Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote Review

RJVG 24 december 2008, 1.113 views

Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Aangeleverd pakket is erg compleet
  • Basis configuratie is heel eenvoudig
  • Degelijk product

Minpunten

• Uitsluitend gebruik van wizzards kan vervelend zijn.
  • Het fine tunen kan mede door de lange upload tijd behoorlijk wat tijd in beslag nemen

Configuratie Score: 3
Mijn grootste bezwaar voor de aanschaf van deze AB was net als zovele, de prijs! 195 euries voor een AB? Ik lijk wel gek! Uiteindelijk was de Z-Wave, ofwel RF functie de doorslaggevende factor. Ik was het eigenlijk wel zat om elke keer mijn dressoir kast te moeten openen als ik TV/DVD wilde kijken. In de praktijk blijft die namelijk altijd open en dat stoorde mij...

De installatie van de h/w was een makkie. Het configureren daarna van de AB is eigenlijk heel eenvoudig gemaakt door de super eenvoudige wizzards. Met behulp van de online database van Logitech vind je snel jouw apparaat en voeg je die toe aan de AB. Ook het creŽren van activiteiten werkt op dezelfde manier. Met activiteiten kun je door je de AB een serie commando's laten uitvoeren, zodat alle benodigde apparaten aanspringen en op de juiste inputs/outputs komen te staan. Dus voor het kijken van een DVD'tje heb je nu slechts 1 knop op je AB nodig.

De wizzards hadden echter ook een nadeel. Wanneer je de bv een activiteit wilt tweaken, dan moet dit ook weer via de verschillende wizzards. Niet altijd weet je de juiste wizzard te vinden om een bepaalde aanpassing te maken. Bovendien is het tweaken iets wat te beperkt. Beter had geweest er een optie geavanceerde instellingen toe te voegen. Tijdens het tweaken moet je elke keer je aanpassing uploaden naar je AB en IR decoder. Dit duurt vrij lang en hierdoor kun je best een tijdje zoet mee zijn.

Na het configureren van de AB ben ik aan de slag gegaan met de Z-Wave functionaliteit. Op het internet vind je hier niet zo heel veel info over. Ik was dus ook best nieuwsgierig hoe dit in de praktijk zou werken. De AB wordt geleverd met een Z-Wave decoder en 4 kabeltjes met ieder 2 IR ledjes. De decoder zorgt ervoor dat de RF signalen van de AB worden omgezet in IR. De kabeltjes met IR led plak je vervolgens op de IR sensor van je apparaat. Hierdoor kun je dus in theorie 8 apparaten aansturen. Wat ik echter al hoopte is dat de decoder zelf ook een IR led heeft die krachtig genoeg is om alle apparaten in je kast aan te sturen. Mits je deze op een centrale plek voor de apparatuur kunt plaatsen. Hierdoor hoef je niet, de in mijn mening slordige, draden plus IR led op je apparatuur te plakken. Helaas had ik geen plaats voor de IR decoder en kon ik dus alsnog met de plak ledjes aan de gang!

Ik heb de AB nu ruim een week gebruikt en ik ben er helemaal weg van! Met name de Z-Wave functie vind ik het einde. Hoewel ik mijzelf er regelmatig op betrap de AB alsnog in de richting van de (gesloten) kast wijs 8)7 Doordat de AB na gebruik weer terug gaat op het laadstation, zijn we hem nu ook niet elke keer weer kwijt :) Hoewel ik de vorm niet helemaal begrijp, ligt de AB verder redelijk in de hand. Ik ben het met de meeste eens dat de knopjes soms wel wat klein zijn. De AB voelt verder erg degelijk aan.

Heb jij ook een Logitech Harmony 895 Advanced Universal Remote?

Ik heb het apparaat nu ruim 2 jaar en ben er nog steeds erg gecharmeerd van.
Hij werkt nog steeds perfect idd het enige min punt zijn de wizzards zoals hierboven beschreven.
Mijn opstelling vereist nog wel wat tweaking maar een goeie avond verder werkte alles zoals ik het wilde hebben :)

MOOI APPARAAT