Specificaties Laser all-in-one (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

HP Laserjet Pro 100 Color MFP M175nw (CE866A) Review

Lastminuteguy 20 februari 2014, laatste update op 20 februari 2014, 6.009 views

HP Laserjet Pro 100 Color MFP M175nw (CE866A)

Pluspunten

• neemt weinig ruimte in
  • scant doorlopend vanaf documentlader (ADF)
  • AirPrint
  • ePrint
  • gratis Readiris Pro (12)
  • veel extra opties
  • Scant zeer snel in hoge resolutie
  • je wordt niet verplicht toner te vervangen als er eentje op is en kunt doorprinten
  • optie om automatisch over te schakelen naar zwart/wit print als één van de kleuren op zijn

Minpunten

• onbeveiligde directconnect
  • kleine slordigheidjes die slechte eerste indruk maken
  • geen webscan
  • geen dubbelzijdig printen/scannen

Scansnelheid Score: 5
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Onze All-in-one inktjet van Epson was al weer aan de oudere kant en met name het hoge inktverbruik stoorde ons. Dit, in combinatie met het feit dat het foldertje van CoolBlue liet zien dat laserprinters niet duur hoefden te zijn heeft ons doen besluiten te gaan kijken naar een laseroptie.

Voor ons was het van belang dat de kosten per pagina flink naar beneden gingen aangezien we veel moeten printen voor onze studie, daarnaast moet er ook een scanner functie aanwezig zijn, hij moest AirPrint ondersteunen voor onze iOS apparaten en moest de nieuwe printer in kleur kunnen printer.
Onze oog is gevallen op dit model omdat deze relatief goedkoop is, weinig ruimte op het bureau inneemt en een aantal extra features heeft.

Eerste indruk
Inmiddels hebben we hem een kleine week in huis en de eerste indruk is zeer positief. De printer print in hoge kwaliteit en kan in zeer hoge resolutie en kwaliteit scannen. Leuke verassingen waren het feit dat de printer automatisch doorscant als er meerdere pagina's in de documentlader aan de bovenkant (ADF) zitten, de ePrint functie waarmee je vanuit buitenshuis kunt printen, het gratis meegeleverde Readiris Pro 12 voor tekstherkenning (OCR), speciale kopie-optie voor id-bewijzen waardoor beide zijden op 1 pagina terecht komen, de optie snelformulieren waarmee je o.a. grafiekpapier, lijntjespapier, muziekpapier en een checklist kunt uitprinten vanaf het scherm, een (beperkte) directconnect-functie waarmee gasten snel gebruik kunnen maken van je printer zonder iets te hoeven installeren (hieronder meer hierover). De printer bezit overigens ook nog over een rijke webserver waar je naar hartelust kunt tweaken met alle instellingen die er mogelijk zijn en die je kunt beveiligen met een wachtwoord.

Installatie
Wij gebruiken thuis Mac's en hierop is de installatie zo gepiept. Wel is het slordig dat de 'HP smartinstalloptie' (USB-kabel aansluiten en automatische installatie) niet werkt op OSX, terwijl dit een kwestie is van een extra partitie aanmaken op het interne geheugen van de HP, iets wat met een software update gemakkelijk kan. Ook bevatte de meegeleverde cd-rom verouderde installatiesoftware waardoor je eerst een recente versie moet downloaden vanaf de website van HP.
Voor OSX heb je eigenlijk de installatie cd-rom niet nodig vanwege AirPrint, maar als je alle toeters en bellen wilt die HP mogelijk maakt op deze machine is installatie via HP software wel aan te raden. Eén van de voordelen van installatie via HP software is dat de printer, na goedkeuring, automatisch de wifi instellingen van de computer overneemt.
Verder hebben wij op beide Mac's meegemaakt dat de printer niet meer te benaderen was voor printopdrachten zodra hij in de slaapstand terecht kwam, dit is opgelost door de printer opnieuw te installeren op de beide Mac's.

Directconnect-functie
De directconnect-functie heb ik maar meteen uitgezet. HP geeft zelf aan dat er twee varianten zijn van de directconnect-functie en dat hun verschillende printers één van die twee varianten hebben. Bij de eerste variant heb je de keuze om de directconnect-functie aan te zetten zonder beveiliging of uit te zetten en bij de tweede variant heb je naast die twee keuzes ook nog de keuze om hem aan te zetten mét beveiliging.
Als je directconnect aanzet dan zend de printer een eigen wifi signaal uit waarmee een computer zich kan verbinden om vervolgens te kunnen printen.
Bij de niet beveiligde variant kan dus iedereen die het signaal kan oppikken verbinding maken met de printer (maar krijgt geen toegang tot het netwerk waar de printer zelf mee verbonden is gelukkig) en vervolgens ervoor kiezen om alle toners leeg te printen. Aangezien dit model geen beveiligde optie heeft en ik geen zin heb dat de buurt kattenkwaad gaat uithalen d.m.v. het leegprinten van de toners heb ik deze functie uitgezet met het idee om het indien gewenst ad-hoc aan te zetten. Dit vind ik persoonlijk wel een domper want het is daadwerkelijk een kwestie van een software update en nu kiest HP ervoor om een functie erin te bakken die in de praktijk geen nut heeft en potentiële financiële schade kan veroorzaken.

Printen
Nu het belangrijkste:
De printer print in een zeer hoge kwaliteit waar niets op aan te merken is. Opwarmen (z/w) duurt zo'n 10 seconden en tussen de pagina's door lijkt de printer een soort pauze te nemen. Toegegeven het is niet ideaal als je s'ochtends snel de deur uit wilt om de trein te halen, maar in ieder ander geval heb ik geen enkel bezwaar tegen de tijd die de printer neemt om te printen. Zelf zou ik hem niet als langzaam bestempelen maar dat is een kwestie van smaak.
Kleuren printjes kosten iets meer tijd, maar dat is begrijpelijk als je weet hoe de laserprinttechniek werkt. Bij kleuren moet het blaadje namelijk voor elke kleur (C/M/Y/Z) opnieuw langs de drum dus zou je kunnen verwachten dat het vier keer zo lang duurt als met zwart wit en dat klopt ook wel ongeveer. Als een van de toners op is verplicht de printer je niet om die toner te vervangen en kun je dus doorprinten. Sterker nog: de printer heeft een optie om automatisch op zwart/wit over te schakelen als één van de kleuren op is.
De printer heeft overigens ook een 'concept-optie' waarmee hij sneller en in een lagere kwaliteit print. Dit is handig voor, jawel, concepten.
Ook de printer een antikrul functie voor als je vind dat het papier teveel krult, houd hierbij wel rekening met meer tonerverbuik aangezien de printer dan met een lagere temperatuur gaat printen. Overigens zou ik niet weten waarom je deze functie wilt gebruiken aangezien van krulvorming geen sprake is.
Tevens vind ik dat de printer relatief stil is. Een printer zal altijd wat geluid maken, maar vergeleken met een inktjetprinter is het geluid te verwaarlozen. Het enige aan geluid komt van de interne ventilatoren.

Scannen
Scannen doet hij echt enorm vlot en in hoge kwaliteit. Zelf heb ik alleen nog maar de scanfunctie gebruikt via de documentinvoer bovenop, maar als je de klep van de glasplaat omhoog doet dan ontdek je dat hij stiekem gewoon gebruik maakt van diezelfde sensor alleen dan het papier beweegt in plaats van de sensor. Het kan dus zijn dat scannen via de glasplaat wat meer tijd kost, omdat in dat geval niet het papier langs de sensor gaat, maar de sensor langs het papier.

ePrint
De ePrintfunctie werkt perfect en is erg handig. Wel is hierbij aan te raden om de printer in te stellen dat hij enkel opdrachten accepteert van bekende mailadressen.

Al met al een zeer goede compacte en complete printer met veel functies waar ik tot dusver heel tevreden over ben ondanks sommige kleine slordigheden. Dit alles voor een zeer nette prijs.

Edit 21-02-2014: Typo's weggewerkt

Heb jij ook een HP Laserjet Pro 100 Color MFP M175nw (CE866A)?

Van boven naar beneden:

het gratis meegeleverde Readiris Pro 12 voor tekstherkenning (OCR)
Blijft dit gratis of is het een trial versie?
Heb je de OCR functie al geprobeerd, werkt die ook voor direct van scan naar tekst en moet je het resultaat nog veel bewerken?

Grappig, heb ik nog nooit gezien bij een printer. Kun je je eigen sjabloon opslaan in de printer voor een eigen aangepast snelformulier?

De printer bezit overigens ook nog over een rijke webserver
Een webserver? dat lijkt me stug. Bedoel je niet gewoon de configuratiepagina?

Waarom denk je dat? Bij de automatische installatie moet je met de cd de software en drivers installeren op de pc/laptop waarna de software automatisch de printer moet detecteren en configureren. Dat laatste kun je ook handmatig via de configuratiepagina van de printer, het gaat dan met name om de netwerkinstellingen en encryptie/wachtwoord voor de router. Daarvoor hoeft verder niets geïnstalleerd of opgeslagen te worden op de printer, laat staan dat daar een partitie voor moet worden aangemaakt. En een partitie aanmaken in het geheugen, wat bedoel je daarmee?

Rare kritiek want dat is natuurlijk per definitie het geval met software op een cd, dat de versies achterlopen. Maar was dit ook een probleem, hoe verouderd is verouderd, werkte de cd versie niet bij jou?

Dat geldt voor Windows eveneens, je doet het handmatig of via de software, dat heeft verder niets met het OS te maken. De software is niet zozeer nodig voor het installeren maar vooral voor het beheren, papier/toner gebruik, foutmeldingen, kleurcorrectie, scanopties, ...

Aangezien dit model geen beveiligde optie heeft en ik geen zin heb dat de buurt kattenkwaad gaat uithalen d.m.v. het leegdprinten van de toners
Het lijkt er op dat je niet begrijpt waar die functie voor dient, terwijl je dat eerder toch goed omschreef: "een (beperkte) directconnect-functie waarmee gasten snel gebruik kunnen maken van je printer zonder iets te hoeven installeren". Het is dus de bedoeling dat je dit alleen even aanzet op het moment dat een gast even iets moet printen en dat je het daarna weer uitzet. Hoe kan deze optie een domper zijn en wat zou HP hieraan moeten updaten? Een update die ervoor zorgt dat je gast wel een beveiligde verbinding moet gebruiken? Dan geef hem dus toegang tot je huisnetwerkje en daar heeft HP niets mee te maken. Dan zou het misschien nog handiger zijn om de gast te laten printen via ePrint . Dat je 'onbeveiligde directconnect' als minpunt noemt is dan ook bizar. Dat is zoiets als klagen dat je smurf blauw is.

Overigens zou ik niet weten waarom je deze functie wilt gebruiken aangezien van krulvorming geen sprak is.
Heb je al een foto geprint? Door de grote hoeveelheid toner kan dan het papier gaan krullen, vandaar dat daar vaak speciaal papier voor wordt gebruikt. Ook bij dubbelzijdig printen kan het papier gaan krullen. Maar dat geldt ook voor inktjet prints. Daarom kun je voor dubbelzijdig beter 100 gr/cm2 papier gebruiken in plaats van het gebruikelijke 80 grams papier (pas op met papier van de HEMA, dat is 75 grams).

Waarom wilde je overigens geen dubbelzijdige printer? Dat kan enorm schelen in papierkosten en opbergruimte. Als je de printer koos omdat die weinig ruimte inneemt wil je niet dat die ruimte alsnog opgaat aan stapels papier.

Wat bedoel je met 'geen webscan' onder je minpunten? Dit komt verder nergens terug in je verhaal.
het gratis meegeleverde Readiris Pro 12 voor tekstherkenning (OCR)
Blijft dit gratis of is het een trial versie?
Dit is een volledige versie en blijft dus gratis
Ja die heb ik al geprobeerd. Definieer direct. Je kunt direct van scan naar bijv. word en daar de tekst aanpassen. Of je het resultaat nog veel moet bewerken hangt van het brondocument af. In de meeste gevallen hoeft dat niet tot nauwelijks. Readiris is marktleider met betrekking tot OCR, je kunt veel reviews erover vinden. Mocht je geïnteresseerd zijn in een verdiepte uiteenzetting van de mogelijkheden en functies.
Toch hebben relatief veel printers dit soort functies. Nee het is niet mogelijk om eigen sjablonen in te programmeren.
De printer bezit overigens ook nog over een rijke webserver
Een webserver? dat lijkt me stug. Bedoel je niet gewoon de configuratiepagina?
Ik heb geen idee wat jij voor je ziet als jij de woorden webserver en printer bij elkaar ziet staan, maar voor de duidelijkheid doel ik op een softwarematige webserver, om precies te zijn een lokaal benaderbare Embedded HTTP server. HP noemt het zelf de 'Embedded Web Server(EWS). Maar als jij dat prettiger vind ben ik bereid om het een webbased configuratie applicatie te noemen ondanks dat de term webserver een juiste benaming is.
Ik denk het niet, het is zo. De printer heeft een geheugenchip die zich, eenmaal aangesloten op een Windowssysteem, presenteert als een door Windows leesbare, partitie (dacht FAT32). Op deze partitie staat een installatiebestand (setup.exe) welke d.m.v. autorun opstart. Als ze hiernaast nu gewoon een HFS+ of ext partitie hadden gemaakt en daarop het installatiebestand voor OSX dan had HP hetgeen zijn 'smartinstall' noemen ook aan kunnen bieden voor de Mac. Aangezien je op Tweakers rondhangt ga ik er vanuit dat je weet wat 'een partitie aanmaken in het geheugen' betekent en ga ik dat dan ook niet uitleggen als je dat niet erg vind. Voorgaande staat los van apparaatdetectie en -herkenning en de daarbij behorende automatische installatie van de drivers. Dat is anno 2014 in de twee grootste OS'en geen probleem meer.
Dat is helemaal geen rare kritiek. Tuurlijk is er na het branden van de cd-rom in de fabriek al heel snel sprake van een nieuwere versie. Het is echter wel slordig als de versie op de meegeleverde cd-rom niet eens geïnstalleerd kan worden op de meest recente OS (OSX 10.9 a.k.a. Mavericks). Aangezien ik in de aangehaalde zin verder ga met 'waardoor je eerst een recente versie moet downloaden...' suggereert al dat dit een dermate probleem is dat je simpelweg niet uit de voeten kunt met de meegeleverde cd-rom.
Niet om nu een OS-war te beginnen, maar volgens mij weet jij niet wat AirPrint inhoud. Waar ik op doel is dat je middels AirPrint kunt printen zonder enige installatie van welke driver dan ook. Hierdoor is het ook niet te vergelijken met de auto-install die bijv. Windows heeft. Lees hier meer over AirPrint
Volgens mij heb je moeite met lezen. Het is helemaal niet de bedoeling dat je deze optie aanzet als een gast even iets moet printen en vervolgens weer uitzet. Voor de duidelijkheid: als je directconnect aanzet dan zend de printer zelf een wifi signaal uit naast het wifi netwerk waarmee de printer verbonden is. Iedereen die dat netwerk kan zien kan verbinding maken met dat netwerk en kan direct zonder enige restrictie printen naar hartelust. Aangezien je dat niet wilt ben je bij dit model genoodzaakt die functie uit te schakelen. Als er dan een gast is (bijv. een studiegenoot met wie je thuis samenwerkt) die iets wilt uitprinten moet je ófwel eerst naar de printer lopen (in mijn geval naar boven) om op de printer deze functie aan te zetten, ófwel een apparaat met browsermogelijkheden erbij pakken en vervolgens naar de webserver van de printer gaan om aldaar de functie in te schakelen. Dat HP dit niet gewild heeft blijkt uit het feit dat er ook printers bestaan die de mogelijkheid bieden om WPA(2)-beveiliging voor dit netwerk in te stellen. Met zo'n optie kun je deze functie gewoon altijd aan laten staan en die gast simpelweg de WPA-sleutel geven zodat hij kan printen. Dit heeft dus niets te maken met toegang tot het huisnetwerk en bij mij al helemaal niet aangezien ik dankzij mijn TimeCapsule ook nog een apart gastnetwerk heb die geheel gescheiden is van mijn privé netwerk. De optie om wel of geen WPA-versleuteling in te stellen is in dit specifieke geval een pure softwarematige kwestie welke met een update alsnog geactiveerd kan worden. HP kiest er dan ook blijkbaar voor om deze functie bewust te beperken voor het hogere segment van de printers in deze serie.
Bedankt voor je college in krulvorming en papiersoorten, maar ik bezat die kennis al. Als ik zeg er geen sprake is van krulvorming dan bedoel ik ook dat er na intensief testen (foto's, grafieken, dun papier, dikker papier, tekstdocumenten, handmatig dubbelzijdig printen) geen sprake is van krulvorming. Overigens ontstaat krulvorming niet, zoals jij suggereert, door hoeveelheden toner, maar door de hoogte van temperatuur tijdens het printen en de tijd waaraan het papier blootgesteld wordt aan deze temperatuur. Bij inktjetprinters heeft het wel voornamelijk te maken met hoeveelheden inkt.
Waarom neem jij aan dat ik geen dubbelzijdige printer zou willen? Ik ben echter niet bereid om extra te betalen voor die optie. Verder gaat het met mijn ruimte prima dankzij de vrijwel volledige digitale administratie die ik voer, maar toch bedankt voor je zorgen.
Veel HP MFP's hebben een webscan functie. Zie het als een soort van ePrint, maar dan om op afstand te scannen. Voornamelijk handig als je bijv. een kopietje van iets hebt gemaakt, maar bent vergeten de kopie mee te nemen en het origineel (zoals vaker gebeurd bij de meeste van ons) nog op de glasplaat ligt, maar bijvoorbeeld ook handig als een gast iets wilt scannen maar geen zin heeft om de printer te installeren. Dit model heeft dat niet. Ik heb het verder in het verhaal niet aangehaald, omdat het niet iets is wat ik nu echt mis. Ik heb het alsnog bij minpunten neergezet, omdat het toch handig was geweest als het er wel was. Overigens is ook dit simpelweg een beperking van de software en met een update toe te voegen en ook hier heeft HP gekozen dit weg te laten. Bij gebrek aan echte belangrijke kritiekpunten noem ik zaken op die wel leuk waren geweest als het er was.

Ja dat wil je wel. Of beter: dat is waar HP die functie voor bedoeld heeft. Inderdaad moet je de optie voor dat moment even aanzetten. Als die gast permanent blijft moet je de optie natuurlijk uitzetten en die gast toegang tot je netwerk geven, maar dat snap je hoop ik nog wel.

Doe je nu alsof je niet begrijpt wat ik zeg of.... ?
Leuke review. Niet alle zaken zijn voor mij interessant, maar goed, hij is ook niet alleen voor mij geschreven nietwaar? ;)
Wat ik me afvraag is het volgende: Heb je voor het maken van je keuze voor deze printer ook gekeken naar de kosten van nieuwe tonercartridges en het vervangen van een drum? Ik sta op dit moment ook voor de aanschaf van een printer/all-in-one en zie door de bomen het bos niet meer. Uit de inktjet-tijd weet ik nog dat HP redelijk goedkoop was met zijn printers, maar daarna het verschil in winst op zijn concurrenten dubbel en dik terugverdiende met inktcartridges.
Is de drum separaat te vervangen of zit deze vast aan de cartridges?
Heb je bijvoorbeeld ook andere merken overwogen en zo ja, waarom heb je uiteindelijk voor dit merk/type gekozen?
De paginaspecificaties van de toners van HP is meestal wel redelijk accuraat. Daarnaast kijk ik altijd even op 123inkt of een vergelijkbare website wat de toner kost, maar ook wat rebuilds kosten. Daarmee probeer ik dan de printers met elkaar te vergelijken.

Zelf ooit eens tussen twee HP's door een epson AIO gehad. Deze was na 150 printjes all out of ink! tweede cartridge erin (zal wel groter zijn dan de meegeleverde) 150 pagina's verder... weer zonder! Wel zijn de kosten per cartridge laag bij epson, (10 per stuk oid), maar 10 euro per 150 pagina's is flink meer dan de 22,50 wat ik betaal bij HP, want daar doe ik circa 1000-1200 pagina's mee.

Verschil zit hem er dan ook in dat de HP in concept als prima print(voor administratie), maar de epson in concept onleesbaar slecht was...
Ik kom het eigenlijk nergens tegen, maar is het mogelijk om naar een netwerkshare te scannen? Dus met een druk op de knop naar de NAS?