Logitech Squeezebox Classic Review

servies 24 december 2008, 2.462 views

Logitech Squeezebox Classic

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • gebruiksgemak
  • afwerking

Minpunten

• (zeurkousmodus) geen uPnP ondersteuning

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb er nu 1 in gebruik sinds januari 2007 en ik zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Alle CD's zijn inmiddels gedigitaliseerd en verhuizen naar de zolder wanneer ze alllemaal naar .flac zijn omgezet. Ik was destijds al een tijdje op zoek naar een netwerk audiooplossing en heb toen voor de Squeezebox gekozen omdat deze in zijn prijsklasse ongeevenaard was/is qua prestaties.

Squeezecenter (de serversoftware) die gebruikt wordt om de Squeezebox van muziek te voorzien is eenvoudig uit te breiden via plugins waardoor de functionaliteit van de andere oplossingen ver overtreft. (dynamische afspeellijsten, RSS feeds, weerberichten, sportuitslagen etc. etc.)

Met Squeezecenter is dan ook meteen het enige 'nadeel' genoemd van de Squeezebox: er moet een aparte server draaien. Dit in tegenstelling tot een aantal andere oplossingen die gebruik kunnen maken van uPnP servers (waar veel NAS apparaten tegenwoordig standaard mee zijn uitgerust).
Dit is echter een keuze die bewust is gemaakt door de ontwikkelaars van de Squeezebox (SlimDevices). De meeste uitwerking van de functionaliteit zit ook niet in de Squeezebox zelf maar in Squeezecenter, deze bepaalt wat de squeezebox laat horen (of zien op het VFD scherm). Het is daardoor echter niet mogelijk om Squeezebox met een willekeurige NAS te gebruiken, er is toch nog enige rekenkracht nodig. Het voordeel is wel weer dat het systeem volledig via een webbrowser is aan te sturen.

Het grote voordeel van deze aanpak is dat als het er op aankomt elk audioformaat kan worden ondersteund. De squeezebox kan native met .aiff .wav, .flac, .mp3, .ogg en wma (zonder drm) overweg. Wordt het formaat niet ondersteund dan kun je aangeven hoe het geconverteerd moet worden naar een van de native formaten en spelen maar. Dit converteren gebeurt dan serverside.

Al met al was het de aankoop van 2007 voor mij.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Classic?

Reviews door de redactie

tja.. geen upnp vind ik zelf toch wel een erg groot nadeel. Gemiste kans van logitech. Denk dat dit veel beter zou verkopen als het er wel in zat.
Om eerlijk te zijn vind ik het geen gemiste kans, het is de designfilosofie die er achter zit die dit veroorzaakt.
een uPnP server levert alleen maar de bestanden aan, het doet verder niets. Alle functionaliteit zul je dus in de cliŽnt moeten uitwerken: sorteren, (dynamische) playlists, zoeken, whatever... De squeezebox classic (en net zo: de boom, receiver en transporter) is niets meer dan een displaytje voor en doorgeefluik naar squeezecenter en een decoder voor de audio.
Echt missen doe ik 't niet, omdat ik al sowieso zelf een server draaide. Toen ik mijn squeezebox kocht kostte deze nog 300 euro. De prijs is inmiddels bijna gehalveerd en wat je ervoor krijgt qua kwaliteit zou je al moeten besluiten om niet eens meer bijvoorbeeld die Philips streamium te overwegen...