Specificaties Netwerkschijf met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud My Cloud 2TB Review

deadlock8 23 februari 2014, 6.862 views

WD My Cloud My Cloud 2TB

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijkheid
  • Externe toegankelijkheid

Minpunten

• Geen ondersteuning Plex Media Servers
  • Beperkte mogelijkheden met de WD MyCloud App
  • Pluspunt externe toegankelijkheid dient alleen in trede bij een snelle internetsnelheidsverbinding

Introductie/reden van aanschaf:
Voor het vermijden dat er laptops aan de tv worden gehangen en om een centraal opslagpunt voor back-ups en overige bestanden te creeŰren binnen ons gezin, heb ik ervoor gekozen om een NAS-server te kopen. De eisen die vooraf werden gesteld waren:
- het apparaat moet betaalbaar zijn;
- het apparaat moet gebruiksvriendelijk zijn voor het gehele gezin (ik, mijn zusje, vader en moeder);
- bestanden moeten beschikbaar zijn op de laptops, smartphones en iPads.

Bij het zien van de productreviews van de WD MyCloud en de gunstige prijs (130 euro) heb ik besloten om deze server te kopen.

What's in the box?!
- WD MyCloud 2TB server;
- Power adapter (met Engelse/Nederlandse aansluiting op stroomnet);
- Netwerk-kabels;
- Gebruikersaanwijzing;

Installatie
De installatie van de MyCloud ging soepel. De NAS werd aangesloten op onze fantastische (sarcasme) KPN router en al snel werd het device in het computernetwerk op mijn Macbook herkend. Na de installatie van de beschikbare software update, waarvan de installatie met 20 minuten toch behoorlijk lang duurde, was het een kwestie van het installeren van de My Cloud apps op de iPhones en iPads en konden we van start gaan met ons nieuwe thuisnetwerk

My Cloud app
De My Cloud app op de iPhones en iPads werkt redelijk. In basis is de app goed opgezet: foto’s, muziek en video’s zijn te benaderen via deze app. Echter dienen de bestanden eerst gedownload te worden voordat deze kunnen worden geopend en kunnen er alleen video’s worden geopend in de app die door het apparaat worden ondersteund (dus geen mkv’s op de iPads en iPhones). Dit zijn twee punten waarvoor ik ben overgestapt naar alternatieve apps. De oplossing die op dit moment voor ons het beste werkt is Plex, waarbij de verschillende videobestanden gestreamd kunnen worden naar verschillende devices, inclusief onze Samsung Smart TV, waarbij vrijwel dezelfde mogelijkheden als Netflix beschikbaar zijn (bijvoorbeeld het stopzetten van de film op device 1 en het continueren van de film op device 2).
Het enige nadeel aan Plex i.c.m. de WD MyCloud is dat Plex niet op de MyCloud ge´nstalleerd kan worden waardoor er altijd een laptop met deze Plex Media Server op de achtergrond aan moet staan.

Externe toegang tot MyCloud
Een van de USP’s waar bij WD op geadvertised wordt is de externe toegang tot de MyCloud wanneer je niet binnen je thuisnetwerk zit. Deze optie wordt bij ons in praktijk amper gebruikt. Wij zitten in het buitengebied waardoor de maximale uploadsnelheden beperkt zijn wat het niet aantrekkelijk maakt om vanaf een externe locatie een mkv van 4 gigabyte te downloaden.
Daarnaast heb ik zelf in Dropbox een prima variant gevonden voor mijn foto’s en normale documenten waarbij deze functie van de MyCloud niet wordt gebruikt.
Een Dropbox vervanger is deze future van Mycloud in mijn ogen niet:
- De app dia Dropbox op Windows/Mac/iOS levert is vele malen beter;
- Maximale downloadsnelheden van Dropbox waarbij de beperking van de uploadsnelheid thuis niet van toepassing is.

Is de WD MyCloud aan te bevelen?
Ben je op zoek naar een simpel thuisnetwerk waarbij je de bestanden beschikbaar wilt maken voor iedereen binnen je netwerk, dan is deze server perfect voor jou.
Echter, zoek je een oplossing waarbij je Plex gebruikt en de server wilt inzetten als mediaserver? Dan zou ik verder kijken en toch een hoger bedrag installeren in een NAS die dit wel ondersteund.

Benchmarks
Benchmarks zijn uitgevoerd met Blackmagic Disk Speed test i.c.m. met mijn Macbook waarbij een SSD (240GB Vertex Plus R2) is gebruikt.

Wifi write: 2.0 mb/s
Wifi read: 5.0 mb/s

Netwerkkabel write: 11.2 mb/s
Netwerkkabel read: 11.2 mb/s

De prestaties n.a.v. de benchmarks vielen mij tegen maar voor het dagelijks gebruik is dit voor mij voldoende. Ik weet ook niet of de verouderde KPN router een bottleneck is.

• Diverse Windows laptops
  • iPad 3
  • iPhone 5
  • Macbook Pro 13 (late 2011)
  • Samsung 55UEF8000

Heb jij ook een WD My Cloud My Cloud 2TB?

Als die v9 gigabit poorten heeft, heb je dan al eens naar je kabels gekeken?
Thanks voor de tip, ik denk inderdaad dat het hier aan ligt. Inmiddels is de situatie al iets veranderd doordat een beveiligingsbedrijf (voor alarm etc.) het een en ander aan de router heeft lopen sleutelen waardoor ik niet direct aan de router mag "sleutelen" :+
Hoe zijn de snelheden nu?
Snelheden zijn, ondanks het vervangen van de kabels, ongewijzigd. Geen idee waar het aan ligt maar ben inmiddels aan de lage snelheden gewend en is eigenlijk wel prima mee te leven wanneer je de schijf niet extreem veel gebruikt.
Bedankt voor de reactie! Ik heb de MyCloud gisteren ontvangen en ben deels wel en deels niet tevreden, met name om de snelheden. In principe geen ramp dat ie traag is, maar aan de andere kant opzich wel, als je even 'snel' 1GB o.i.d. wilt raadplegen, dat duurt dan gelijk weer meerdere minuten, helaas.

Vannacht echter de initiele backup gedaan, dus het schrijven zal nu wel meevallen. :)
Maarja.. Veel meer kan je van een draadloze NAS niet verwachten, denk ik zo.

Maar ondervind je de snelheidsproblemen ook i.c.m. de V9 box van KPN? Vind het toch een raar verhaal, omdat via een directe aansluiting op het netwerk er hogere snelheden mogelijk zouden moeten zijn. Ik ga binnenkort meer netwerkkabels proberen, wie weet dat dit helpt 8)7
Ik heb zojuist via Helios LanTest diverse testen gedaan.

Ik heb namelijk een iets andere aansluitwijze dan jij hebt of de meeste hebben. Het is namelijk zo dat de V9 in de woonkamer staat, maar op kantoor staat een switch, een aparte access point en de NAS.

Als ik op de KPN router WiFi bent aangesloten, moet ie eerst naar de switch, via een powerLine adapter en dan door naar de NAS. Hier haal ik 2MB Write/3MB read op.
Als ik echter op kantoor bevind en verbind met het AP, direct naast mij, dan zit er geen powerline adapter o.i.d. tussen, maar in principe draadloos direct op de NAS. Dan haal ik 6MB write, 7MB read.

Echter, als ik een kabel direct span tussen de NAS en m'n Mac, dan haal ik 19MB write/54MB read.

De laatste is top, de 6/7MB is mee te leven. 2/3MB is slecht, maar daar zit ik gelukkig vrijwel nooit. ;)

Voor wat betreft snelheid qua WiFi snelheid? Ik heb een 40Mbit pakket en haal 47Mbit binnen. :)

Update: Als ik mijzelf met de Switch verbind (LAN) en de NAS op de Switch houd (waardoor NAS LAN en WLAN toegankelijk is) behaal ik iets mindere, maar vrijwel dezelfde snelheden als direct verbonden (aka 18MB write/51MB read) Maar dit is wel met een CAT5.e kabel, ik weet niet zeker of ik met een CAT6 kabel hogere snelheden kan verwachten. In ieder geval voor directe aansluiting. WiFi zal niet hoger uitkomen. De NAS komt overigens ook met een 5.e kabel.

[Reactie gewijzigd door Vilscon op 29 augustus 2014 16:24]

Ben er zojuist ook achtergekomen dat enkele belangrijke ethernet bedradingen in ons huis CAT5.e kabels zijn welke naar alle waarschijnlijkheid geen gigabyt snelheden ondersteunen (shit!)...
Ga er maar vanuit dat de KPN router de beperkende factor qua snelheid is ja..

Met een goede accespoint/switch kan je veel hogere snelheden halen met je Macbook
Ja dit is een punt die ik de aankomende tijd in de avonduurtjes ga onderzoeken: het netwerk is namelijk ook instabiel dus ga de beste mensen binnenkort eens bellen :+
Ik verwacht dat je nog een router hebt met 100 megabit/s poorten. Deze hebben een theoretisch maximum van 100/8=12.5 megabyte/s als doorvoersnelheid en dat is ongeveer wat je haalt.
Tijd voor een nieuwe dus :D
Ja het gaat om een Speedtouch 780 uit het jaar 0, dus zal dat eens aankaarten. In ieder geval bedankt voor je tip! Hou jullie op te hoogte :)

Edit: net KPN gebeld en ik krijg woensdag een V8 of V9 Experiabox. Zal de benchmarks dan even opnieuw laten lopen...

[Reactie gewijzigd door deadlock8 op 23 februari 2014 12:09]

Heb hier toevallig de 3TB versie van hetzelfde ding staan, en hij haalt hier bij het overzetten van een iso bestand grofweg 70MB/s
Hoe krijg je dit eigenlijk voor elkaar? Ik heb 'm vannacht direct aan de kabel gehangen en kwam niet veel verder dan 27MB/s.. Gemiddeld 20. Heb zelf ook de 3TB.
Update: KPN router is vervangen voor een v9, echter geen verschil in overdrachtsnelheden...
Ik heb de WD Mybook live gekoppeld aan een GiGa Byte Router. TP-Link WDR4300.
De laptops in huis heb ik met een WIFi dongel 300 mbps van Maxxter uitgerust om de snelheid van Wifi te verhogen. Het schrijven naar de WD My Cloud gaat met 7 tot 9 mb per seconde. Razend snel vind ik zelf. Met een kabel gaat het met een snelheid van rond de 28 mb per seconde.
Via WiFi blaas je toch zo'n 25 tot 30 GB in een uur over.