Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR4900 Review

PSV_Supporter 20 februari 2014, laatste update op 20 februari 2014, 2.175 views

TP-Link TL-WDR4900

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Gemakkelijk in configuratie

Minpunten

• Bij diverse settings moet de router opnieuw gestart worden bij een aanpassing
  • Ik mis de VLAN.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Na de nodige problemen in mijn, inmiddels vrij uitgebreide, netwerk, werd het tijd voor een grondige upgrade.

Het begon een maand geleden. Na wat research op wat fora en met name het lezen van netwerkje.com, wist ik het zeker: Die Experia box ga ik minimaal gebruiken. Zo heb ik de nodige switches vervangen en is mijn netwerk manageble geworden. Er bleek echter een zwakke schakel in mijn netwerk: De router.

Ik had een Linksys WRT320N, maar deze kon de PPPoE verbinding met KPN niet voldoende in stand houden. Daarnaast had ik al langer problemen met de router dat deze na x tijd simpelweg gereset moest worden omdat WiFi verbindingen slecht werden of internet traag werd.

Na wederom de nodige research, en met de TP Link WA801ND access point reeds aanwezig in mijn netwerk, getwijfeld of ik al dan niet een router met wireless wilde hebben. Het werd deze: Goede reviews, (relatief) lage prijs, voldoende functionaliteit en belangrijk: een goede WAN to LAN throughput.

's Middags besteld bij Bobshop.nl, de volgende ochtend al in huis!
De boel is keurig ingepakt en er wordt een korte netwerk kabel meegeleverd.
Je kunt kiezen voor de eenvoudige installatie via CD, ik heb gekozen voor de manuele installatie via het gebruikelijke ip-adres.

De interface is snel, overzichtelijk en opties worden allemaal kort toegelicht in hun werking. Het apparaat ondersteund het gebruik van 2 SSID's, eentje op 2,4Ghz en een op 5Ghz. Je kunt ervoor kiezen ze te bundelen of een frequentie (of WiFi helemaal) uit te schakelen. DHCP, NAT, Forwarding, Parent Control, MAC filtering, firewall, het is allemaal aanwezig en allemaal desgewenst te gebruiken of uit te schakelen.

De WiFi verbinding is uitstekend te noemen, nog iets beter dan de TL-WA801ND. Het is merkbaar dat het apparaat zelf al snel is, zowel draadloos als bedraad gaat het als een speer.

Tot op heden eigenlijk 2 nadelen: Bij verschillende wijzigingen (ook bv bij een IP reservering in DHCP) moet je de router opnieuw opstarten voordat de wijziging actief wordt. Dit is natuurlijk een klein nadeel, het aanpassen van instellingen is uiteraard maar sporadisch, alleen bij eerst gebruik valt dit vooral op.
Het 2e nadeel is eerder een gemis: Geen mogelijkheid om VLAN's toe te kennen aan SSID's. Dit is bij het access point (de WA801ND) bijvoorbeeld wel mogelijk. Maar goed, door de WAN poort aan te sluiten op de GS105E en de LAN poort terug te sluizen naar de GS105E, heb ik dit ook voor elkaar gekregen.

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR4900?

dat je wijzigingen een reboot vereisen is inherrent aan je installatie image, je zou dat probleem op kunnen lossen door er openwrt op te installeren, die deelt je systeem anders in waardoor niet alles data in een zip-filesystem komt te staan (squashfs), maar er een 'klein' deel gemount word via jffs2 hierdoor zullen essentiele delen van je router schrijfbaarworden en hoeven bepaalde services dus enkel te herstarten... meer info op openwrt.org... mogelijk lost dat op je virtuele wifi netwerk behoefte op...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 20 februari 2014 15:12]

Okay, bedankt voor deze info.
Het toevoegen van reserveringen bij DHCP vereiste geen reboot bij de WRT320N van Linksys/Cisco. Vandaar dat het me opviel.

Op zichzelf vind ik het vreemd dat daar een reboot voor nodig is. Maar als gezegd in de review: Dit soort instellingen doe je niet vaak.
OpenWRT heb ik regelmatig wat van gehoord, maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd dat dit nu zoveel toevoegd. Dit nog los van het feit dat het me de nodige gedoe lijkt om zoiets op je router geinstalleerd te krijgen en het mogelijke risico dat de boel vastloopt.