Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Alcor Review

Foritain 24 februari 2014, laatste update op 24 februari 2014, 2.433 views

CM Storm Alcor

Pluspunten

• Avago 3090 sensor aka "de perfecte"
  • Extreem nauwkeurig in gebruik
  • Kwalitatief uitstekend
  • Fijne en vertrouwde vormgeving
  • Keurige uitstraling
  • Spotgoedkoop voor deze kwaliteit
  • Voldoende DPI settings dmv firmware, en setting is herkenbaar aan de LED kleur.

Minpunten

• Wat spartaans, geen luxe features, geen software om eea naar wens aan te passen.
  • 7 knoppen waarvan DPI settings er 2 in beslag nemen. Laat dus 'slechts' 5 knoppen over voor daadwerkelijk gebruik.

Review: CM Storm Alcor

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Sensoren enzo…
Software

Productwebsite

Al ruime tijd heb ik mijn oog gehad op allerlij discussies over verschillende sensoren in muizen, en wat nou een goede of slechte muis maakt. Helaas was dat niet voldoende om echt overtuigd te zijn wat voor mijn gebruik nou handig is. Ik werk veel op de pc, maar speel ook wat spelletjes, en knutsel ook wat in fotoprogrammas. Aardig all-round gebruik dus. Te opvallende game-muizen vielen voor mij af, maar ik wil wel de haar scherpe prestaties van een echte game muis.

Na een opmerking van een medegebruiker en aan de hand van een press release van twee nieuwe CM Storm muizen kwam ik op het pad om voor de verandering eens een muis review te maken. Dit keer over twee nieuwe muizen die, ondanks grote fysieke gelijkenissen, toch nog aardig van elkaar verschillen. Het betreft de gloednieuwe CM Storm Alcor, en CM Storm Mizar, die voor de niet al te gekke prijzen van 35 en 45 euro te koop zijn. In het verleden heb ik met regelmaat een muis gekocht die duurder was dan deze twee samen, dus dat was alvast een positief begin voor deze twee ‘heren’ om ze allebij maar even in de praktijk te testen. In elk geval moest het toch wel zo zijn dat ik in elk geval over 1 van de 2 zeer tevreden zou zijn, welke dan een permanent plekje krijgt naast mijn nieuwe CM Storm Trigger-Z mechanisch toetsenbord (Beetje een merk matchen op je bureau kan geen kwaad toch?).

Mocht je benieuwd zijn waar de namen vandaan komen (of je afvragen of het van Miezer en Al Gore afgeleid is), Mizar en Alcor zijn de namen van de eerste door de mens ontdekte dubbelster, zo’n 83 lichtjaren bij ons vandaan. Al zouden ze zelfs met het blote oog herkenbaar moeten kunnen zijn voor ons.

Grote uiterlijke gelijkenissen zouden je doen vermoeden dat het binnenwerk ook overeenkomsten moet vertonen, maar dat blijkt echter niet het geval. De goedkopere Alcor heeft bijvoorbeeld de optische Avago 3090 sensor die veelvuldig als ideaal bestempeld is, maar de duurdere Mizar heeft geen optische maar een laser sensor; een Avago 9800 sensor die ook vooral positief bekend staat, maar (afhankelijk van de muis, firmware, e.d.) soms, maar ook zeker niet overtuigend, gekoppeld wordt aan positieve acceleratie. Verder komt de Mizar in tegenstelling tot de Alcor met een uitgebreid software pakket. Al met al zag ik voldoende redenen om ze voor de aardigheid direct tegenover elkaar te zetten.

Ik heb aardig lang zitten denken hoe ik deze review nu het best kon opbouwen; ik heb met veel muizen gewerkt de laatste jaren, maar om een echte “roundup” te doen heb ik niet voldoende interessante muizen nog liggen. Muizen vervang je tenslotte wanneer je er weer eens ééntje hebt versleten, en de meeste oudere types heb ik dus niet meer. Het idee om deze twee muizen onafhankelijk van elkaar te reviewen liep ook niet lekker, onder andere omdat ik mijzelf in twee reviews voor de helft aan het herhalen was. Oftewel terug bij het idee om er maar een “versus” review van te maken.

Ik zal mij veel richten op de gelijkenissen en verschillen tussen deze twee muizen, en ook lekker aan de slag gaan om de daadwerkelijke praktische verschillen in de sensoren proberen waar te nemen. Omdat een review nu eenmaal gekoppeld is aan een product post ik ze wel als losse reviews, maar krijgen de twee reviews natuurlijk wel een individueel tintje. Om de lezer echter zaken niet dubbel te laten lezen beperk ik de verschillen in de reviews tot de koppen Uitpakken, Specificaties, en Conclusie. De overige koppen Inleiding, In de Praktijk, en Software zijn dus gelijk, bespaar jezelf gerust onnodig tijdverlies als je 1 van de 2 reviews al hebt gelezen. Uiteraard zal ik ook voor voldoende 'andere' fotos zorgen om het toch interessant en even anders te houden

Voor de broeder/zuster-review van de Mizar, clicky!

Voor ik aan de echte review begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Ik had deze muis ook even open gehaald om te kijken of ik een leuke foto van de switches kon maken, maar die fotos vielen wat tegen. Bij het terug plaatsen van de knop had ik hem niet helemaal vast geklikt, waardoor op sommige fotos het lijkt alsof de knoppen niet recht zitten, die zitten natuurlijk gewoon recht. Was mij gewoon te laat opgevallen dat ik hem nog vast moest drukken.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

Om het meteen maar duidelijk te maken, deze muis is voor rechts-handigen gevormd. Het effect lijkt minimaal, maar een links-handige zal gewoon verder moeten kijken.

In de basis is het een niet exotisch gevormde muis met relatief gangbare afmetingen. Om toch een beetje vergelijking te maken heb ik het gewicht en de lengte in een grafiekje gezet tegenover enkele populaire modellen:

Zo zien wij dat deze muis en z’n broertje enkele millimeters korter zijn dan deze andere muizen, al zal je praktisch dergelijke verschillen amper merken. Ook het gewicht is relatief gemiddeld, maar kan ik wel zeggen dat de relatief lage frictie de muis in het gebruik lichter aan doet voelen dan de grafiek suggereert.

De muis komt met 7 knoppen (links, rechts, twee bij de duim, het scrollwheel, en twee onder het wheel), gemaakt van degelijke Omron switches voor 5 miljoen clicks. Omron switches zijn overigens zo’n beetje de standaard geworden voor muizen. 5 miljoen is best een aardig (en praktisch ook prima) aantal, al maakt Omron ook switches voor bijvoorbeeld 10 miljoen clicks. De Alcor komt niet met een software pakket, en de twee knoppen onder het scrollwheel worden dan ook gebruikt voor de DPI instelling, deze twee knoppen koppelen aan een actie in een game is dan ook geen aanrader.

Het belangrijkste “selling point” van de Alcor is de Avago 3090 optical sensor. Als je kijkt in bijvoorbeeld het tweakers forum topic betreffende game muizen staat deze genoteerd als “perfect”. Voor meer informatie spiek gerust even verder want het zijn zeer interessante artikelen, maar ik zal het in deze reviews voornamelijk over mijn eigen ervaringen gaan hebben en geen eindeloze technische discussie aan gaan over alle mogelijkheden.

Deze sensor komt met een maximum instelling van 4000 DPI. Laten we eerlijk zijn, 4000 DPI is praktisch al absurd hoog en enkel zeer uitzonderlijke gebruikers zullen van hogere settings profiteren. Relevanter is echter de polling rate van 1000 Hz of 1ms, want een snel voelende muis is voor gamen wel degelijk van belang.

Uiteraard is de DPI instelling ook aan te passen op 800, 1600 en 3200 DPI waarbij elke instelling het CM Storm logo van kleur doet veranderen. Bij de Mizar ben je in staat via de Software de kleur LED onafhankelijk van de DPI instelling aan te passen, echter de Alcor verlichting is direct afhankelijk van de DPI. Wat als je nu 400 of 1200 DPI wilt zal je denken? Daar kom ik zo nog even op terug.

Een top sensor, zeer vlotte response, geen uitgebreide software, en een zeer lage prijs geven goed aan wat voor een beestje de Alcor is: CM Storm zet dit op de markt als een relatief basic, zeer betaalbare maar kwalitatief gewoon high-end game-muis.

Het uitpakken

Tijd om ze in actie te zien. Meteen maar even de muizen naast elkaar leggen en “zoek de verschillen” spelen:

Boekjes er maar naast, anders is het nog lastig raden.

De Mizar links, de Alcor rechts.

Exotische vormgeving is zeker geen sprake van, de Alcor is een keurig oogende, strakke, mat zwarte muis die zeker zo degelijk voelt als dat hij er uit ziet. Ook de knoppen voelen meteen lekker stevig en zijn netjes mat zwart, er is hier gelukkig geen vies glimmend plastic te vinden. De knoppen zijn gewoon prima gepositioneerd; goed bereikbaar, maar je zal ze niet per ongeluk indrukken.

Het CM Storm logo is duidelijk zichtbaar, en zal straks in gebruik verlichten. Los daar van is hij echter opvallend onopvallend, en dat kan ook zeker geen kwaad. De eerste indrukken zijn gewoon erg positief, tenzij je echt een super-opvallende muis zoekt wellicht. Uitstraling is dus prima, en vooral de feel van het materiaal is erg goed. Niet onbelangrijk bij een apparaat wat je constant in je handen hebt natuurlijk.

Nogmaals in deze review ga ik niet te veel in op de looks van de Mizar, dus bekijk gerust die review voor alle fotos van die muis. Dat deze muizen familie zijn is echter duidelijk. Het grote opvallende verschil aan de buitenkant zijn de rubberen grips aan beide zijkanten van de Mizar die op de Alcor ontbreken. Op de Alcor zijn de zijkanten zoals je kan zien gewoon mat zwart en wat gladder afgewerkt.

Meer dan de muis en het (korte) boekje is echter niet aanwezig, dus echt veel meer “uit te pakken” is er helaas niet.

Op het moment dat je de muizen aan sluit komt er echter nog een visueel verschil naar voren. De Alcor heeft enkel het CM Storm logo verlicht, de Mizar heeft ook een verlicht scroll-wheel en DPI knoppen. Of dat een voor of nadeel is mag je zelf bepalen, beide zien er in de aan-stand gewoon erg goed uit. Zoals eerder genoemd veranderd de kleur van het logo op de Alcor afhankelijk van je DPI instelling, dus je kan visueel ook goed zien welke instelling actief is.

De Alcor links met enkel het verlichte logo, de Mizar rechts met verlicht scrollwheel en knoppen.

Logo is strak verlicht uiteraard.

In de Praktijk

Ik heb deze muizen pas net een paar dagen in gebruik, dus een echte lange termijn ervaring zal gewoon ook een lange tijd op zich moeten laten wachten. De eerste praktische indrukken van beide modellen zijn echter gewoon prima. De muizen voelt stevig, en voelen zelfs wat licht aan. Met ca 120 gram zijn ze echter niet heel licht, en het lichte gevoel lijkt vooral te komen vanuit een lage kracht die vereist is om de muis te bewegen. Nu lijkt dat niet zo spannend, maar tijdens pixel-precies werk is het een hele prettige eigenschap, je schiet zo niet per ongeluk veel pixels door wanneer je vanuit stilstand een nauwkeurige handeling wilt doen. Een fijn kenmerk zowel voor gaming als all-round gebruik.

Je zal het op de fotos al hebben gezien, maar de vormgeving is wat aan de tamme kant. Bij game-muizen willen fabrikanten vaak wat ‘gekke’ dingen laten zien, en ook CM Storm heeft wat opvallende muizen in het assortiment. Bij deze muizen is dat dus niet het geval, wat zeker bij all-round gebruikers beter in de smaak zal vallen. De vorm is dan wat standaard, maar ze liggen gewoon erg goed in de hand, dus waarom het wiel opnieuw uitvinden? Ik heb zelf zeker geen kleine handen en vond hem prima vallen, maar ook mijn echtgenote met haar kleine handen was er zeer over te spreken, prima vormgeving dus zo lijkt het. Eigenaren van echte giga-kolenschoppen die een even zo giga-muis zoeken zullen wellicht voor aanschaf wel even willen voelen of deze voldoet, want het is zonder twijfel een muis die een breed publiek opzoekt wat betreft formaat en de vorm.

Het praktische verschil tussen de Mizar en Alcor in gebruik, even los van de sensor waar ik zo op terug kom, zit vooral in de rubberen grips op de Mizar. Het is een duidelijk aanwezige feature die de duim, pink, en ringvinger (afhankelijk van je grip natuurlijk) een vaster gevoel geven op de Mizar dan op de Alcor. Niet te zeggen dat de Alcor in je handen glijdt, verre van, maar je voelt verschil absoluut. Ik laat het in het midden wat het beste is, of dat de grips nodig zijn. Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, zo vond mijn vrouw het totaal niet relevant, maar was ik juist weer erg te spreken over de grips.

Los van die feature zijn de muizen in het gebruik voor mij echt helemaal gelijk, de knoppen voelen gelijk aan, en ondanks dat de Mizar een verlicht scrollwheel heeft merk ik in het gevoel van het scrollwheel geen verschil. Alle materialen voelen stevig, geen van de knoppen zijn te luid (ook het scrollwheel is prima stil), of te licht dat je ze tijdens het rusten van je hand per ongeluk in drukt (Iets wat met een FireGlider mij met enige regelmaat heeft geirriteerd, ik sneak sneak, per ongeluk klik, begon Sam Fisher meteen te knallen, grr). Gewoon erg goede eerste ervaringen met deze twee muizen, tijdens allerlij soortne gebruik.

Sensoren enzo

Maar hoe zit het nu met de sensor? Ze hebben tenslotte flink verschillende sensoren. De optische 3090 in de Alcor staat in de regel als hoogst aangeschreven, al is de reputatie van de laser 9800 in de Mizar ook zeker niet verkeerd. Het grootste probleem met betrekking tot vlot een conclusie vormen is dat het eindresultaat ook nog eens sterk afhankelijk is van de gebruikte lens, firmware en zelfs de gebruikte ondergrond. Je kan dus zo maar een muis met een 9800 sensor hebben die heel anders presteert dan een andere. Voor mij zat er dus maar 1 ding op, gewoon experimenteren!

Nou ja, zo enthusiast begon ik aan het avontuur, maar ik kwam al snel wat teleurgesteld terug. Beetje photoshoppen, beetje Call of Duty, beetje Splinter Cell, beetje MS Paint, ik hoopte stiekem op merkbare verschillen, maar ik vond ze niet. Het verschil met enkele van mijn voorgaande muizen met minder positief aangeschreven sensoren was gelukkig wel nadrukkelijk aanwezig. Dat ik het verschil tussen deze twee CM Storm muizen en de Sharkoon FireGlider (de muis die nu aan vervanging toe is), Roccat Kone (v1), en Logitech G7, echter wel praktisch kon waarnemen, en dan vooral in pixel-precies werk, was natuurlijk goed nieuws voor het nieuwe speelgoed. In elk geval vond ik voor mijzelf ook een stukje vertrouwen dat ik toch niet een gevoelloze barbaar ben. Maar goed, meer experimenten waren nodig!

Met enig vermaak kijk ik naar enkele muis reviews waarin in paint want lijntjes en rondjes getrokken worden. Ik zal je ze niet ontnemen:

Hier heb ik de mening van een aantal medegebruikers over gevraagd, maar daar kwam helaas ook niets negatiefs of opvallends uit. 1 ding is in elk geval zeker, een betere sensor laat je –absoluut niet- beter tekenen.

Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat deze lijnen en circles wel degelijk een indicatie van bepaalde problemen kunnen zijn (prediction, jitter), en zijn dat hinderlijke problemen die je praktisch snel tegen kunnen staan. Echter deze sensoren presteren wat dat betreft gewoon uitstekend. Er zijn echter ook andere mogelijke sensor afwijkingen die minder kunnen opvallen. De 9500 (niet in deze twee muizen aanwezig) werd bijvoorbeeld met regelmaat gekoppeld aan positieve acceleratie, en ook de 9800 krijgt af en toe dit verwijt naar z’n hoofd (naar z’n scrollwheel?). Tijd om dat te testen dus.

Positieve acceleratie houdt in dat, voornamelijk bij snelle bewegingen, de muis meer pixels verplaatst per verplaatste fysieke afstand van de muis dan wanneer je hem langzaam zou verplaatsen. Iets wat welliswaar door sommige gamers als handig wordt ervaren, maar eigenlijk toch niet ideaal is.

Gelukkig is het iets wat eenvoudig te testen: Drie beeldschermen naast elkaar van elk 1920 pixels breed geeft je 5760 pixels werkvlak, en op 800 DPI is dat een aardige zwieper van je muis. Ik kan het vrij kort samenvatten: Met zowel een rustige als flink snelle beweging van 0 naar 5760 pixels legde zowel de Alcor als Mizar exact (op 1mm nauwkeurig, dank u rolmaat) dezelfde afstand af, zowel op een houten bureau, als een mat zwarte Ikea bureaubladbeschermer. Niets van acceleratie te merken dus.

Toen kon ik er dus echt niet om heen. Zelfs wanneer ik mogelijke sensor verschillen bewust zocht kon ik ze niet ervaren. Er zijn natuurlijk veel factoren die een rol kunnen spelen, en een eenzijdige conclusie over de sensoren op zich kan ik gewoon niet geven. Enkel kan ik stellen dat ik niet in staat was praktische sensor verschillen te ervaren of meten tussen deze twee muizen wanneer de instellingen gelijk staan. Of het nu komt door de goede implementatie van CM Storm of door iets anders kan ik niet zeggen, maar ik kan gewoon enkel uiterst positief zijn over hoe deze muizen uiteindelijk functioneren.

Uiteraard is er één verschil waar ik echter niet om heen kan, en dat is dat de Mizar een maximum DPI instelling heeft van 8200 DPI. Ben je echt een gebruiker die 100% zeker weet dat nodig te hebben, prima, maar de 4000 DPI max van de Alcor is al zo absurd hoog dat ik de praktische waarde van een hogere instelling nihil acht, de marketing waarde zal vermoedelijk relevanter zijn.

De DPI afhankelijke verlichting in beeld:

Wat moeite met het goed vastleggen van de kleuren, in de praktijk zijn het echt duidelijk rood/blauw/groene leds.

Software

Geen merk- of meetbare (althans voor mij) verschillen dus tussen de Alcor en Mizar bij gelijke instellingen. Het laatste deel van die zin verraad echter direct welke richting ik op wil; hoe zit het nu met die instellingen? Waar de muizen tot dusver nog redelijk gelijk aan elkaar bleven komt er nu toch echt een flinke kloof tussen. De Alcor komt geheel zonder software, en dat beperkt direct de flexibiliteit die je als gebruiker hebt. CM Storm heeft in het verleden wel vaker een muis uitgebracht zonder software pakket, en dan kon je bijvoorbeeld met een optionele firmware aanpassing toch enkele instellingen aanpassen, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk flink anders dan bij met een software installatie. De Mizar aan de andere kant komt juist met een zeer uitgebreid software pakket. Ik laat deze header bewust bij beide reviews staan omdat de verschillen wel degelijk relevant zijn en ik de Alcor ook wil blijven aanhalen (o.a. mbt aankomende firmware mogelijkheden, maar ook dat wanneer je de Alcor overweegt en je deze software graag wil, je dus naar de Mizar kan kijken), maar nogmaals voor alle duidelijkheid, de screenshots van deze software zijn dus –enkel- voor de Mizar.

Na installatie verschijnt er een “Mizar” icoon op je bureaublad. Als je dit start dan kom je in de software die in 6 tabs in gedeeld is. In het eerste venster kan je alle knoppen van de Mizar aanpassen / rebinden. Vrij standaard zou je denken, maar dit geeft een Mizar gebruiker wel de vrijheid eventueel de DPI knoppen te gebruiken voor een ander doel, waar de Alcor deze twee knoppen praktisch niet vrij kan geven voor andere doeleinden. Ook de DPI-Cycle optie bestaat, mocht je toch 1 van de 2 willen behouden om door alle DPI instellingen te roteren. In feite heb je met de Mizar dus sowieso één extra bruikbare/instelbare knop.

De software is breder dan 600px, verkleiningen lezen wat vreemd, dus maar even thumbnails gebruikt. Klikken voor de volledige versies dus.

Het tweede scherm “Advanced” is meteen een stukje drukker. Je kan meerdere profielen maken, met 4 verschillende DPI instellingen per profiel. Waar de Alcor je enkel wat grotere stappen in DPI mogelijk maakt, kan de Mizar per 100 DPI afgesteld worden, waarbij vertikaal en horizontaal ook afzonderlijk aangepast kunnen worden. Zonder twijfel een stukje flexibiliteit wat enkel de duurdere broer in zijn voordeel heeft. Het houdt echter niet op bij functie, ook het visuele aspect van de muis kan hier flink worden aangepast. Op de Alcor bepaalt de DPI setting de kleur van de LED, op de Mizar kan je per setting niet alleen je eigen kleur kiezen, je kan de verlichting ook uitschakelen, dimmen, of een effect mee geven. Het zal je niet beter doen gamen, maar het is wel een mooie feature die je enkel bij de Mizar krijgt.

Ook de mogelijkheid om Macros te maken, en deze in profielen op te slaan en te (de)activeren ontbreekt niet. De Mizar heeft intern geheugen (Alcor overigens ook, al is mij niet 100% duidelijk waar voor) voor een flink aantal, maar mocht je echt absurd veel macros willen maken kan je deze ook op je computer in de “Library” laten staan voor later gebruik. Alle wenselijke macro-functionaliteit is gewoon aanwezig in de Mizar, mocht je daar gebruik van willen maken. Bij de Alcor zal je dat zelf met 3rd party software moeten oplossen, niet onmogelijk, wel minder eenvoudig. Echter de meeste macro-fanaten die ik ken gebruiken daar sowieso liever hun toetsenbord voor dan de muis.

http://tweakers.net/ext/f/zLR7WFBZtbYowm1dzvsVDDsT/medium.png http://tweakers.net/ext/f/Pt7xPOKX8zL84rg4h7F4f3Il/medium.png

En dan Support niet vergeten. Mijn ervaring met Cooler Master support is dusver erg positief, en met een Nederlandse vestiging maakt het vragen stellen of probleempjes verhelpen toch vaak net even sneller en makkelijker. Maar waarom dit plaatje erbij zou je denken? Aan het begin gaf ik aan dat de Alcor standaard enkel met stappen van 800 DPI (800-1600-2400-3200) in te stellen is, terwijl de Mizar dus per 100 DPI naar wens kan worden gesteld. Ik liep echter al direct tegen geruchten aan van professionele gamers dat deze muis naar alle waarschijnlijkheid net als o.a. de CM Storm Spawn optionele firmwares gaat krijgen voor de serieuze game-fanaten, voor wie stappen van 400 DPI gewoon een noodzaak zijn. Via de Support tab zal je dan direct naar de juiste site kunnen gaan en eenvoudig te installeren firmwares moeten kunnen downloaden, waarbij je toch enige aanpassingen aan het functioneren van de Alcor zal kunnen maken.

Alvorens ik naar de conclusie ga eerst nog wat fotos!

Wederom de Alcor links.

Zowel de Alcor als de Mizar hebben een erg positieve indruk achter gelaten. Beide muizen werken heel erg fijn, zijn sensor-technisch 100% in orde, presteren top, liggen lekker in de hand van zowel mijzelf (forse hand) als mijn echtgenote (dames-handje), voelen kwalitatief goed aan, en zien er ook gewoon erg goed uit. Dat de uitstraling geen revolutie is mag duidelijk zijn, maar of je dat belangrijk vindt is een kwestie van smaak en zal je zelf moeten bepalen. In elk geval leveren ook ze ook voor een niet-gamer, die wel een precieze muis zoekt, goede prestaties in een uitvoering die hen waarschijnlijk niet tegen zal staan.

Bij muizen in een laag prijssegment is het natuurlijk altijd een beetje geven en nemen. Zeker in het geval van de goedkopere Alcor zou je flink wat te “geven” verwachten. Hij is tenslotte voor 35 euro via CM te bestellen, wat normaliter in zal houden dat hij met een weekje voor nog een paar euro minder in andere webshops te halen zal zijn (maar of je voor die paar euro nou wilt wachten, ik niet). Zelfs als je van 35 euro uit gaat is het gewoon weinig geld voor een kwalitatief hoogwaardige muis met “de” sensor. Toch is het wel degelijk een beetje geven wanneer je de Mizar er naast legt, die niet veel meer kost, maar waar je een flink pakket aan extras bij krijgt.

De eindscore van de Alcor is dan ook sterk afhankelijk van wat je eigen wensen zijn. Wil je op 100 DPI nauwkeurige en uitgebreide DPI instellingen, vind je het verlichte scrollwheel mooi, vind je het leuk de verlichting van het logo geheel naar wens aan te passen, en hecht je waarde aan comfortabele rubberen grips aan de zijkanten van de muis? Dan zal je die 10 euro wel te overzien vinden en lijkt de Mizar voor jou gewoon de betere koop. Maar je kan het ook anders zien: met de Alcor biedt CM Storm gewoon een top presterende game-muis. Muizen die een veelvoud kosten komen vaak niet in de buurt van deze prestaties. Voor de gamer die top prestaties wil maar voor wie elke euro telt is de Alcor een spartaanse prijs/prestatie oplossing, terwijl de Mizar net even wat luxe met zich mee brengt. Hoe dan ook, zelfs als je budget eindeloos veel hoger ligt zullen beide muizen je waarschijnlijk even goed op je achterhoofd doen krabben of het wel nut heeft meer te spenderen aan je nieuwe muis.

Zoals altijd nog wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/svUp5WkaiLZyzJYvCuYNsHvb/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Okh8PVKTj9hsq4CRORhfpUnF/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/fR5LguhNs1lFhCgdi88qShRJ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/NAVrIf7zsA9BZ7uJbFVOlI6F/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/92VIzfXESwhrUO9tfBUGki8n/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/vO8j2Nj26RwRyBN1FKKKH4d3/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een CM Storm Alcor?

Hey,

bedankt voor je mooie review! Heb hem op aanraden van deze review gekocht als vervanging van mijn Razer Diamondback 3g, fijne muis :) Vind hem vooral makkelijk omdat hij lekker licht over de muismat glijd en lekker groot is.

KUTGW!

PS. Vind jij dat lichtje erin ook zo mooi? :P

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 9 augustus 2014 17:12]

Dank je wel :D en graag gedaan. Toevallig gisteren een Alcor aan een vriendje gegeven, die was er ook meteen helemaal weg van. Precies wat je zegt, lekker licht, glijdt goed. Echt groot vind ik hem overigens niet, maar dan komt vermoedelijk dat ik er af en toe echt flinke muizen tussen heb zitten. Lichtje ben ik het ook mee eens, leuk effect, maar tegelijkertijd ook niet -te- overdreven opvallend. Blij dat ie bevalt :)
<-- egel...........hahaa lol!

Goede review(s) weer gozer en het leest lekker weg. Bedankt voor de info.
Tja, met mijn gebrek aan tekenkunsten moet ik het er maar bijzetten!

En dank je voor de reactie, is leuk!
Goede review, ik zie mijzelf (na eerst een nieuwe pc te kopen) mij een Mizar aanschaffen!
Dank :D Ik heb de Mizar ook voor mn dagelijkse gebruik, ligt mooi naast mn trigger-Z, ben er nog altijd zeer over te spreken!
Beetje late reactie, maar hoe zwaar vond jij het muiswieltje draaien?
Dit is bij mij echt weer een punt waar ik over kan vallen.
Bij de bekende winkels heb ik even mijn hand gelegd op alle beschikbare muizen, maar er waren er echt veel bij die een vrij zwaar draaiend wieltje hadden en dit vond ik dan weer niets.

Ik heb nu een cheapo trust GXT 14 model met een heel licht wieltje en deze is nu na 3 jaar stuk aan het gaan.
De alcor leek mij echt een prima vervanger, dank je voor de duidelijke review zover. Ik denk dat dit hem gaat worden, maar ik was nog even op zoek naar het wieltje en de kracht die nodig is te draaien.

Even als vergelijking, ik vind de logitech wieltjes altijd ok, maar ik had een razer in mn hand welke beduidend zwaarder draaide.
En ik bedoel de trapsgewijze draai, dus niet de stand waarbij je geen klikjes voelt.
Ik heb de alcor zelf niet meer, een vriendje heeft die inmiddels (hij ging van een Devastator naar de Alcor en was super happy met de nieuwe ervaring). Zelf gebruik ik de Mizar nog altijd, maar tot zo ver ik mij kan herinneren zijn die scrollwiels gevoelsmatig niet anders. Ik heb wel een paar muizen om te vergelijken, zoals de Logitech G7, wat willekeurige muizen van MS en Logitech, en de muizen uit andere reviews, maar ik kan nou niet zeggen dat ik welk scrollwiel dan ook noemenswaardig zwaar of licht ervaar. Als ik heeeeeel alert ben lijkt hij iets meer weerstand te hebben dan de logitech muisjes, net als de andere meer gamey-muizen overigens. Maar gezien ik er in gebruik nooit bij stil heb gestaan moet ik zeggen dat het mij dus nooit is opgevallen, en zelfs als ik er erg op let kan ik nou niet erg overtuigd zijn van de verschillen. Maar het blijft ongetwijfeld persoonlijk hoe je iets ervaart, en tevens lastig in woorden uit te drukken.
Thanks voor je snelle reactie!
Duidelijk verhaal weer inderdaad.

Ik heb hem al besteld inmiddels, ik neem het wieltje op de koop toe.
Het viel me gewoon enorm op hoe het verschilt per muis. In de winkel lagen best wel veel soorten en ook echt dure modellen en veel hadden echt een zwaar wieltje vond ik.

Maar ik ben content met mijn bestelling, ik vond die alcor goed in de prijs en de reviews van o.a. jou, dus nogmaals bedankt!
Als hij niet bevalt dan is het gewoon pech :p
Ik heb m vandaag ontvangen, muis is uitstekend zo lijkt. Wieltje draait makkelijk ook, meevaller!
Al met al ben ik heel tevreden. Ik ben blij dat ik de tijd heb genomen om al die tijd te zoeken (3 weken).
Fijn te horen :D Dat de sensor en het verdere werken bevalt maak ik mij zeker geen zorgen over, veel plezier ermee :D
Zo. Ik ben al erg lang op zoek naar een muis en ik heb wat geprobeerd bij de MediaMarkt. Nu ligt mijn aandacht op de Alcor. Ik vond de Rival/Roccat Kone Pure en Razer Deathadder erg lekker in mijn hand liggen, zeker door de lengte, ik heb redelijke kolenschoppen. Ik las dat deze muis ook aardig lang was (dank voor het grafiekje). Heeft u één van deze muizen, en zijn die qu grip, ivm de Alcor gelijkwaardig?
Ik verwacht komende week de Kone XTD Optical, ik weet niet of de Pure een iets andere afmeting heeft, maar betwijfel het? Zou ik een side-by-side kunnen schieten voor je. De SS Rival was in de Tweakers Express aanwezig, en die beviel mij ook wel goed. Zelf gebruik ik de Mizar nog als main muis (zelfde afmetingen als Alcor) naar volle tevredenheid, dus denk niet dat ze (Rival, Alcor, Mizar) elkaar veel ontlopen. De Kone kan ik je vertellen zodra ik die heb, ik had de oude Kone ooit, maar dat is zo lang terug dat ik dat niet meer kan herinneren of die groter/kleiner/etc was, vond het wat vorm wel fijn iig. Tis maar net wat je zoekt, de Alcor blijft gewoon heel veel bieden voor weinig geld.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 augustus 2014 14:48]

Qua vorm neig ik wel naar de Alcor/Mizar, ook doordat die iets goedkoper zijn. Ik vidn 10 euro meerprijs wel veel voor de grip (daarvoor zou ik de Mizar kopen) dus ik ga toch maar Alcor denk ik. Al kan ik zo weer van menig veranderd zijn.
Effectief is het verschil (incl bezorgen) 5-6 euro? Voor een beetje grip, een instelbare led, en een software pakketje vind ik dat wel meevallen. Maar dan moeten het wel features zijn waar je gebruik van wil maken. De Alcor is inderdaad erg scherp geprijst, maar voor het prijsverschil koop je ook niet veel andere dingen, ik begrijp dat het niet eenvoudig is :D Gewoon voor jezelf bepalen of die grip, leds, en software je wat waard is of niet. Een muis werk je normaliter toch heel veel mee, en een paar euro om te zorgen dat hij geheel naar wens is vind ik dan geen interessante besparing.
Uitstekende review, is deze muis echter stil bij het klikken? Heb het niet goed kunnen vinden in je stuk of ik heb erover heen gelezen ^^.

Ben namelijk op zoek naar een stille muis!
Howdy,

Ik heb de Alcor zelf niet meer, maar de Mizar wel, en de knopjes zijn tot zo ver ik kan herinneren ook exact gelijk. Deze switches zijn niet luider of minder luid dan welke andere muis ik hier heb liggen (en dat zijn er aardig wat ;) ), sterker nog de verschillen tussen al deze muizen wat betreft klik-geluid zijn echt miniminimaal. Als je een onhoorbare klik wil zal je denk ik verder moeten zoeken, maar als je zoiets vindt hoor ik het wel graag, want ik ben erg benieuwd naar een dergelijke oplossing!

Sowieso zit je denk ik met game muizen in een lastige situatie, want het gros maakt gebruik van dezelfde Omron switches als die in deze zitten, en die dingen maken naar mijn weten altijd een duidelijke 'klik' bij het activeren.