zonder software pakket, en dan kon je bijvoorbeeld met een optionele firmware aanpassing toch enkele instellingen aanpassen, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk flink anders dan bij met een software installatie. De Mizar aan de andere kant komt juist met een zeer uitgebreid software pakket. Ik laat deze header bewust bij beide reviews staan omdat de verschillen wel degelijk relevant zijn en ik de Alcor ook wil blijven aanhalen (o.a. mbt aankomende firmware mogelijkheden, maar ook dat wanneer je de Alcor overweegt en je deze software graag wil, je dus naar de Mizar kan kijken), maar nogmaals voor alle duidelijkheid, de screenshots van deze software zijn dus –enkel- voor de Mizar.

Na installatie verschijnt er een “Mizar” icoon op je bureaublad. Als je dit start dan kom je in de software die in 6 tabs in gedeeld is. In het eerste venster kan je alle knoppen van de Mizar aanpassen / rebinden. Vrij standaard zou je denken, maar dit geeft een Mizar gebruiker wel de vrijheid eventueel de DPI knoppen te gebruiken voor een ander doel, waar de Alcor deze twee knoppen praktisch niet vrij kan geven voor andere doeleinden. Ook de DPI-Cycle optie bestaat, mocht je toch 1 van de 2 willen behouden om door alle DPI instellingen te roteren. In feite heb je met de Mizar dus sowieso n extra bruikbare/instelbare knop.

De software is breder dan 600px, verkleiningen lezen wat vreemd, dus maar even thumbnails gebruikt. Klikken voor de volledige versies dus.

Het tweede scherm “Advanced” is meteen een stukje drukker. Je kan meerdere profielen maken, met 4 verschillende DPI instellingen per profiel. Waar de Alcor je enkel wat grotere stappen in DPI mogelijk maakt, kan de Mizar per 100 DPI afgesteld worden, waarbij vertikaal en horizontaal ook afzonderlijk aangepast kunnen worden. Zonder twijfel een stukje flexibiliteit wat enkel de duurdere broer in zijn voordeel heeft. Het houdt echter niet op bij functie, ook het visuele aspect van de muis kan hier flink worden aangepast. Op de Alcor bepaalt de DPI setting de kleur van de LED, op de Mizar kan je per setting niet alleen je eigen kleur kiezen, je kan de verlichting ook uitschakelen, dimmen, of een effect mee geven. Het zal je niet beter doen gamen, maar het is wel een mooie feature die je enkel bij de Mizar krijgt.

Ook de mogelijkheid om Macros te maken, en deze in profielen op te slaan en te (de)activeren ontbreekt niet. De Mizar heeft intern geheugen (Alcor overigens ook, al is mij niet 100% duidelijk waar voor) voor een flink aantal, maar mocht je echt absurd veel macros willen maken kan je deze ook op je computer in de “Library” laten staan voor later gebruik. Alle wenselijke macro-functionaliteit is gewoon aanwezig in de Mizar, mocht je daar gebruik van willen maken. Bij de Alcor zal je dat zelf met 3rd party software moeten oplossen, niet onmogelijk, wel minder eenvoudig. Echter de meeste macro-fanaten die ik ken gebruiken daar sowieso liever hun toetsenbord voor dan de muis.

http://tweakers.net/ext/f/zLR7WFBZtbYowm1dzvsVDDsT/medium.png http://tweakers.net/ext/f/Pt7xPOKX8zL84rg4h7F4f3Il/medium.png

En dan Support niet vergeten. Mijn ervaring met Cooler Master support is dusver erg positief, en met een Nederlandse vestiging maakt het vragen stellen of probleempjes verhelpen toch vaak net even sneller en makkelijker. Maar waarom dit plaatje erbij zou je denken? Aan het begin gaf ik aan dat de Alcor standaard enkel met stappen van 800 DPI (800-1600-2400-3200) in te stellen is, terwijl de Mizar dus per 100 DPI naar wens kan worden gesteld. Ik liep echter al direct tegen geruchten aan van professionele gamers dat deze muis naar alle waarschijnlijkheid net als o.a. de CM Storm Spawn optionele firmwares gaat krijgen voor de serieuze game-fanaten, voor wie stappen van 400 DPI gewoon een noodzaak zijn. Via de Support tab zal je dan direct naar de juiste site kunnen gaan en eenvoudig te installeren firmwares moeten kunnen downloaden, waarbij je toch enige aanpassingen aan het functioneren van de Alcor zal kunnen maken.

Voor ik naar de conclusie ga nog een paar fototjes:

De Mizar boven, de Alcor onder

Met de Alcor in de achtergrond.

Zowel de Alcor als de Mizar hebben een erg positieve indruk achter gelaten. Beide muizen werken heel erg fijn, zijn sensor-technisch 100% in orde, presteren top, liggen lekker in de hand van zowel mijzelf (forse hand) als mijn echtgenote (dames-handje), voelen kwalitatief goed aan, en zien er ook gewoon erg goed uit. Dat de uitstraling geen revolutie is mag duidelijk zijn, maar of je dat belangrijk vindt is een kwestie van smaak en zal je zelf moeten bepalen. In elk geval leveren ook ze ook voor een niet-gamer, die wel een precieze muis zoekt, goede prestaties in een uitvoering die hen waarschijnlijk niet tegen zal staan.

De Mizar is op dit moment enkel via de CM Storm winkel te bestellen voor 45 euro, en daarmee is hij al erg gunstig geprijst voor muis met deze kwaliteit en prestaties, maar mijn verwachting is dat de prijs bij reguliere webshops de komende dagen nog iets lager zal uitvallen. Als ik dan in de prijsvergelijkers kijk op zoek naar vergelijkbare producten kan ik niet anders dan concluderen dat CM Storm wat prijs/prestaties betreft gewoon echt aan de top zit.

Het is natuurlijk altijd nog de balans vinden tussen de prijs, en welke features je nu daadwerkelijk nodig hebt. Als je een opvallend design wilt, of fysieke aanpassingen aan de vorm of het gewicht wil maken (Anders dan de verlichting) zal de Mizar misschien wat te eenvoudig of basic lijken. Maar je kan er niet om heen dat de Mizar gewoon een heerlijke all-rounder is met high-end prestaties. Waar de Alcor een wat spartaanse oplossing is om high-end prestaties echt goedkoop te maken, is de Mizar de wat meer gangbare oplossing die naast gamers ook all-round gebruikers zoals mijzelf aan wil spreken. De rubberen grips vind ik zelf een fijne toevoeging, en de uitgebreidere verlichting met extra opties is net even leuker om te zien, zeker wanneer ik met een persoonlijke DPI instelling toch de geheel witte uitstraling wil hebben. Dat je dan een paar euro meer uit geeft vind ik geen punt, maar ook dat zal iedereen voor zich moeten bepalen.

In de conclusie van de Alcor had ik het over iets geven en nemen, maar bij de Mizar lever je eigenlijk niet in anders dan een paar eurotjes. Het argument dat de 3090 sensor in de Alcor de beste op de markt is lijkt aardig, maar zelfs in een vrij uitgebreide zij-bij-zij ervaring kon ik gewoon geen verschillen merken. Gewoon niets te klagen over de Mizar dus, en met alle positieve punten en een hele mooie prijs is het wat mij betreft een hele dikke aanrader. Hij krijgt bij mij in elk geval het permanente plekje naast de Trigger-Z.

En wederom wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/cvHtmMaq5ilH9sJNQDnpe9p9/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/fcnrdykmNQI7QEtKHF069ReZ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/4tVckTZw72GVZ6v44NYyCmaP/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/bYWbHDv4lbgVKQu8tpW9S8Y6/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/WVIZagVJccpvPuqmPFimhcv7/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Pnz5b3iL7PhbRQPpdqeJGpqM/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een CM Storm Mizar?

Top review, ik ben rustig aan het rondkijken voor een vervanger voor mijn G9.
Maar dit zal hem denk ik niet worden, dit is qua vorm meer iets als de MX518 zo te zien. En ik heb liever een muis die niet mijn hele hand vult, maar 1 die ik met mijn vingertoppen vasthoud.
Dank je. G9 lag mij persoonlijk niet zo. Heb nog wel ergens mn oude G7 rondslingeren, die lag mij toen net even beter dan de MX51x (Volgens mij was het nog de MX510 toen, niet de 518). Mocht je dat willen kan ik hem nog even opzoeken voor een zij-bij-zij foto, maar die ligt echt ergens verborgen in een doos.

Overigens werkt deze ook prima met enkel de vingertoppen, afhankelijk van mn activiteit wissel ik tussen grips, wat geloof ik niet heel gebruikelijk is. Hopen dat ie binnenkort ergens in een winkel verschijnt om te testen.
Weer een super review! Ik zoek een nieuwe muis voor mijn Adobe Photoshop en Premiere gebruik. In Photoshop merk ik dat nauwkeurige handelingen met mijn goedkope microsoft set soms erg lastig zijn. Zou je in dat geval de Mizar of Alcor aanraden of een hele andere muis? Ik wil hoe dan ook geen opvallende game muis.
Zijn beide gewoon uitstekend nauwkeurig. Voordeel van de Mizar is dat je eventueel de DPI instelling helemaal naar wens kan stellen via de software, als je dus echt super-lage DPI wilt bijvoorbeeld.

En uiteraard bedankt voor de reactie! :D
Dank je voor de hulp. Ik ga een mizar bestellen voor die optie van extra lage gevoeligheid.
Is die extra 10 euro het waard? De hoge DPI ga ik niet gebruiken denk ik, maar profielen lijkt mij wel handig.

En de Alcor, Mizar, Havoc, Inferno of Steelseries Rival? Ik weet het niet meer. Weet jij hier nog tips?
Ik zoek een muis met (misschien) DPI-switches, maar vooral rubber laagje op de bovenkant (waar je hand op ligt), verschillende (4+) profielen in te stellen, en 2 knopjes aan de zijkant lijkt mij wel leuk
Zoals ik al zei geeft die 8200 DPI meer marketing waarde dan praktisch voordeel, al doet het verder niets af aan het product natuurlijk.

Steelseries heeft mij als merk dusver niet overtuigd, of dat nou pech is of persoonlijk weet ik niet, maar heb er aardig wat van gezien in mijn omgeving, maar nooit het gevoel gekregen dat ik ook zo'n product wilde. Vooral muizen, kbs en headsets. De andere CM Storm modellen ken ik helaas niet en kan ik dus lastig over oordelen.

Voor die 10 euro krijg je inderdaad veel meer DPI instellingen, die rubberen grips, iets meer verlichting, verlichting-instellingen, en de mogelijkheid om de dpi knopjes anders te binden. Vind het veel functie voor weinig geld, tenzij je nu al weet dat je aan geen van die punten waarde hecht. En die 1 vind 10 euro niets, voor een scholier is het misschien 2 uur werken? (Geen idee wat scholieren verdienen tegenwoordig). Ik heb in elk geval besloten de Mizar voor mn primaire werkplek te houden vanwege zn grips en verlichting. Weet nog niet of de Alcor retour gaat, of naar een ander systeem wordt verplaatst, denk het laatste. Is gewoon beide weinig mis mee, maar het is echt een spartaanse oplossing of een wat luxere voor een paar euro meer.
Ik wacht totdat de muis meer geleverd wordt, en dan hoop ik hem voor 35 euro op t pikken.
Vet goede review!

Ik heb hem door deze review ook aangeschaft maar heb hem nu in handen en twijfel toch.
Die "rubberen pads" zijn helemaal niet stroef. Als ik met m'n vinger over de muis gaat heeft het plastic van de muis veel meer weerstand dan het 'rubber'. Bij dezelfde druk blijft de vinger haken op het plastic van de muis maar glijd hij soepel over de 'rubberen' pads. Ze geven dus niet meer maar juist minder grip!

Dat wilde ik nog even toevoegen. Eigenlijk wil ik nu de Alcor maar zit daar nog steeds geen software bij? Dus je kan nog steeds niet de buttonmapping aanpassen?
Hey, en dank :)

Wat 'stroef' betreft, interessant om het zo te bekijken. Ik heb daar nooit echt bij stil gestaan. Veel mensen vinden het gevoel van rubber helemaal tof of juist niet, maar niet gedacht om te kijken of het plastic nu echt gladder was of niet :D Een mooie toevoeging in elk geval! Ik moet wel toegeven dat ik helemaal niet zo gevoelig ben, en de Alcor/Mizar in de praktijk niet echt heel anders ervaar. Kleine nuance, met een persoonlijke voorkeur voor de Mizar.

Alcor komt inderdaad zonder software, je hebt wel wat verschillende Firmwares die je kan downloaden/installeren. Button-mapping moet inderdaad vanuit een game of 3rd party software worden gedaan.
Ik heb trouwens nog eens goed geprobeerd met m'n logitech g5 en de duim grip gebruik ik bijna nooit om hem te verplaatsen. Ik heb hem in gebruik genomen en hij muist erg fijn! Veel fijner dan de achteraf toch wel versleten G5 van 10 jaar oud (!).

Heb je de nieuwe firmware erop gezet trouwens?
Op een gegeven moment mag een muisje ook wel eens worden 'verfrist' ;)

Ik had wel een nieuwe firmware geprobeerd, maar ik was er niet helemaal weg van dus ben zelf direct weer teruggegaan naar 1.0 of 1.1 geloof ik. Toegegeven, misschien 5 minuten gespeeld, dus ik heb het geen echte kans gegeven. Misschien nog eens proberen op een rustig momentje.
Als ik klik op het scrollwieltje klikt hij af en toe dubbel. Dus dan opent of sluit hij bijvoorbeeld twee tabbladen. Meer mensen last van?

Ook lijkt de scrollsnelheid opeens veel lager ingesteld te hebben. Ik heb er niks aan veranderd. Draai windows 10 en heb geen CM storm software genstalleerd staan.
Heb deze Mizar op dit moment in mijn hand, ligt al die maanden naast mn laptopje. Geen issues met dubbele registraties o.i.d. Het is wel een opmerking die vaker bij muisjes voor komt, ik zou hem even op een ander systeem controleren voor de zekerheid, en dan een firmware update, maar als het echt de muis zelf is evt retourneren.
Ik heb mijn vorige mizar in januari 2016 voor RMA opgestuurd aangezien het scrollwieltje niet meer te gebruiken was. Hij registreerde altijd 2x, 3x-5x cliks ipv gewoon 1. De nieuwe deed het wel weer gewoon goed. Het vervangende exemplaar heb ik nu een jaar en deze begint doodleuk opnieuw met meervoudige clicks registreren. Nog steeds geen last van?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze muis is tijdens het gamen en dan met name de FPS zoals BF4 enzo
Ik heb er inmiddels aardig wat mee zitten gamen (fps incl) en het is gewoon prima natuurlijk. Een goede sensor en een fijne ligging in de hand zijn volgens mij de 2 belangrijkste factoren, en dat zit gewoon goed.
Bedankt voor de mooie review _/-\o_ , op basis hiervan heb ik hem besteld. Ik zou eerst voor de Deathadder gaan dus je hebt mij mooi 30 euries bespaart voor een gelijkwaardige/betere muis :) Ik krijg hem over 2 daagjes binnen, ben benieuwd.
Spannend :D Laat maar horen hoe het bevalt! Ken de Deathadder niet maar heb de Mizar nu inmiddels enige tijd als 'main' muis en ben er nog altijd helemaal happy mee. Leuk dat je even een reactie achter laat! :D
Heb hem nu ongeveer een maand, lekker muisje hoor! Ik snap alleen niet helemaal hoe je de DPI switch knoppen voor iets anders kan instellen :?

In dat scherm kan je de functie die knop 6 en 7 (DPI up en down) naar wens aanpassen?

Verder leuk te horen dat ie bevalt :D
Ah ik was vergeten op apply te klikken daardoor was het niet veranderd 8)7
hahaha :D Gisteren avond had ik dezelfde brain-fart met het overclocken van een R9 280 in MSI Afterburner.. ik snapte er niets van dat de FPS in de benchmarks exact gelijk bleef. Dat krijg je he, laat in de avond nog even wat tests willen doen :D
Ik heb hem nu een paar maanden ben er nog steeds zeer tevreden over. Ik heb wel een probleempje ermee want op elke muismat die ik probeer functioneert de muis niet goed, de cursor maakt een kleine zigzag beweging als ik een rechte lijn wil maken. Heb jij hier ook mee te maken gehad? Zonder muismat doet die het wel gewoon prima.
Hmm.. Ik niet. Eventueel andere firmware proberen met een hogere/lagere LOD? Dat zou nog wel iets verschil kunnen maken. De A9800 is juist een sensor die niet echt oppervlak gevoelig is...
Zo, 25 februari was ik hier ook al, maar een half jaar later nog steeds.

Nog steeds op zoek. Havoc/Mizar/Alcor. Ik word er bijna gek van maar ik wil deze week echt de knoop doorhakken. De Havoc is ''hoger'', de Mizar lager. *zucht*

Woon je ver van Utrecht? Dan kan ik even komen testen :P
Den Haag :p

Havoc ken ik zelf ook niet goed, kan ik je helaas niet mee helpen :'( Zoals ik net al zei, ik heb mn Mizar nu een tijd, en dat bevalt gewoon erg goed. De Alcor sensor zou net de edge moeten hebben, maar ik kan het verschil niet ervaren, en de iets leukere verlichting en grip maken de Mizar voor mij persoonlijk dan net even fijner.
Ai da's te ver :C

Jammer, ik ken niemand die de Havoc heeft. Nog even goed naar kijken dan. Mizar vs. Havoc, het enige verschil is pasvorm en profielen. Misschien moet ik maar gewoon doen, dan ben ik er maar vanaf ook. Waarom is het toch zo lastig, waarom zoveel verschillende opties? :C
Vind het al knap dat je bij 'slechts' 3 opties uitgekomen bent ;) Er zijn zo veel goede muizen op de markt, wat dan resteert is je eigen keuze maken mbt hoe veel knoppen je wilt, kleurstellingen, en natuurlijk welke pasvorm bij je past. Dat is het 'voordeel' van bijvoorbeeld Logitech, die je overal en nergens even kan voelen.

Maar je moet je ook niet gek laten maken, en je hebt altijd nog retourrecht he. Al betwijfel ik zelf of je daar gebruik van gaat maken, welke van de drie je ook kiest.
Knoop doorgehakt. Mizar. Dat shiny stukje op de Havoc (zweethanden, ugh), en die vage extra thumb knop maken het dat ik het niet doe, en toch de Mizar neem, hoera :D Nu snel bestellen voordat ik ga twijfelen...

*leverbaar vanaf 1 september* Fuck.

[Reactie gewijzigd door MichaDutch op 23 augustus 2014 14:35]

Ik bestel het liefst bij een winkel die ik ook echt ken (Azerty/Alternate/Bol/Saturn/MediaMarkt) anders gaan mijn ouders ook weer vervelend doen. :C Dan maar wachten h, hoe lang het ook is...
Megekko ken ik niet. Afuture heb ik een flinke waslijst aan bestellingen staan en kan ik ook zonder problemen aanbevelen in dit geval.
Hmm toch maar even kijken dan, ik had iets gelezen over dat het neit via PostNL ging, en het pakketje niet per se netjes was, maar dat gebeurt vast ook niet altijd. En ook een mooie prijs.

Daarbij wil ik ook nog een goedkope grote muismat erbij, en dan met leveren is het f extra verzendkosten, f duurder alternatief. (Ik kijk enorm veel op mijn hardverdiende geld)

Misschien moet ik het maar doen ook, heb ik het morgen in huis. Them twijfels.

(Snel vraagje tussendoor: is het verschil tussen 125Hz en 1000Hz echt te merken?)
Zij sturen inderdaad via DPD. Ik heb met DPD wel een paar keer meegemaakt dat het er niet de volgende dag was, maar bij PostNL was dat ook wel eens zo, en DHL, GLS, etc ook. Als je moet kiezen tussen een week wachten, en het nu met DPD bij Afuture laten versturen, zou ik voor het laatste kiezen.

Wat muismatten betreft, goedkoop is ook niet alles hoor, een degelijke muismat die goed stevig ligt, niet rafelt, geen top laag heeft die direct om krult, etcetera, is ook erg fijn. Maar het kost vaak wel een tientje o.i.d. meer. Ik heb zelf een Zowie en een Roccat pad, en die zijn beide keurig, maar als je goedkoop zoekt zijn er vast alternatieven.. ik zou even de reviewtjes afzoeken!

Mbt 125, 500, 1000 Hz etc. Sommige zeggen niets te merken, anderen claimen een wereld van verschil. Ik ben er zelf van overtuigd dat 9 van de 10 mensen het niet zullen ervaren, en als je het al ervaart dat je er dan verdomd goed op moet letten. Gezien de meeste degelijke game muizen allemaal 500 en 1000 Hz ondersteunen is het sowieso niet echt een punt...
Nou, als ik de Mizar ga bestellen doe ik het bij Afuture, da's zeker. Ik had nog een mailtje gestuurd wanneer die dan aan zou komen, en de muis wordt apart voor mij besteld, dus is het 2-3 werkdagen.

ls.

Want helaas, ik begin te twijfelen. De Sharkoon Shark Force heeft 125Hz, DPI switch, coating, side buttons en is 13 euro. Mizar us 3x duurder. Ook budget Gigabyte muizen gezien, en de Fireglider ofc.

:( Twijfel twijfel
Shark Force ken ik niet, FireGlider heb ik hier wel liggen. Die laatste is voor het geld echt geen slechte muis, sterker nog, als het goedkoop -moet- is hij echt prima (wel fors, maar fijne vorm, grip, etc, en blijft tot nu toe in erg goede staat (ligt hier een jaartje of 2?)), maar als je de sensor prestaties vergelijkt met de Alcor en Mizar dan is het een wereld van verschil in precisie, en dat merk je in normaal gebruik ook echt en is niet iets wat enkel in theorie zo is. Enige jitter, erg gevoelig voor stof, het kan helaas niet op tegen de betere sensoren. Anderzijds werkt de halve wereld met matige sensoren, maar als je er eenmaal aan gewend bent.. oof.

Ik kan 1-2-3 niet achterhalen welke sensor in de Shark Force zit, maar voor 13 euro betwijfel ik of het een topper is.

De prestaties van de Alcor/Mizar zijn simpelweg vergelijkbaar met de betere 'dure' muizen, maar dan krijg je het voor een scherpe prijs. Ik denk dat een degelijke muis een goede investering is, en als dat 3-4 tientjes totaal is dan zou ik dat zelf serieus overwegen.
Toch de Mizar dan maar. Beter een muis van 40 die je niet hoeft te vervangen, dan een van 13 die slechts kort meegaat.

En ouders oden vervelend en mag dus niet bij Afuture bestellen.
Nog even een mailtje naar Azerty knallen hoe het daar zit en dan toch maar bestellen denk ik. Maar i9k weet het toch neit zeker ik koop wel een goedkope van 5 euro. die oude van mij heeft het ook 2-3 jaar volgehouden.
Ach, het is maar wat je gewend bent. Het probleem is dat als je eenmaal aan iets moois gewoon bent dat het terugstappen erger is dan als je enkel goedkopere pads hebt gehad. Hetzelfde gaat een beetje voor Mechanische keyboards, het is heerlijk, en ik ken niemand die terug wil, maar de meeste mensen begrijpen het plezier toch niet :p

MAar als Afuture niet mag, dan even op Azerty wachten he. Prima zaak in mijn ervaring tot nu toe (maar nog geen RMAs gehad ;) ), en je kan beter een weekje wachten op wat je hebben wilt dan haasten naar een ander product als je het mij vraagt :)

Veel succes iig :D en laat maar horen hoe het bevalt, ook van je mousepad natuurlijk ;)
Ik heb ook de Siberia V2 headset na lang twijfelen gekocht voor 50 piek, en als ik het nu vergelijk met 5 euro oortjes is dacht echt een wereld van verschil.

Maarja. Muismat wordt een willikeurige die goedkoop is van een ok merk. (Steelseries QcK, of anders een Sharkoontje.)

Hmm, net toch wat gelezen over polling rate etc. 30 euro meerprijs is toch een hoop. Anders krijg ik het idee dat ik teveel betaal voor iets dat ik niet (veel) ga gebruiken (verlichting, DPI, profielen). Ik ga eigenlijk alleen voor de lengte van de muis (grote handen) en een grip laagje (zweethanden), dus dan ga ik het gevoel krijgen dat het voor mijn doen te duur is. Je wordt waarschijnlijk knettergek van mij (''koop die verdomde muis het is 3 tientjes waar zeur je om'') maar I guess dat ik zo in elkaar zit, ik let altijd veel op geld.
De Fireglider is absoluut nog wat groter, en ik vind dat zelf ook niet onprettig (maar ook weer niet nodig), dus ik begrijp de interesse wel. De polling rate maakt m.i. niet zo veel uit, maar de nauwkeurigheid van de sensor is echt een verschil, en van alle features de voornaamste die de meerprijs voor mij redelijk maakt, de andere genoemde zaken zijn echt extra's. Maar als je echt strak op de euro moet letten is het absoluut een optie hoor, de prijs-kwaliteit is zeker scherp.

Ik kan enkel aangeven dat er een merkbaar verschil is, ik was ook onder de indruk van de Fireglider voor die prijs, maar nu ik de Mizar daar heb liggen wil ik niet terug. Jij zal echt zelf moeten bepalen waar je voorkeur ligt :p
Als ik blijf twijfelen koop ik toch niets x) pff. Het schiet ook niet op.
Beter 1 muis in de hand dan 10 in de winkel. ;)
Net OV-chip kwijtgeraakt, nieuwe halen kost 11 pegels, dus het wordt de Sharkoon Shark Force. Denk ik.